
Helaas ontbrak het deze Schlörwagen, ondanks al zijn aerodynamische inventiviteit, volledig aan practicaliteit.
De Schlörwagen ontstond 75 jaar geledden, in het late interbellum, in het Duitse Göttingen. Dit 2,5 meter brede schepsel werd vernoemd naar zijn maker, de ingenieur Karl Schlör.
Als basis diende de Mercedes 170H, die zodanig werd vertimmerd dat het in feite een grote rijdende vliegtuigvleugel werd, met gladde oppervlakken, waar de wind vooral langs ging in plaats van erdoor. De auto, met 7 zitplaatsen en 3 zitrijen, werd in 1939 op een autosalon in Berlijn gepresenteerd, en het duurde niet lang totdat hij de bijnaam “Göttinger Ei” kreeg.
Onder de bolle kap lag de standaard 38 pk sterke motor van de 170 H, en in deze trim wist de Schlörwagen een verbruik van 8 liter per 100 km te noteren, een flinke verbetering ten opzichte van de donorauto. Dit was te danken aan zijn extreem lage Cw-waarde van 0,15. Ter vergelijking: een moderne auto zit mestaal tussen de 0,22 en 0,3.
Als gezegd, heel praktisch was de auto niet. Niet alleen vanwege de breedte, maar het model was tevens zo hoog, dat een beetje een flinke rukwind hem aardig uit koers kon brengen. Kort na de onthulling volgde bovendien de Tweede Wereldoorlog, waardoor de wereld wel iets anders aan zijn hoofd had dan experimentele auto’s. Er is wel een reeks mooie video’s verschenen, van de hand van hetzelfde instituut in die je op dit kanaal kunt bekijken. (via Wired)





Door het stuur zie je wat de voor en achterkant is..
Ach er waren wel meer van die gladde conceptjes in die tijd .
Mestaal aan het eind van de derde alinea moet denk ik meestal zijn.
Maar leuk artikel, dit is een beetje wat ik het liefst zie op autoblog!
Ik zie een nieuwe nichemarkt voor premium fabrikanten.
Hier zie je duidelijk dat de druppelvorm het meest aërodynamisch is
Voorloper van de Schlörhötte .
Waren ze mooi laat mee in 1939.Alfa had in 1915 al de Recotti Torpedo.Was ook druppelvormig busje.
‘Wen rukwind bracht hem uit koers’?? Slechte Aerodynamica dan zeg!!
Ik snap niet dat we vandaag de dag geen auto’s hebben met een degelijk lage cw waarde.
@gop1: Cw-waarde is ook niet allesbepalend. In feite verspilt een druppelvorm veel ruimte, zowel voor zitplaatsen als kofferruimte. Een doos zoals een Wagon R+ heeft een Cw die aanvaardbaar is voor een stadsbakje, en gebruikt alle beschikbare ruimte…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-