• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog-Advies: youngtimer met veel ruimte en vermogen

Auteur: larssb, gepost 9 januari 2016 om 14:00 – 173 Reacties

Alpina B10 Touring


De kruitdampen trekken eindelijk een beetje weg op de redactie, we kunnen weer wat zien op de schermen: een mailtje van Jesse. Jesse is horecaondernemer en heeft een grote auto nodig, hij heeft nog wel eens wat te verslepen.

Die grote auto heeft hij op dit moment ook, een BMW 545i Touring, maar als rechtgeaard petrolhead wil hij van tijd tot tijd iets anders op de oprit. Nu dus. Omdat Jesse heeft besloten dat hij voortaan zo min mogelijk wil bijdragen aan Rutte’s Rücksichtslose Roofkippenclub wil hij graag gebruik maken van de youngtimerregeling. Dat deze nog bestaat mag gerust een wonder heten trouwens, met al die Haagse moodswings. We gaan dus op zoek naar een niet te kleine vervanger van minimaal 15 jaar oud voor Jesse’s huidige Bimmer. Het hoeft geen zuinigheidswonder of zelfontbrander te zijn, want meer dan 10.000 km per jaar wordt er in de regel niet mee afgelegd. Maar liever levert Jesse niet al teveel van zijn huidige 333 PK’s in, die wennen namelijk snel. Soms ziet hij zichzelf het liefst in een Audi RS6 (aankoopadvies video) uit 2009 rijden, maar zijn boekhouder denkt daar (nu nog) heel anders over. Een youngtimer is een prima alternatief en met inruil van de 545 meegerekend is een budget van € 20.000 beschikbaar. Tussen de stapels goede voornemens van de redactie vinden we het uitgeprinte lijstje terug:

Huidige auto:BMW 545i Touring '04. Vorig Volvo V70 T5 2001
Koop/lease: Koop
Zakelijk/privé: Zakelijk
Budget:10.000 + inruil huidige auto
Jaarkilometrage:ca. 10.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf:Wil gebruik gaan maken van de youngtimer regeling.
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen
Voorkeursmerken/modellen:BMW, Audi
No-go modellen:Franse merken

We gaan we op pad en, zoals zo vaak de laatste tijd, maken we bij de BMW dealer om de hoek meteen de eerste stop. We zijn er inmiddels kind aan huis en speciaal voor ons ligt de sleutel dan ook onder de mat. Kunnen we zelf alvast even rondkijken:

BMW E39 M5

Geen station, maar nog dikker: BMW M5 (E39)

Voor velen een van de meest aantrekkelijke versies van de M5, want puur en nog zonder veel digitale bemoeienis. BMW maakte ooit één touring, maar zag dat er geen markt was voor een M5 Touring en ging dus nooit in productie. Toch is de sedan ook lang niet krap. De V8 stuurt 400 redelijk ongecompliceerde PK’s naar de achterwielen, mits alles goed onderhouden is en blijft. En dat kost wel wat. Met dit budget zijn bijzonder mooie M5’s vindbaar, of mooie exemplaren met nog wat wisselgeld over voor een paar onderhoudsbeurtjes of een racelicentie. Dat kan-ie ook.

Mercedes E55 AMG Combi
Wel station, ook dik: Mercedes-Benz E55 AMG Combi
Aber natürlich. Zeker als je veel te verslepen hebt een goede keuze, het ding is enorm. Ook weer een V8, met dik 350 PK dit keer. Dus dat verslepen hoeft ook niet al te lang te duren. De levensduur van het gebruikte staal soms ook niet, de W120 had het nog wel eens aan de stok met het roestspook. Maar ook hier is het met Jesse’s budget mogelijk om een nagenoeg smetteloos en relatief vers exemplaar te scoren. Veel krachtige kuubs.

Audi S6
Mag niet ontbreken: Audi S6 Avant
Heel voor de hand liggend is natuurlijk een S6, maar echt mooie S6-en zijn schaars en met slecht onderhouden en goedkope exemplaren uit de koopjeshoek boer je wel erg hard achteruit. Zowel in rijplezier als op je spaarrekening. Maar het kan wel, af en toe zit er wel degelijk zo’n onverprutste parel met die 340 PK sterke 4.2 liter achtcilinder tussen. Zeker als je de moeite neemt om bij de oosterburen te gaan kijken. Daar is een testrit ook veel leuker.

Alpina B10 Touring
Klasse apart: Alpina B10 4.6 V8 Touring
Zeldzaam, zeker. Daarom alleen al. Maar nog aantrekkelijker is het feit dat de exemplaren die je vindt vrijwel zonder uitzondering nog onverknoeid zijn. Omdat je vroeger Europa werd uitgezet als je je fikken uitstak naar een originele Alpina. Volkomen terecht natuurlijk. Goed zoeken, en misschien moet je in het uiterste geval genoegen nemen met een sedan, maar als het lukt ben je de baas. In stad en ommeland en over een 4.6 liter V8 met minstens 345 PK. En nee: je rijdt geen BMW.

Jaguar XJR
Een Jaguar XJR. Met trekhaak
De mooiste die je vinden kunt voor dit budget en dan hou je nog geld over voor een trekhaak en een flinke kar. Op versleepluwe dagen laat je die thuis en rij je badend in luxe en vooral stijlvol in de rondte. Of als door een wesp gestoken, want met dik 360 PK uit alweer zo’n heerlijke V8 is onbeschoft boenderen heel wel mogelijk. Die wetenschap is al voldoende, je hoeft het natuurlijk verder aan niemand te bewijzen in deze nobele Brit. En als je helemaal over de top wilt, is de overtreffende trap een Bentley Brooklands een goede keus. Met knobbel, of course.

Chevrolet Suburban
YOLO! Groter wordt het niet: Chevrolet Suburban
Jesse wil een grote auto: no problem. Met dit budget is een volledig gerestaureerde mastodont uit de States met diepgorgelende V8 ook een tamelijk onverslijtbare optie. Als het zo’n prachtig originele uit ‘73-’75 betreft is-ie zelfs belastingvrij. Met de 7.4 liter variant hoeft er ook niet veel vermogen ingeleverd te worden. Het brandstofverbruik was wat Jesse betreft geen issue. Check. De Sub is niet bedoeld voor lekker planken, wel voor hele lange. Die kunnen er met gemak in, en als het moet de hele bar. Of iedereen die eraan zit.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!

Ook interessant!

  • Cabrio met v8
    Cabrio met V8 die geen SL is: Autoblog Advies!
  • upgrades voor Z4 (E85)
    Beste upgrades voor Z4 (E85) - Autoblog advies
  • Autoblog advies: ruime en praktische PHEV voor 60K
  • Autoblog video: Waarom we WEER een Bmw hebben gekocht

Nieuwste artikelen

  • Deze occasion met 1.8 heeft een enorme spoiler (met een goede reden)
  • Nieuwe Tesla Model Y is geen daverend succes
  • Vernieuwde Toyota bZ4X heeft eindelijk meegespoten wielkasten
  • Autoblog-lezer gebruikt Land Rover waar ‘ie voor bedoeld is
FacebookTweetPinLinkedIn

advies, alpina, Audi, autoblog-advies, b10, BMW, Chevrolet, e55, Jaguar, m5, Mercedes, s6, suburban, xjr

Vorig bericht: « Deze man vindt het wiel opnieuw uit
Volgend bericht: GM boekt weer verlies in Europa »

Lees Interacties

Reacties

  1. martijn11 zegt

    9 januari 2016 om 14:01

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  2. s62b50 zegt

    9 januari 2016 om 14:06

    Alpina! Altijd goed.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      9 januari 2016 om 17:58

      @s62b50: inderdaad! Ziet er nog goed uit!

      Login om te reageren
  3. fconderkantlat zegt

    9 januari 2016 om 14:08

    afgezien van de chevy heb je zon beetje in dit artikel alle opties genoemd die in de praktijk ook reel zijn aan de eisen, dus ben benieuwd wat de bloggers met alternatieven gaan komen

    Login om te reageren
    • fconderkantlat zegt

      9 januari 2016 om 14:09

      @arashrsf: *reëel

      Login om te reageren
  4. kwatsjkop zegt

    9 januari 2016 om 14:09

    De afgebeelde Mercedes Benz W211 E55 AMG valt niet onder de youngtimerregeling (bouwjaar 2002-2009). Foute afbeelding misschien?

