• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen koopt Italdesign Giugiaro

Auteur: CasperH, gepost 25 mei 2010 om 14:25 – 43 Reacties

Volkswagen W12 Nardo Concept


We kondigden het eerder al aan en nu heeft Volkswagen het bevestigd: het neemt een “aardig” aandeel in de designstudio Italdesign Giugiaro om de ontwerpfaciliteiten van het Volkswagen concern te vergroten.

Een meerderheidsaandeel van 90,1 procent van de aandelen om precies te zijn. Volkswagen gaat niet over een nacht ijs in haar ambitie om de allergrootste autofabrikant ter wereld te worden. Dit doel moet in 2018 verwezenlijkt zijn en dus moeten er grote stappen gemaakt worden. De overname van Italdesign Giugiaro is één van die grote stappen.

Bij de aankoop zitten de merknamen en patenten van Italdesign Giugiaro inbegrepen. Op papier wordt één en ander overgenomen door Lamborghini Holding S.p.A. Waarschijnlijk omdat die ook in Italië zitten en dat de overname een stuk eenvoudiger maakt. De resterende 9,9 procent blijven in handen van de familie Giugiaro. Martin Winterkorn is erg in zijn nopjes met de overname en noemt de overname “A new era in the strategic partnership between our companies.”

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

giugiaro, italdesign, martin-winterkorn, Volkswagen

Vorig bericht: « Vriendjespolitiek: geen Polo R want er komt een Audi S1
Volgend bericht: Polo GTI is goedkoper dan Ibiza Cupra! »

Lees Interacties

Reacties

  1. JPM zegt

    25 mei 2010 om 14:28

    En wat voegt Giugiaro toe wat omzet betreft?

    Login om te reageren
    • Hans Anders zegt

      25 mei 2010 om 14:33

      @JPM: Het kan op verschillende manieren waarde toevoegen aan een bedrijf, denk b.v. aan nieuwe ontwerpen voor Volkswagen om zo meer aantrekkelijkere modellen te produceren = meer omzet. Denk ook aan eventuele royalties of ontwerp opdrachten voor andere partijen.

      Login om te reageren
    • RickB zegt

      25 mei 2010 om 16:01

      -edit: doe eens normaal-

      Login om te reageren
      • JPM zegt

        26 mei 2010 om 12:42

        @RickB:

        Ga eens je mond spoelen en heel snel terug naar school jochie!

        @ Hans Anders

        Bedankt voor de uitleg, echter ik heb een aantal jaren bij een zakenbank op de M&A afdeling gewerkt dus ik heb wel enigszins idee hoe dat werkt ;)

        Ik dacht dat ik een simpele vraag stelde, maargoed nogmaals, nog simpeler: Hoeveel zet Giugiaro om jaarlijks?

        Login om te reageren
  2. erik zegt

    25 mei 2010 om 14:32

    op die manier kunnen andere merken er in ieder geval geen (of duurder0 gebruik van maken. slim

    Login om te reageren
  3. Jaap zegt

    25 mei 2010 om 14:39

    Eindelijk fraaie ontwerpen dus in plaats van één ontwerp voor de totale linie?!

    Login om te reageren
  4. Hupke zegt

    25 mei 2010 om 14:58

    En Piëch is niet te stoppen.

    Login om te reageren
  5. Chuck Norris zegt

    25 mei 2010 om 15:02

    past dit bij volkswagen?

    Login om te reageren
  6. de sjonnies zegt

    25 mei 2010 om 15:06

    Scheisse !
    Krijgen we nu de Volkswagen 159 ?

    Login om te reageren
  7. fab zegt

    25 mei 2010 om 15:31

    eerste stap om alfa romeo over te nemen?

    Login om te reageren
    • HyperTeHK zegt

      25 mei 2010 om 16:54

      @fab: Waarom hebben ze AR nog nodig dan als ze al een italiaanse design studio hebben.

      VW mag trouwens van mij best wel een klein beetje stuk beginnen te gaan. Ik hou niet zo van die werelddominantie achtige toestanden.

      Login om te reageren
  8. Laue zegt

    25 mei 2010 om 15:38

    @ autoblog,

    Ik heb jullie altijd geprezen om de manier van reclame op de website, maar nu… een dikke pop up overlay advertorial… erg jammer.

