Deze auto is gewoon de bom

Auteur: , 48 Reacties

En absoluut een eigen artikel waard!

Je kijkt naar de geweldige, nooit meer geëvenaarde Delahaye 165 Cabriolet met een koetswerk van de tovenaars van Figoni Et Falaschi. Hoewel het voluptueuze uiterlijk doet vermoeden dat dit enkel een showpony is die niks klaarspeelt op de weg, huist onder de fraaie kap een volvette V12.

Het gaat om een 4,5-liter V12 met driedubbele bovenliggende nokkenas en drie Solex carburateurs. Deze krachtbron was goed voor 250 pk en 300 Nm en werd gekoppeld aan een handbak met vier verzetten. Bovendien werd deze auto gebouwd op het chassis van een racewagen van Delahaye, dus ook met de rijeigenschappen zat het ongetwijfeld snor.

Afgezien van de vormgeving en de techniek was deze Delahaye uitgerust met een neerklapbare voorruit, zodat bestuurder en passagier bij thuiskomst de vliegen uit elkaars gebit konden peuteren. Later is nog een tweede exemplaar gebouwd dat wegens mondiale perikelen (WO II) in Amerika belandde en een V8 van Cadillac kreeg aangemeten. In de jaren ’90 werden de koets en de originele motor weer met elkaar verenigd en nam de auto deel aan het Concours d’Elegance op Pebble Beach.

Lang verhaal kort: zo worden ze niet meer gebouwd.

Foto’s via supercars.net



48 reacties

Wanneer komt er weer zoiets op de markt? Alhoewel… Ik hoop het niet, zou betekenen dat ik in de bijstand kom…. wat een schoonheid
@peug206: kan je gewoon laten maken in de VS als je wilt.
@peug206: die Mercedes-Maybach van laatst komt er nog enigszins bij in de buurt!
@peug206:
Ik noem Terry Cook. En zijn website:
http://www.decorides.com/
Alstublieft!
@Rob: geniaal. Wel gedacht dat zoiets gebouwd zou worden in de VS, echter nooit gezocht. Maar wát een fraaie spullen zeg!
V12 met 3 nokkenassen? Ot: vet apparaat!
@undifined1: 3 dubbele!
Automotive perfection…
Ik moest bij foto 10 beetje denken aan die nieuwe maybach concept
Ik kan niet anders zeggen dat dit gewoon een prachtig ding is. Een ware schoonheid. Een auto als deze bewijst dat auto’s wel degelijk kunst is of kan zijn. Een ware parel. Ben benieuwd wat zoiets nou moet opleveren tijdens een hedendaagse veiling.
@viezefreddyw: mijn gok is 20 mio +
@papa: Geen racing pedigree. Dus dat zal minder zijn.
@kilum:
Figoni et Falaschi kunnen gekke dingen doen op veilingen. Volgens mij was er ooit eentje voor 6,6 miljoen dollar afgehamerd….
@rob: Dat geloof ik ergens wel. Maar das natuurlijk geen 20 Miljoen +
WAUW!!!super super mooie auto.
wat een machine.
Ik wed als je die langs een laferrari zet… er niemand meer naar die italiaan kijkt. Oh man wat gaaf
Absolute schoonheid… niet dat het uitmaakt, maar, hoe gestroomlijnd is dit eigenlijk? Werkt de vorm wel of niet? De lucht lijkt mij mooi over de zijkant van de neus naar achteren te gaan maar komt dan verkeerd uit bij de achterwielen? Kan iemand mij dat vertellen? Of moet ik dat niet willen weten en gewoon blijven staren? ;)
@gyor:
Vorm werkt redelijk voor lagere weerstand maar niet voor een goede wegligging, de vorm van de auto zal opwaartse druk te genereren bij hogere snelheden.
@super: bedankt!
Zou zo op kunnen stijgen! Erg mooi.
In het Louwman Museum staat de Delahaye 135MS coupe pourtout. Minder extravagant dan deze maar man wat een mooie auto’s maakten ze zeg..
@pexers: goed bij de relevante spots gekeken!!
@badmat: nee hoor, 7 jaar daar gewerkt maar maakt niet uit
Prachtig. Bijna net zo mooi als een Voisin C20, of een Daimler Double Six 40/45 Martin Waters Sport Saloon…
Mooie auto, zo worden ze inderdaad niet meer gebouwd. Is er nog iets van een bouwjaar bekend?
Mee eens @mauritsh!
Vooral met de kap dicht lijkt hij echt te zweven. Wat een beauty…
@klaasjevaak: Dat komt volgens mij meer door de velgen zonder white wall. Stel je eens voor hoe dat er uit zou zien op een normale weg. Donkergrijs/zwart asfalt, en dan deze auto op normale banden.
Prachtig prachtig prachtig! Hier wordt je echt blij van.
Super gaaf. Perfecte kleur ook.
Heeft iemand een idee: Hoe stuurt deze auto?
@jippie: Hetzelfde als elke andere normale auto. De voorste wielkasten zijn ruim genoeg bemeten voor de stuuruitslag van de wielen.
Mooie lijnen
Alleen zouden ik er geen lekke band mee willen rijden.
Eerst een uur carrosserie los halen band wisselen en dan weer met precisie er terug op zetten.
@rob5nismo: het is nu toch een trailer queen.
@kvgorp: das waar hahaha
Toen werd een auto nog gemaakt zoals ze hem tekenden of in gedachten hadden gewoon omdat het kon,super toch.of je hem mooi of praktisch vind doet er eigenlijk niet toe in ieder geval beter als die massaworst van tegenwoordig
Designed by Disney? Wat een Roger Rabbit auto is dit zeg. Mooie lijnen etc. maar wel cartoonesk.
@lebeaunl: Ik ben het er eigenlijk mee eens. Iedereen kwijlt er hier van.. maar ik vind het helemaal niet zo mooi. Dus wat de publieke opinie ook zegt.. ik vind er niet veel aan. Nope, mijn number 1 is toch wat anders.
@lebeaunl: inderdaad lijkt zo uit de Donald Duck te komen. Wel iets voor oom Dagobert.
Dit is een van de weinige auto’s waarvan ik kan zeggen deze hoort thuis in een museum; deze ongekende schoonheid zal nooit meer worden geevenaard. Wat een prachtige auto, ik ga de foto’s nog een keer bekijken!
via iPhone app
Motor shot?
Punt van kritiek: in een dergelijke voiture ga je natuurlijk nooit plaatsnemen met een ordinair baseball petje op. Strafpunten.
Deze specifieke auto was één van de genomineerde voor de Best of Show van het Concours d’Elegance Pebble Beach 2016. (uiteindelijk ging een Lanica er met de prijs vandoor). De auto was in bezit van Robert M. Lee; een autoverzamelaar die begin dit jaar is overleden. Meer dan 200 auto’s had deze man. Naast deze Delahaye had hij ook 1937 Horch 853 Voll & Ruhrbeck Sport Cabriolet en een 1931 Daimler Double-Six 50 Corsica Drophead Coupe, waarmee hij wél de Best of Show werd op Pebble Beach.

Hier zie je hem vertellen over zijn eerste auto in de collectie; een Ferrari 250 Boano:
http://www.smithsonianchannel.com/videos/the-5-million-dollar-ferrari/12713
Had ik maar breedbeeld bij foto tien…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).