Deze auto’s lease je nu nog met 7% bijtelling

Auteur: , 56 Reacties

Leaserijders kunnen alleen de resterende 7 maanden van dit jaar nog profiteren van de gunstige 7%-bijtellingscategorie. Wie vóór 2016 een nieuwe leaseauto in gebruik neemt, valt nog 5 jaar onder het oude bijtellingsregime. Maar wat valt er in die categorie eigenlijk te kiezen? En welke leasebedragen staan daar tegenover?

Mercedes C-klasse Estate

Volgend jaar vallen hybrides met een uitstoot tot 50 gram per kilometer in de klasse met 15% bijtelling en dat levert bij privégebruik flink hogere kosten op. Een mastodont als de Audi Q7 e-tron met 46 gram CO2 per kilometer komt waarschijnlijk dan ook net te laat om nog volle bak mee te profiteren in 2015. De auto’s in het lijstje hieronder redden het gelukkig wel.

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE
Deze Passat heeft genoeg elektrische range om gemiddeld woon-werk verkeer zonder uitstoot te kunnen rijden. Misschien niet het meest uitgesproken uiterlijk van de auto’s in dit lijstje, maar daardoor wel een sterke speler op de leasemarkt.

Bijtelling: 7%
Aandrijving: plug-in hybride (benzine)
Vermogen: 215 pk

Volvo V60 D5 Twin Engine

Volvo V60 D5 Twin Engine
De kleine broer van de D6 die eveneens in deze lijst staat. Grootste verschil tussen de twee is het iets geknepen vijfcilinder dieselblok. De elektromotor en het accupakket van beide auto’s zijn verder gelijk.

Bijtelling: 7%
Aandrijving: plug-in hybride (diesel)
Vermogen: 230 pk

Ford C-Max Plug-in Hybrid

Ford C-Max Plug-in Hybrid
Het merk van het blauwe ovaal heeft in de loop der jaren genoeg ervaring opgedaan met PHEV’s. De C-Max rijdt dan misschien niet geweldig, maar biedt afgezien van de klein bemeten kofferbak genoeg ruimte en de prestaties zijn aardig. Vooral een concurrent van de Outlander PHEV.

Bijtelling: 7%
Aandrijving: plug-in hybride (benzine)
Vermogen: 185 pk

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Toyota Prius Plug-in Hybrid
Baanbrekend op het gebied van hybride technologie, maar in juni van dit jaar stopt de productie van de alom bekende Prius. Een opvolger hoeven we voorlopig helaas nog even niet te verwachten.

Bijtelling: 7%
Aandrijving: plug-in hybride (benzine)
Vermogen: 136 pk

Volkswagen Golf GTE

Volkswagen Golf GTE
Wellicht net geen échte GTI, maar dat maakt het geen minder fijne auto. Boet ten opzichte van zijn louter benzine stokende evenknie weinig in wat betreft prestaties, maar is zeker voor de leaserijder stukken goedkoper in de bijtelling. Dat geldt zeker ook voor het leasetarief als je voor 26 profiteert van een superdealtarief van €497,- per maand.

Bijtelling: 7%
Aandrijving: plug-in hybride (benzine)
Vermogen: 204 pk

Mercedes C350 Plug-in Hybrid

Mercedes C350 Plug-in Hybrid
Is als hybride wellicht wat minder sterk, omdat de accu nogal wat ruimte inneemt. Heeft bovendien regelmatig een laadbeurt nodig om écht zuinig te rijden en dat is niet ideaal. De C350 Plug-in heeft aan de andere kant wel een fraaie koets en levert bovendien prima prestaties.

Bijtelling: 7%
Aandrijving: plug-in hybride (benzine)
Vermogen: 279 pk

Audi A3 e-tron

Audi A3 e-tron
Voelt bij gewoon gebruik als een normale A3, maar zodra je ‘m op de proef stelt kan de e-tron z’n extra kilo’s niet langer verhullen. Verder een prima auto die bovendien goed van z’n plek komt.

Bijtelling: 7%
Aandrijving: plug-in hybride (benzine)
Vermogen: 205 pk

BMW i3 Range Extender

BMW i3 Range Extender
Eveneens verkrijgbaar zonder range extender, maar beide versies ontberen een flinke range. De versie met een bescheiden benzinemotor als range extender aan boord, komt in theorie maximaal 300 kilometer ver. Desalniettemin een opvallende en innovatieve auto.

Bijtelling: 7%
Aandrijving: elektrisch met range extender (benzine)
Vermogen: 170 pk

Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid

Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid
In grote lijnen dezelfde auto als de V60 D5 die eerder al aan bod kwam. Haalt wel 50 pk extra uit dezelfde dieselmotor en elektromotor en is dan ook voldoende krachtig en sportief.