    Login om te reageren
    • marlonb zegt

      9 januari 2016 om 14:16

      @kwatsjkop: Dat geldt overigens ook voor de afgebeelde XJR X350 (2003-2009)

      Login om te reageren
      • smoothoperator zegt

        9 januari 2016 om 14:56

        @mburer: precies. Het plaatje klopt niet. De afgebeelde jag is van een nieuwere generatie zoals besproken. Deze heeft ook 400-420 pk (xjr). De oude bijtellingsvriendelijkje 363, 4.0 supercharged.

        Login om te reageren
      • CasperH zegt

        9 januari 2016 om 16:17

        @mburer: @kwatsjkop: bedankt voor de opmerkzaamheid, ik heb de foto’s vervangen door juiste exemplaren.

        Login om te reageren
        • marlonb zegt

          9 januari 2016 om 18:30

          @CasperH: Here to serve!

          Login om te reageren
  5. legion1349 zegt

    9 januari 2016 om 14:09

    Skoda superb 3.6. Groter dan een verhuiswagen, heerlijk vlot, super zeldzaam. Weet alleen niet of ze al binnen het budget vallen.

    Login om te reageren
    • smoothoperator zegt

      9 januari 2016 om 14:57

      @legion1349: iig niet in de youngtimers regeling

      Login om te reageren
      • bmwkevin zegt

        9 januari 2016 om 15:38

        @smoothoperator: valt Volvo T-5R wel in die regeling?

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          9 januari 2016 om 17:20

          @bmwkevin: ja. In productie geweest van laat 1994 tot laat 1995.

          Login om te reageren
      • legion1349 zegt

        9 januari 2016 om 17:44

        @smoothoperator: ja daar had ik even geen rekening mee gehouden. Maar als brandstofverbruik niet uitmaakt, wat maken die paar tientjes dan uit hè…

        Login om te reageren
  6. marlonb zegt

    9 januari 2016 om 14:10

    Volgens mij is dat een W211 op het plaatje en wordt er een W210 bedoeld terwijl er W120 staat en die waren er niet in AMG versies ;-) Prettig weekend!

    Login om te reageren
    • deora zegt

      9 januari 2016 om 14:38

      @mburer: volgens mij bedoel je de W124 en daar zijn wel degelijk AMG’s van. De 3.4 AMG, de E36 AMG, de E60 AMG en Der Hammer! Al deze versies zijn wel behoorlijk zeldzaam.

      Login om te reageren
      • marlonb zegt

        9 januari 2016 om 17:41

        @deora: Nee bedoel echt W120 zoals in het artikel nog steeds staat; “de W120 had het nog wel eens aan de stok met het roestspook.” Simpel tikfoutje ipv W210, maar W120 is een bestaande Mercedes uit 1953.

        @hanzerrr: Dat is precies degene die in het artikel als alternatief wordt aangedragen. Meteen een aankooplink voor Jesse.

        Login om te reageren
    • hanzerrr zegt

      9 januari 2016 om 16:15

      @mburer: er is een w210 e55 amg station.. stond laatst nog een te koop van een niet al te onbekende persoon:

      http://www.ebay.de/itm/Michael-Schumacher-s-alter-Mercedes-AMG-E55-/151921577333?nma=true&si=ixLlQBjOAJ%252FRN5kfr492MJDHGhc%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557

      Login om te reageren
  7. sanderm3 zegt

    9 januari 2016 om 14:11

    Wanneer komt er een keer een advies voor iemand die niét geld teveel heeft? Met bv een budget van 2500euro. Lijkt me veel interessanter om te zien, plus ik gun zo iemand eerder hulp..

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      9 januari 2016 om 14:15

      @sanderm3: Wat maakt dat uit en waarom zou je iemand met een laag budget het eerder gunnen? Iemand die hard voor zijn centen werkt en daardoor zich een mooie auto kan veroorloven gun ok het juist heel erg. Wees blij dat er mensen zijn die dit kunnen en willen betalen waardoor het straatbeeld aanzienlijk verbeterd.

      Login om te reageren
      • sanderm3 zegt

        9 januari 2016 om 14:20

        @viezefreddyw: iemand die schijnbaar veel verdiend acht ik ook wel in staat zélf zn brein te gebruiken om naar zn toekomstige car te zoeken. Enne…met hard werken verdien je t minst in nederland, dat weet je toch? Met hard werken bedoel ik fysieke arbeid en/of werken in weer en wind. Niet de stropdas in zn kantoortje met kachel en airco.

        Login om te reageren
        • borro4 zegt

          9 januari 2016 om 14:53

          @sanderm3: vergeet niet dat jouw harde werken, vrij risicoloos is in tegenstelling tot het hebben van een eigen bedrijf.

          Login om te reageren
          • sanderm3 zegt

            9 januari 2016 om 15:02

            @borro4: wie zei dat IK hard werkte? Wie?…

            Login om te reageren
            • borro4 zegt

              9 januari 2016 om 15:19

              @sanderm3: ik bedoelde meer je uitspraak met het harde werker. Ik vind die manier van werken niet meteen hard.

              Login om te reageren
            • borro4 zegt

              9 januari 2016 om 15:20

              @sanderm3: studeren tot je 26ste en dan pas aan de bak komen. Dat vind ik ook erg hard werken.

              Login om te reageren
            • fijnkonijn zegt

              9 januari 2016 om 15:28

              @sanderm3: LOL !

              Login om te reageren
          • shalomleon zegt

            9 januari 2016 om 17:24

            @borro4: ja want alle stropdassen zijn met 45 jaar versleten in de knieën, rug en handen

            Login om te reageren
        • basbasbas zegt

          9 januari 2016 om 15:35

          @sanderm3: dus als je een minder budget hebt ben je minder goed in staat je brein te gebruiken?

          Login om te reageren
          • sanderm3 zegt

            9 januari 2016 om 16:04

            @basbasbas: jij hebt blijkbaar serieus níét goed gelezen.

            Login om te reageren
            • basbasbas zegt

              9 januari 2016 om 16:06

              @sanderm3: ‘iemand die schijnbaar veel verdiend acht ik ook wel in staat zélf zn brein te gebruiken om naar zn toekomstige car te zoeken. ‘ dit typ je toch? Wat begrijp ik dan verkeerd?

              Login om te reageren
              • jansuh87 zegt

                9 januari 2016 om 21:30

                @basbasbas:met een uitspraak “alle Ferrari’s zijn rood” wordt niet beredeneerd dat er naast Ferrari’s geen rode auto’s bestaan.

        • bofkont zegt

          9 januari 2016 om 15:36

          @sanderm3: Wat een kortzichtigheid, die stropdas werkt op zijn eigen manier ook keihard en kan wel een veel minder leuke baan hebben dan degene die elke dag op de bouw staat.
          Verder gun ik een ieder zijn auto en advies wat degene ook verdiend, maar wees eerlijk wat is er nu aan leuks te vinden in het 2500 euro segment ??

          Login om te reageren
          • moveyourmind zegt

            9 januari 2016 om 20:01

            @bofkont: Vandaag nog een XJ6 sport gereden…

            Puntjegaaf voor een auto van 19 jaar, slecht een licht patina op de velgen en een hangende hemelbekleding. Maar dat is te fixen. Wel een paar honderd euro duurder dan € 2500,-, maar daarvoor wel een nieuwe APK, slechts 220.000 km op de teller en tot het laatst dealeronderhouden!

            Het is dat het donkere hout en zwarte dashboard van de sport mij minder aanspreekt dan de lichte zandkleurige dashboards met het kersenkleurige hout, anders had ik hem zo durven kopen. Maar ik zoek nog even verder naar één in de juiste uitvoering, want zelfs in deze prijsklasse kan je nog wensen hebben.

            Het grote voordeel van een auto voor weinig is dat je heerlijk onbezorgd kan rondrijden. Geen dure verzekering nodig, niet bang hoeven zijn voor een klein krasje, en je wel ziet waar het schip strand. In het ergste geval rijdt het ding helemaal niet meer, maar zal je er altijd nog wel zo’n 1000 euro voor krijgen, al is het in onderdelen.

            Ik ben mijn autocarriere begonnen met een simpele tweedehands auto, en heb daarna drie spiksplinternieuwe auto’s gehad. Hardstikke leuk, maar dat is pas duur rijden. Verzekering, afschrijving en als de nieuwigheid eraf is komen de onderhoudskosten ook wel. Na die drie nieuwe alleen nog maar goedkope, maar erg leuke barrels gereden. Voor mij niks anders meer.

            Login om te reageren
            • sabrerator zegt

              10 januari 2016 om 13:58

              @moveyourmind:
              Probeer dan een Sovereign versie te vinden. Bijna altijd met licht interieur en alle luxe. En kijk ook eens naar een Daimler. Die hebben zelfs schitterende houten tafeltjes achterin.

