Een en ander heeft te maken met de basis van de auto.
Dat is namelijk geen Audi R8, maar een heuse Ford Cougar. Deze strakgesneden coupé leverde Ford ook in Europa van 1998 tot en met 2001. Onder de kap kon je bijvoorbeeld kiezen voor de beresterke 2.5 V6. Dat de krachtbron tegen een stootje kan hebben we zelf al een paar keer ondervonden. Het blok huist namelijk ook onder de kap van de bolide waarmee team autoblog pleegt aan te treden in de Junkyard Race. Domweg niet te slopen dat ding, hoezeer we het ook proberen.
Dat is maar goed ook, want in dit geval in er een turbo op het blok geschroefd. In de woorden van de verkoper:
“The car was made turbo.”
Hoe professioneel dat echter gebeurd is, dat valt te betwijfelen. Even verderop in de advertentie valt namelijk dit te lezen:
“The computer of the car (Cougar) needs to be sync with the turbo.”
De toekomstige eigenaar heeft dus nog wat finetuning voor de boeg. Positief daarentegen is dat er een dik sound system in de auto zit en dat er remmen van Brembo opzitten. Tevens gaat de kofferklep open en dicht. De verkoper heeft naar eigen zeggen 98.000 Dollar geïnvesteerd in het project.
Mocht dat daadwerkelijk het geval zijn, hebben we wel een beetje medelijden met de maker. Het zou niet de eerste keer zijn dat een liefhebber zich niet kan bedwingen bij zo’n project en vervolgens duizenden Ekkermannen in een bodemloze put gooit. Vervolgens is het af en ontdek je dat niemand anders zoveel waarde hecht aan je vakmanschap als jij.
Die harde realiteit lijkt ook al een beetje aangekomen te zijn bij de createur van deze Frans-Amerikaanse hypercar. Bij de huidige advertentie voor de auto op Ebay is het minimumbod 35.000 Dollar. Voorheen wilde de beste man minimaal 55.000 Dollar zien. De laatste zin van de omschrijving van de auto beweegt zich dan ook ergens tussen hoop en vrees.
“The car is this price because I invest 98k total and remember is a dream car which an original tops 2,000,000 no dreamers please.”
We verwachten echter stiekem dat die 35K er ook niet voor betaald gaat worden…
dunhozzie zegt
Niet echt slecht gedaan, alleen mijn smaak is het niet. En ik had eerlijk gezegd een andere auto gekozen om na te bouwen…
drdre1 zegt
Ziet er nog niet eens zo slecht uit.
janmetdelangeachternaam zegt
Wat een gedrocht, die wil ik hoogstpersoonlijk nog wel Total loss rijden
jeroenwz zegt
@janmetdelangeachternaam: wel eerst $ 35,000 meenemen dan.
Graafke zegt
Meestal vergeten ze het interieur bij dergelijke ombouwen. Dat is hier niet het geval. Verder ook het enige positieve wat ik kan bedenken.
magistraalmotor zegt
De toewijding aan dit soort projecten is natuurlijk wel een compliment waard, maar ik zou nog geen euro kapot slaan op een replica (oke, als het zich voor doet…), laat staan een bedrag van 98.000 in het zelf bouwen van zoiets. Man, wat had je daar een heerlijke auto van kunnen kopen.
misterdrogba zegt
Ik wil geen afbreuk doen aan de tijd en moeite dat de persoon hierin gestoken heeft maar ik vraag me altijd af, waarom?
Voor dat geld kon je ook iets leuks kopen die wel origineel is en ook later verkoopbaar zou zijn. Maargoed, ieder z’n ding..
MARS zegt
@misterdrogba: de 1 heeft een leuke hobby, de ander zit hier op AB een hobby af te zeiken..
misterdrogba zegt
@mars: het is een BLOG, het zou maar saai zijn om bij alles “mooi!” “Leuk project!” neer te schrijven.
misterdrogba zegt
@mars: en waar zie je mij hem afzeiken? ik vraag me gewoon af waarom je 98k hierin zou steken.
scooper zegt
@misterdrogba: het waarom is vrij simpel, dit is overduidelijk het syndroom van geen afscheid kunnen nemen van slechte ideeën omdat er te veel tijd en/of geld verloren zou zijn. Op de beurs noemen ze dat “staying married to your position” en in accounting noemen ze dat “sunk costs”. Ik zie dat ook in mijn werk waar ik start-ups begeleid. Mensen hebben een x bedrag in een project of idee gestopt, op het moment dat zij zich bewust zijn dat het niet loopt zoals zij dat voor ogen hebben gehad raken ze in paniek en willen ze het project niet afschrijven, dus in die state of mind pompen ze er nog meer tijd en geld in, in de hoop dat het vanzelf meer waard wordt al is het alleen maar door de hoeveelheid tijd en geld welke erin zit. Dit project is een goed voorbeeld waarin de hoeveelheid tijd en geld welke erin is gestopt bewonderenswaardig is, echter zal zich dit nooit vertalen in de opbrengsten…
stephane8200 zegt
@scooper: mooi beschreven en ik herken ook wat je beschrijft omdat ik het ook zie gebeuren. Bedrijven of personen die meer blijven investeren om de ‘pot of gold’ aan het eind van de regenboog te willen vinden maar dan blijkt het toch niet te werken. Ik vind de PAL-V daar ook een voorbeeld van trouwens. Ik gun het iedereen maar soms is het ook ‘cut your losses’ en de stekker er uit. Neem je verlies en ga door met iets wat wel wat oplevert.