Bijtelling: 7%
Aandrijving: plug-in hybride (diesel)
Vermogen: 280 pk



56 reacties

Nu hoor ik steeds meer mensen over 4 uitlaten onder een C-segment, dan heb ik een leuke casus die bij dit topic past.
Helaas heb ik er geen foto van gemaakt, telefoon pakken en fotootje maken op de A13 vond ik iets te gek.
Maar to the point, wat kom ik net tegen.

Een Golf GTE met links en rechts een paar stortkokers en om het beeld kompleet te maken glimmende zwarte aftermarket velgen in het maatje putdeksel.

Mijn vraag is, kan dat?
Of heb ik een subcultuurtje gemist.
Persoonlijk vind ik het een beetje sneu om je VW Prius zo op te tuigen maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.
@jrk68: Ja dat kan.
@jrk68: Dat is zegmaar net zo erg als een golf 2 met M3 spiegels…
@dutchdriftking: n golf met m3 spiegels is natuurlijk veel erger…
@jrk68: het gaat gewoon gebeuren, beste jrk68. De Prius was eerst een hip statement, maar je onderscheid jezelf er niet mee. Zelfde geldt voor al die andere milieurakkers: mensen willen zich toch blijven onderscheiden.
@gtwillem:
Yep, maar als je zuinig wilt rijden en je wilt je onderscheiden, koop dan een Lotus Elise.
Niet zo’n sneu muesli hok.
@jrk68: dan ben je wel een held, hoor. Bij het kantorengebied waar ik ‘werk’, zit tegenover ons een persoon die elke dag met een Exige naar het werk rijdt… Alleen maar bewondering voor.

Maar de C350e en V60 D6 zijn gewoon erg fijne auto’s die ook nog eens fiscaal aantrekkelijk zijn. Als ik in de markt zou zijn voor zo’n auto, zou ik er zeker een overwegen. Niets mis mee. Maar die Prius word ik altijd een beetje treurig van, waarom zou je die willen?
@gtwillem:
Ik ken meerdere mensen die hun tupperwaregebakje dagelijks gebruiken hoor, ik ging er ook dagelijks mee naar het werk, evenals een dorpsgenoot.

Best een komisch gezicht, 2 maal Britischracing Green achterelkaar het dorp uit om 7 uur ’s ochtends….

Tja, de Prius, ik zie ze liever dan een Golf of A3, maar dat komt omdat ik een beetje raar ben….
@jrk68: tsja, het feit dat het een Golf is zegt eigenlijk al genoeg, want gedoemd om te worden vernachelt door jan-en-alleman. Zal je dus wel vaker gaan zien vrees ik.
@jrk68: ik zag van de week een Golf VII R met BBS-jes. Dat moeten ze ook verbieden.
Verkeerde subcultuur, BBS staat prima onder een I of II, maar daarna houd het wel op.
Onder een nieuwe staat het echt voor geen meter…
@awesome: met uitzondering van de Le Mans mag ik toch hopen? :O
En de xc90 dan? Tevens zijn de passat en de c-klasse niet meer leverbaar..
@thebob: Is geloof ik niet meer leverbaar dit jaar. Zijn allemaal al op. Was destijds met de 0 procent V60 PHEV ook zo.
@dutchdriftking: nee hoor. Die ouwe van mij heeft er vorige week nog een besteld. In eerste instantie zijn alle exemplaren voor Nederland op.