    -Ontopic:
    Die W12 is dik :)

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      25 mei 2010 om 15:43

      @Laue: Helemaal mee eens, pop-ups zijn ***

      Anyway, ik denk dat VW hier slim aan doet. Als ze het maar voor VW gaan gebruiken ik denk niet dat Porsche of Lambo’s hier beter van worden, bij audi en seat twijfel ik wat dat betreft nog even. Voor skoda is het niet echt nodig vind ik.

      Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      25 mei 2010 om 15:48

      @Laue: bedoel je dat ding onderaan? (dat is een “floor ad”;)
      Of is er echt een popup gesignaleerd?

      Login om te reageren
      • Laue zegt

        25 mei 2010 om 18:16

        @autoblogger:
        vanmiddag op het werk(met IE) werd 80% van het scherm gevuld door de ad. zeker omdat ik per ongeluk er met de muis over heen ging. elke vorm van reclame is acceptabel (en begrijpelijk) BEHALVE popups die het scherm vullen.

        Login om te reageren
        • bozewolf zegt

          25 mei 2010 om 18:22

          @Laue: Soms zijn de “Sluiten” kruisjes van die ads ook heel smerig stiekem verstopt. Ergens in een hokje in dezelfde kleur als de rondscrollende tekst.

          Laaghartige zooi :D

          Login om te reageren
    • midasracer zegt

      25 mei 2010 om 17:16

      @Laue: Ik heb nergens last van. Maar ik heb dan ook Firefox met ABP. Werkt bijzonder goed.

      Login om te reageren
  9. RP zegt

    25 mei 2010 om 15:44

    Ik denk dat het zoontje van Giugiaro toch niet zoveel talent heeft als pappa.

    En dat pa maar eieren voor zijn geld gekozen, wel een lekkere pensioen.

    Of Walter da Silva wou een andere studio…

    Login om te reageren
  10. Pjotr zegt

    25 mei 2010 om 15:55

    Hoop niet dat ItalDesign dan Ghia achterna gaat, en over 20 jaar enkel een badge op VAG-autos is.

    Login om te reageren
  11. JH zegt

    25 mei 2010 om 15:56

    Had Da Silva nog een rekening open bij Giugiaro ;)

    Login om te reageren
  12. tychoGallardo zegt

    25 mei 2010 om 16:38

    Vind hem niet mooi hoor..
    Veel te lang die achterkant vinden jullie niet?

    Login om te reageren
  13. floryn zegt

    25 mei 2010 om 16:40

    @Laue

    Als je Firefox of Chrome gebruikt bestaan er oplossingen voor popups, dat heet adblock en is een add-on voor de browser.

    Wat betreft de overname. Ik vind het een goede zet van Volkswagen dat er ver is doorgeschoten in het uniformeren van de verschillende merken. Ik hoop dat ze nu Italdesign niet ook door de worstmachine gaan gooien.

    Login om te reageren
  14. floryn zegt

    25 mei 2010 om 16:50

    Deze is ook van Italdesign haha ik had niet gedacht dat ze ook dit soort meuk maakten.

    De Suzuki Carry L40/L40V

    Login om te reageren
  15. AlfaRomeo8c zegt

    25 mei 2010 om 16:57

    @fab: uhm, Alfa Romeo hoort al bij de Fiat-Group dus ik denk niet dat Volkswagen het overneemt…

    Login om te reageren
  16. Style zegt

    25 mei 2010 om 17:03

    die Nardo hadden ze moeten bouwen! Geweldige supercar!

    Login om te reageren
  17. Jelle zegt

    25 mei 2010 om 17:04

    Wie denkt dat VAG nu eindelijk van zijn saaie modellen af gaat komen komt bedrogen uit: Giugiaro is ook verantwoordelijk voor het uiterlijk van de huidige seniorenbak Passat.

    Login om te reageren
  18. jack_abarth zegt

    25 mei 2010 om 17:13

    @HyperTeHK

    Hier moet ik de laatste tijd aan denken bij het woord VAG

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      26 mei 2010 om 08:07

      Vag is inderdaad sterk bezig om de grootste te worden…
      Mja Giugiaro als nieuwe aanwinst is niet meteen een slechte zaak….
      Meer ontwerpers kan wel zorgen voor een frisse wind… Misschien ook wat meer diversiteit qua ontwerpen tussen de verschillende merken?

