Dit zijn zestien quotes van Enzo Ferrari

Auteur: , 32 Reacties

Een inkijkje in het wispelturige brein van Il Commendatore.

Enzo

Het is alweer bijna dertig jaar geleden dat Enzo Ferrari, niet lang na de introductie van @dizono’s favoriete auto, overleed in 1988. Maar gelukkig leven behalve de auto’s ook de uitspraken van de man die Gilles Villeuve de hand boven het hoofd hield en keihard onderhandelde met Niki Lauda voort. Dit zijn er zestien.

Aerodynamica is voor mensen die geen motoren kunnen bouwen.
Velen kennen deze uitspraak van Enzo wel, maar weet je ook nog wanneer hij het zei? Dat was in 1960, toen rapper Jebroer coureur Paul Frère hem vroeg waarom de 250 TR zo langzaam was op het rechte stuk van Le Mans. Helaas voor Enzo achterhaalde de tijd zijn woorden. Zijn F1-team zou heden ten dagen bijvoorbeeld een moord doen voor de diensten van aero-goeroe Adrian Newey.

Paarden span je ook niet achter een wagen.

Enzo over F1 auto’s met de motor in de staart in plaats van de neus. Wederom een uitspraak die vrij snel gelogenstraft werd.

Ik bouw sportauto’s, jij bouwt tractoren. Laten we dat vooral zo houden.
Deze woorden zorgden er uiteindelijk voor dat Ferruccio Lamborghini zijn eigen sportwagens ging bouwen. Zo sneed de temperamentvolle Enzo zich wel eens vaker in de vingers. Gelukkig maar, want daardoor kunnen wij nu niet alleen van zijn bolides genieten maar ook die van zijn rivaal.

Mijn eerste ontmoeting met een Amerikaanse racewagen staat me nog helder voor de geest. Het was in 1919, een Packard met een V12-motor op Indianapolis. Op dat moment ben ik met de V12 getrouwd en daarna ben ik nooit meer gescheiden.
Zoals we weten ging de obsessie met de V12 zo ver dat de Dino aanvankelijk geen Ferrari mocht heten. Dit ondanks het feit dat Enzo’s geliefde en vroeg gestorven zoon Dino aan de ontwikkeling van de zespitter in die auto had meegewerkt. Voor verschillende racers bouwde Ferrari overigens al lang motoren met minder cilinders, waaronder ook vierpitters. Toch leeft de V12-legende nog altijd door in de topmodellen van het merk, hoewel de CO2-duivel ook daar aan begint te tornen. De GTC4Lusso bijvoorbeeld is sinds kort ook leverbaar met geblazen V8. Het laat zich raden wat Enzo daarvan gevonden zou hebben.

De Jeep is de enige Amerikaanse sportauto.

Ondanks zijn mooie quote over de Packard hierboven, had Enzo niet per se veel op met de Amerikaanse autofabrikanten. De ruzie met Ford die uiteindelijk uitgevochten werd op het circuit is genoegzaam bekend. Maar ook de Corvette vond Enzo maar niks. Alleen de Jeep met zijn functionele, ‘lichtgewicht’ constructie was volgens Enzo een sportieve Amerikaanse auto. We vrezen dat dit weer een sneer van jewelste is, maar zo niet zal Enzo blij zijn dat Jeep tegenwoordig deel uit maakt van FCA.

Ik prikkel mensen graag.

Enzo geloofde in de strategie om mensen een beetje te prikkelen en in sommige gevallen tegen elkaar op te zetten. Dit deed hij met zijn coureurs, maar ook met zijn engineers. Hij ging zelfs zo ver om te zeggen dat het ‘motiveren’ van mensen zijn grootste kwaliteit en de reden voor zijn succes was.

Ik bied mijn piloten drie dingen: optimisme, een creatieve omgeving en competitie.

Maar de piloten moesten vooral niet vragen naar belangrijke zaken over het bedrijf. Enzo vond namelijk dat je dat soort informatie niet kon toevertrouwen aan lieden die elke zondag hun leven riskeerden.

