• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze nieuwe merken in Nederland zijn nu al kansloos

Auteur: Loek, gepost 12 april 2024 om 18:20 – 26 Reacties

Welke nieuwe merken in Nederland gaan het halen, en welke zijn nu al volstrekt kansloos? Dat werd uitgezocht.

Wie fervent liefhebber is van de Avondshow met Arjen Lubach kent het spelletje ‘AI of Kamerlid’ vast. Waar ze verschillende foto’s laten zien en de vraag stellen: is dit een echt bestaand kamerlid of een door AI gegenereerde foto? Dat gevoel krijgen wij een beetje als we naar de lijst nieuwe, voornamelijk Chinese merken kijken. Als we jou de merken Leapmotor, Changan, Zen Motors, Neta, HiPhi en Wey geven, welke denk je dan dat we net ter plekke hebben verzonnen?

Nieuwe merken

Oftewel: welke van die merken die net nieuw binnen is gekomen en ofwel auto’s verkoopt, ofwel plant om ze hier te gaan verkopen, gaat het echt redden? Welnu, daar heeft Automotive Online onderzoek naar gedaan. Zij zetten op een rijtje welke merken er allemaal nieuw zijn en aan de hand van financiële cijfers, verkoopaantallen, prognoses en meer wordt bepaald of de slagingskans groot, redelijk, klein of nihil is. Dat werd al gedaan in september 2023, nu in april 2024 weer. Let wel trouwens dat het onderzoek zich beperkt tot EV’s die de desbetreffende merken verkopen.

Slagingskans nihil

De juice is natuurlijk welke merken worden bestempeld als ‘nihil’, oftewel, die gaan het volgens dit onderzoek niet redden. Dat zijn de merken (met de te verkopen modellen tussen haakjes):

  • Chevrolet (Bolt EV en Equinox);
  • e.Go (e.Wave X);
  • Fisker (Ocean);
  • HiPhi (HiPhi X, HiPhi Z);
  • Neta (Neta GT).

Een bonte mix. De verhalen rondom Fisker kennen we nu wel, maar de grote rentree van Chevrolet valt dan weer erg tegen. HiPhi heeft momenteel een Fisker-esque financiële domper, waardoor hun oversteek naar Europa in de ijskast gezet is. Neta heeft nog niet eens een dealerpartner en het is akelig stil rondom het gloednieuwe Chinese merk. Ook is het model GT bedoeld voor onze markt een coupé, niet echt een populair autotype. e.Go is recent voor een tweede keer failliet verklaard en de kans op een doorstart is kleiner dan ooit. Van al deze merken is overigens geen één auto geregistreerd, behalve Fisker, waar het gaat om 45 auto’s. De slagingskans van alle vijf merken was in september 2023 volgens Automotive-Online nog klein.

Ocean Extreme extreem

Kleine kans

Merken waar de slagingskans nog steeds klein, maar dus de kans op succes wel aanwezig is, is als volgt. Merken met een asterisk wordt wel bijgezet dat de kans klein tot redelijk is. Nogmaals, volgens de maatstaven van Automotive-Online.

  • Changan (Qiyuan E7);
  • Dongfeng (onbekend);
  • Exlantix (ES, ET);
  • Hongqi (E-HS9);
  • Leapmotor* (T03);
  • Lucid* (Air);
  • Lynk & Co* (01);
  • M-Hero (917);
  • Ora* (Funky Cat);
  • Rivian (R1T, R1S);
  • Seres (3, 5, 7);
  • Togg (onbekend);
  • VinFast* (VF6, VF7, VF8, VF9);
  • Voyah (Dream, Free);
  • Wey (VV7, Coffee 01).

Nog steeds een hele lijst. Voor de meeste van deze merken geldt dat ze wél een dealerpartner hebben en qua geld ook wel goed zitten, maar hun strategie in Europa nog werk nodig heeft. Let wel dat sommige merken natuurlijk niet altijd onze markt nodig hebben, want in China scoren ze wel goed.

Toch wel een hard en confronterend tussenrapport voor merken die best hard aan de poort rammelen zoals Lynk&Co en Lucid.

Wél scoren

Welke merken moet je dan wél in de gaten houden? Waar een combinatie van het balletje dat al is gaan rollen en goede financiële cijfers voor een winnend recept zorgt in Nederland? Welnu, dat is een lijstje met enkel vrij bekende merken:

  • BYD (Tang, Han, Atto 3);
  • Cupra (Born, Tavascan);
  • MG (ZS, EHS, Marvel R, MG5, MG4);
  • Omoda (Omoda E5).

