Negen bijzondere ontwerpen van Figoni et Falaschi

Auteur: , 36 Reacties

Coachbuilding is tegenwoordig helaas een vrij zeldzame aangelegenheid, maar in de eerste helft van de vorige eeuw wisten rijke autoliefhebbers wel waar ze een kaal chassis heen konden brengen.

Delahaye 135 M Cabriolet

De meer uitbundige types onder deze liefhebbers konden bijvoorbeeld aankloppen bij Figoni et Falaschi, een carrosseriebouwer gevestigd te Parijs. Figoni was de creatieveling die de bijzondere koetswerken uittekende en Falaschi bemoeide zich met de financiële kant van het bedrijf, dat vooral beroemd was in de jaren ’30.

Ontwerpen van dit designhuis kenmerkten zich vooral door het toepassen van druppelvormen, maar Figoni was er ook niet vies van om alle wielen in hun geheel achter plaatwerk te verstoppen. De meest bekende voorbeelden van deze kunstzinnige koetsen werden gebouwd op bestaande frames van Delahaye en Talbot-Lago, maar bijvoorbeeld ook van Alfa Romeo.

De bouwsels van F&F vallen in de categorie ‘je vindt ze spuuglelijk of prachtig’. Een middenweg is met zulke extravagante koetsen simpelweg niet mogelijk. Toch worden ze tegenwoordig verhandeld voor bedragen waar zelfs een klassieke Ferrari zich niet voor hoeft te schamen.

Afijn, genoeg geschiedenisles, check onderstaande klassiekers en spuw uw gal of uit uw lof vooral in de comments.

Talbot-Lago T26 Record Cabriolet, 1946

Talbot-Lago T26 Record Cabriolet

Delahaye 135 M Cabriolet, 1937

Delahaye 135 M Cabriolet

Bentley Mark VI Coupé, 1947

Bentley Mark VI Coupé

Delahaye 165 Cabriolet, 1938

Delahaye 165 Cabriolet

Alfa Romeo 6C, 1933

Alfa Romeo 6C

Talbot-Lago T23 Teardrop Coupé, 1938

Talbot-Lago T23 Teardrop Coupé

Delahaye 135 Competition Court Coupé, 1936

Delahaye 135 Competition Court Coupé

Talbot-Lago T150C SS, 1938

Talbot-Lago T150C SS

Delahaye 135M Drophead Coupé, 1947

Delahaye 135M Drophead Coupé



36 reacties

Die wil ik ook allemaal. Wat een fantastische en mooie bakken zeg!
Stuk voor stuk pareltjes, gelukkig hoef ik niet te kiezen, alleen het kwijl van mijn scherm te poetsen..

Kom maar vaker met dit soort items..
Leefde we maar in die tijd. Het straatbeeld met die auto’s is toch fantastisch!
@rammillius: Ik ben bang dat je dit soort pareltjes toentertijd net zo weinig tegen kwam als nu het geval is.
Waarom zien auto’s er niet meer zo uit?
@Lennaert:
Because time goes by………;-)

Ik ben het wel met je eens, maar deze auto’s waren in die tijd net zo zeldzaam als nu een Bugatti Veyron. De rest die je zag waren beslist geen pareltjes. Zet er bijv. maar eens een Citroën Traction Avant van het eerste type naast. Toen al een revolutonair ontwerp in vergelijking met al het andere “spul”.
@9000cse: Als bedrijven zoals Eagle, die oa de speedster maakt, is het misschien alleen maar afwachten.
@Lennaert:
ze Germans…
ze Japanse
ze Globalisation

Smaak, stijl, charme en elegantie worden steeds meer onbetaalbaar.
@desjonnies: niet dat het vroeger wel te betalen was.
@desjonnies: ze Germans hebben anders ook best mooie creaties gemaakt… Zoveel mogelijk mensen aan willen spreken en willen voldoen aan ieders wensen; dat zijn de oorzaken…
Lijkt op de bugatti 37
Ik mis dit ruimteschip nog. Delahaye 165. Misschien wel de meest extreem vormgegeven auto die ik ken. Schitterend hoe de carrosserie lijkt te zweven boven de weg.

http://files.conceptcarz.com/img/Delahaye/39_Delahaye_165_Figoni_60744_DV-06-PBC_02.jpg
@tbone: je hebt helemaal gelijk, hij staat er nu bij! Thanks :)
Ouwe vooroorlogse zooi… bij mij begint het in 1960
@series2: bedoel je dan de oorlog in korea?
@Lennaert: Nee de Frans indochinese oorlog!?¿
Die 135 M doet mij denken aan de Cadillac v16 Hartmann

http://www.velocityjournal.com/images/full/2000/s00032301/cd19373701.jpg
Ik heb nog ergens een boekje van Rudy Kousbroek, dacht ik, een schrijver die in het na-oorlogse Parijs woonde. Daar waren die vooroorlogse kolossen voor een appel en een ei te krijgen. Hij beschrijft hoe hij en zijn vrienden deze auto’s kochten en er mee redenom ze dan te dumpen als repareren te duur werd want er was geen mogelijkheid om ze te stallen of te behouden.
Zo die delahaye 135 is sexy zeg. Bijna Italiaans.
@rolov: waar ze ook voor tekende. Ik Was niet wakker. ;)
Naast die prachtige Alfa staat een Voisin geloof ik…. Die is alleen al een artikel waard. Al het moois kwam toen meestal niet uit Duitsland. jammer dat meeste producenten van die vooroorlogse top niet meer bestaan.
Dat is pas een bentley, geweldige wagen.
Delahaye cabby van een (ooit) leuke dame….Deze video moet je zien..
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=n8qUG0e4psw
Stuk voor stuk schoonheden, leuk dat jullie hier een artikel aan wijden zo zou ik er wel meer willen zien. Stukje historie om van te genieten!
Wat een heerlijke wagens zeg! Manmanman!
Werkelijk allemaal prachtige creaties.Kunstgeschiedenis op wielen.
Die eerste is best lelijk met die rare grill, de Talbot-Lago T150 is een van de mooiste auto’s die ik ken, Louwman heeft er ook eentje in zijn museum.
Wouw die dellahay vind ik echt het mooist, jammer dat je zulke auto’s eigenlijk niet meer ziet.
Dit is gewoon kunst
Fucking amazing!!!
via iPhone app
Heren van AB en @mauritsch in het bijzonder: goed artikel! Ik zou er bijna voor willen betalen ;-)

OT: doe mij die Talbot Lago maar! Wow!
Ze hebben het merk verkeerd geschrevent maar er staat een vrij strakke replica te koop van die Talbot Lago T150C – SS

http://www.hemmings.com/classifieds/dealer/talbo/unspecified/1714717.html

225k dollar ben je de man!
@E34M5Touring: En ik heb geschreven verkeerd geschreven….
@E34M5Touring: ze hebben het niet verkeerd geschreven, maar het is een replica die Talbo werd gedoopt. En moet je nagaan wat een echte kost als een replica al 225k doet ;) check dit linkje voor een haffeltje veilingopbrensten.
Ze zijn allemaal kunst op wielen.Al mooi als poster aan de muur.Dit soort automobielen kun je uren na kijken zonder dat ze rijden.
Schitterend! Vooral de Delahaye 165 Cabriolet, droomwagen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).