Deze Mercedes E60 AMG is subliem gerestaureerd

Auteur: , 73 Reacties

Oude auto's perfect opknappen zodat deze er weer als nieuw uitzien. Wij zullen er nooit genoeg van krijgen.

Het Bulgaarse Overdrive (die gasten van de Hilux 6×6 ja) had een oude Merc op de kop getikt. En wat voor één. De E60 AMG werd gebouwd in oplage van slechts 126 stuks en dit specifieke exemplaar stamt uit 1993. Bij aankomst hebben de Bulgaren zich uitbundig ontfermd over de Duitser.

Zo werd de klassieker voorzien van een hagelnieuwe laklaag en moest het oude rubber plaatsmaken voor nieuw spul. De remmen zijn rondom vervangen voor exemplaren die afkomstig waren van een S55 AMG (W220). Omdat het blok en de versnellingsbak in een prima conditie waren, is hier verder niet aan gesleuteld. In totaal heeft de motor iets meer dan 100.000 kilometer gelopen.

De meeste uurtjes werden besteed aan het interieur. Het dashboard is voorzien van een lederen laag en verschillende onderdelen aan de binnenzijde doen de auto als nieuw ogen. Met de restauratie werd uitsluitend gebruik gemaakt van originele materialen.



73 reacties

Fantastische auto !
Nooit geweten dat ze van dit model ook al een amg versie hadden.
@senne: er was zelfs een E36 versie van, met 280pk en 385.

AMG was toen nog niet eigendom van Mercedes, maar je kon ze wel bij Mercedes bestellen. Beetje zoals met Alpina’s tegenwoordig.

De leukste uitvoeringen zijn van Brabus (E 500 6.9 V12, E500 5.8 V8) en van Vaeth (V720 V12).

En dan was er nog de Hammer, ook met 6.0 V8.
@gtwillem: de 500 E 7.3 van brabus
@nord: kwam pas een modeltype later, was een doorontwikkeling van de 6.9
@gtwillem: alright.. ;)
@nord: gtwillemedia weet alles…
@gtwillem: de hamer die bij leitner staat is nog veel schaarser / unieker .

@gtwillem: je bedoeld toch een C 36 AMG hoop ik 😉
Maar met 385pk??
Toch enkel de 280 pk versie ?
via iPhone app
@bofkont: er is ook een E36 AMG geweest, 280pk en 385nm. Vergat de NM’s ;-). Er zijn zelfs, helemaal zeldzaam, G36 AMG’s geweest met dat blok, kwam er ooit een tegen, maar 9 ofzo van gebouwd. Deze had een laguneblauw/mintgroen interieur: in de jaren 80-90 was AMG nog smaakvol ;-).
@gtwillem: Kopen! http://www.duparc.nl/site/cars/618.html wel eerst een grondige voertuiginspectie laten uitvoeren ; )
@gtwillem: Doe mij eens een link dan van een E36 AMG BMW, ik kan er zo snel niets van vinden.
@bofkont: Je bent niet helemaal mee, lijkt me. Wie spreekt er hier van BMW? Het gaat over de Mercedes E-klasse…
@bmwtouring: Idd mijn fout, excuses.
@bofkont: U vraagt wij draaien:

Op basis van de 300 E bood AMG de 300 3.4 en later de E36 AMG aan.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=218854809&scopeId=C&zipcode=&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=59&pageNumber=1

Ze zijn wel flink zeldzaam, maar als je een beetje zoekt zijn ze goed te vinden. Je kan de E36 AMG vergelijken met de Alpina B10 3.2/3.3. De zes-in-lijn van het kleine model in de grote waarvan de topper een V8 heeft.
@gtwillem: was even in de war deze Mercedes ken idd wel 👍
De verwarring zat even in de E36 😉
@gtwillem: Marco Hof had laatst nog zo`n Hammer staan. Wat een fantastische wagen!
@dutchdriftking: Ja wou het net zeggen! Heeft Marco Hof niet een Hammer staan? Maar ik begrijp van jou dat die al weg is..
@gtwillem: de Hammer. Met afstand de beste naam voor een auto ooit!