              Login om te reageren
              • moveyourmind zegt

                10 januari 2016 om 18:59

                @sabrerator: Denk dat de Sovereign inderdaad het meest aan mijn eisen voldoet. Die heeft van die mooie rvs raamlijsten. En dan bij voorkeur een donkergroen metallic en de 4.0 liter V8. Met 16 inch velgen met banden met van die mooie hoge wangen. Gewoon een klassiek ogende Jag. Lekker ouderwets.

                De Daimler is zeker nóg mooier, die houten klaptafeltjes zijn een geweldig mooi detail. Helaas zijn de prijzen van Daimlers het afgelopen jaar flink gestegen.

            • bofkont zegt

              10 januari 2016 om 15:22

              @moveyourmind: Idd een leuke auto, maar persoonlijk zoek ik op het oog perfecte auto’s, krassen/beschadigingen ben ik echt allergisch voor, mijn huidige auto ben ik een jaar mee bezig geweest om alles perfect te krijgen van instaplijsten/schroefjes/spuitwerk noem maar op. Een perfecte auto is voor mij een groot onderdeel van de auto hobby, enkel het is hard werken om het bij te houden ;)

              Login om te reageren
          • kapitein zegt

            9 januari 2016 om 20:24

            @bofkont: Dat is wat mij betreft juist een reden zijn om daar ook af en toe een artikel over te maken, een beetje een uitdaging. Er zijn best leuke auto’s te vinden voor een lager budget, maar dan moet je goed zoeken. Een ‘zoekopdracht’ als deze is makkelijk en de resultstaten zijn voorspelbaar.

            Login om te reageren
          • airisforballoons zegt

            9 januari 2016 om 23:57

            @bofkont: meen je dit? Ik vind dat je voor 2500 euro een hele hoop leuke auto’s kan halen!!

            Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          9 januari 2016 om 20:11

          @sanderm3: Pff. Over clichés gesproken zeg.

          Login om te reageren
      • dieselaer zegt

        9 januari 2016 om 14:26

        @viezefreddyw: het is interessant om te zien wat je met een smalle beurs kunt kopen, want met een ruimer budget is het makkelijker zoeken naar je nieuwe voiture. En de heren van autoblog moeten toch een beetje worden uitgedaagd ;)

        Login om te reageren
        • smoothoperator zegt

          9 januari 2016 om 15:39

          @dieselaer: met een grotere beurs is de keuze alleen maar moeilijker… Meer keuze meer te maken afwegingen en meer eisen.

          Login om te reageren
          • dieselaer zegt

            9 januari 2016 om 16:46

            @smoothoperator: maar het is makkelijker om een leuke en betrouwbare auto te vinden. Met een krap budget kom je snel bij uitgewoonde auto’s terecht

            Login om te reageren
      • super zegt

        9 januari 2016 om 14:52

        @viezefreddyw:
        alsof een fabrieksarbeider weinig verdient omdat hij niet hard werkt…

        Login om te reageren
        • rikus zegt

          9 januari 2016 om 15:32

          @super: lichamelijke zware beroepen betalen het minste. Hoe minder fysieke arbeid, hoe hoger het salaris.

          Login om te reageren
          • tievdz zegt

            9 januari 2016 om 16:31

            @rikus: de ere-divisie is het levende bewijs

            Login om te reageren
        • flutterby zegt

          9 januari 2016 om 15:40

          @super: nee verdient weinig omdat hij/zij makkelijk vervangbaar is.

          Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      9 januari 2016 om 14:18

      @sanderm3: Misschien moeten die arme mensen dan eens een mailtje sturen naar tipsapenstaartjeautoblogpuntenel ?

      Login om te reageren
      • jaccovdzaag zegt

        9 januari 2016 om 14:25

        @jrsmoke: Arme mensen klinkt wel een beetje grof, vind je niet?

        Login om te reageren
        • jrsmoke zegt

          9 januari 2016 om 14:30

          @jaccovdzaag: Ik bedoel arm als in aandacht tekort, niet geld tekort.

          Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          9 januari 2016 om 14:52

          @jaccovdzaag: arme mensen kunnen niet zelf een auto uitzoeken, begrijp dat dan.

          Login om te reageren
          • jaccovdzaag zegt

            9 januari 2016 om 14:56

            @fmgarcia: Nou. Zou te zien de rijke ook niet, als ik de budgets voorbij zie komen bij de adviezen.
            Dus je verhaaltje heeft weinig houvast.

            Login om te reageren
            • fmgarcia zegt

              9 januari 2016 om 14:58

              @jaccovdzaag: geef toch ook reactie op die van jou. Wat sander zei was inderdaad grof. Verhaaltje klaar.

              Login om te reageren
      • sanderm3 zegt

        9 januari 2016 om 14:25

        @jrsmoke: tja, t kan ook zijn dat die mensen niet zo hulpbehoevend zijn als mensen met geld teveel ?

        Login om te reageren
        • shootingbraker zegt

          10 januari 2016 om 17:44

          @sanderm3: oh god, een prachvoorbeeld van het oud-Hollandse misgunnen. Want in Nederland mag succes niet beloond worden en al helemaal niet getoond worden.

          Login om te reageren
    • maikelschennink zegt

      9 januari 2016 om 17:18

      @sanderm3: eergisteren een mailtje gestuurd met mijn max budget van €2500, we zullen binnenkort zien wat er gevonden wordt ^^

      Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      9 januari 2016 om 17:48

      @sanderm3: ik heb een verzoek indegiend met een budget van 1000 voor een ruime tijdelijke vakantie auto… nog niet voorbij zien komen….

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        9 januari 2016 om 19:54

        @gitaarknul: w124 station, volvo station, Opel omega b station, Ford modeo station.

        De w124 maakt niet uit hoe uitgeleefd die is. Thuis brengen doet die je sowieso, in comfort ook nog!

        Login om te reageren
        • gitaarknul zegt

          9 januari 2016 om 20:00

          @lekbak: thanks! Volvo v70 zat ik al aan te denken inderdaad, maar zon mondeo is ook een goede

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            9 januari 2016 om 20:10

            @gitaarknul: gouden tip: kijk gewoon op marktplaats en voer als zoekopdracht in: carrosserie stationwagen en suv, brandstof voorkeur indien van toepassing, budget Max 1100 (10% afdingen lukt vast). Laat je verrassen door wat je kan vinden. Kies niet voor de laagste km standen want die zijn ofwel gelogen ofwel afgeragt.

            Neem een simpele gereedschap set incl ducttape, isolatietape, tywraps, ijzerdraad en stroomdraad mee. Incl multimeter kan je bijna alle mogelijke problemen oplossen. Kleine pech onderweg is eigenlijk alleen maar leuk want het levert gezelligheid en goede verhalen op.

            Zelf meermalen door Oost Europa gereisd met verschillende w124’s. Soms dondert de uitlaat er onderweg of houdt de koelventilator ermee op maar dat is alleen maar voer voor verhalen.

            Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        9 januari 2016 om 22:24

        @gitaarknul: Ik zou de Volvo V70 en 850 links laten liggen. Voor 1000 euro heb je alleen een auto goed voor onderdelen, ze zijn nog best wel geliefd. Een net exemplaar doet zo’n 3-5k.

