
Dit was ooit een halve Enzo. Benieuwd hoe de Italiaan er eerst uit zag?
Lezers van het eerste uur kennen het verhaal misschien nog wel. Bijna 10 jaar geleden raakte de bestuurder van deze Ferrari Enzo de macht over het stuur kwijt met een snelheid van 250 km/u. Wat uiteindelijk resulteerde in een gehavend exemplaar. De imposante Italiaan was compleet afgeschreven en rijp voor de sloop. Gelukkig bestaan er ook nog mensen met liefde. Liefde voor de automobiel.
De rode Enzo uit 2004 werd de afgelopen jaren onder handen genomen door Ferrari zelf. De supercar werd vanaf de grond opnieuw opgebouwd. De originele Rosso Corsa-kleur moest plaats maken voor Nero Daytona en de verse V12 heeft slechts 2.500 kilometer gelopen. Het oorspronkelijke zwarte interieur kleurt nu rood. De ooit in tweeën gesplitste Enzo zal binnenkort worden geveild.
Met dank aan Bastiaan voor de tip!
????
Jet Cars grappen in 3,2,1… ja nu weten we het wel. Het is 2016, move on
@kenner: je komt er zelf mee…
Hopelijk wordt dit het jaar van Don
@gtwillem: en Ad auto’s uit Amersfoort!
(Waarom kan het ‘en’ symbooltje niet via de App?)
@gtwillem: Je schrijft EN voluit bij A en D auto’s :)
@gtwillem: verkopen die autos dacht dat die 2 zich met andere zaken bezighielden. gniffel….
@trident: haha heb ik ook gehoord inderdaad.. al hebben ze wel mooie auto’s staan. Een mooie Dodge Viper SRT/10 bijvoorbeeld :)
@trident: ik “ken” één van de eigenaren en ken de stuctuur…
@gtwillem: Toch niet dé Don en Ad van 69?
@dutchdriftking: jawel, met hun trouwe monteur handyman
@dutchdriftking: Cor en Don ken ik wel..
Ferrari stapt in de business van schadeauto’s oplappen en doorverkopen?
@bernardoo:
alleen noemen ze het dan restaureren en behouden van de Ferrari heritage.
Dan kun je tenminste de hoofdprijs vragen.
@Hubert: deze moet toch voor stukken minder gaan dan een originele? Geen matchende motor/chassis nummers, geen originele lak. Oja, en hij is ooit doormidden gebroken
@bernardoo: het is wel zowat de nieuwste Enzo dat je kan kopen, dat dan weer wel :-)!
@bernardoo: Het uitleveren van auto’s zonder matchende motor/chassisnummer is iets waar Ferrari haast patent op heeft. Zeker in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw, werd menig racer en prototype na introductie op de markt weer teruggehaald, motorisch dan wel carrosserietechnisch opgewaardeerd en weer opnieuw als ‘nieuw’ op de markt gebracht.
-edit: nutteloze bijdrage-
@bernardoo: het is wel een leuk verhaal. Geschiedenis schijnt nogal een dingetje te zijn bij te dure auto’s, daarbij zit het met de kwaliteit vast wel goed want Ferrari.
@lekbak: je suggereert dat dit de prijs opdrijft onder de noemer ‘historie’? Je Enzo de puinpoeier in rijden is m.i. niet hetzelfde als race-historie of eigendom van een opzienbarend persoon oid
@bernardoo: mensen die een enzo kopen voor de bedragen waar ze tegenwoordig voor gaan zijn (in mijn ogen) helemaal van het padje af, dus ja ik suggereer dat. Het is niks bijzonders. Gewoon een concept uit de jaren ’60/’70 wat ook nog eens niet bijzonder mooi is uitgevoerd (volgens mij, en vele anderen). Een auto als de Jaguar xj220 is veel bijzonderder, en die kost ‘geen drol’. Bijzonderder omdat de motor, het uiterlijk en de geschiedenis (in tegenstelling tot de enzo heeft de xj220 wel een geschiedenis, het is namelijk de snelste auto ooit geweest).