Overigens ook een geweldig apparaat die Hammer. Een heerlijke mix tussen comfort en bruut geweld. Heb een aantal jaren terug eens mee mogen rijden met zo’n apparaat.
@gtwillem: zo’n E36 AMG is pas een echte sleeper! In Amsterdam-Zuid staat een E36 AMG cabriolet, uitsluitend te herkennen aan de Monoblock II’s en de kleinere bodemvrijheid. Origineel, en een heuze sleeper. Echt een zeldzaamheid. Einddemper is helemaal standaard/onopvallend. Ik heb ook nog wel eens een combi zien rijden in Amsterdam.
Nog steeds mijn favoriete Benz na vele jaren ;)
Lang voordat BMW met de e60 M5 kwam had mercedes al een e60 AMG dus…….. (sorry)
Een schitterende auto. Echt begin jaren ’90! De E-klasses en vooral de S-klasses uit die tijd vind ik prachtige auto’s. En dat terwijl ze ontzettend hoekig zijn.
@viezefreddyw: ik vind het destijds echt oerlelijke hokken, maar de tijd staat ze goed.
Hebben, hebben, hebben. Zelfs met automaat. En sinds de uitlaatpijp devaluatie, superchique, dubbel aan een kant
Wat een enorme gigantische bazenbak!!
Euh, de remmen zijn dan toch niet origineel?
@norge: origineel Mercedes…
@norge: dat dacht ik ook :) leren dashboard trouwens ook niet. Maar ik zou m er niet voor laten staan.
@dondeboer: Doet aan de auto niks af. Maakt hem alleen maar mooier vind ik. Gewoon een mopar.. ;P (modified parts)
@Freewarefreak: Mopar mag je echt alleen gebruiken voor de merken uit Detroit, anders wordt de hotrodcommunity boos. Die zijn al pissig dat fiat, nu ze samen zijn met chrysler, zich van de term Mopar bedient.

De termen restomod of OEM+ zijn hier meer op hun plek.

Overigens heb ik geen problemen met restomodding, het ging me er meer om dat het artikel suggereert dat ie helemaal origineel is, en dat is niet helemaal waar.
@dondeboer: ik wel. Een top gerestaureerd exemplaar hoort origineel te zijn tot het laatste boutje en moertje.

