• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze man vindt het wiel opnieuw uit

Auteur: CasperH, gepost 9 januari 2016 om 12:47 – 30 Reacties

Man vindt wiel opnieuw uit


Maak kennis met Ackeem Ngwenya, heruitvinder van het wiel.

Ackeem is opgegroeid in een dorp in Malawi, waar hij als kind met zijn familie per dag 20 kilo maïs naar een molen moest brengen om er meel van te laten maken. Dat was een tripje van bijna 10 kilometer totaal per dag, over slecht terrein. Een mix van rotsen, los zand en modder zorgde ervoor dat elke dag een uitdaging was met de zware lading.

Op zijn tiende verhuisde hij naar Johannesburg, en via omzwervingen door Europa kwam hij uiteindelijk terecht in Kaapstad, Zuid Afrika. De jongen vergat echter nooit hoe lastig het was geweest om dagelijks die trip te maken. En dus besloot hij te gaan studeren in de richting van productontwerper. Hij bekostigde dat deels met crowdfunding.

Tijdens zijn studie ontwikkelde hij Roadless, een wielsysteem dat zich kan aanpassen aan de omstandigheden. Het wiel variëert in breedte met behulp van een schakelsysteem, zodat naar wens veel of weinig contactoppervlak gekozen kan worden.

het wiel opnieuw uitvinden

Op een zachte ondergrond wil je namelijk graag veel dragend vermogen en dus een bredere band. Om tussen rotsen door te manoeuvreren kan juist een veel smallere band heel praktisch zijn. Het is allemaal eigenlijk erg logisch, maar de wereld kent nog weinig tot geen alternatieven voor het concept van wielen zoals we die nu onder een auto zijn: vast van vorm.

Ackeem wil een betaalbare oplossing ontwikkelen, waarbij bijvoorbeeld ook gebruik gemaakt kan worden van oude autobanden. Daarmee wordt het Roadless systeem juist als een flexibele velg gebruikt, die te gebruiken is met alle mogelijke maten autobanden. Recycling voor de winst.

Check hier een video met een korte uitleg van het project. Het is zo simpel dat je je afvraagt waarom het nog niet in grote mate wordt toegepast.

Ook interessant!

  • Aanstaande leasetopper speelt hoofdrol in nieuwe Spider-Man
    Aanstaande leasetopper speelt hoofdrol in nieuwe Spider-Man
  • Video: dit bedoelen ze met een verwarde man
  • Video: auto rijdt man omver bij tankstation
  • Video: man speelt verstoppertje na politieachtervolging Zoetermeer
    Video: man speelt verstoppertje na politieachtervolging Zoetermeer

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

crowdfunding, Techniek, wielen

Vorig bericht: « 8 fantasiemodellen voor je wintersport
Volgend bericht: Autoblog-Advies: youngtimer met veel ruimte en vermogen »

Lees Interacties

Reacties

  1. fijnkonijn zegt

    9 januari 2016 om 12:55

    Aardig idee. Betekend wel dat men dingen als de ophanging, fusee, wielkast etc. etc. etc. compleet opnieuw moet gaan ontwerpen. Het draaipunt van de contact-patch moet tenslotten het liefste op het hart van de contact-patch zitten.

    Login om te reageren
    • fabiotol zegt

      9 januari 2016 om 13:40

      @fijnkonijn: het draaipunt veranderd niet en het contactpunt wordt alleen breder/smaller, dus het midden verplaatst ook niet.

      Login om te reageren
  2. Edge zegt

    9 januari 2016 om 12:56

    Dat is best wel inventief, maar is het ook effectiever dan bijvoorbeeld die automatische bandenspanningssystemen die ze bijvoorbeeld in de Dakar gebruiken? En wat als je zo’n ding lek rijdt, kun je dan ook even gemakkelijk een reservewiel erop leggen of zo’n spuitbusje gebruiken? Het idee is heel erg interessant, maar ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat een vergelijkbaar systeem niet al gewogen en te licht bevonden is door een grote bandenfabrikant als Michelin of Bridgestone.

    Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      9 januari 2016 om 13:02

      @Edge: dit is onderhoudsvriendelijk omdat het mechanisch is en het project is bedoeld voor arme werelddelen om on begaanbare wegen weer begaanbaar te maken. Een dakar bandenspanning systeem ligt doorgaans niet in het budget bij de mensen van somalie en soort gelijke landen…

      Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      9 januari 2016 om 13:03

      @Edge: probleemdenker

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        9 januari 2016 om 18:57

        @wildbeest: Klopt, zo’n Dakar-systeem ligt buiten het budget van de doelgroep. Maar dit product dan niet? Het is een vrij gecompliceerd product, je moet immers de wielen vervangen voor deze dingen, het remsysteem moet aangepast worden (want een remschijf/trommelrem valt hier niet in weg) en je moet ervoor zorgen dat je vanuit het interieur het systeem kunt bedienen. Dat zijn vrij gecompliceerde aanpassingen, die je niet voor een paar tientjes gedaan krijgt.

