• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit McLaren M6 GT prototype is uniek

Auteur: maru, gepost 21 juli 2013 om 11:13 – 17 Reacties

Afbeelding Dit McLaren M6 GT prototype is uniekAfbeelding Dit McLaren M6 GT prototype is uniekAfbeelding Dit McLaren M6 GT prototype is uniekAfbeelding Dit McLaren M6 GT prototype is uniekAfbeelding Dit McLaren M6 GT prototype is uniekAfbeelding Dit McLaren M6 GT prototype is uniekAfbeelding Dit McLaren M6 GT prototype is uniekAfbeelding Dit McLaren M6 GT prototype is uniek

McLaren M6 GT prototype
Dit is het eerste en enige exemplaar dat werd geproduceerd in de fabriek, allemaal om Bruce McLaren een plezier te doen.

Bruce McLaren wilde ’s werelds snelste wagen met middenmotor bouwen. Techniek van de Can-Am moest hiervoor gaan zorgen. Het plan was om een coupe op de M6 monocoque te zetten en hiermee zijn grootste ambitie waar te maken: racen in de World Sportscar Championship.

Voor het homologatiemodel zouden er 250 auto’s per jaar worden geproduceerd, exclusief de motor. De klant kon dan zelf kiezen tussen een motor van Chevrolet zoals deze ook in de Can-Am liggen, of een 7-liter blok van Ford. Helaas werd het project te ambitieus voor McLaren. De FIA regels rondom de homologatie veranderden en om te mogen racen, zouden er eerst minimaal 50 wagens geproduceerd moeten worden. Het M6 GT programma werd geschrapt.

Bruce bleef echter volhouden en liet de fabriek een straatlegale prototype racewagen bouwen. Er was weinig ruimte binnenin, maar dat mocht de pret niet drukken. Wat wil je met ruim 400 pk uit een 5,7-liter Chevrolet LT1 op een een gewicht van zo’n 725 kilo? Bruce had zijn auto en reed er dankzij dempers verrassend stil in rond tot zijn vroegtijdige dood in 1970.

Lambretta-Trojan, het bedrijf dat in opdracht van McLaren auto’s bouwde, produceerde nog 2 of 3 M6 GT’s. Met één daarvan heeft David Prophet nog flink geracet. Echter, omdat Bruce er niet meer was om de auto aan te moedigen, is de productie nooit van de grond gekomen. Pas 20 jaar later, toen McLaren een heropleving kreeg in de F1, werd de droom van Bruce werkelijkheid met de 1994 McLaren F1 supercar.

De M6 GT van Bruce had nog maar 1900 mijl op de teller staan toen hij overleed. De wagen werd gekocht door F1 coureur Denny Hulme, die ‘m meenam naar Nieuw-Zeeland en er nog wat extra mijl op zette. De laatst bekende stand staat op 2007 mijl, toen de auto op een veiling verscheen. Waar de eerste (en volgens puristen enige echte) M6 GT is gebleven en hoeveel ervoor is neergeteld is niet bekend, maar het zal vast geen kattenpis zijn geweest.

Ook interessant!

  • Ford GT
    Deze autofabrikanten noemden hun modellen simpelweg 'GT'
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
  • Hoofdkwartier McLaren in Woking verkocht
  • Video: Mclaren 720S crasht vlak voor Mini

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

bruce-mclaren, concept, McLaren, veiling

Vorig bericht: « Zo rolt de nieuwe Belgische koning vandaag
Volgend bericht: Video: politieagenten hebben bitchfight »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick-dos zegt

    21 juli 2013 om 11:20

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • casey zegt

      21 juli 2013 om 12:26

      -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

      Login om te reageren
  2. rotarypowah zegt

    21 juli 2013 om 11:28

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. 406_v6 zegt

    21 juli 2013 om 11:33

    wow….. wat een claustrofobisch interieur……niks voor mij.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      21 juli 2013 om 12:08

      @406_v6: Ja, je arm nonchalant uit het raampje laten hangen is er met zo’n zitpositie niet meer bij.

