• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Pontiac Trans-Am uit 1987 rijdt 407,134 km/u!

Auteur: robbie, gepost 23 december 2008 om 16:29 – 52 Reacties

Pontiac Trans-Am record


Say hello to KITT’s evil twin! Want deze Pontiac Trans-Am uit 1987 is namelijk officieel de snelste road legal auto in europa. Zeker omdat het record van de Veyron niet officieel is (blijkbaar). De Trans-Am is onderhuids ingrijpend verbouwd door het Noorse Polly Motorsport en heeft nu maar liefst 1.407 pk (8.9 liter V8)! En 0-100? In slechts 2,23 seconden!

En onlangs zijn de Noren afgereisd naar het Duitse Papenburg om daar de topsnelheid even te testen. De toevallig aanwezige AMG-ingenieurs deden het in hun broek van het lachen toen ze deze stokoude Trans-Am aan zagen komen. Maar toen er eenmaal gas werd gegeven verging het lachen hun heel snel!

Wat prestaties?

0-100 km/u: 2,23 sec
0-200 km/u: 5,55 sec
0-300 km/u: 12,22 sec
0-201m: 5,91 sec – 205 km/u
0-402m: 9,19 sec-202 km/u
60 ft: 1,45 sec

PS: In potentie zou de Trans-Am zelfs een topsnelheid van 435 km/u moeten kunnen halen. Maar de testbaan was helaas te kort. Maar in 2009 gaan ze naar Amerika om het record scherper te stellen!

En om het geheel in perspectief te plaatsen, hieronder een video van de recordrun!

Pontiac Trans-Am record video

Subject: Fastest street legal official road car in Europe!

A 1987 Trans Am fastest official street legal road car in Europe!

Paul brought his Pontiac to the Papenburg car testing track, one of the newest and most advanced test tracks in the world. Mercedes where testing their new AMG sports models the same day as Pal was going for his personal speed record. Some engineers from AMG team criticized the optimistic Norwegian team for bringing an 80’s trimmed American car to this super test track for the advanced European supercars. But what they didn’t quite comprehend is that Pal Arvil Blytt and his Polly motorsport team from Norway works at a motor tuner garage in Godvik Norway and most important of all nothing more than the shell of this car resembles the stock Pontiac. With a brisk 8.9L V8 producing a whopping 1407 HP, Pal was soon doing AMG top speeds of 300km/h in his warming laps. After driving a couple of rounds around the track, Paul felt ready to see what his road machine would do! And after pressing the pedal to the metal the ARP technician Christoph Tharrey came over with his laptop computer with a big grin. Here we have the official numbers: 407.134 km/h

You may say well the 9FF team drove 409km/h in an extremely rebuilt Porsche 911 at the same track; this speed was recorded with their own equipment and therefore can be fixed and therefore is not recorded as an official speed record. Bugatti Veyron 407km/h is also recorded with their own equipment.

As the Papenburg track is to small for the Pontiac to reach its potential top speed of 435km/h and Volkswagen’s test track costs 25.000 Euro an hour to rent. Paul is bringing his road legal car to the US in 2009 to challenge Shelby supercars official record of 412km/h.

Ook interessant!

  • can-am ryker rijtest
    Rijtest + video - Can-Am Ryker
  • Ultima Can-Am V10
  • LOL: 25 km-auto scheurt weg van politie met 130 km/u
  • Video: waarom je niet moet snapchatten met 160 km/u

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

GM, maximumsnelheid, pontiac, record, Video

Vorig bericht: « Best Gay Cars of 2008
Volgend bericht: BMW 7-serie met vierwielaandrijving in 2009 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jos zegt

    23 december 2008 om 16:31

    HEeftie ook een Super Persuit Mode?

    Login om te reageren
  2. rider zegt

    23 december 2008 om 16:32

    de eind snelheid bij de 0-402meter lijkt me een beetje sterk in verhouding tot de meting van 0-201meter. voor de rest is dit ding belachelijk snel!

    Login om te reageren
  3. dotternetta zegt

    23 december 2008 om 16:35

    Respect! Knappe prestatie!

    Login om te reageren
  4. Mpower zegt

    23 december 2008 om 16:35

    Maar in 2009 naar ze naar Amerika om het record scherper te stellen!

    gaan ze naar Amerika…?

    Login om te reageren
  5. Tenck zegt

    23 december 2008 om 16:39

    Volgens mij was er ook een street legal dragracer in het VK met 2200 pk.

    http://www.youtube.com/watch?v=YtxfbxGz1u4

    Login om te reageren
  6. dotternetta zegt

    23 december 2008 om 16:39

    hij trouwens liever dan ik achter het stuur. Je zult maar een klapband krijgen!