      Login om te reageren
  19. lincoln zegt

    25 mei 2010 om 18:37

    Giugiaro is heer en meester ..
    veel beter dan die andere Italiaanse kneiers ..

    maar wat koopt VAG nou precies ??
    een paar patenten ..
    een schets-boek ..

    ik snap het niet echt iig ..

    Login om te reageren
  20. Timmie zegt

    25 mei 2010 om 19:47

    Die W12 vond ik mooi van de voorkant, maar afschuwelijk van boven, zijknt en achterkant!

    Login om te reageren
  21. klaas zegt

    25 mei 2010 om 19:48

    Jammer. Ik ben altijd fan geweest van Giugiaro’s designs in de jaren 80. Van Golf I tot DeLorean tot Panda.

    Maar nu vrees ik dat Giugiaro in de toekomst voor VW wordt wat Ghia voor Ford is. Niet meer dan een label.

    Login om te reageren
  22. Relief zegt

    25 mei 2010 om 20:29

    Please produceer nou die nardo, maar dan iets gemoderniseerd :P

    Login om te reageren
  23. tvrspeedsix zegt

    25 mei 2010 om 20:29

    floor ad is niks ab

    ontopic: vw heeft ze kennelijk nodig,. ghhehe wat design betreft zeker.

    Login om te reageren
  24. racerx zegt

    25 mei 2010 om 21:47

    De Italdesign Scighera, Cala en Nazca C2 waren aardig nice… Die W12 concept ook trouwens. Goeie koop lijkt me!

    Login om te reageren
  25. Cantago zegt

    26 mei 2010 om 01:05

    OWjee… betekent dit straks dat Lamborghini’s door een VW-afgevaardigde ontworpen gaan worden? Want ik vraag me af of ze dan net zo gaaf als de Miura’s en Murciélago’s worden!

    Login om te reageren
  26. heidekonijn zegt

    26 mei 2010 om 12:34

    Als ze nu nog Alfa en Citroën erbij nemen, hebben ze alle merken die er überhaupt toe doen.

    Login om te reageren
  27. JH zegt

    26 mei 2010 om 12:44

    Guigiaro zet 100 miljoen Euro om met 975 medewerkers…

    Login om te reageren
  28. JPM zegt

    26 mei 2010 om 12:47

    @ JH

    Kijk! Dat is een helder antwoord, bedankt.

    Login om te reageren
  29. JPM zegt

    26 mei 2010 om 12:49

    Dan kan ik ook gelijk concluderen dat het artikel suggestief is en het VW helemaal niet te doen is om de grootte. Deze overname heeft dan niets te maken met de wens van VW om de grootste te worden.
    Om dat vervolgens één van de grote stappen te noemen is opmerkelijk te noemen.

    Suggestief gelul dus.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      26 mei 2010 om 16:06

      @JPM: ze geven dat echter wel zelf aan. En ja, dat kan je suggestief noemen;)

      De Volkswagen Group zet zijn modellenoffensief de komende jaren onverminderd door en daarbij kan het nu volop profiteren van de productiecapaciteit én de kennis van Italdesign. Italdesign Giugiaro levert dan ook een belangrijke bijdrage aan onze wereldwijde 2018-groeistrategie.

      Login om te reageren
    • RickB zegt

      27 mei 2010 om 11:57

      @JPM:
      Is goed.

      Login om te reageren
  30. Tommy2 zegt

    26 mei 2010 om 19:25

    Om groter te worden moet je veel auto’s verkopen, om veel auto’s te verkopen moet je auto’s maken die mensen over het algemeen mooi vinden. En dat is nu precies wat ze willen bereiken met deze aankoop.

    Login om te reageren
  31. Esprit_de_Flandre zegt

    28 mei 2010 om 00:33

    “Op papier … overgenomen door Lamborghini … Waarschijnlijk omdat die ook in Italië zitten en dat de overname een stuk eenvoudiger maakt.”

    Zal vooral makkelijker te verteren zijn voor de Italianen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North