Als je voor dit soort aanpassingen gaat kan je beter een gewoon goed gebruikers exemplaar halen.
@lekbak: ach, beter zo dan dat ie in een schuur staat weg te rotten. Voor m’n eigen projectje Let ik ook op de herkomst van elk boutje, maar ach.
Prachtige wagen mijn overbuurman had de coupe versie helaas in geruild nouja heeft nu een clk en een sl uit 95 dus hij heeft niks te klagen zijn vrouw rijdt een oude swift daar in tegen prima staat maar toch
@flik2punt0: Wow! Jij was afwezig in de les “interpunctie” zeker?
@poeperman: zegt degene met poep in zijn naam!
En ik maar denken dat het een W124 was
@lippie: is het ook
@lippie: duh…
Wat is het uurtarief in Bulgarije? Wil mijn W124 ook wel zo’n behandeling laten geven….
@gash: gemiddeld loon is ongeveer 400 ekkermannen p maand, is dus voordeliger om je auto door een gemiddelde bulgaar op te laten knappen dan het door een AH vakkenvuller te laten doen.
Zo jammer dat foto 3 en 6 niet recht zijn. Sorry, ik kon het niet laten om het even te zeggen.
Enige wat ik nog mis zijn die onwijs gave 3 spaaks velgen van AMG, in de vorm van een Mercedes ster.
Niet dat het project er minder mooi van wordt maar dit is niet een auto restaureren maar een auto opknappen/repareren.
@bassx: volgens mij is restaureren grof gezegd: opknappen/repareren met originele onderdelen en terug brengen naar nieuwstaat…
@Michiel1: Precies, en deze auto is niet terug gebracht naar zijn originele nieuwstaat.
@bassx: meer een subtiele restomod dan?
Dat is toch wel puik werk wat ze hebben afgeleverd!
Super mooi. Geweldig ! Word er stil van
Bij elke foto hoor ik mezelf zeggen.. Wauw wauw wauw
Maar moet je zon auto niet helemaal origineel laten?
Van zo’n beest terugbrengen in een nieuwe staat, daar gaat toch het hart van de échte autoliefhebber sneller kloppen. Zo niet.. dan na de proefrit wel.
@sanderm3: never meet your heroes zegt men wel eens….
Waarschijnlijk een natte droom van @henkhupelschoten
@e1000bmw523i: Dat viel mij ook al op. Ik denk dat het toetsenbord van @henkhupelschoten helemaal vastzit na het lezen van dit artikel.
@e1000bmw523i: @gtwillem: Henk hupelschoten heeft het tot aan zn sokken nat zitten…. En dit is niet verstuurd via de smartphone, heel het beeld werd vaag…..
Topauto, maar ik zou ‘m liever niet ‘gerestaureerd’ zien. Geef mij maar originele fabriekslak en een niet vernaggeld interieur met wat patina.. Voor van die Marktplaats termen als ‘volledig gerestaureeeeeerd’ koop ik niks
@parker: met recht dus: verkeerd in goede staat…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Prachtig gedaan, maar ik vrees dat de achterbumper compleet wegsmelt als je even gaat beren.
@maarten123: als ik ga beren, gaat m’n achterklep juist open… 😂
Skitterend!
Oud concept eigenlijk, doen ze in de USA al vele decennia: men neme een sedan en flikkere er een veul grotere motor in. Voila :-)
Hebben!!!!
Engine
V8, 5956cc, 32 -valve, Bosch L-Jetronic (M119.974 6.0)
AMG exhaust (with twin tip outlet)

Numbers
376hp/5500rpm
580Nm/3750rpm
Top speed: 280km/h (delimited approx. 300km/h)
0-100km/h: 5.2s
0-200km/h: 19.8s
0-1km: 24.5s

Transmission
4 -speed auto, RWD
2.56:1 (German version) or 2.82 (Swiss version) gearing ratio

Chassis
AMG suspension (9-10″ lower than standard W124)
Brakes front: 320x30mm, 4-pot calibers / rear: 300x34mm, 2-pot calibers
EVO II 17″ or AMG (3-piece) 8.5J x 17″ ET30 alloys with 245/45ZR17 tyres

Exterior (similar to E500/500E)
Wider front and rear wheel arches
Wider/deeper front valance
Facelift hood, trunk and lights
E60/AMG model badges

Interior (similar to E500/500E)
Sportsline leather interior (two-tone and limited are common)
Recaro -seats
390mm Sportsline steering wheel
Some with birds-eye maple dark trim
Rear wood console between rear seats
Fire extinguisher in driver’s foot space
Battery placed in trunk for better weight distribution
Ik weet niet wat het is en waarom, maar nog steeds als ik een W124 zie, en dan met name de Coupé, dan zie ik John met de mat achter stuur van een Benz met (te) grote wielen.
De (Voormalige) taxi’s waren meestal de nettere varianten, boeren/ agrariers reden de dikkere dieselversies standaard voorzien van een laag modder en natuurlijk een trekhaak onder de auto.

Misschien is het de regio waar ik woon?
Hoewel de auto er op de foto’s gewoon puik uit ziet en ik de restauratie zeker kan waarderen kom ik niet los van het volk wat deze auto helaas zo’n verdort imago heeft gegeven. Sorry.
Die uitgeklopte spatborden maken er wel een dikke Benz van

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).