        Zelfde geld voor andere ‘Premium’ auto’s als de Mercedes, BMW en Audi modellen. Dus je moet gaan zoeken naar groot en waanzinnig incourant. Zo’n auto die in principe nog wel goed moet zijn, maar waar echt niemand op zit te wachten. Stationwagons zijn nog wel redelijk geliefd (voor de hond, kinderen et cetera) maar een grote sedan van een niet-premium merk is mijn tip. Enkele voorbeelden:

        1. Cadillac Seville SLS/STS: die Northstar motoren zijn bulletproof. Er staat er eentje te koop met wat werk. Een beetje handige monteur weet hem zo op te lappen. Erg leuk, maar ik zou het niet aanraden.
        2. Chevrolet Alero: Zwaar onderschatte auto. AutoWeek heeft er een in hun Barrelbrigade. Zelfs een V6 is in budget. Zeker een kijkje waard.
        3. Chrysler 300M: Ook behoorlijk onderschat. Zeer ruim en heel comfortabel. Altijd een V6.
        4. Ford Scorpio: Lelijk maar toch heel gaaf. Een Cosworth V6 kan, maar de 2.3 is betrouwbaarder.
        5. Honda Accord: zeer nette auto, technisch onverwoestbaar. Alleen even letten op roest.
        6. Hyundai XG: De topper boven de Sonata. Altijd een V6 met automaat. Technisch gezien uitstekende auto’s, zij het wat ouderwets. But who cares?
        7. Jaguar S-Type: Een XJ is nog wel geliefd, maar niemand kijkt naar een S-Type, terwijl het puike auto’s zijn. De eerste serie zijn technisch niet helemaal top.
        8. Kia Magentis: Kia uitvoering van de Sonata. Net als de XG een beetje ouderwets, maar niet eens zo heel verkeerd. Veel ruimte, prima automaat en een V6.
        9. Mitsubishi Sigma: Een soort grote Galant. Hout, V6 en automaat. En best wel een aardig ontwerp.
        10. Opel Omega: Net als de Scorpio. Een nette 2.0 met weinig kilometers kan makkelijk voor het budget, zelfs de laatste versie van ná de facelift.
        11. Peugeot 605: Ultieme reisauto. Zeer ruim, grote fauteuils en een toponderstel. De 406 is ook zeker de moeite waard.
        12. Pontiac Bonneville: grote, lompe sedan. Heerlijk comfortabel. Motor en bak zijn erg goed, interieur wat minder.
        13. Renault Vel Satis: dé reisauto bij uitstek. Elektronica is niet bulletproof, maar voor 1000 heb je wat keuze om een redelijk exemplaar te vinden.
        14. Toyota Camry: 2.2 is een zeer fijne motor. Rijdt prima en technisch goed.

        Andere optie is kijken naar een full size MPV. Een SUV of terreinwagen is nog wel te verkopen, maar de grote MPV’s zijn erg incourant. Dus auto’s als de Citroen Evasion, Lancia Zeta, Seat Alhambra en Chevrolet Trans Sport. Moet voor 1000 best lukken. Succes met de keuze!

        Login om te reageren
        • gitaarknul zegt

          9 januari 2016 om 22:32

          @gtwillem: kijk, das een mooi lijstje, andere eis is dat er 5 (jong) volwassen kerels in moet incluis 5 flinke backpacks, maar dat gaat zeker lukken

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            9 januari 2016 om 22:43

            @gitaarknul: Dan zal ik zeker gaan voor zo’n MPV. Dus een Citroen Evasion, Chrysler Grand Voyager, Fiat Ulysse, Ford Windstar, Ford Galaxy, Honda Shuttle, Hyundai Trajet, Lancia Zeta, Mazda MPV, Mitsubishi Space Wagon, Nissan Serena, Opel Sintra, Peugeot 806, Pontiac Trans Sport, Renault Espace, Seat Alhambra, Toyota Previa of Volkswagen Sharan.

            Login om te reageren
          • Silverarrow zegt

            10 januari 2016 om 18:13

            @gitaarknul: ik zou een 850 2.5 10v zeker níet links laten liggen. De tienklepper is vrijwel onverwoestbaar en er zijn zat van die bakken te koop voor 1000 tot 1500 euro die nog makkelijk een jaartje of 2 mee kunnen. Als je mazzel hebt vind je een op LPG, scheelt je ook nog aanzienlijk in de brandstofkosten.

            Login om te reageren
        • bofkont zegt

          9 januari 2016 om 23:53

          @gtwillem: northstar motoren zijn juist helemaal niet bulletproof !! Lekke koppakkingen bij de vleet.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            10 januari 2016 om 11:39

            @bofkont: Bij de meeste zijn de koppakkingen al vervangen, vaak met andere bouten die beter aanpassen aan hogere temperaturen (met uitzetten). Voor een beetje monteur niet zo’n probleem.

            Login om te reageren
  8. hercujes zegt

    9 januari 2016 om 14:13

    Man wat ben ik verliefd op die e39…

    Login om te reageren
  9. fconderkantlat zegt

    9 januari 2016 om 14:14

    als we naar het bijna complete aanbod binnen nederland kijken, http://www.gaspedaal.nl/zoeken.html?pmax=20000&bmax=2001&crs=Stationwagon&srt=pr-d&uz=1&csmin=6

    lijkt mij dit de meest interessante: http://www.autotrader.nl/auto/bmw-5-serie/1999/uden/73z8q/bmw-5-serie-540i-touring-executive-lpg-g3-2e-eig-6/

    de eigenaar kan meteen ook jullie recente autoblog occassion advies voor de 5 serie doornemen :)

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      9 januari 2016 om 15:38

      @arashrsf: Je zegt het idd juist “bijna”sites als autotrack/autoscout neemt hij helaas niet meer mee in de zoekopdrachten.

      Login om te reageren
  10. shalomleon zegt

    9 januari 2016 om 14:15

    Nissan stagea, heb je nog geld over om er een R34 neus op te zetten

    Login om te reageren
  11. shalomleon zegt

    9 januari 2016 om 14:16

    Volvo V70 T5R

    Login om te reageren
    • dieselaer zegt

      9 januari 2016 om 14:28

      @shalomleon: gave optie: degelijk, vierkant, vlot en heel ruim. Er is geen reden meer om die suburban te kiezen

      Login om te reageren
      • crackdavid zegt

        9 januari 2016 om 14:50

        @dieselaer: Je vergeet het geluid :p

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        9 januari 2016 om 14:54

        @dieselaer: eh, de volvo kan rondjes rijden in die suburban. Nog steeds een nuttig alternatief dus.

        Login om te reageren
        • dieselaer zegt

          9 januari 2016 om 15:19

          @lekbak: die kun je echter niet normaal parkeren…ik ben een liefhebber van amerikaanse wagens, maar deze loodsen op wielen zijn hopeloos onpraktisch in Nederland

          Login om te reageren
    • crackdavid zegt

      9 januari 2016 om 14:49

      @shalomleon: Die bestaat niet… Wel een V70R en een 850 T5-R.

      Login om te reageren
      • shalomleon zegt

        9 januari 2016 om 15:40

        @crackdavid: true, maar je snapt mijn bedoeling

        Login om te reageren
      • ej20g zegt

        9 januari 2016 om 16:09

        @crackdavid: 850 T-5R. Het is mierenneukerij, ik weet het. Maar als trotse bezitter van een T-5R kan ik het niet laten.

        Login om te reageren
      • jobberns zegt

        9 januari 2016 om 16:30

        @crackdavid: engine-swap? ?

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        9 januari 2016 om 17:23

        @crackdavid: T5-R bestaat niet, het is natuurlijk T-5R ;-)

        Login om te reageren
  12. mercedesclk350 zegt

    9 januari 2016 om 14:16

    Zo’n XJ is toch geen youngtimer? Ik denk trouwens idd dat die in het artikel al de beste zijn.

    Login om te reageren
    • aj26sc zegt

      9 januari 2016 om 19:22

      @mercedesclk350: je hebt gelijk, het afgebeelde type XJ (x350) is vanaf 2003 geleverd. Het type daarvoor (x308) wel. Een XJ van dat type is ook interessant maar biedt helaas niet veel ruimte. Bovendien zijn goede exemplaren redelijk zeldzaam geworden.

      Login om te reageren
  13. jrsmoke zegt

    9 januari 2016 om 14:19

    Die XJR is echt rete dik

    Login om te reageren
  14. henkhupelschoten zegt

    9 januari 2016 om 14:24

    C30 CDI AMG of een C43 AMG! Lekker porsche’s plagen bij stoplichten in je blokhut op wielen!

    Login om te reageren
  15. VeniVidiVici zegt

    9 januari 2016 om 14:25

    Leuk die e39 M5, maar de schrijver zit er mooi naast! Want met 20000 euro heb je vandaag de dag geen goed onderhouden M5 meer hoor! De erg zeldzaam wordende verbeterde M5 facelift (2001-2003) vind je bijna niet meer (komt er 1 online dan is die binnen een uur meteen verkocht) en een goede met lage kilometerstand pre-facelift gaan ook al richting de 30000 a 35000 euro!

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      9 januari 2016 om 15:42

      @VeniVidiVici: http://www.autohan.nl/aanbod/1169/BMW-M5.html

      Deze was 17.5kK nog net niet de facelift, koplampen zijn er later ingezet volgens mij, maar wel een heel erg mooi goed onderhouden exemplaar en helaas ook al verkocht.

      Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      9 januari 2016 om 16:12

      @venividivici: jij kijkt teveel bij autohan daar zijn alle prijzen maal 3.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        9 januari 2016 om 17:31

        @thomasthomas: Autohan… haha. Nou, Premium Classics kan er anders ook aardig wat van!