    Login om te reageren
  7. Citrofiel zegt

    23 december 2008 om 16:42

    Maarre, er waren toch allang andere Veyron-killers die ook road legal waren? Of heb ik dat gedroomd?

    @ Mpower; Ja. Waarom niet?

    Login om te reageren
  8. vla zegt

    23 december 2008 om 16:48

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  9. Timmie zegt

    23 december 2008 om 16:56

    Die AMG-mannen hebben het ltijd al hoog in hun bol gehad (imago he…). Eindelijk eens iemand die ze eens serieus een bolwassing geeft!

    Login om te reageren
  10. Heyhuub zegt

    23 december 2008 om 16:56

    Heeft 9ff met de GT9 ook niet al 410 ofzo gehaald? Of was dat ook niet officieel?

    Login om te reageren
  11. Maarten zegt

    23 december 2008 om 17:01

    Ik mis wel de rode lichtbalk voorop…

    Regel 3: verbouwt = verbouwd

    Login om te reageren
  12. Super zegt

    23 december 2008 om 17:01

    @Tenck
    red victor one; 0-100 in 1 seconde…

    Login om te reageren
  13. fructis zegt

    23 december 2008 om 17:02

    echt belachelijk

    Login om te reageren
  14. GeoBem007 zegt

    23 december 2008 om 17:03

    Staat in het artikel.

    Zowel de Veyron als de 9ff GT9 hun resultaten ’tellen’ niet omdat ze met eigen materiaal zijn opgenomen, niet met materiaal van de test track (wrs kwestie van eiking).

    Ze gaan naar de States omdat ze daar het 435km/h-potentieel kunnen halen. De VW testtrack kost 25.000 euro/uur :P

    Login om te reageren
  15. robbie zegt

    23 december 2008 om 17:03

    @Heyhuub, lees het persbericht ff ;)

    @vla, idd, maar kan het nu ff niet aanpassen.

    Login om te reageren
  16. kees zegt

    23 december 2008 om 17:03

    toch vind ik een veyron cooler!!

    Login om te reageren
  17. Larrs zegt

    23 december 2008 om 17:05

    Bestaat er geen streetlegal klasse tijdens de speedweek op de zoutvlakte in Bonneville in Amerika? Zout is niet echt een ideale ondergrond, maar je kan daar wel ontzettend hard rijden.

    Toch zou ik eens willen zien hoe snel deze Pontiac is tegen Bugatti.

    Login om te reageren
  18. RenesisHP zegt

    23 december 2008 om 17:07

    Pfff, Kitt ging veel harder.

    Login om te reageren
  19. Sue zegt

    23 december 2008 om 17:14

    Het regende toen er in Papenburg werd gereden, maar van die 202 km/u bij 0-402 m snap ik niets.

    Login om te reageren
  20. GT300 zegt

    23 december 2008 om 17:20

    wat voor banden staan er op dat ding, dat wil ik wel weten

    voor de rest: schweet!

    Login om te reageren
  21. PCCB zegt

    23 december 2008 om 17:21

    Zotte wagen deze. Jammer van’t uiterlijk…

    Login om te reageren
  22. Ary zegt

    23 december 2008 om 17:24

    wanneer ik op 100 zit, gaat deze al 270 xD

    Login om te reageren
  23. Simpson zegt

    23 december 2008 om 17:25

    407, allemachtig….

    Hoe hard gaat dat rode looplichtje dan wel niet heen en weer?

    Login om te reageren
  24. Bob zegt

    23 december 2008 om 17:29

    Hoe zou ie het doen in de sneeuw ?

    Login om te reageren
  25. BAAP zegt

    23 december 2008 om 17:31

    0-201m: 5,91 sec – 205 km/u
    0-402m: 9,19 sec-202 km/u ???

    das raar! ;)

    verder…..wat een rotzooi, wat heb je hier nu aan!

    P.S. en met die banden achter??? dacht ut niet!

    Login om te reageren
  26. guzmann zegt

    23 december 2008 om 17:37

    Heerlijk die drive by!

    Login om te reageren
  27. RenesisHP zegt

    23 december 2008 om 17:41

    @GT300.

    Dat zijn banden van het merk Durex. Dat rubber is wel wat wrijving gewend.

    Login om te reageren
  28. lincoln zegt

    23 december 2008 om 17:49

    wat nou DSGbak in 3 milliseconden schakelen ..
    wederom een leuk hillbilly-barn project ..