Maar alle dealers, zeker de grote jongens, struinen het buitenland af om daar de productieplekken voor aan hen toegewezen XC90 T8’s te ‘kopen’. Diverse dealer directeuren schijnen al door heel Europa af te rijden. En met succes. Want in de rest van Europa is het een erg dure auto. Dus er zijn zat XC90’s T8 te leverbaar. Informeer bij je dealer. Als je nu besteld rijd je in november.
@gtwillem: Ah kijk eens aan, gtwillem is er altijd met het laatste nieuws, dan zijn ze er dus nog:)
Jammer dat er bijna geen diesels in het lijstje staan..is wel een beetje een gemiste kans..
@steef2: Van de 9 auto’s zijn er 3 diesels.
@steef2: Diesels hebben vaak al een zeer lage CO2 uitstoot en is daardoor niet interessant voor de fabrikant er een elektromotor aan te hangen om zodoende het gemiddelde CO2 uitstoot van de volledige lijn te verlagen . Dit met oog op de eisen in het jaar 2020.
De A3 E-tron is gewoon het zelfde als de golf GTE neem ik aan? Beide auto`s vind ik er prima uitzien. En ik zou de woonwerk km`s makkelijk elektrisch kunnen doen. Sterker nog. Als ik op tijd laad waarschijnlijk 80 procent van m`n ritjes…. Jammer dat zo`n auto voor een particulier veel te duur is.
@dutchdriftking: die zijn hetzelfde inderdaad.
Reken er maar op dat de nieuwe A4 er ook als E-tron komt, want de Passat is er al.
@awesome: niet helemaal waar, helaas. De Passat is technisch gezien een Grote Golf. Zelfde layout. De Audi A4 is eerder een kleine A6 (motor in lengte, niet overdwars). Maar de A4 zal er zeker ook als PlugIn Hybride kopen, Mercedes heeft er al een en de volgende 3-serie gaat vast ook zo’n versie krijgen.
Oh, als ik zou moeten huren dan werd het een i3, guitig karretje en voor mij groot genoeg.
@jrk68: ik zou dan alleen de C-Max moeten hebben. Maar die ziet er, zeker in vergelijking met zijn voorganger, wel erg pompeus uit met die kleine wieltjes.
Ik ben dus veroordeeld tot de Golf of A3, beide prima, maar niet echt bijzonder…
Lees; “En welke leasebedragen staan daar tegenover?”.
Waar staan de bedragen?
Oooh ik word gewoon helemaal geil van die C-max en prius..

*maakt afspraak met psycholoog*
@lamborgfan: hihihi
Misleidend, een aantal zijn namelijk bij nu bestellen niet meer met 7% te rijden.
Jeetje wat heeft die C-klasse een lekkere kleur bovenaan het artikel. Doe mij die maar in AMG veriant. Strik hoeft niet.
@dennisjuh95: In het echt ziet de donker blauwe kleur er nog beter uit! Helaas is de AMG lijn niet mogelijk, avant-garde is het dan maar geworden.
@audirijder: Ik neem toch wel aan dat je deze kleur op een AMG C63 kan bestellen?
Nog 2 maandjes wachten voor de c350e! Dan kan ik eindelijk mijn naam veranderen in mercedesrijder!
@audirijder: verstandige keuze!
@thomasbol: Dankjewel! Hopelijk krijg ik dan wat sympathiekere reacties.
@audirijder: sympathie wegens elektrisch rijden zal je van mij niet ontvangen, wel vanwege de keuze voor een schitterende auto! Veel veilige KMS toegewenst
@audirijder: haha, succes. Je weet overigens dat je met een trekhaak 7 procent kwijt bent?
@dutchdriftking: Ik heb de sedan! Daar behoudt je wel de 7% bijtelling.
-edit: thanks! Is aangepast-
Hebben jullie bij autoblog zo’n hekel aan de Mitsubsidie Foutlander dat jullie hem negeren in dit lijstje?
@kobus1967: en terecht..
Mercedes kan beter weg van het lijstje want die is niet meer te krijgen dit jaar. En dus niet meer met 7%.
@singer911: wel hoor, gewoon goed zoeken en leasemij’s hebben gewoon een optie op een contingent van die bakken genomen.
De i3 is de meest innovatieve uit dit rijtje, uiterlijk is wennen, maar bijzonder is ie. Beetje A2 gedachten krijg ik erbij. Dus zal over 10 jaar pas populair worden. Maar ik zie mezelf er niet in rijden.

De Ford doet mij gek genoeg helemaal niets. Heb er ook nooit een gezien. Doen ze iets verkeerd of ben ik blind?

De Toyota Prius vind ik als statement verschrikkelijk, technisch is het best een aardige auto. Als Auris Wagon zou ik het zeker overwegen.

De C350e is een fantastisch goede aanbieding. Maar ik vind hem niet zo mooi. Het lijkt wel of ze alle S-klasse lijnen kwijt moesten op een kleinere auto, en niet succesvol. Bij de CLA heb je hetzelfde (maar dan moesten alle CLS lijnen erop). Technisch best een mooie auto, en het interieur is prima.

Ik heb gereden met de Golf GTE en die 45 minuten zoe ik gewoon nooit meer terug. Die verkoper vertelde mij dat de Golf GTE rijdt als een GTI. Het zal je niets verbazen: doet ie niet. Gasrespons is gewoon veel te traag, motor mist power, te veel onderstuur, remmen grijpen niet lekker aan en hij helt te veel. En dat is raar, want de GTI doet bovenstaande allemaal erg goed. Leuke marketingtruk, maar ze hadden het beter de Golf Hybrid DeLuxe kunnen noemen.

Audi A3: zie boven, maar dan vragen ze er meer voor. Op zich een nette auto. Maar veel geld voor een middelmatige auto.