        Login om te reageren
      • bofkont zegt

        9 januari 2016 om 18:49

        @thomasthomas: nee dat is absoluut niet waar, vind jij maar een vergelijkbare E46 M3 voor 10k, gaat je niet lukken.

        Login om te reageren
    • parker zegt

      9 januari 2016 om 16:17

      @venividivici: onzin, europa staat vol met exemplaren van rond de 10-15k euro, kijk eens wat verder dan je neus lang is

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        9 januari 2016 om 17:29

        @parker: Kijk jij maar eens wat verder dan je neus lang is en zie er maar eens een aantal facelift M5’s onder de 110000 kilometer te vinden… Niet!
        Tenzij je happy bent met een M5 waar 200000 of meer kilometer op staat…

        Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      9 januari 2016 om 23:55

      @venividivici: de e39 m5 is alleen nog maar gezakt in waarde, e28’s gaan hard omhoog, en e34 m5’s beginnen ook duurder te worden. De e39 zie ik nog wel even met de andere e39s mee in waarde dalen, gaat nog zeker 5 jaar duren voordat die op hun dieptepunt zitten. Verder betwijfel ik of ze ooit duur gaan worden, daarvoor zijn er simpelweg veel te veel van gemaakt. En helaas is de motor van de e39 m5 niet echt afgeleid van een pure racemotor zoals die van zijn voorgangers wel was

      Login om te reageren
  16. bsxc2 zegt

    9 januari 2016 om 14:25

    Audi S8/BMW 750i/Mercedes S600

    Login om te reageren
  17. sjaakbonestaak zegt

    9 januari 2016 om 14:28

    Een BMW 750i e38, een van de mooiste 7 series en een heerlijke V12.

    Login om te reageren
    • RobinM zegt

      9 januari 2016 om 14:38

      @sjaakbonestaak: Mee eens dat een E38 een super wagen is maar die V12 is wel de meest luie motor ter aarde. Een 740i is een veel fijnere auto.

      Login om te reageren
      • rynnus zegt

        9 januari 2016 om 20:47

        @RobinM: Waarom vind je die V12 lui? Die zou toch juist het soepelste moeten lopen? Qua specs liggen de 740 en 750 inderdaad vrij dicht bij elkaar.

        Login om te reageren
        • RobinM zegt

          10 januari 2016 om 00:31

          @rynnus: Nouja, een 5.4 liter V12 met 326 pk en maar 490 nm vind ik redelijk lui. Vooral als je em inderdaad met de specs van een 740i vergelijkt (m62 met 286 pk en 440 nm). Voor zoveel “meer” motorinhoud en aantal cilinders dan de V8 vind ik de V12 wel een teleurstelling.
          Geen idee wat beide in verbruik doen in de praktijk maar ook daar zal de V12 niet best in zijn :)

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            10 januari 2016 om 11:34

            @RobinM: Het enige voordeel van de V12 is de trillingsvrije motorloop. That’s it. Ze zijn duurder, zwaarder en verbruiken flink meer dan de V8. Daarbij stuurt een V8 prettiger. En in het geval bij de E38 is het voordeel van extra vermogen niet echt aanwezig. De 750i zat op 326pk, terwijl de 740i op 286 zat. De Mercedes S500 had 300pk, een S600 had 367pk. Alleen bij Audi was de twaalcilinder flink sterker en sneller (4.2 310pk, 6.0 420pk).

            Login om te reageren
  18. jrsmoke zegt

    9 januari 2016 om 14:29

    BMW X5 4.4i is ook nog een optie. Ruimte, power en een lekkere hoge zit. En youngtimer.

    Login om te reageren
  19. escort77 zegt

    9 januari 2016 om 14:31

    Saab 9-5 Troll R

    (of een andere door Hirsch onder handen genomen 9-5 Aero)

    Login om te reageren
    • mrdj zegt

      9 januari 2016 om 18:25

      @escort77: haha ik zat er op te wachten. Dikke saab 95 estate met 2.3 turbo, gaat zonder al te veel moeite naar 300+ pk en ja youngtimer!

      Login om te reageren
  20. dwersbongel zegt

    9 januari 2016 om 14:36

    Mooie afsluiter @larssb ;) planken, dakplaten alles kan er wel in.

    Login om te reageren
  21. frankvantpietje zegt

    9 januari 2016 om 14:40

    Valt mij op dat er regelmatig mensen dolende zijn de geen Franse auto’s willen. Blijkbaar biedt de Duitse industrie niet wat men wil, los van (gebakken lucht) status. Uit verschillende vergelijkingen komt naar voren dat de Fransen een degelijker en betrouwbaarder auto bouwen dan de Duitsers. VAG (Veel Auto Geouwehoer) spant helemaal de,kroon.
    Advies aan deze man, ga eens kijken naar een Franse of Japanse auto en vergeet dat inferieure grote bekken blik.

    Login om te reageren
    • stephano zegt

      9 januari 2016 om 14:49

      @frankvantpietje: In de praktijk zijn de meeste Franse auto’s onderhuids net zo Duits als Volkswagen, maar het lukt ze toch niet om hun krakkemikkige imago af te schudden.

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        9 januari 2016 om 14:54

        @stephano: ach heeft er één een minderwaardigheidscomplex hoor. Komt je Franse voiture niet genoeg in beeld? Dat Duitse auto’s zo goed worden verkocht heeft niet alleen te maken met marketing. Ze zijn ook gewoon goed.

        Begrijp me niet verkeerd, ik vind een aantal Franse auto’s ook mooi. Maar ze kunnen echt niet tippen aan de kwaliteit van het Duitse kwartet.

        Login om te reageren
        • stephano zegt

          9 januari 2016 om 15:14

          @87sandyd: Ik rij Volkswagen en Jeep en heb nog nooit een Franse auto gehad.
          Ik bedoel het puur objectief. De onderdelen die in zowel de Franse als in de Duitse auto’s zitten zijn afkomstig van de zelfde fabrikanten en zullen dus even degelijk zijn. Afwerking en materiaalkeuze zal merk/model specifiek zijn, maar je ziet dat consumenten wel degelijk irrationele voorkeuren hebben. Zo schrijft een Skoda Octavia veel sneller af dan een Volkswagen Passat, twee vergelijkbare auto’s van de zelfde fabrikant (VAG) en dat is puur vanwege het merk imago.

          Login om te reageren
    • bofkont zegt

      9 januari 2016 om 18:52

      @frankvantpietje: Franse auto’s zijn echt niet beter, maar waar ze echt in falen net als Aziaten is het puntje afwerking, kwaliteitsbeleving is bij het Duitse top segment zoveel beter!!

      Login om te reageren
    • maseraudi zegt

      10 januari 2016 om 09:29

      @frankvantpietje: welke Franse youngtimer met veel power en ruimte stel jij voor?
      Ik dacht misschien aan een Safrane Biturbo, maar verder is er bij de Fransen niet zo veel te vinden wat in deze categorie mee doet.

      Login om te reageren
  22. deora zegt

    9 januari 2016 om 14:41

    Een Mercedes S klasse W220 55 AMG uit 2001!

    Login om te reageren
  23. toyotafortuner zegt

    9 januari 2016 om 14:50

    @larssb: De foto bij de Alpina toont een 3.3 model.

    OT: Idd, mooie afsluiter: een echte YOLO-advies. Natuurlijk met. wel lpg erop.

    Mijn duit in het zakkie: Een Impala SS importeren. Een Impala SS was eigenlijk een aangepaste, civiele versie van de Caprice als politiewagen. Maar man dan rij je pas écht exclusief Of doe nog gekker: een El Camino SS, dan wel een even sterke GMC Caballero/Sprint.

    Login om te reageren
  24. paginl zegt

    9 januari 2016 om 14:50

    Zakelijk gebruik maken van de youngtimer regeling….. Autoblog zou er niet aan mee moeten werken. Hierdoor wordt de oldtimer en youngtimer regeling iedere keer aangescherpt. Bedankt!

    Login om te reageren
    • aj26sc zegt

      9 januari 2016 om 19:19

      @paginl: een youngtimer prive rijden geeft je geen enkel fiscaal voordeel.. Dus het is (fiscaal gezien) per definitie een regeling voor zakelijke rijders. Dus ik begrijp je opmerking niet helemaal.

      Login om te reageren
    • parker zegt

      9 januari 2016 om 19:22

      @paginl: de youngtimer regeling ís alleen maar een zakelijke auto regeling, wat klets je nou?

