• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Derde rijstrook A28 EIN-DE-LIJK in gebruik genomen

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 december 2012 om 12:42 – 27 Reacties

Willekeurige derde rijstrook op willekeurig stuk A28


Het duurt een eeuwigheid, maar dan heb je ook wat: alle vergunningspapiertjes voor de extra rijstrook op de A28 tussen Utrecht en Amersfoort schijnen in orde te zijn, waardoor er eindelijk gereden mag worden. Vannacht werd het traject Maarn-Rijnsweerd vrijgegeven.

Wat een verhaal, afgelopen augustus…Het asfalt lag er, maar de vergunning was er nog niet. In elk ander land zou de automobilist die vergunning een hele grote vinger hebben gegeven, maar wij hebben (meestal) matrixborden met rode kruizen, camera’s, en astronomisch hoge boetes. Dat houdt de mensen wel in het gareel en in de file.

Na de 15 km tussen Maarn en knooppunt Rijnsweerd volgen de andere delen van het traject Utrecht-Amersfoort in de loop van volgend jaar. In de tweede week van januari volgt de openstelling van de derde rijstrook vanaf de Luifel (Zeist)-Maarn. Je moet per slot van rekening niet alles in één keer weggeven.

In de definitieve situatie is de snelheid op de A28 als volgt:

  • Tussen Utrecht en Zeist 100 km per uur.
  • Tussen Zeist en Amersfoort 120 km per uur tussen 06.00 en 19.00 uur en 130 km per uur tussen 19.00 uur en 06.00 uur.
  • Van Amersfoort tot knooppunt Hoevelaken 100 km per uur.

Rijdt u echter in een rode auto met een oneven getal in het kenteken, dan mag er tussen 14:30 en 16:55 130 km/u gereden worden, tenzij Vic Crezée op de radio is, of u een huisdier van minder dan 20 kg in uw auto hebt. Zit de ‘r’ in de maand en kan er worden geschaatst op natuurijs, dan bedraagt de maximumsnelheid 110 km/u.

Nog vragen?

Ook interessant!

  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af
  • nieuwe Integra
    Nieuwe Integra is dan ein-de-lijk hier!
  • Video: gebruik geen busje met een politieachtervolging
    Video: gebruik geen busje met een politieachtervolging
  • In beslag genomen auto snel verkopen kan straks niet meer

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

a28-rijksweg, snelweg

Vorig bericht: « Vlamingen keren diesel de rug toe
Volgend bericht: Gespot: de Muscle Cars van Australië [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. 72bug zegt

    18 december 2012 om 12:46

    Om het maar eenvoudig en gebruiksvriendelijk te houden!

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      18 december 2012 om 12:50

      @72bug: gebruiksvriendelijk is het nederlandse wegennet en verkeer al jaren niet meer.

      Login om te reageren
      • toeter11 zegt

        18 december 2012 om 12:55

        @desoper: nou we hebben al jaren het beste wegennet van europa,

        Login om te reageren
        • desoper zegt

          18 december 2012 om 13:01

          @toeter11: wat is “het beste”?
          In de file staan en maximumsnelheden waar oma nog gefrustreerd van raakt, noem ik niet “het beste”.

          Dan liever wat minder strakke bijartlakens met een hogere max. snelheid zodat je niet in slaap valt.

          Login om te reageren
          • toeter11 zegt

            18 december 2012 om 13:04

            @desoper: nou als je kijkt naar asfalt, bewegwijzering en regels, lopen wij echt voor met de rest van europa.

            Login om te reageren
          • jzaero zegt

            18 december 2012 om 13:12

            @desoper: Wat heb je aan een hogere snelheid als het wegdek slecht is? Dan rijd je vier velgen krom en je onderstel naar de tering..

            Login om te reageren
            • desoper zegt

              18 december 2012 om 13:22

              @jzaero: Het wegdek in bijvoorbeeld duitsland en oostenrijk vind ik ook nog wel aanvaardbaar. En het zijn vooral de zone’s 60-50-30 waaraan ik mezelf kapot erger.

              Login om te reageren
              • jzaero zegt

                18 december 2012 om 13:32

                @desoper: Dat beton vind ik wel stuk minder dan hier, al stappen zij ook steeds meer over naar asfalt. De A3 is nu ook mooi asfalt geworden. Paar jaar terug was het wel extreem met dat beton. Waar je het meeste mee wint is waarschijnlijk waterafvoer. Spray op oud asfalt/beton is gewoon aanzienlijk meer aanwezig. Op de A7 merkte ik dat gister erg goed. Stukje nieuw asfalt was nagenoeg helder zicht, stukje oud asfalt was wissers op max voor de spray.

              • bungabungastig zegt

                18 december 2012 om 13:40

                @desoper: Dat zijn niet geheel toevallig net de zones met spelende kinderen, brommobielende bejaarden en alles wat daar aan andere kwetsbare huisdieren tussenin zit.

              • citroends3 zegt

                19 december 2012 om 08:30

                @bungabungastig:

                Nou, om een heel lokaal voorbeeld te noemen:

                Voorheen werkte ik in Overijssel, daar reed ik dan door Staphorst, en dan zo achter Staphorst langs naar een dorp daar in de buurt.

                De weg waar ik reed was altijd een weg met een Vmax van 80km/h en je zag er nooit een agent met laserpistool staan.
                Ze hebben daar het asfalt vervangen, mooi strak weggetje is het geworden, en gelijk hebben ze er borden ‘Zone 60’ bij gezet, terwijl die borden elders in de regio op andere wegen al veel langer staan.