Mijn keuze zou de Volvo V60 D6 zijn. Zwart metallic, dikke velgen, bruin leer, tikje lager lten leggen, heb je een harstikke dikke en fraaie auto voor. De Twin Engine mag ook. 230pk is ook zat.

Ik mis wel twee auto’s: de XC90 T8, wat ik een heel geslaagde auto vind en de briljante Mitubishi Outlander PHEV, die ik steeds meer en meer ga waarderen (ik rijd er geregeld in…)


Doe maar een Leaf.
Nog ff wachten op ‘mijn’ T8 :-)
Als je in 2016 een auto koopt uit 2015 heeft die dan nog het bijtellingstarief uit 2015?
@purepet9000: ja.. althans als de auto een 1e registratie datum heeft in 2015. Vanaf datum deel 1 kun je 60 maanden genieten van de dan geldende bijtelling .
De Mercedes C350e en de Passat zijn al nagenoeg uitverkocht.
De Passat is zelfs officieel nog niet eens leverbaar. Iedereen heeft uit de folder besteld.
Fokking belastingklimaat hier. De hele markt is gewoon verrückt.

Die Wiebes en al zijn voorgangers zijn echt van het padje.
Bijtelling in tal van categorieen. Als iedereen eens wist dat dit oorspronkelijk ‘autokostenforfait’ heette.

“forfait en forfaittair zijn termen in het Nederlands belastingrecht die worden gebruikt om aan te duiden dat in een bepaald geval (auto van de zaak in dit geval) niet de werkelijke situatie maar een veronderstelde situatie de heffingsgrondslag vormt voor belasting
Men neemt hierbij bijvoorbeeld niet de reeele kosten en baten die samenhangen met een bepaalde situatie als grondslag voor de belasting, maar de kosten en baten die een belastingplichtige wordt geacht te hebben genoten of geleden.”

In andere woorden, iemand die een auto van de zaak rijdt, geniet voordeel ten opzichte van iemand die dat niet krijgt of heeft. Kennelijk is er voordeel in de groenheid van de auto, maar in feite doen alle auto’s voor deze mensen hetzelfde: je van en naar je werk brengen of naar je klant, client, relatie enz.

Het is dus klinklare onzin om dit te differentieren en hier ook nog eens een belachelijk tarief aan te hangen. Het reeele forfait (letterlijk: tegenprestatie) is eens berekend en komt uit slechts een 11%.

De hele bijtelling is dus één grote legale diefstal van vadertje staat.
@vos115: wiebes wil juist van deze waanzin af…
@jorgos: Dat zal best. Maar die gaat ècht niet regelen dat we met z’n allen 11% bijtelling mogen aftikken.
De v60 d6 heeft sinds model jaar 2016 288pk
@jorgos dan lukt dat dus niet met bijtelling % van 15 en 21%.
Zoals is doorgerekend zou de reeele bijtelling slechts 11% mogen bedragen.

En nog steeds is het in de basis een misbruikte wijze om ons verdiende geld af te nemen.
Immers een reeel voordeel is feitelijk niet in 2 tariefgroepen te categoriseren.
@vos115: je kunt denk ik ook niet in 1 keer dit systeem terugdraaien. Naar mijn idee zou je de verschillen stapsgewijs kleiner moeten gaan maken en de eisen aanscherpen om ervoor te zorgen dat alleen de auto’s die echt zuinig zijn en weinig of niets uitstoten profiteren van gunstigere bijtelling. Niet te veel gunstiger om zo de markt in balans te houden en autoverkoop in zijn geheel te stimuleren. En natuurlijk niet alleen maar de zakelijke rijder begunstigen. Waarom ook niet de particulier een voordeel gunnen die geen auto van de baas krijgt?
@jorgos: waarom zou je dat wel doen? Het voordeel wat de particuliere rijder in mijn ogen geniet, is dat ze hele luxe aangeklede, goed gemotoriseerde auto’s van 3-5 jaar oud voor het uitkiezen hebben. Daar kunnen ze nog een paar jaar zonder grote reparaties of afschrijving van genieten. Althans, dat was zo voor de bijtellingsgekte. Met al die downsize-motoren wordt de levensduur al een stuk minder. Komt bij de hybrides nog eens het gigantisch dure accupack bij dat na 10 jaar wel klaar is.

Kortom, de priverijder is er ook slechter mee af door hogere reparaties, meer afschrijving over de restlevensduur en minder aanbod in de sterkere motoriseringen.

En dan heb je nog 0 gram CO2, blijft voorlopig 4% Bijtelling! Tesla Model S is meest interessante aanbieding, formaat, range en prestaties zijn top. Tevens zijn er ook nog 0% auto’s te koop uit 2013!
Outlander phev anyone?
Doe mij dan maar de d5 d6 of de c350

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).