Maarja, Ferrari, dus duur.
@lekbak: Die jaguar had maar een V6, dat valt toch in het niet bij zo’n prachtige V12 van Ferrari!
@bernardoo: ik denk dat alleen de ventieldopjes en het plaatje waar het serienummer op staat origineel is. Voor de rest is deze auto splinternieuw!
Hoe begin je daar zelfs aan? Is het dan geen soort replica? Wel heel chique gedaan!
@thezonda: kuip zal vervormd zijn dus compleet nieuwe auto waarschijnlij
@goodolddays: kuip is intact. Enige wat achter de kuip hangt is een klein hulpchassis voor de motor, versnellingsbak en ophanging.
Door Ferrari zelf gedaan, zal dus wel goed zitten. En weinig invloed op de prijs hebben.
Ik vind dit wel een aardige kleurstelling trouwens. Ziet er goed uit zo.
Zo is ‘ie stuk, Enzo is ie weer heel.
Ik vraag me dan wel af welke onderdelen er eigenlijk van de oude zijn gebruikt…. Of alleen de chassisnummers?
@Jansen: Waarschijnlijk alleen het chassisnummer en dus de kentekenplaat. Er is zoveel anders aan deze auto. Andere velgen, andere lakkleur, ander interieur. kan me niet voorstellen dat er nog iets origineel aan is.
Het zijn er maar weinig die het met mij eens zijn, maar de Enzo heb ik altijd wel mooi gevonden. Hoe dit exemplaar is gerestaureerd is bijzonder fraai te noemen in mijn ogen. Ja, geslaagd!
@viezefreddyw: ik had het niet beter kunnen zeggen!
@viezefreddyw: ik ben het ook met je eens, zeker zo in het zwart!
@viezefreddyw: De gene die hem niet mooi vinden hebben hem nog nooit in het echt goed kunnen bewonderen. Als je ziet hoe mooi alles in elkaar zit is het onmogelijk dat iemand hem nog lelijk vindt.
@clarkson: oke bedankt…ik heb de auto in het echt kunnen bewonderen en blijf het een lelijk ding vinden.
Gelukkig verschillen smaken ;)
@clarkson: Daar ben ik het niet met je eens. Iets wel of niet mooi vinden is natuurlijk puur subjectief. Een Veyron zit ook heel erg goed in elkaar, vele technieken zitten in zo’n ding. Maar oh mijn god wat vind ik een Veyron lelijk. Terwijl bijvoorbeeld jij diezelfde Veyron prachtig vind. Dat kan en is pure smaak.
@viezefreddyw: Dat zullen vast de zelfde mensen zijn die Dacia rijden. Een Enzo is gewoon mooi. En daar is geen twijfel over mogelijk tenzij je met Dacia rijders te maken hebt. Misschien is het niet der ALLERMOOISTE auto die er is. Maar hij is wel gewoon mooi. En behoorlijk mooi ook nog wel. Tenzij je er helemaal niets van snapt en een Dacia rijdt.
Dikke wielen had die rode….
Op de één of andere manier interpreteer ik dit als “Ferrari heeft voor het verhaal de Enzo gekocht, hem weggeflikkerd en een nieuwe gebouwd”.
Maar ik neem aan dat dat niet zo is, en dat de koper een video krijgt van het restauratieproces zoals te doen gebruikelijk?
@m550d: Nou dat dacht ik ook gelijk, kan me zo voorstellen dat Ferrari gewoon een nieuwe monocoque pakt in plaats van de gehavende te restaureren. Chassisnummer “plaque” overzetten en klaar, ze zijn immers toch de fabrikant dus welke RDW achtige instantie kan ze daarop controleren?
Die structuur van het carbon krijg je toch nooit meer netjes waar alles afgebroken en verpulvert is (zoals het ook hoort bij een crash), tuurlijk kun je een hoop doen met moderne technieken maar zal nooit meer een echte monocoque worden zoals die gefabriceerd is.