        Login om te reageren
        • wildbeest zegt

          9 januari 2016 om 19:48

          @Edge: hoeft niet direct voor een paar tientjes geproduceerd worden. De beste uitvindingen kosten tijd en geld. Als de basis maar goed is, dan wordt de productie vanzelf goedkoper

          Login om te reageren
    • ghj13 zegt

      9 januari 2016 om 13:23

      @Edge: Hoeft niet per se op voertuigen gebruikt te worden, alhoewel het op een quad ook wel toepasbaar kan zijn. Maar denk bijvoorbeeld aan een kruiwagen.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    9 januari 2016 om 12:58

    Ik vind het een verdomd goed idee. Dat we 5000 jaar na de basisuitvinding hier pas op komen…..

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      9 januari 2016 om 20:44

      @dutchdriftking: Verwonderd? Het duurde toch ook 4900 jaar eer de luchtband werd uitgevonden…

      Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    9 januari 2016 om 13:02

    Ik zie nog wel wat meer praktische problemen naast de genoemde door fijnkonijn. Hoe krijg je het voor elkaar dat de velg meebeweegt? Die voorkomt immers dat de band leegloopt, en dat zie ik 1 2 3 niet in een flexibel systeem. Leuk filmpje verder en duidelijk, maar een werkend prototype is véél belangrijk dan alleen een goed idee.

    Login om te reageren
    • shalomleon zegt

      9 januari 2016 om 14:18

      @pomoek: dat leeglopen hebben ze een jaar of 80 geleden verholpen door middel van een binnenband. Tegenwoordig wordt het zelden toegepast maar Tubeless is een opvolger van Tubetype

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        9 januari 2016 om 19:14

        @shalomleon: probleem van de niet flexibele velg blijft. Tube of tubeless doet er niet zoveel toe.

        Login om te reageren
    • 1800es zegt

      10 januari 2016 om 07:47

      @pomoek: Als het probleem een lekvrije constructie is: gebruik geen luchtband. Daar zijn al voorbeelden van.

      Login om te reageren
  5. martijn11 zegt

    9 januari 2016 om 13:11

    Geen slecht idee

    Login om te reageren
  6. nofxke zegt

    9 januari 2016 om 13:17

    Lastige zaak voor een uitlijning…

    Login om te reageren
  7. robin2910 zegt

    9 januari 2016 om 13:41

    Ik had 15 jaar geleden een op afstand bestuurbare wagentje dat ook zoiets had

    Login om te reageren
  8. nomar zegt

    9 januari 2016 om 15:38

    Of je kan ook gewoon wegen aanleggen en échte vooruitgang boeken …

    Login om te reageren
    • potjak zegt

      9 januari 2016 om 16:04

      @nomar: Ja? En dan heb je geen banden nodig?

      Login om te reageren
      • nomar zegt

        9 januari 2016 om 16:21

        @potjak: tuurlijk wel, Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Conti’s, Michelins, bestaan allemaal al en best wel prima spul :-)

        Login om te reageren
    • 1800es zegt

      10 januari 2016 om 07:49

      @nomar: Doen de Chinezen al in Afrika. In ruil voor grondstoffen.

      Login om te reageren
      • nomar zegt

        10 januari 2016 om 12:22

        @1800es: Toch goed dat wij geen koloniën meer hebben, kunnen de chinezen met het geld gaan lopen, net zoals met de mensenrechten… De mensen daar worden er duidelijk beter van

        Login om te reageren
  9. 87sandyd zegt

    9 januari 2016 om 16:36

    En (ongeveer) dergelijk systeem is er toch al? Een systeem die de banden leeg laat lopen en weer oppomt…

    Dat werkt prima weet ik uit ervaring

    Login om te reageren
  10. beefcake zegt

    9 januari 2016 om 16:56

    Ik dacht gelijk hieraan, ook al is het een totaal ander concept: http://youtu.be/UYZWL1ngS5E

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    9 januari 2016 om 20:02

    Altijd mooi dat mensen dit tijdens hun studie bedenken

    Login om te reageren
  12. krantenbak zegt

    9 januari 2016 om 21:27

    Jammer dat de bodemvrijheid afneemt als de griprijke modus wordt geselecteerd…

    Login om te reageren
  13. vroaaar zegt

    10 januari 2016 om 01:25

    Een soort variomatic band, zeg maar…

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      10 januari 2016 om 10:45

      @vroaaar: het “pientere wieltje”..

      Login om te reageren
  14. 1800es zegt

    10 januari 2016 om 07:58

    Even wat technische fijnslijperij: dragend vermogen van de band is in ieder van de drie toestanden gelijk. Je speelt hier met de vlaktedruk op de ondergrond. Gewicht verdelen over een groter oppervlak levert een lagere vlaktedruk op zodat je over een ondergrond kan rijden met een lager dragend vermogen.
    Een erg leuke uitvinding en de genoemde problemen zijn allemaal oplosbaar.

    Login om te reageren
  15. mellie zegt

    10 januari 2016 om 19:13

    Hier zullen ze bij nassa ook wel blij mee zijn voor de maan wagens :)

    nee ik denk dat dit inderdaad als het slaagd wel eens eens groot uitvinding kan zijn en inderdaad voor de 3e wereld landen die niet het geld hebben om een groot wegennet op te bouwen.
    Maar kan bijna niet geloven dat er niet al eerder door een bedrijf over is nagedacht al was ik zer zelf niet op gekomen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North