      Login om te reageren
  25. W115 zegt

    9 januari 2016 om 15:03

    Passat W8. Lekker anoniem ook

    Login om te reageren
  26. volvo850forlife zegt

    9 januari 2016 om 15:15

    Volvo 850 T-5R. Ook al lever je dan wel wat vermogen in.

    Login om te reageren
  27. crackdavid zegt

    9 januari 2016 om 15:20

    Tja… Heel veel keus is er niet als het een youngtimer moet zijn met veel vermogen (300+ pk) en max €20.000. Dan kom je toch al snel bij Mercedes en BMW uit. Een Mercedes AMG uit die tijd ziet er erg fout uit vind ik, dan zou ik voor een Alpina B10 V8 gaan.

    Login om te reageren
  28. kingjoop zegt

    9 januari 2016 om 15:24

    Ik zou voor de BMW gaan, maar ja, je wil s wat anders:

    Mercedes ML 55AMG of

    El Camino!!
    http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=281367831

    Login om te reageren
  29. Dutchdriftking zegt

    9 januari 2016 om 15:24

    Tja, ik denk dan meteen aan ee S8 van de eerste generatie. Mooi donkerblauw mooi donker leder. Heerlijk hoor!

    Login om te reageren
  30. 993c zegt

    9 januari 2016 om 15:36

    Toch genoeg leuks te vinden…
    http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=276933464

    http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=279260770

    http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=279554767

    http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=282312719

    Login om te reageren
  31. shalomleon zegt

    9 januari 2016 om 15:41

    Saab 9-5 aero, hirsch kit erop en vlammen maar

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      9 januari 2016 om 15:45

      @shalomleon: vanuit een Bmw naar een veredelde opel, man dan ga je terug in kwaliteitsbeleving, pfffffff

      Login om te reageren
  32. bofkont zegt

    9 januari 2016 om 15:44

    http://www.autotrader.nl/auto/mercedes-benz-c-klasse/1998/krimpen-aan-de-ijssel/6hyw7/mercedes-benz-c-klasse-c-43-amg-combi/

    Geweldig!! en gegarandeerd bijna geen afschrijving meer bij een net /goed onderhouden exemplaar.

    Login om te reageren
  33. turboboy zegt

    9 januari 2016 om 16:04

    http://link.marktplaats.nl/m987425298

    De?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=83450 E430 van mijn vader ?

    Login om te reageren
  34. jeroen11 zegt

    9 januari 2016 om 16:05

    Lexus LS 430? Onverwoestbare V8, stil, luchtvering. Vaak wel veel km op de teller maar dat is geen probleem. Niet moeders mooiste maar wat kan het je schelen als je in de stuurzetel naar je bestemming zoeft. En voor dit budget koop je er twee, een aparte kleur voor even en oneven dagen.

    Login om te reageren
  35. scottishcarspotter2000 zegt

    9 januari 2016 om 16:07

    Alfa 159 was de vaste tip toch? V6 Station!

    Login om te reageren
    • hans75 zegt

      9 januari 2016 om 16:34

      @scottishcarspotter2000: je bent me voor…

      dit is wederom idd de beste keus!

      Login om te reageren
      • hans75 zegt

        9 januari 2016 om 16:35

        @hans75: maar als ie 15 jaar oud moet zijn… wordt het toch een Alfa 166…ook een heerlijke ruime bak!

        Login om te reageren
      • bofkont zegt

        9 januari 2016 om 18:54

        @hans75: met die waardeloze GM V6, mag ik even heel hard lachen, de oude V6 busso is zoveel beter.
        In de 159 is de 1750 tbi de enige juiste motor.

        Login om te reageren
        • hans75 zegt

          10 januari 2016 om 10:34

          @bofkont: de holdenV6 komt er bij mij ook niet in…. daarom gewoon een 2.4jtd

          Login om te reageren
          • bofkont zegt

            10 januari 2016 om 15:24

            @hans75: Kijk die is idd erg lekker :)

            Login om te reageren
    • bofkont zegt

      9 januari 2016 om 18:58

      @scottishcarspotter2000: zie mijn reactie aan Hans, waardeloos ding die GM V6.

      Login om te reageren
  36. thomasthomas zegt

    9 januari 2016 om 16:09

    Hield het geld in mijn zak. Een youngtimer heeft hij al. Het verschil is alleen niet zo dramatisch meer als je als een 540i hebt. Een flinke grote beurt en lekker doorrijden.

    Login om te reageren
  37. ej20g zegt

    9 januari 2016 om 16:14

    Het is eerder gezegt maar ik doe het toch nogmaals: een mooie 850 T-5, T-5R of R gaat je niet teleurstellen. Voor €4000 vind je een zeer nette T-5 met lage kilometerstand. Voor €6000 á €7000 vind je wel een zéér nette T-5R. Voor dat geld komt ook een R mét handbak (en dus een sperdifferentiëel) binnen budget. Het budget wat je over hebt kun je gebruiken om de auto nog wat netter te maken en eventueel te tunen naar, pak ‘m beet, 300 pk en ongeveer 450 á 500 Nm koppel.

    Login om te reageren
  38. freshlife zegt

    9 januari 2016 om 16:19

    Enige punt wat ik zou kunnen bedenken om niet de alpina te kiezen zou zijn; je gaat een model terug vanaf wat je nu hebt. Dit gezegd hebbende blijkt de e39 degelijker in elkaar te zitten, 1 van de mooiste bmw interieurs te hebben, en werden in deze bouwjaren nog goede kwaliteit (dik) nappa leer gebruikt

    Login om te reageren
  39. clarkson zegt

    9 januari 2016 om 16:43

    Ik zou in ieder geval wel bij een youngtimer specialist langs gaan. Toch @bofkont ;) ?

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      9 januari 2016 om 18:56

      @clarkson: Haha ik zat al te wachten op je reactie , maar uiteraard ga je daar heen als je kwaliteit en iets unieks wil hebben ?

      Login om te reageren
  40. gtwillem zegt

    9 januari 2016 om 17:19

    Dit word een hele lastige om origineel te zijn. Als er zo veel no-go’s zijn is er nauwelijks keuze. Toch maar even proberen!

    @cpp1 heeft een mooiere, maar een Audi RS4 B5 is mogelijk. Dan heb je niet de aller, aller mooiste. Maar allez, je gaat hem ook gewoon gebruiken. Ze zijn explosief snel, echt sneller dan een M5 of een 996. En dat is standaard. Ga er mee naar JD en 430-450pk is relatief eenvoudig en betrouwbaar te doen. Kostenpost: de zachte compound van de velgen (om de eveneens gevoelige voortrein te ontzien).

    Van een RS4 naar een RS-Four. Ik heb het natuurlijk over de Nissan Stagea RS-Four, een soort Volvo V70 T5 concurrent van Nissan. Een soort Skyline Stationwagon, deze heeft zelfs de Skyline neus. Maak je geen illussies, dit is géén GT-R combi. De motor is een mindere 2.5 en het onderstel is lang niet zo geavanceerd. En dat is een voordeel, want er kan minder aan stuk gaan. Eenvoudig op 400pk te krijgen. Nadeel: je zit links.

    Ben je tevreden over je dealer kun je deze BMW X5 4.4i overwegen. Je moet hem wel eventjes uit München halen, maar dat moet geen probleem zijn ;-). Slechts 91.000 kilometers en in een heerlijk klassieke uitvoering: Oxford groen met beige lederen interieur en lichte houtafwerking. Rijdt nog altijd prima. Wil je een mooi stukje proza bij de advertentie heb je voor het dubbele bedrag een langzamere 3.0i. Voordeel: staat al in Nederland, topbedrijf, goed gepoetst. Ook gewoon een import met zelfde kilometers.

    Of ga weer terug naar je roots met deze Volvo 850 T-5R. Geen vla-vlip gele, maar mooier donkergroen. Ok, minder snel dan de BMW, maar de sensatie is er niet minder om. In tegenstelling tot de Nissan is deze heel makkelijk door te verkopen, in Nederland is iedereen err wild van (want onderstuur is vet fijn ;-)). De betere Volvo Stationwagon optie vind ik dan de V90 3.0 (wat volgens mij gewoon een 2.9 is, maar dat klinkt niet goed). Waar de 850 hinkt op twee gedachten is dit gewoon een ruime kilometervreter.

    Over een totaal andere boeg is deze Mitsubishi Pajero Evolution. Yup, die was er ook nog, met een 288pk sterke MIVEC 3.5 V6. Zijn er maar 3.500 van gebouwd en allemaal met het stuur rechts, helaas.