Dat alles tot in detail gedocumenteerd is kun je wel zeker van zijn. Video misschien bepaalde belangrijke momenten maar dan heb je paar honderd uur video. Zal wel merendeel foto`s zijn.
Is dit niet gewoon een nieuwe Enzo dan? Daar hebben ze dan misschien alleen het chassisnummer van de oude Enzo op geplakt. Maar gezien hoe stuk de auto was is dit niet repareren/ restaureren.
Op het chassisnummer na is alles nieuw gok ik zo? Ik moet wel zeggen dat de tijd goed doet aan de Enzo. Ik vond hem ooit niet om aan te gluren. Ik vind het nog steeds geen heel mooie Ferrari maar het word wel beter. Al blijft de Maserati variant wel veel fijner in mijn ogen.
@dutchdriftking: ok de Maserati MC12 doet juist pijn aan mijn ogen. Je ziet aan de deuren dat het gewoon een Enzo is maar dan met maximaal aangeplakte hulpstukken. De gewone Enzo oogt veel beter.
@mashell: hmm zie ik juist anders. Bij de Enzo ging vorm voor functie, en bij de MC12 mocht het er tenminste ook nog leuk uit zien.
Grappige is, dit is hetzelfde ferrari enzo welk de eigenaar van -nu inmiddels failliet- gizmondo heeft kapot gereden.
Gizmondo was een gaming handheld, echter was het bedrijf erachter alleen maar gerund door een (dacht zweeds?) maffia bende… om alleen maar dure spullen voor hun zelf aan te schaffen.
Wat een suf verhaal zeg. Ferrari bouwt deze enzo van de grond af, opnieuw op. Is toch gewoon een nieuwe auto met als enige het oude chassisnummer. Er is werkelijk niet 1 onderdeel van het wrak gebruikt. Zou ook veel te duur zijn volgens mij.
@boltiev6: Dat chass nr is toch het enige waar ze het om gaat bij zo’n restauratie?
@clarkson: helemaal eens, ik snap de nieuwswaarde alleen niet. De auto wordt geveild. De nieuwe eigenaar heeft dus een Ferrari enzo met een oud chassis nummer. Wat willen ze nu met deze actie? In mijn ogen heeft het geen enkele meerwaarde. Gewoon een nieuwe auto met oud chassis nummer. Wat is het nieuws?, of bijzonder?
@boltiev6: Nou het nieuws is dat een speciale ferrari is gered. Was dit niet gedaan dan was de wereld een enzo armer. Ik vind het best goed nieuws. En nog interessant ook.
@clarkson: Het artikel, zoals omschreven, zou eigenlijk moeten zijn: Chassis nummer van total los verklaarde Ferrari enzo opnieuw in gebruik. Nou wat een nieuws……
Mooi dat er toch mensen bestaan die hier dan potentie in zien om hem weer helemaal op te bouwen. Chapeau
Bij Ferrari dachten ze waarschijnlijk, wat Gas Monkey met een F40 kan, dat kunnen wij ook met een Enzo.
Wat heeft dit eigenlijk nog met die rode Ferrari te maken. Ze halen hem voor de laatste schroef uit elkaar dan kun je je net zo goed zeggen we hebben een nieuwe Enzo gemaakt. Dit is geen restaureren meer maar nieuw bouwen.
@thomasthomas: Ik zou eerder de term “omkatten” willen gebruiken.
@thomasthomas: het was een excuus om de voorraad aan te vullen :p
Zeker 700k.
Leuk dat Ferrari dat zelf doet! Nou doen ze ook speciale versies op aanvraag zolang je maar betaald
Het schijnt dat hij 1.5miljoen moet opbrengen bij de veiling.
In hoeverre kun je er nou van spreken dat dit dezelfde auto is? Misschien alleen de koplampjes die nog origineel zijn??