schuiftrompet zegt
@stephane8200: het stopzetten van zo een project is ook gezichtsverlies voor het bedrijf.. ook vaak een reden dat een dergelijk project wordt doorgezet.
stephane8200 zegt
@schuiftrompet: inderdaad. Gezichtsverlies wordt als minder prettig ervaren dan bedrijfsresultaat. Hoewel het soms ook omgekeerd is als er op korte termijn resultaten geboekt moeten worden voor aandeelhouders. Dan gaat dat weer voor op lange termijn zaken.
Maar goed, alleen mensen die een bepaalde dosis van geluk hebben en goede timing kunnen snel een bedrijf snel winst laten maken. Over het algemeen is het besturen van een bedrijf minder gemakkelijk dan veel mensen wellicht denken.
michaelb zegt
@misterdrogba: Ach, hier op de blog stikt het van de GR8 lezers die niets anders doen.
lexus1like zegt
Misschien eerst de moeite nemen om er een doekje overheen te halen alvorens het te koop te zetten.. verder past het goed bij een breitling aangeschaft tijdens een budget zomervakantie.
mrrallycross zegt
Ik vind de buitenkant zeker niet slecht
Robert zegt
Gezien de doffe lak is dit een auto die al lang (in de opslag) staat te wachten op wat TLC. Of gewoon slecht gespoten is. Maar één ding is zeker: als je 98K investeert in een eigenbouw project en het vervolgens voor een derde van dat bedrag probeert te slijten, dan lijkt me “The computer of the car (Cougar) needs to be sync with the turbo.” niet echt een gremlin die simpel op te lossen is, anders was dit waarschijnlijk al lang gedaan. En mogelijk is dit zelfs een voorbode van de lijken dit nog uit de kast komen bij dit soort net niet helemaal afgebouwde projecten. Met een grote boog om heen lopen, lijkt me.
martijn11 zegt
Nog best goed gelukt
banaan7 zegt
Hij jaagt op jonge kopers en jaagt ze ook meteen weg….
jannemaneke zegt
Een pak geld uitgeven voor Brembo remmen, een sound system maar dan wel met een turbo zitten die niet afgesteld is… Kwestie van prioriteiten stellen
VeniVidiVici zegt
Hallo AutoBlog wakker worden… de Red-Bull RB13 is onthuld!
ruudbmw zegt
Km teller maar tot 280? Dacht dat een Veyron 400 haalde ;-). Los daarvan leuk gemaakt maar niet mijn smaak.
rob5nismo zegt
@ruudbmw: de teller is mph
ruudbmw zegt
@rob5nismo: you’re right ;-)
rob5nismo zegt
En gekoelde bagage altijd handig
stuko zegt
98.000 dollar? Dan kies ik een Nissan GTR, Porsche 911 of zelfs een Lambo voor dat geld!
flevocarspotter zegt
Misschien is dit wel wat voor diegene die 200k boodt op die seat ibiza van gisteren of eergisteren
lextacy zegt
Man man wat een lelijk interieur tog die Bugatti
jpoers zegt
Zijn dan serieus remmen? Lijken wel van plastic.
Benny_Weisz zegt
Elke replica, hoe nauwkeurig ook, ongeacht het aantal uren dat erin verloren is gegaan en ongeacht het resultaat, blijft een zuig auto! -1
Voor een fractie van de vraagprijs koop je een MX-5 of als je echt EUR 30.000,- uit te geven hebt aan een fun auto, koop je een puntgave E46 M3. Met beide van deze auto’s zul je meer lol beleven dan met zo’n gedrocht…
slickrick zegt
Laat het nabouwen van auto’s nou lekker over aan de mensen die het wel kunnen, De Chinezen,
Die doen het beter, sneller en een stuk goedkoper …..alhoewel het nog steeds nergens op gaat lijken. Maar in China wordt het tenminste nog gewaardeerd.
Dit vind ik echt een super dom project…
shicomm zegt
Een ton geinversteerd ? Een aantal mensen die hier spullen voor hebben geleverd liggen dan nu nog in een scheur waarschijnlijk…
Er zijn veel slechtere veyron replicas maar ook veel betere.
Dit ziet er met name uit alsof er van alles een beetje goed moest , daardoor gaat het geheel als een gieter af als je er een tijdje naar kijkt.
Als ik zoiets zou maken zou ik de buitenkant beter lijkend willen zien en het interieur wat meer ‘verwaarlozen’ .
Nu is er , waarschijnlijk , een heleboel werk verzet om overal ‘maar wat’ van te maken waarbij de replica z’n “glans” bij voorbaat al kwijt is , jammer !