    Er was geen E39 Touring, maar er was wel een BMW M5 Touring van de E34. Deze is over budget, maar dat krijg je met gemak terug bij de afschrijving. Serieus zeldzaam. Ook vond ik dit gare ding, geen idee wat het is, het is en elk geval gênant en origineel tegelijk.

    Een van de lekkerste stationwagons uit de jaren ’90 is toch wel de Saab 9-5 Estate Aero. Waar ik eigenlijk niets heb met de snelle Volvo’s, vond ik de Saabs wel weer erg cool. Nadeel: mooie zijn eigenlijk niet meer te vinden, allemaal op gereden. Deze is slechts 5.000 euro, dus genoeg mogelijkheden qua opknappen en tunen.

    Ik zou het verder eigenlijk echt niet weten, eerlijk gezegd. Zoals aan het begin gesteld werd zijn er maar twee opties, een Audi S6 Avant of een BMW-Alpina B10 4.6. De Audi vind ik cooler, de BMW stuurt iets beter.

    Dan Mercedessen. De AMG staat er al, maar er is ook nog zo iets als Brabus. En dit een schitterend alternatief op zo’n AMG, de Brabus E 5.8 Combi 4-Matic. Yup, 400pk, 4wd en een enorme bagageruimte. Mocht je bereid zijn iets in te leveren op vermogen, is er ook deze ultracoole Brabus E 3.6 Combi.

     

    Succes met je keuze!

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      10 januari 2016 om 15:27

      @gtwillem: Dure adressen hoor, en dan zeggen in eerdere topics dat die E39’s te duur zijn ;)

      Login om te reageren
  41. sequoyah_parera zegt

    9 januari 2016 om 17:26

    Mijn persoonlijke keuze in dit geval, een Volkswagen Passat B3 2.8 VR6 G60 SYNCRO GT in variant uitvoering. Groot, snel, redelijk betrouwbaar en nog redelijk zuinig door de uniek lage CW waarde. Bovendien een niet zo’n voor de hand liggende keuze. Er zijn er nog maar weinig in geweldige conditie die niet verknalt zijn met tuning, dus ik verwacht ook zeker dat deze de komende jaren meer waard gaat worden. De laatste paar weken zit ik er zelf naar te kijken, maar ik zie ze vandaag niet op marktplaats staan. Toch zeker de moeite waard om te overwegen in mijn ogen… in goede conditie met een kilometerstand van rond de 77.000 km kosten ongeveer €10.000,-

    Login om te reageren
  42. hight96 zegt

    9 januari 2016 om 17:57

    En de RS4? Kan op zich ook wel

    Login om te reageren
  43. ivofga zegt

    9 januari 2016 om 17:57

    Staat een mooie Bentley turbo r lwb van 1996 voor €16.900,- moet met die inruil wel lukken denk ik. En met 358 pk geen stakker.

    Login om te reageren
  44. rufctr01 zegt

    9 januari 2016 om 17:59

    Ik vind de Audi er erg gedateerd uitzien, kan echt niet meer.

    Login om te reageren
  45. e1000bmw zegt

    9 januari 2016 om 18:04

    *overlegt met @gtwillem over de E34 M5 Touring bij Premium Classics als optie*

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      9 januari 2016 om 18:08

      @e1000bmw523i: Ow wacht, budget is niet bepaald toereikend…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        9 januari 2016 om 18:33

        @e1000bmw523i: Mijn reactie moet nog worden goedgekeurd.

         

        En natuurlijk staat er een E34 M5 Touring in :-D

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          9 januari 2016 om 18:42

          @gtwillem: Top! Die E39 M5 vind ik namelijk ongeschikt. Jesse wil immers het nodige kunnen vervoeren. Een touring is dan gewoon vele malen praktischer…

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            9 januari 2016 om 18:47

            @e1000bmw523i: Inderdaad, die Jaguar XJR en BMW M5 zijn weliswaar dé sportsedans van de jaren 90, maar praktisch gemak is ver te zoeken als je dingen moet meenemen.

            Daarom heb ik nog wat opties kunnen vinden, maar aangezien we nu dienen te wachten totdat de reacties goedgekeurd worden duurt het wel even. Maybe we need to summon the @autoblogger ;-)

            Login om te reageren
  46. sydney zegt

    9 januari 2016 om 18:32

    Mooi altijd bij deze rubriek en sowieso het sentiment op dit blog; Franse auto’s zijn kudt en Duitse auto’s nevernooit om vervolgens met een ’73 Chevy Suburban aan te komen als aankoopadvies.Kleuterblog dus.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      9 januari 2016 om 18:56

      @sydney: klopt toch ook, Franse auto’s is vrijwel altijd slecht afgewerkte zooi.

      Login om te reageren
    • jipino zegt

      9 januari 2016 om 19:07

      @sydney: Wellicht in de andere adviesartikelen een relevante comment. Hier is het nogal misplaatst, aangezien er geen Franse auto’s met 300 pk of meer zijn (voor zover ik weet, ik ben erg benieuwd of iemand mij een uitzondering kan aanwijzen).

      De Duitse merken worden inderdaad vaak aanbevolen door de AB schrijvers, maar wellicht is dat juist omdat het hun taak is de wat minder fantasievolle tips te geven en de wat fantasierijkere tips over te laten aan het commentvolk.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        9 januari 2016 om 19:22

        @jipino: Ze zijn er wel, maar dat zijn geen stationwagons. Alleen een paar Venturi’s (Atlantique 300, 400GT), Bugatti’s (Veyron, Veyron Supersport), Mega’s (Track, Monte Carlo) en dat was het eigenlijk wel.

        De sterkste moderne Citroen is denk ik de C5 3.0 HDI met 241. Voor Peugeot is dat de RC-Z R met 270pk en de Renault Laguna Biturbo Hartge met 280pk. (volgens mij, kan het mis hebben)

        Login om te reageren
        • jipino zegt

          9 januari 2016 om 20:35

          @gtwillem: Ja ik bedoelde ook inderdaad stations/enigszins praktische auto’s. De Bugatti Veyron e.d. liggen wellicht ook iets buiten het budget.

          Login om te reageren
      • Author zegt

        10 januari 2016 om 10:07

        De Duitse merken worden vaak door ons aanbevolen omdat de verzoekers ze vaak bij hun voorkeursmerken hebben staan. Soms is 1 + 1 gewoon 2 ;)

        Login om te reageren
  47. kennone zegt

    9 januari 2016 om 18:38

    Volvo V70 2.4T R AWD en een Ecutechje en je hebt 350pk!!

    Login om te reageren
  48. fasteddie zegt

    9 januari 2016 om 19:17

    Mmmm.. 545 touring. Vrij zeldzaam en nu al 12 jaar oud… Waarom niet 3 jaar doorrijden? Dan zit die al in de youngtimer regeling. De 545 touring wordt m.i. een klassieker. De vormgeving (door bangle) ziet er heden ten dage verre van verouderd uit! Ik zou het budget reserveren voor evt onderhoud en lekker doorrijden?

    Login om te reageren
    • jipino zegt

      9 januari 2016 om 20:29

      @fasteddie: Ik vraag me ook af welke men over tien jaar denkt dat de nieuwere is: de f10 of de e60. Ik moet zeggen (ben geloof ik één van de weinigen) dat ik de e60 mooi vind, en hij oogt nog steeds modern.

      Login om te reageren
  49. MrHyde zegt

    9 januari 2016 om 20:19

    Een Lexus LS460 is misschien nog een idee. Het mag dan misschien wel een Mercedes uiterlijk hebben, het is niet kapot te krijgen.

    Ook een S4 station kan leuk zijn. Wat agiler dan een S6.De RS4 kan ook, is in 2000 in productie gegaan, dus vroege exemplaren kunnen net onder de youngtimer-regeling.

    Ook is er nog de Maserati Quatroporte. Wel Italiaans, maar kan wel heel erg lekker zijn.

    En anders is er misschien nog wel ergens een leuke G-Wagon te vinden. Maar ben bang dat de echt interessante exemplaren wel net buiten je budget vallen.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      9 januari 2016 om 20:27

      @MrHyde: Dat zal dan een LS430 worden, alhoewel die nooit als CrossSport is geleverd.