                Ik hoop dat je begrijpt dat dat enigzins steekt dat zomaar de maximumshelheid verlaagd wordt terwijl er nooit een probleem was. Ondanks dat er stevig doorgereden werd heb ik nooit iets gemerkt van grote ongelukken, want als de hardrijder een groepje fietsers tegenkwam, ging ‘ie op de rem en degene die uit een uitrit van een woning wil komen die moet met 60 (in praktijk vaak 80 of 90) net zo goed uit z’n doppen kijken.

                Overigens zorgt die, imho overdreven, bescherming van fietsers ervoor dat fietsers steeds minder voorzichtig en steeds arroganter worden. ‘De auto is toch schuldig dus ik doe maar lekker wat ik wil’. Zoals ik dat vroegah geleerd heb even achter elkaar fietsen zodat de auto er langs kan is er niet meer bij. Zo ook voetgangers. En spelende kinderen die niet meer geleerd krijgen van pa of ma dat je op de stoep gaat staan als er een auto aankomt in plaats van de auto uit gaat dagen.

              • CBR600rr zegt

                18 december 2012 om 15:49

                @desoper: ik vraag me af waar je woont… In de regio waar ik woon zijn de regionale wegen van een prima niveau

              • desoper zegt

                18 december 2012 om 16:43

                @CBR600rr: de wegen zijn inderdaad van prima niveau, het gaat mij vooral over de belachelijke regels op deze wegen

  2. wimpster zegt

    18 december 2012 om 12:49

    Betutteling en regeltjes in het verkeer, het wordt er niet duidelijker op, niet veiliger van en niet schoner op.

    Laat bestuurders aub weer zelf nadenken over hun rijgedrag en leg de focus niet zo op dat wijzertje wat naar een getalletje wijst op je dashboard.

    Oh, en naar alle linksmensen: Extra asfalt helpt, zie je wel! Lekker puh!

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      18 december 2012 om 13:45

      @wimpster: De linksmensen weten dat al, die rijden er immers (inhalen doe je links).

      Login om te reageren
  3. danielj zegt

    18 december 2012 om 12:53

    Lijkt me vrij duidelijk.

    Login om te reageren
  4. lamdi zegt

    18 december 2012 om 13:27

    Is er toevallig ook een regel dat zwarte auto’s op de linkerbaan 180 mogen rijden of dat dan weer niet?

    Wat een scheve, rare manier van doen zeg, die vergunningen en verschillende v-max..

    Ik zeg: alles open en alles 130!

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      18 december 2012 om 21:36

      @lamdi: nee, op de linkerbaan hebben ze wel een lokale winterbandenplicht ingevoerd. Dat lukte niet voor de rechterbaan omdat winterbanden meer herrie maken en de omliggende gemeenten daar bezwaar tegen hebben ingediend..

      Login om te reageren
    • citroends3 zegt

      19 december 2012 om 08:42

      @lamdi: Ik zou dat willen specificeren tot zwarte auto’s met een wit dak.

      Login om te reageren
  5. bempi zegt

    18 december 2012 om 13:34

    Misschien handig om in het vervolg het wegennetwerk op grote schaal aan te pakken ipv op kleine. Nu moet je elke keer een vergunning aanvragen, rekening houden met milieuactivisten en omwonende mensen, gemeente sukkels die hun graantje mee willen pikken enz.
    Ja ik snap dat de markt draaiende moet worden gehouden, want als alles vol zit is er geen werk meer, maar om dat nou jaarlijks te verspreiden met tal van planningen voor de lange termijn schiet ook niet op en kost de gemiddelde belastingbetaler veel meer geld.
    Dus leg gewoon een flinke lappen asfalt neer op de plekken waar het nodig is en klaar is kees.

    Login om te reageren
  6. benenwagen zegt

    18 december 2012 om 13:51

    130 wegen zijn altijd van harte welkom!

    Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    18 december 2012 om 13:57

    I lol’ed bij de laatste alinea. Lekker duidelijk ;)

    Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    18 december 2012 om 13:58

    Probeer er zo min mogelijk te komen. Hatelijk stuk rond Utrecht.

    Login om te reageren
  9. Pixed zegt

    18 december 2012 om 14:01

    100 km/u op een auto’snel’weg, ik zal het nooit begrijpen. Kunnen ze beter rails leggen en er trams op plaatsen.

    Login om te reageren
  10. fit4fun zegt

    18 december 2012 om 16:14

    Vette grijns @ laatste alinea :-)

    Login om te reageren
  11. Simpson zegt

    18 december 2012 om 16:16

    Woohoo!! Nu alleen hopen dat de files ook oplossen en de fileberichten niet gewijzigd worden van 12km twee baans, naar 8 km 3 baans (wijziging lengte x breedte)

    Login om te reageren
  12. r3fl3x zegt

    18 december 2012 om 17:26

    LOL om de laatste alinea. Treurig maar waar. Elk ‘voordeel’ van die 10 km/u extra wordt teniet gedaan door het complete oerwoud aan limieten. 80-120-100-130-120, het gaat helemaal nergens over.

    Login om te reageren
  13. tstile zegt

    18 december 2012 om 23:04

    Belachelijk dat ik al een half jaar maar 90 daar mag rijden alleen maar omdat er wat stomme paaltjes staan. Triest gebeuren. Hoop dat die 100km/h bij Zeist alleen overdag zal zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North