    Login om te reageren
  29. BRAM zegt

    23 december 2008 om 18:06

    Nou gefeliciteerd hoor, maar waarom 1407 pk?
    In 1988 (dus 20 jaar geleden) haalde de Chevrolet Callaway Corvette Sledgehammer uit een 5,7 liter V8 twinturbo, 880 pk bij 6250/min en 1050 Nm bij 6200/min. De Sledgehammer (1589 kg) haalde op the testbaan van het Transportation Research Center of Ohio met John Lingenfelter achter het stuur een topsnelheid van 254.8 mph (409,9 km/h).

    Overigens zegt BMW-Entwicklungschef Burkard Göschel: “1000 Kilo sind intelligenter als 1000 PS.”

    Login om te reageren
  30. beunhaas zegt

    23 december 2008 om 18:21

    @Baap,

    miss 202 mph

    Login om te reageren
  31. Panamera zegt

    23 december 2008 om 19:06

    bollocks

    Login om te reageren
  32. T16 zegt

    23 december 2008 om 19:25

    Knap hoor, maar bijna 30 jaar geleden reed de Mercedes-benz C111-IV
    een record van 403,78 km/h (=250+ mph) op Nardo! Dit met een bescheiden 500 pk V8 maar een extreem aerodynamische koets. Dat was 5 mei 1979. Ik geef toe, het is en blijft een prototype maar deze Skandinavische dragsters zouden zoveel minder vermogen nodig hebben als ze een zelfde staart aan de Trans-Am zouden plakken. Wat dat betreft ben ik het met BRAM eens.

    With more aerodynamic bodywork that gave it an air drag coefficient of an incredible .191, the C111 eventually hit 200 mph (322 km/h) at Nardò in 1978, and averaged 14.7mpg@ 316 km (195.4 mi) over a 12 hour cruise. A later 500 hp (372 kW) 4.8 L twin KKK-turbocharged V8 version set another record, with an average lap-speed of 403.78 km/h (250.958 mph). It was achieved by Dr. Hans Leibold in 1 minute, 56.67 seconds on May 5, 1979.

    http://mercedesc111.canalblog.com/

    Login om te reageren
  33. Maarten zegt

    23 december 2008 om 19:45

    Ik snap het lijstje met acceleratie niet…doet hij over 0-200 5,55 seconden…maar op de quarter mile (402m) doet hij 202 km/h en 9 seconden…en op de achtste mile doet hij 5,91s en 205 km/h…beetje vreemd…gok dat het 282/292 moet zijn op 1/4 mile? aangezien hij na 12s al op de 300 moet zitten…

    Login om te reageren
  34. 406_v6 zegt

    23 december 2008 om 19:50

    @T16,

    Zo maak je Emile_benz ook weer blij :mrgreen:

    Zo zie je maar, alles is al eens gedaan/geprobeerd/uitgevonden, alleen is de tijd soms nog niet rijp (lees stand der techniek onvoldoende ontwikkeld) om direct profijt te hebben van de nieuwste ontwikkelingen/bedenksels/probeersels.

    Login om te reageren
  35. Phoenix zegt

    23 december 2008 om 19:51

    Ongeloofelijk Zinloze auto.
    Maar wel knappe prestatie met lekkere looks
    ik wil hem wel xD

    Login om te reageren
  36. Volvo_440_turbo zegt

    23 december 2008 om 19:52

    Dat ding heeft dik 1300 pk meer dan mijn Volvootje, moeilijk te plaatsen of te vatten voor mij…
    Waarschijnlijk ben ik dan ook maar een onervaren broekie van 33 jaar jong :p

    Login om te reageren
  37. Civic_owner zegt

    23 december 2008 om 20:16

    woooow,
    ik herinner me,in 2007 was er op race wars een rode (afgegaand van de zon) suzuki alto,zo’n klein onozel autootje (zou je denken) jee,die geeft wel bijna alle auto’s op de drag-baan gepoept.

    ps:ik heb er spijtig genoeg geen video beelden van.

    Login om te reageren
  38. Civic_owner zegt

    23 december 2008 om 20:17

    btw op 400m !!

    Login om te reageren
  39. T16 zegt

    23 december 2008 om 21:06

    @Maarten en anderen

    met Google translate
    We nemen een korte blik op de auto, een Pontiac Trans Am, alsmede enkele technische gegevens.
    Bilen ble kjøpt i 2000, og har hatt flere forskjellige motorkombinasjoner. De auto is gekocht in 2000, en heeft verschillende motor-combinaties.

    Prestanda på bilen med siste motorkombinasjon, 540 cid kompressor, 1407 hk: Priester Anda in de auto met de nieuwste motor combinatie, 540 cid compressor, 1407 pk:

    0-100 km/t: 2,23 sek, 0-100 km / h: 2,23 sec,
    0-200 km/t: 5,55 sek 0-200 km / h: 5,55 sec
    0-300 km/t: 12,22 sek. 0-300 km / h: 12,22 sec.