      Login om te reageren
  50. moveyourmind zegt

    9 januari 2016 om 20:21

    Een Jaguar XJR met trekhaak…

    Al is een XJ helemaal mijn ding en hoop ik er dit jaar één aan te schaffen, het is nou niet bepaald een praktische auto…

    Zoals het een Jag betaamt is er genoeg ruimte voor een fatsoenlijk motorblok, dat kost nu eenmaal een beetje ruimte. Net als de achterwielaandrijving in combinatie met de lage lijn van de auto. Veel meer bagageruimte dan een compacte middenklasser heeft hij niet. En dan is de achterbank nog niet eens neerklapbaar… En alleen al de gedachte aan een trekhaak onder een Jag…

    Ik kan het bijna niet mijn mond uitkrijgen, maar ik zou met het budget van de vraagsteller misschien wel eens naar een Audi kijken, naar een dikke Q7! Lijkt mij een erg geschikte auto.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      9 januari 2016 om 20:27

      @moveyourmind: Audi Q7 is pas vanaf 2005 geleverd, dus valt niet onder youngtimer regeling.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        9 januari 2016 om 20:44

        @gtwillem: Dat had ik even over het hoofd gezien, dat maakt het zakelijk gezien wat minder interessant…

        Dan maar gelijk goed en en een Jeep Grand Cherokee uit de jaren zeventig/begin jaren tachtig op LPG… Als Woody uitgevoerd met van dat mooie hoogpolige tapijt op de vloer en op de rug van de voorstoelen. Een net exemplaar moet makkelijk binnen het budget passen.

        Login om te reageren
        • toyotafortuner zegt

          9 januari 2016 om 21:24

          @moveyourmind: Grand Cherokee is vanaf 93.

          Je bedoelt de Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer. ;)

          Denk wel dat je er zat kan vinden voor het bedrag

          Login om te reageren
        • Rob zegt

          10 januari 2016 om 13:55

          @moveyourmind:
          Of een jaren 90 Buick Roadmaster Wagon…..
          http://zombdrive.com/images/1992_buick_roadmaster_wagon_estate_rq_oem_1_500.jpg

          Login om te reageren
  51. gtwillem zegt

    9 januari 2016 om 20:21

    Dit word een hele lastige om origineel te zijn. Als er zo veel no-go’s zijn is er nauwelijks keuze. Toch maar even proberen! Je zult helaas wel moeten importeren, in Nederland is er niet veel te vinden.

    @cpp1 heeft een mooiere, maar een Audi RS4 B5 is mogelijk. Dan heb je niet de aller, aller mooiste. Maar allez, je gaat hem ook gewoon gebruiken. Ze zijn explosief snel, echt sneller dan een M5 of een 996. En dat is standaard. Ga er mee naar JD en 430-450pk is relatief eenvoudig en betrouwbaar te doen. Kostenpost: de zachte compound van de velgen (om de eveneens gevoelige voortrein te ontzien).

    Van een RS4 naar een RS-Four. Ik heb het natuurlijk over de Nissan Stagea RS-Four, een soort Volvo V70 T5 concurrent van Nissan. Een soort Skyline Stationwagon, deze heeft zelfs de Skyline neus. Maak je geen illussies, dit is géén GT-R combi. De motor is een mindere 2.5 en het onderstel is lang niet zo geavanceerd. En dat is een voordeel, want er kan minder aan stuk gaan. Eenvoudig op 400pk te krijgen. Nadeel: je zit links.

    Ben je tevreden over je dealer kun je deze BMW X5 4.4i overwegen. Je moet hem wel eventjes uit München halen, maar dat moet geen probleem zijn ;-). Slechts 91.000 kilometers en in een heerlijk klassieke uitvoering: Oxford groen met beige lederen interieur en lichte houtafwerking. Rijdt nog altijd prima. Wil je een mooi stukje proza bij de advertentie heb je voor het dubbele bedrag een langzamere 3.0i. Voordeel: staat al in Nederland, topbedrijf, goed gepoetst. Ook gewoon een import met zelfde kilometers.

    Of ga weer terug naar je roots met deze Volvo 850 T-5R. Geen vla-vlip gele, maar mooier donkergroen. Ok, minder snel dan de BMW, maar de sensatie is er niet minder om. In tegenstelling tot de Nissan is deze heel makkelijk door te verkopen, in Nederland is iedereen err wild van (want onderstuur is vet fijn ;-)). De betere Volvo Stationwagon optie vind ik dan de V90 3.0 (wat volgens mij gewoon een 2.9 is, maar dat klinkt niet goed). Waar de 850 hinkt op twee gedachten is dit gewoon een ruime kilometervreter.

    Over een totaal andere boeg is deze Mitsubishi Pajero Evolution. Yup, die was er ook nog, met een 288pk sterke MIVEC 3.5 V6. Zijn er maar 3.500 van gebouwd en allemaal met het stuur rechts, helaas.

    Er was geen E39 Touring, maar er was wel een BMW M5 Touring van de E34. Deze is over budget, maar dat krijg je met gemak terug bij de afschrijving. Serieus zeldzaam. Ook vond ik dit gare ding, geen idee wat het is, het is en elk geval gênant en origineel tegelijk.

    Een van de lekkerste stationwagons uit de jaren ’90 is toch wel de Saab 9-5 Estate Aero. Waar ik eigenlijk niets heb met de snelle Volvo’s, vond ik de Saabs wel weer erg cool. Nadeel: mooie zijn eigenlijk niet meer te vinden, allemaal op gereden. Deze is slechts 5.000 euro, dus genoeg mogelijkheden qua opknappen en tunen.

    Ik zou het verder eigenlijk echt niet weten, eerlijk gezegd. Zoals aan het begin gesteld werd zijn er maar twee opties, een Audi S6 Avant of een BMW-Alpina B10 4.6. De Audi vind ik cooler, de BMW stuurt iets beter.

    Dan Mercedessen. De AMG staat er al, maar er is ook nog zo iets als Brabus. En dit een schitterend alternatief op zo’n AMG, de Brabus E 5.8 Combi 4-Matic. Yup, 400pk, 4wd en een enorme bagageruimte. Mocht je bereid zijn iets in te leveren op vermogen, is er ook deze ultracoole Brabus E 3.6 Combi op basis van W124.

    Succes met de keuze!

    Alle auto’s gevonden op AutoScout

     

    Login om te reageren
    • jipino zegt

      9 januari 2016 om 20:31

      @gtwillem: De linkjes lijken het niet te doen, bij mij althans…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        9 januari 2016 om 20:38

        @jipino: Zijn ook geen linkjes ;-)

        Login om te reageren
        • jipino zegt

          9 januari 2016 om 21:25

          @gtwillem: Ah oké, ik kreeg haast al medelijden met je omdat je zoveel moeite had gedaan voor een goed lijstje en vervolgens de links niet werkten.

          Login om te reageren
  52. stefanos zegt

    9 januari 2016 om 21:16

    C32 AMG touring?

    Login om te reageren
  53. stefanos zegt

    9 januari 2016 om 21:18

    Subaru Forester STI ?

    Login om te reageren
  54. cpp1 zegt

    9 januari 2016 om 21:44

    @gtwillem: @jesse: van een B5 rs4 ga je geen spijt krijgen, spreek uit ervaring. Een auto om verliefd op te worden. Een auto die je ook niet snel meer zult verkopen. Een degelijke, karaktervolle en goed gebouwde auto ook, zeer snel. Maar een echt goede zit momenteel wel boven de 20.000.

    Als je zoiets koopt, koop dan met ingevulde boekjes , rekeningen etc Heb bij die van mij alle rekeningen etc vanaf 2001. Turbo’s kunnen een aardig kostenplaatje worden als ze aan het verslijten zijn, 5000 euro want de motor moet er dan uit. Motor zelf is behoorlijk bulletproof.

    Mijn advies, kijken in Zwitserland voor een goede originele. Een vriend van mij heeft vorig jaar ook daar een b5 gekocht.

    Login om te reageren
  55. barchettaspider zegt

    9 januari 2016 om 21:48

    Een audi 200 20v turbo quattro avant is ook interessant, alleen is dat misschien wat ouder dan gewenst. Wel enorm ruim en genoeg vemogen.

    Login om te reageren
  56. kiasoul98 zegt

    10 januari 2016 om 10:24

    Zucht… in elk lijstje komt de eindeloze BMW of Mercedes of Audi blah blah blah.. Dit is toch een autoliefhebberssite..??

    -edit: kijk eens naar de voorkeursmerken-

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      10 januari 2016 om 11:45

      @kiasoul98:
      Tsja, ben het wel een beetje met je eens. Maar als de adviesvragers dat er nu eenmaal neerzetten……

      Hoewel ik me wel afvraag waarom je dan nog advies wil, als je toch al de keuze voor Mercedes BMW of Audi hebt gemaakt…. Wat wil je dan nog eigenlijk horen?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North