      Login om te reageren
  4. Ferry_76 zegt

    21 juli 2013 om 11:53

    Bijzondere en interessante auto! In het kader van gewichtsbesparing zijn de klapkoplampen bijvoorbeeld handbediend. Meer info en foto’s op de McLaren site: http://cars.mclaren.com/m6gt.html

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      21 juli 2013 om 13:30

      @Ferry_76:

      “gewichtsbesparing” .. LOL ..

      Login om te reageren
  5. Ferry_76 zegt

    21 juli 2013 om 11:55

    En volgens Supercars.net:

    “Bruce’s personal car, with license number OBH 500H only had 1900 miles when he died. It sold to Denny Hulme in New Zealand, eventually making its way to the Mathews Collection near Denver Colorado. Fortunately, it remains there in absolutely original condition.
    Read more at http://www.supercars.net/cars/1181.html#k4eVAJsZBYymGSjm.99“

    Login om te reageren
    • Ferry_76 zegt

      21 juli 2013 om 12:07

      @Ferry_76: http://mathewscollection.com/gallery/1969-mclaren-m6-gt/ Maar daar staat de auto onder ‘Former collection cars’ dus schijnbaar is de auto weer doorverkocht.

      Hier stond de auto te koop (Veel foto’s!): http://www.fantasyjunction.com/cars/873-McLaren-M6GT%20Prototype-350%20c.i.%208%20Cylinder
      Helaas geen datum.

      Overigens is één van de overige twee originele M6GT’s is in 2006 verkocht voor de som van $423.500USD: http://www.rmauctions.com/CarDetails.cfm?SaleCode=AZ06&CarID=r118

      Login om te reageren
  6. m550d zegt

    21 juli 2013 om 12:06

    …”(Volgens puristen de enige echte)”… Alsof die “puristen” die zo’n ding zelf niet kunnen betalen, even voor jou gaan bepalen of jouw auto van meerdere tonnen wel “echt” is. Idioten.

    Zo, die frustratie ook kwijt.

    Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    21 juli 2013 om 12:15

    Wat een plaatje! dang wat mooi.

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    21 juli 2013 om 12:58

    Hoeveel unieke originele zijn er nou?

    Login om te reageren
    • maru zegt

      21 juli 2013 om 13:39

      @norge: Er is 1 “echte” M6 GT, de rode van Bruce die in de fabriek van McLaren werd gebouwd. 2 of 3 extra M6 GT’s werden gebouwd in de fabriek van Lambretta-Trojan, dus niet door McLaren zelf, maar in opdracht van. In principe zijn ze hetzelfde, maar de oorsprong is anders.

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      21 juli 2013 om 14:11

      @norge:

      En er zijn tientallen quasi exacte replica’s gebouw door mensen in een schuur.

      Login om te reageren
  9. Hupke zegt

    21 juli 2013 om 14:09

    Ik dacht dat er ook één origineel exemplaar aan een canadees verkocht is (geen flauw idee waar ik dat gelezen heb)?

    Overigens zijn er veel kitcars van gebouwd sommigen zelfs exacte replica’s.

    Persoonlijk vind ik het een van de mooiste wagens van z’n tijd.
    Deze heeft niet de elegantie en de rondingen van de ford p68 maar het strake minimale no-nonsens ontwerp van deze wagen spreekt me veel meer aan.

    Login om te reageren
  10. kaeser zegt

    21 juli 2013 om 17:10

    Gezellig met de knietjes tegen elkaar :)

    Login om te reageren
  11. Alfarobert zegt

    22 juli 2013 om 09:34

    Ik heb nooit geweten dat Lambretta sportwagens bouwde.Ken het merk alleen van scooters.Toen had je Vespa’s,Lambretta’s en Heinkels.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North