Een paar uitschieters die we er toch nog even willen uitvissen: bekende merken als Lotus, Lancia en Polestar worden door Automotive-online bestempeld als ‘redelijk’ qua slagingskans. Bij Polestar valt dat tegen ten opzichte van september 2023, toen de kans nog redelijk tot groot was. Bij Lotus was de kans klein, die is nu redelijk, met 50 geregistreerde Eletre’s en de Emeya op komst. Ook gaat voor een Geely-merk geld geen probleem zijn. Lancia heeft met hun Ypsilon dus ook een redelijke kans. Als wat frivoler alternatief voor een Corsa is dat ook best een leuke optie.

De merken JAC, Lightyear, Sono, GMC Hummer en Ineos zijn verwijderd. JAC vanwege gebrek aan activiteit, Lightyear en Sono vanwege het stoppen met auto’s bouwen en Hummer en Ineos vanwege te veel nichemerken zijn.

Het hele onderzoek kan je teruglezen bij Automotive Online, wat tevens een handig lijstje is voor het uit je hoofd leren van de merken. P.S. Zen Motors hebben we verzonnen.

Ook interessant!

  • Fotoshoot - De nieuwe Rolls-Royce Spectre in Nederland
  • Gespot - Nóg een nieuwe Chinese cross-over landt in Nederland
  • De nieuwe kentekenserie na X is..
    De nieuwe kentekenserie na X en Z is..
  • Gespot - De Cupra Tavascan zonder camo in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Gelekt: vermogen van BMW M2 xDrive valt tegen
  • Herrie maken met de auto? De politie houdt je in de gaten!
    Herrie maken met de auto? De politie houdt je in de gaten!
  • Bentley schokt met design van nieuw model
    Bentley schokt met design van nieuw model
  • Nederlandse overheid grootste dreiging voor stijgende benzineprijs
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, onderzoek

Vorig bericht: « Alfa Romeo Milano mag niet zo heten, aldus minister
Volgend bericht: Gespot – De hybride AMG GT met 800+ pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    12 april 2024 om 18:45

    Een gekkie verbrandt een koran, mensen worden leip. China gooit moslims in concentratiekampen? Poeh kan niet wachten op de volgende hongpengfeng.

    Login om te reageren
    • martinus.tussengas zegt

      12 april 2024 om 19:08

      Ow echt? Vanavond nog even naar de Chinese Muur in de hoek een weekend menu halen.

      Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    12 april 2024 om 18:51

    Omoda is een kledingmerk toch? Nog nooit van het merk gehoord ivm auto’s

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      12 april 2024 om 18:55

      is zelfs 2x een artikel hier over geweest omdat het kledingmerk Omoda een rechtszaak had aangespannen vanwege de naam. Die ze verloren hebben.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        12 april 2024 om 19:00

        die heb ik dan even gemist, moet af en toe ook werken, raar maar waar. Maar bedankt, ik zal eens gaan zoeken naar die artikelen hier op AB

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          12 april 2024 om 20:06

          Omoda maakt bezwaar tegen Chinees automerk Omoda

          https://www.autoblog.nl/nieuws/omoda-maakt-bezwaar-tegen-chinees-automerk-omoda-3585372

          Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            12 april 2024 om 20:58

            Dankjewel

            Login om te reageren
  3. MarcoM zegt

    12 april 2024 om 19:31

    Nog even en de Chinezen, Koreanen en Tesla vegen VAG, Stellantis, BMW en Mercedes van de kaart. Kom op Europa, doe er wat aan, anders is er over 10 jaar geen automotive meer in de EG.

    Login om te reageren
  4. alloallo zegt

    12 april 2024 om 19:48

    Changan zie je veel als hybride op de Nederlandse Antillen

    Login om te reageren
  5. tjorque zegt

    12 april 2024 om 20:31

    @Loek dit merk is er ook eentje voor die lijst denk ik:
    https://www.alphamotorinc.com/

    Vind het wel coole retro gebakjes :)

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      12 april 2024 om 20:34

      @tjorque: ah, inderdaad! Tof merk op zich, ware het niet dat het volgens mij nog een relatief hoog luchtkasteelgehalte heeft.
      Dit onderzoek richtte zich dan ook op merken die plannen hebben voor de Nederlandse markt, waar ik Alpha nog nooit over heb gehoord.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        12 april 2024 om 23:34

        @Loek het begint vaak met een luchtkasteel en mooie praatjes/plaatjes.

        Ik hoop dat ze het kunnen waarmaken, maar in de auto industrie voet aan wal zetten… time will tell.

