• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Duitse auto was een aerodynamisch wonder

Auteur: sir_smokalot, gepost 19 oktober 2014 om 13:36 – 10 Reacties

Schlörwagen


Helaas ontbrak het deze Schlörwagen, ondanks al zijn aerodynamische inventiviteit, volledig aan practicaliteit.

De Schlörwagen ontstond 75 jaar geledden, in het late interbellum, in het Duitse Göttingen. Dit 2,5 meter brede schepsel werd vernoemd naar zijn maker, de ingenieur Karl Schlör.

Als basis diende de Mercedes 170H, die zodanig werd vertimmerd dat het in feite een grote rijdende vliegtuigvleugel werd, met gladde oppervlakken, waar de wind vooral langs ging in plaats van erdoor. De auto, met 7 zitplaatsen en 3 zitrijen, werd in 1939 op een autosalon in Berlijn gepresenteerd, en het duurde niet lang totdat hij de bijnaam “Göttinger Ei” kreeg.

Onder de bolle kap lag de standaard 38 pk sterke motor van de 170 H, en in deze trim wist de Schlörwagen een verbruik van 8 liter per 100 km te noteren, een flinke verbetering ten opzichte van de donorauto. Dit was te danken aan zijn extreem lage Cw-waarde van 0,15. Ter vergelijking: een moderne auto zit mestaal tussen de 0,22 en 0,3.

Als gezegd, heel praktisch was de auto niet. Niet alleen vanwege de breedte, maar het model was tevens zo hoog, dat een beetje een flinke rukwind hem aardig uit koers kon brengen. Kort na de onthulling volgde bovendien de Tweede Wereldoorlog, waardoor de wereld wel iets anders aan zijn hoofd had dan experimentele auto’s. Er is wel een reeks mooie video’s verschenen, van de hand van hetzelfde instituut in die je op dit kanaal kunt bekijken. (via Wired)

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Video: rijden met auto's die normaal niet gereden worden
    Video: rijden met auto's die normaal niet (meer) gereden worden
  • Video: deze auto moet uitgelijnd worden
  • Video: auto doet Dukes of Hazzard na

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Klassiekers, Video

Vorig bericht: « Ford zet toeleveranciers in om concurrentie te benchmarken
Volgend bericht: Dit zijn zeven van de zwaarste voertuigen ter wereld »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    19 oktober 2014 om 13:44

    Door het stuur zie je wat de voor en achterkant is..
    Ach er waren wel meer van die gladde conceptjes in die tijd .

    Login om te reageren
  2. dooddoorschuld zegt

    19 oktober 2014 om 14:01

    Mestaal aan het eind van de derde alinea moet denk ik meestal zijn.

    Maar leuk artikel, dit is een beetje wat ik het liefst zie op autoblog!

    Login om te reageren
  3. faalhaas zegt

    19 oktober 2014 om 14:28

    Ik zie een nieuwe nichemarkt voor premium fabrikanten.

    Login om te reageren
  4. crosske zegt

    19 oktober 2014 om 14:36

    Hier zie je duidelijk dat de druppelvorm het meest aërodynamisch is

    Login om te reageren
  5. carlo zegt

    19 oktober 2014 om 14:56

    Voorloper van de Schlörhötte .

    Login om te reageren
  6. Alfarobert zegt

    19 oktober 2014 om 15:20

    Waren ze mooi laat mee in 1939.Alfa had in 1915 al de Recotti Torpedo.Was ook druppelvormig busje.

    Login om te reageren
  7. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    19 oktober 2014 om 16:19

    ‘Wen rukwind bracht hem uit koers’?? Slechte Aerodynamica dan zeg!!

    Login om te reageren
  8. gop1 zegt

    20 oktober 2014 om 00:11

    Ik snap niet dat we vandaag de dag geen auto’s hebben met een degelijk lage cw waarde.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      20 oktober 2014 om 12:10

      @gop1: Cw-waarde is ook niet allesbepalend. In feite verspilt een druppelvorm veel ruimte, zowel voor zitplaatsen als kofferruimte. Een doos zoals een Wagon R+ heeft een Cw die aanvaardbaar is voor een stadsbakje, en gebruikt alle beschikbare ruimte…

      Login om te reageren
  9. TedjeV zegt

    20 oktober 2014 om 11:20

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North