• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn zeven van de zwaarste voertuigen ter wereld

Auteur: Author, gepost 19 oktober 2014 om 14:51 – 26 Reacties

Caterpillar 797F


Wat betreft personenauto’s, spreek je vanaf een kilootje of 2.000 toch al wel van een stevige bak. Dat ’t allemaal nog veel extremer kan bewijzen deze flinke jongens.

7. Mercedes-Benz 770 (W150) met bepantsering (4.800 kg)

Mercedes 770 (W150)

We trappen af met de 770, een auto met een vrij discutabel verleden. Tijdens de Nazi-tijd werden namelijk vrijwel alle kopstukken van het regime rondgereden in dit soort statige limo’s. Dankzij de bepantsering werden inzitten redelijk beschermd tegen kogels en granaten, maar de leiders van nu zitten waarschijnlijk stukken veiliger in hun S 600 Guard. Al met al staat deze sjieke bak te boek als de zwaarste productieauto ooit.

6. Berliet T 100 (102 ton)

Berliet T100

De Berliet T 100 is ontwikkeld voor de Noord Afrikaanse olie-exploratie (Sahara) en hoort zeker in dit rijtje thuis, te meer omdat het één van de of de eerste was. De ontwikkeling heeft in het geheim plaatsgevonden, tijdens de autoshow van Parijs (1957) werd de 6×6 voor het eerst getoond. Men moest een speciaal paviljoen laten neerzetten om plaats aan het gevaarte te bieden. Er zijn in totaal 45 units van gemaakt, de eerste in 1958. Onder de ‘kap’ lagen 29,6 liter Cummins V12 motoren die 600 en 700 pk leverden. De besturing werd aangedreven door een aparte kleine Panhard motor.

5. Caterpillar 797F (223 ton, plus evt 400 ton belasting)

Caterpillar 797F

Grote stappen snel thuis, dat moet zo’n beetje de gedachte achter deze enorme vrachtwagen zijn geweest die te boek staat als het grootste voertuig ter wereld met slechts twee assen. Met de 4.000 pk sterke V20 (ja, twintig) haalt het gevaarte een topsnelheid van 68 km/u. De banden meten ruim 4 meter in hoogte en wegen per stuk 5.300 kg. Een lekke band wordt trouwens wel een kostbaar grapje bij een 797F. De Michelins kosten ieder namelijk 42.500 USD en elke 797 heeft er zes. Slik. Check HIER hoe het eruitziet als de grootste Caterpillar uit het gamma wordt vervoerd.

4. Belaz 75710 (360 ton, plus evt 450 ton belasting)

Belaz 75710

De 75710 is ontworpen op verzoek van grote/vaste klanten van BELAZ. Die klanten opereren vrachtwagens, variërend in capaciteit van 130-360 ton. Zij wilden een voertuig dat alle kenmerken van hun huidige vrachtwagens had, met maximale capaciteit. Het resultaat is de grootste kiepwagen ter wereld. De twee V16 turbodieselmotoren leveren ieder 2300 pk, de maximale snelheid is echter 64 km/u. Filmpje!

3. Crawler Transporter (2.721 ton)

Crawler Transporter

Deze rijdende bijzettafel van 40 bij 35 meter, werd tot en met 2011 gebruikt om Space Shuttles mee van A naar B te verplaatsen. Beladen haalt de Crawler een topsnelheid van 1,6 km/u, maar zonder belading gaat het twee keer zo rap. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van 16 elektromotoren, die weer van juice worden voorzien door vier generatoren van elk een megawatt, die op hun beurt weer worden opgeladen door 2 V16-dieselmotoren met in totaal 5.500 pk.

2. Bagger 293 (14.200 ton)

Bagger 293

Deze graafmachine van Duitse origine werd in 1995 gebouwd door de TAKRAF, en wordt ingezet in de bruinkoolmijnen bij Hambach. Het enorme gevaarte gebruikt 20 schepbakken die elk 15 kubieke meter meuk kunnen verplaatsen. 293’s kosten elk 100 miljoen dollar en er zijn maar liefst vijf personen tegelijk nodig om ermee te kunnen werken.

1. Marion 6360 The Captain (15.000 ton)

Marion 6360 The Captain

En last but not least, deze mastodont van maar liefst 15 miljoen kilo. Om dat getal enigszins in perspectief te plaatsen: da’s ruim 30 keer het maximum startgewicht van een Jumbojet. Het gevaarte had een stevige 15.000 pk tot z’n beschikking en in de enkele schepbak kon meer dan 130 kuub tegelijk worden versjouwd. De Kapitein werd gebouwd in 1965 en deed dienst tot en met 1991.

Ook interessant!

  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Gespot - De foutste S 63 AMG ter wereld?
  • minst betrouwbare Land Cruiser
    Dit is de minst betrouwbare Land Cruiser ter wereld
  • Dit is de snelste auto ter wereld, maar dan agressiever

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

6x6, Asobakken, graafmachine, lijstjes, Mercedes, Techniek, trucks

Vorig bericht: « Deze Duitse auto was een aerodynamisch wonder
Volgend bericht: Video: 911-testwagens krijgen er ongenadig van langs »

Lees Interacties

Reacties

  1. volvo-s60-adept zegt

    19 oktober 2014 om 15:06

    -edit; thanks! Is aangepast-

    Login om te reageren
    • fejjie zegt

      19 oktober 2014 om 15:12

      @volvo-s60-adept: Lijkt wel of kabouter Wesley de prijs heeft mogen bepalen.