    0-201m: 5,91 sek-205 km/t, 0-201m: 5.91 sec-205 km / h,
    0-402m: 9,19 sek-202 km/t (Girkassen røk, 249 km/ti draget før. Bilen går en høy 8’er). 0-402m: 9.19 sec-202 km / h (Transmission rok, 249 km / schacht voor dinsdag. De auto heeft een hoge 8’er).
    60 ft: 1,45 sek. 60 ft: 1,45 sec.

    Høyeste målte hastighet, og ny Europarekord for gatebiler, ofisiell måling fra ATP-Papenburg-banen i Tyskland: 407.134 km/t . De maximum gemeten snelheid, en een nieuw Europees record voor straat auto’s, ofisiell meting van het ATP-Papenburg pad in Duitsland: 407,134 km / h. Det regnet da rekorden ble satt. Het regende toen het record werd ingesteld. Bilen akselererer framdeles! De auto versnelt gedeelde! Håper på tørt føre neste gang! Hopende voor droge leiden de komende tijd!

    Ik kan er niet meer van maken dan dat de transmissie rok/ruk is? stuk misschien?
    De auto kan een hoge 8 seconde aan. Kan er iemand Noors vertalen?

    Login om te reageren
  40. GOD zegt

    23 december 2008 om 21:11

    snelste road legal car is altijd nog dat opeltje uit engeland.
    die zet op zijn beurt dit ding weer voorschut.
    en die opgegeven info klopt volgens mij ook niet helemaal
    maar desalnietemin een leuk project, die ijspegels in het noorden daar zijn flink bezig.

    Login om te reageren
  41. SimonMc zegt

    23 december 2008 om 21:38

    @GOD: in acceleratie misschien, maar op top toch niet…

    Login om te reageren
  42. Mean Green zegt

    23 december 2008 om 22:39

    De ideale auto om jezelf binnen no-time naar de pleuris te helpen… scary shit! Misschien leuk voor in Bonneville, zonder bomen en fietsers, maar voor de rest….

    Login om te reageren
  43. GOD zegt

    24 december 2008 om 02:10

    @ simonMc

    heb je gelijk in
    maar als hij er langere versnellingen in had zitten dan was het een andere verhaal geweest. ach ja als

    Login om te reageren
  44. Ringfan zegt

    24 december 2008 om 08:17

    In Super Pursuit Mode ging KITT 400+ mijl per uur…

    Dus…

    Login om te reageren
  45. PantheraLeo205 zegt

    24 december 2008 om 10:33

    Als je ergens 1407 pk instopt, dan gaat dat nu eenmaal zo, niks bijzonders.

    Login om te reageren
  46. gerardo zegt

    24 december 2008 om 12:28

    Tsjee, werk aan de winkel voor de tuners; zeker nu we met veel cijfertjes achter de komma kunnen gaan werken! Ik denk dat dit geval overigens wel een trekhaak moet hebben; om de broodnodige benzine mee te vervoeren op een aanhanger. Wel lekker zegeltjes sparen njatuurlijk met zo`n slurpbak…

    Login om te reageren
  47. nick zegt

    24 december 2008 om 14:20

    ja maar dat is KITT! ik kan ook wel zo hard in super pursuit mode

    Login om te reageren
  48. nick zegt

    24 december 2008 om 14:22

    hij heeft ook nog het ZOEFFFFFF geluid van KITT

    Login om te reageren
  49. Buyck zegt

    24 december 2008 om 14:40

    UIT TEKST…
    De toevallig aanwezige AMG-ingenieurs deden het in hun broek van het lachen toen ze deze stokoude Trans-Am aan zagen komen. Maar toen er eenmaal gas werd gegeven verging het lachen hun heel snel!

    Mwoehahaha zalig die oude bakken doen me denken aan die brute rallyauto’s van over tijd! I now hij is wel aangepast maar nu zijn ze meer bezig met luxe.

    Login om te reageren
  50. Buyck zegt

    24 december 2008 om 14:50

    In potentie zou de Trans-Am zelfs een topsnelheid van 435 km/u moeten kunnen halen. …. dan moet Ultimate Areo hun huiswerk helemaal opnieuw overmaken! GOD… 1407pk is onnoemelijk veel en dan nog STRAATLEGAAL ook! Verpletterd de concurrentie.

    Login om te reageren
  51. robbie zegt

    24 december 2008 om 16:58

    Vet filmpje met de Trans-Am tijdens de Silver State Classic Challenge 2007:
    http://www.autojunk.nl/clips/view/150047

    Login om te reageren
  52. BAAP zegt

    25 december 2008 om 11:32

    @ Ringfan

    en dat met een 7 liter v8 met 125 pk!!! KNALLUH!

    ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North