        Login om te reageren
  6. harrie zegt

    12 april 2024 om 20:34

    Zen Motors schijnt onlangs de zeer ervaren executive Sum Ting Wong te hebben weggekaapt bij BYD, dus die zou ik niet te snel afschrijven.

    Login om te reageren
    • pignon zegt

      12 april 2024 om 22:16

      Ja klopt. Om met Yu No Wai samen de directie te vormen.

      Login om te reageren
  7. imarc zegt

    12 april 2024 om 20:56

    En DR Automobiles? Ik kwam de DR 5.0 vorig jaar tegen en had nog nooit van het merk gehoord. Beetje Ford Kuga achtig model. DR Automobiles is een Italiaans autobedrijf dat rebadged-voertuigen van Chinese autofabrikanten BAIC, Chery Automobile and JAC Motors verkoopt.

    Login om te reageren
  8. jessepinkman zegt

    12 april 2024 om 22:09

    Uiteindelijk zal alleen de consument zonder autohart een Chinees kopen. In ieder geval de komende jaren..

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      13 april 2024 om 08:48

      Heb je al eens met zo’n chinees gereden. ?

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        13 april 2024 om 09:51

        Wel gegeten!

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          13 april 2024 om 12:58

          Kannibaal! Chinese producten in de boycot doen omdat je gevoelig bent voor Amerikaanse propaganda is één ding maar Chinezen gaan eten gaat echt te ver.

          Login om te reageren
  9. audirs3 zegt

    13 april 2024 om 08:46

    ik mis Zeekr en Nio in de lijstjes

    Login om te reageren
  10. markgeerts zegt

    13 april 2024 om 08:52

    in Thailand best vaak een model van het merk Meta gezien. Leuke auto.

    Login om te reageren
  11. robertvanheerde zegt

    13 april 2024 om 10:11

    Volgens mij hoort Dongfeng niet in het rijtje. Voyah (verderop in de lijst) is een merk van Dongfeng. Ben trouwens wel benieuwd hoe het met Voyah zal gaan. Heb in de Free gereden. Echt wel een hoogwaardig ding vanbinnen, maar ook een hoog prijskaartje en loopt achter qua laden en software. Verkoop gaat via enkele Mercedes-dealers (Gomes en ASV)….

    Login om te reageren
  12. Gulli zegt

    13 april 2024 om 12:07

    De uitdrukking ‘they just throw it at the wall and see what sticks’ is volledig van toepassing op een hoop Chinese merken. Maar dit is nou eenmaal de Modus Operandi.

    Een hoop van deze merken zijn al redelijk succesvol in China (waar je ook met 1% marktaandeel best goed kunt boeren) dus niet gek dat ze het aan deze kant van de wereld ook proberen. Sommige merken worden letterlijk als wegwerp gebruikt; pleur 40 Chinese merken op de markt en er zullen er vast 5 succesvol worden. De rest gaat weer terug naar China en de 5 winnaars krijgen een bak staatssteun om het merk uit te breiden en de markt over te nemen.

    Dat is nou het voordeel van de grote getallen die wij in het westen niet kunnen overtreffen.

    Login om te reageren
  13. drsjeroen zegt

    13 april 2024 om 14:56

    Ik zag deze staan in Utrecht bij Bochane in Utrecht. Is geen brommobiel, het mag echt de weg op (als je durft)

    Rijtestje Wouter? Uitdaging om te kijken of je hem op 2 wielen de rotonde over krijgt.

    https://www.cenntro.hu/wp-content/uploads/2023/07/20230720_081602.jpg

    Login om te reageren
  14. pomoek zegt

    13 april 2024 om 18:44

    Tegenwoordig natuurlijk best relevant dit soort lijstjes, dus laat maar komen. Zeker interessant voor mensen die niet een diepe interesse in auto’s hebben en gewoon voor de goedkoopste aanbieding gaan. Er zullen best wat mensen zijn die nu een Fisker aanschaffen omdat ie zo lekker goedkoop is.

    Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      14 april 2024 om 10:14

      Ik zou t niet snel wagen en ben sowieso geen liefhebber van SUVs, maar op zich is de Fisker Ocean ook helemaal geen verkeerd model in de huidige SUV markt.

      Toevallig afgelopen week op YouTube de M-Hero (een submerk van Dongfeng trouwens, net als Voyah) gezien, een lompe offroader met een flink verbruik, stevig gewicht en zowel AC als DC enorm traag laden. Het zou me serieus verbazen als die beter verkoopt dan de Fisker.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North