      Login om te reageren
  2. Alfarobert zegt

    19 oktober 2014 om 15:14

    Doet zoiets in de wegenbelasting:)?

    Login om te reageren
    • gijsso zegt

      19 oktober 2014 om 15:17

      @Alfarobert: Het bruto binnenlands product van een doorsnee West-Afrikaans land gok ik.

      Login om te reageren
    • smulders zegt

      19 oktober 2014 om 15:49

      @Alfarobert: De gepantserde Mercedes doet in Utrecht €3456 per jaar.

      En als je het voor elkaar krijgt de Marion 6360 bij de RDW te laten keuren als rijdende winkel kost die maar €3372 per jaar.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        19 oktober 2014 om 17:41

        @smulders: MRB vrij lijkt me ;-) De Mercedes!
        Noppes, nada, niks dus!

        Login om te reageren
  3. fejjie zegt

    19 oktober 2014 om 15:15

    2 x 5500pk, topsnelheid: 3 per uur. Dat moet wel een Amerikaan zijn.

    Login om te reageren
  4. marcus zegt

    19 oktober 2014 om 15:39

    http://www.belaztrucks.com/belaz-unveils-worlds-largest-mining-truck/

    450T capaciteit…

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      19 oktober 2014 om 19:49

      @marcus: thanks, daar hebben we zelfs over geschreven:
      http://www.autoblog.nl/nieuws/belaz-75710-is-de-grootste-kiepwagen-ter-wereld-video-62123

      Hij staat er inmiddels bij!

      Login om te reageren
  5. 406_v6 zegt

    19 oktober 2014 om 15:46

    Ook imposant is de Liebherr T282B, deze is niet veel kleiner dan de CAT 797F

    [img]http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Liebherr_T282B#/image/Bestand:Liebherr_t282_1.jpg[/img]

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      20 oktober 2014 om 08:23

      @406_v6: plaatjeslink werkt weer niet… AB wanneer komt er nu EINDELIJK een EDIT knop???

      [img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Liebherr_t282_1.jpg[/img]

      Login om te reageren
  6. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    19 oktober 2014 om 16:22

    Grootste en dan overal het gewicht aangeven? Zwaarste bedoel je dus…

    Login om te reageren
    • ddrik zegt

      19 oktober 2014 om 16:42

      @Svenska_Aeroplan_AB:
      Grootste massa heet dat dan..

      Login om te reageren
      • gop1 zegt

        20 oktober 2014 om 00:05

        @ddrik: Aangezien we hier alleen voertuigen beschouwen die op aarde voorkomen, en dus in alle gevallen sprake is van vrijwel dezelfde zwaartekrachtversnelling, is ‘zwaar’ een juiste term.

        Login om te reageren
  7. faalhaas zegt

    19 oktober 2014 om 16:41

    Dat is nog niks vergeleken met het formaat van Norge zijn penix.

    Login om te reageren
  8. harrie zegt

    19 oktober 2014 om 17:02

    Andere versnellingsbak in die Crawler en gaan met dat ding. Nooit meer last van bumperklevende opgefokte middelmanagment Audi kneuzen.

    Login om te reageren
    • denniz zegt

      19 oktober 2014 om 18:01

      @harrie: Wat heeft dit met Audi te maken? En wat zegt dit over jou?

      Login om te reageren
    • 2cool4school zegt

      19 oktober 2014 om 20:27

      @harrie: reed je weer eens onnodig links?

      Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    19 oktober 2014 om 18:48

    Volgens mij hoort deze Berliet T 100, ontwikkeld voor de Noord Afrikaanse olie-exploratie zeker in dit rijtje thuis, te meer omdat het één van de of de eerste was.
    http://www.fondationberliet.org/ressources-documentaires/galerie/berliet-t100-n1/

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      19 oktober 2014 om 19:13

      @desjonnies: wat een gaaf ding!

      Login om te reageren
    • patab zegt

      19 oktober 2014 om 19:26

      @desjonnies: helaas rijden ze niet meer rond denk ik

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        20 oktober 2014 om 09:56

        @patab: Je kunt ‘m nog in het echt zien in Frankrijk, bij de Fondation de l’Automobile Marius Berliet in Lyon. Het museum is alleen toegankelijk op afspraak.

        http://www.fondationberliet.org/la-collection/collection-camions-vehicules/

        Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      19 oktober 2014 om 19:50

      @desjonnies: thanks, die hoort er inderdaad bij, heb het aangepast!

      Login om te reageren
  10. ghost zegt

    19 oktober 2014 om 19:55

    Hoe zit het dan met die grote jeeps van oliesjeiks? Zoals gezien bij topgear met de MB 6×6 G?

    Login om te reageren
  11. 3246cm252kw zegt

    19 oktober 2014 om 20:00

    Nummer 5 leuk maar slaat nergens op een truck is al zwaarder. Maar als er een auto tussen moet leuk….

    Login om te reageren
  12. nvn1993 zegt

    19 oktober 2014 om 20:40

    Dacht dat mijn auto met 2600 kilo zwaar was…..
    Twijfelachtig verleden of niet, de Mercedes is wel heel mooi!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North