Mijn favoriete Ferrari is degene die ik nog moet bouwen.

Terugblikken kon je beter niet doen volgens Enzo. Het was volgens hem beter om ervoor te zorgen dat het volgende product weer een vooruitgang was ten opzichte van wat daarvoor kwam.

Ik verkoop geen auto’s maar motoren.
Het koetswerk zat slechts om die motoren heen, omdat iets toch de motor moest dragen. Haters zeggen dat deze instelling verklaart waarom het koetswerk en het interieur van de auto’s niet altijd de hoogste kwaliteit had.

Ik beschouw mezelf als een kind die zijn droom vervult. Een droom die steeds groter en groter is geworden. Tot op het moment dat ik een auto bouw waarmee je niet eens hoeft te remmen in de bochten. Een auto die vliegt zonder de grond te verlaten.
Misschien dat Enzo ondanks zijn aversie tegen aerodynamica toch eens met een aantal techneuten over downforce had moeten praten…

Ferrari’s zijn een droom. Vele mensen dromen over het hebben van zo’n speciale auto, maar de droom wordt maar voor een enkeling werkelijkheid.

Helaas wel inderdaad, maar in ieder geval heeft binnen de AB-reaguurders gelederen lucky bastard @viezefreddyw het goede voorbeeld al gegeven.

Mijn rechten, mijn integriteit, mijn bestaan als een ondernemer en de leider van Ferrari kan niet bestaan onder de enorme bureaucratie van Ford.
Naar verluidt is een delegatie van talloze advocaten afgereisd naar Italië om de voorgestelde overname te beklinken. Enzo beviel dit totaal niet en hij scheurde het contract in tweeën.

Nuvolari leefde zijn leven met veel risico. Toch stierf hij als een beschaamd man in een ziekenhuis, omdat hij niet stierf in het harnas achter het stuur van een auto.
Enzo was niet altijd te betrappen op veel medeleven met zijn medemens. Deze botte uitspraak deed hij over zijn ex-coureur Tazio Nuvolari.

Raceauto’s zijn niet mooi of lelijk. Ze worden pas mooi als ze races winnen.
Toch zijn bijna alle Ferrari racers mooi niet? Zelfs degene die niet veel gewonnen hebben.

De dood zal mijn lijf vernietigen, maar mijn creaties zullen nog lang doorleven.
Waarvan akte.



32 reacties

Als Enzo de California T of 488 gtb zou horen, keert hij zich om in zijn graf.
@nopetrolnofun: hahahahahahahaha ik lig dubbel
@nopetrolnofun: want ? Turbo ? Net als de legendarische F40 ?
@timd: Ik snap je reactie. Ik doelde meer op het geluid, in die tijd lachte ze je uit als je over emissie begon. Dit was ook de reden dat turbomotoren toen nog goed konden klinken. Tegenwoordig moet het allemaal zo ‘eco’ mogelijk ten koste van het rijplezier. Gelukkig bestaan er nog bedrijven als Capristo en Novitec, alleen jammer dat bijna geen 1 eigenaar daar de moeite voor neemt.
@nopetrolnofun: heel simpel, een Ferrari tunen dat die je niet. Gewoon niet.
Overigens hebben die downsize turbo’s de auto’s die wij gewone stervelingen rijden een heel stuk leuker gemaakt.
@mashell: Dat ben ik niet met je eens. Ik ben persoonlijk geen fan van turbo’s en ga ook een auto met turbomotor rijden. De gasrespons en het geluid zijn voor mij doorslaggevend om het niet te doen. Overigens vind een andere uitlaat niet echt wat je noemt ‘tunen’ eerder een echte sportuitlaat wat het merk zelf niet goed lukt n
Nou, wat een weisheid
@dennisjuh95: Wijsheid*
Mja, als je dan al die quotes zo allemaal onder elkaar leest dan is het beste wel een domme lul eigenlijk…
@Rick-dos: precies ook mijn gedachten. Je zou wat wijzere woorden verwachten, maar ach hij heeft heel gaaf merk opgericht en dat kan ik niet zeggen ;)
@pindakoning: Zeker en hij heeft genoeg mooie en legendarische auto’s gebouwd. Gelukkig maar voor ons. Hij moest alleen niet z’n mond opentrekken. ;)
@rick-dos:
Zou een normaal mens dan een autofabriek beginnen denk je ?
“Bedankt voor de subsidies” kwam maar moeilijk zijn bakkes uit zeker ..
@lincoln: Die man sprak geen woord Nederlands. Dus daar zal het ook wel mee te maken hebben. Wat ik zelf overigens een slecht excuus vind, maar dat terzijde.
@rikus:

Niet alle subsidiepatiënten over 1 kam scheren ..
Wat een eigenwijze eikel was Enzo eigenlijk.
@robert110:

Ten tijde van Obama was hij een stuk vrolijker ..
Dus ik weet wel wie er schuldig aan is ..

Anyway .. tis maar goed dat hij geen filosoof is geworden ..
Een echte Italiaan. Eigenlijk niet helemaal mijn type gozer. Verafschuwde alles wat concurrentie kon bieden aan het merk of zijn auto’s en voelde zich het beste van alles en iedereen. Al deze uitspraken, behalve de laatste, laat zien dat het een botte lul was. Tuurlijk, het merk dat hij creëerde is fantastisch en zijn auto’s zijn absoluut werelds. Uiteraard ben ik daar fan van. Maar zijn bedrijfsvoering en karakter vind ik maar niets.

Het is niet voor niets dat ik de Miura de absolute supercar vind van de jaren ’60. Puur omdat Ferruccio hiermee het ongelijk bewezen had van Enzo. Zo mooi heeft Ferrari namelijk nooit wat weten te bouwen.
@viezefreddyw: het is ook daarom dat Harocio Pagani wegging bij Ferrari en zei; Zelf kan ik dit veel beter en met meer passie en gevoel. Hij stelde ons niet teleur.
@ghost: Fout. Horacio Pagani zat bij Lamborghini. Volgens mij ging hij weg bij Lamborghini omdat zij het niet zagen zitten om koolstofvezel te gebruiken in hun auto’s.
@viezefreddyw: Maar je hebt zo’n eigenwijze l*l nodig om iets te bereiken. Een normaal en aardig persoon komt niet zo ver.
Ik dacht dat die quote over ‘paarden voor de wagen’ van Citroën was. En dan niet over waar de motor lag, maar waar de aandrijving zat. Inderdaad, de Traction Avant. Is ook een veel correctere metafoor.
@tenaci: je kunt geen knollen met citroenen vergelijken jonguh…
@tenaci: In ieder geval is deze uitspraak veelvuldig gebezigd door Citroën in foldermateriaal uit de jaren ’60 wat ik hier heb liggen. Weet niet of Enzo eerder was met deze granieten wijsheid…
Toch wel apart dat hij de V12 dus van de Amerikanen heeft leren kennen..
@pinut187: Ook de matige afwerking heeft hij van de Amerikanen afgekeken…
@pallas:
Packard en slechte afwerking?
Gewaagde uitspraak.
@Rob: Is ook meer een algemene internetmening, zeker voor de oorlog zijn er erg fijne en keurig afgewerkte Amerikaanse auto’s geweest. Maar zat laatst eens in een Chrysler Neon uit 97 ofzo, verschrikkelijk!
@pallas:

Whahaha .. ding was nog goedkoper dan een Citroën Visa ..
@pinut187:
Maar eigenlijk is het juist niet apart. Packard stond namelijk bekend om hun geweldige V12 motoren. Die motoren maakte de toentertijd loodzware auto’s snel, zonder een centje pijn! Cadillac ging zelfs nog een stapje verder in de zoektocht naar kracht en souplesse. Zij bouwden V16 motoren…
“I lived with you for twenty years: how many deeds, events and men went by!
Today I remember them, each and everyone.
I still have, for Alfa, the tenderness of a first love.
The pure affection of a child for his mother.”

-Enzo Ferrari-
Wat een baas zitten een paar mooie in

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).