• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze klassieke Ferrari is een zachtgekookt eitje

Auteur: jaapiyo, gepost 10 februari 2017 om 13:16 – 17 Reacties

Afbeelding Deze klassieke Ferrari is een zachtgekookt eitjeAfbeelding Deze klassieke Ferrari is een zachtgekookt eitjeAfbeelding Deze klassieke Ferrari is een zachtgekookt eitjeAfbeelding Deze klassieke Ferrari is een zachtgekookt eitjeAfbeelding Deze klassieke Ferrari is een zachtgekookt eitjeAfbeelding Deze klassieke Ferrari is een zachtgekookt eitjeAfbeelding Deze klassieke Ferrari is een zachtgekookt eitjeAfbeelding Deze klassieke Ferrari is een zachtgekookt eitje

Uovo
Klassieke Ferrari’s zijn ruwweg onder te verdelen in drie categorieën: bloedmooi (denk 250 GT Lusso), bruut (denk 312PB) en ‘wel apart’. Deze ‘Uovo’ valt in de laatste categorie.

De Uovo, wat het Italiaanse woord is voor ei, ontstond bij Carrozzeria Fontana in Padua. Bij het tekenen van de auto kreeg de carrosseriebouwer wat hulp van designer Franco Reggiani. Reggiani ontwierp in zijn leven vele concepts en one-offs. De basis werd doorgaans gevormd door Ferrari’s, Maserati’s en Alfa’s, maar soms ook door Jaaags en Austin-Healey‘s.

Op de Geneefse autoshow van 1964 stond bijvoorbeeld zijn ‘May Britt’ te pronken, naar verluidt de eerste volledig functionele auto ooit met een plastic body. De naam was overigens een referentie naar May Britt, een Zweedse filmster uit die tijd. Volgens Franco was dat omdat zij een icoon van Scandinavische schoonheid was, maar het zou natuurlijk ook een epische sneer kunnen zijn…

Enfin, terug naar de Fezza. De auto werd gebouwd in opdracht van graaf Giannino Marzotto en baseert op een combo van 166 en 212 techniek. Marzotto hield van racen en zijn idee was om Ferrari in het raceseizoen van 1951 de loef af te steken met een gestroomlijnd ontwerp. Zoals bekend moest Enzo zelf aanvankelijk namelijk niks hebben van aerodynamica.

Toen ze in Maranello de creatie onder ogen kregen, waren de meningen volgens de overlevering niet bepaald positief. Je kan je daar wellicht iets bij kunnen voorstellen. Het passagierscompartiment doet mij zelf in ieder geval denken aan een gesmolten koepel van een ouderwetse vuurtoren. Maar wie het laatst lacht, lacht het best! Uiteindelijk bleek dat echter niet graaf Marzotto te zijn, hoewel het niet veel had gescheeld. Het eitje pakte zowel in de Mille Miglia als in de Giro di Sicilia de leiding in de race, maar viel in beide races uit met technische problemen.

De afgelopen dertig jaar heeft de auto het daglicht haast niet gezien, maar in augustus wordt ‘ie geveild door RM Auctions bij het Comomeer. Het is altijd moeilijk in te schatten wat een one-off als deze op gaat brengen. Echte kenners verwachten echter een prijs die vergelijkbaar is met die van een ‘gewone’ 166. Dat zou betekenen een slordige drie miljoen. Nou ja, altijd nog goedkoper dan een Fabergé-ei…

Ook interessant!

  • Video - Leclerc laat een klassieke Ferrari 275 uit
  • Gespot - Deze klassieke Ferrari mag gewoon naar buiten in de winter
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

212, blauw, coachbuilding, Coupe, design, Ferrari, Klassiekers

Vorig bericht: « Held verkoopt Peugeot 106 met flitsfoto
Volgend bericht: ABT pompt de Audi S4 op tot 425 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. kapiteinaudi zegt

    10 februari 2017 om 13:25

    Wat een lief neusje.

    Login om te reageren
  2. twentsediesel zegt

    10 februari 2017 om 13:28

    Mmm.. niet mijn smaak.

    Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    10 februari 2017 om 13:32

    Dit is een van de weinige Ferrari’s die ik echt niet mooi vind.

    Login om te reageren
  4. ghost zegt

    10 februari 2017 om 13:41

    Raceverleden dus sowieso hoge prijs!

    Login om te reageren
    • mout zegt

      10 februari 2017 om 15:19

      @ghost: Ja. En, wat vind je? 3 miljoen, is dat al een hoge prijs, of moet die racebonus er nog bovenop?

      Login om te reageren
  5. cossiekiller zegt

    10 februari 2017 om 13:42

    Ideaal voor de smalle straatjes in sommige Italiaanse steden.

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    10 februari 2017 om 13:50

    Ik vind het een geweldige auto. Hij is mooi vanwege zijn lelijkheid en imperfecties. Het split window raamspijltje dat iets scheef staat, de luchthapper die niet helemaal recht op de motorkap zit en de kentekenplaat die iets scheef lijkt te zitten, het zijn kleine dingen waardoor je gewoon ziet dat je met handwerk te maken hebt.

    Login om te reageren
  7. Forza zegt

    10 februari 2017 om 14:03

    Ik heb nog nooit een auto met samenknepen billen gezien (nee, niet ik. De auto.)

    Login om te reageren
  8. suheyl zegt

    10 februari 2017 om 14:18

    Kan zo de tekenfilm CARS in!

    Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    10 februari 2017 om 14:27

    Ik zou hem niet kopen voor z’n schoonheid

    Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    10 februari 2017 om 14:56

    Wat een lelijkerd!

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    10 februari 2017 om 15:49

    Met een beetje fantasie de 313 van oom Donald….

    Login om te reageren
  12. thefmanl zegt

    10 februari 2017 om 16:22

    3 miljoen en dan nog eens amper het stuur aan de goede kant, be lach elijk!

    Login om te reageren
  13. tmenges zegt

    10 februari 2017 om 17:32

    Sommigen zeggen weleens dat een 911 een platgeslagen kever is… denk als je dat met deze ferrari doet dat ie er aardig van opknapt.

    Login om te reageren
  14. martijn11 zegt

    10 februari 2017 om 19:11

    Ik heb mooiere Ferrari’s gezien

    Login om te reageren
  15. Forzedesign zegt

    10 februari 2017 om 19:38

    Wat krijg je als je Salvador Dali kruist met een Ferrari…

    Login om te reageren
  16. pinut187 zegt

    11 februari 2017 om 09:36

    Wel apart ja (lelijk hok)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North