
Rolls-Royce verkocht deze Spirit of Ecstasy jarenlang, maar nu is hij superillegaal.
De Spirit of Ecstasy is een bloedmooie eyecatcher die als een kers op de taart op de neus van een Rolls-Royce zit. Je stapt in, zet de motor aan en de vrouw komt vanuit de grille naar boven. Al honderd jaar prijkt de mascotte bovenop de grille van een Rolls. Een eeuwigheid dus. En dat is niet per se goed nieuws voor de Rolls-Royce-koper. Een koper van zo’n luxe sloep wil immers uniek zijn, een bolide hebben die niemand anders heeft. Dus is die Spirit of Ecstasy in verschillende kleurtjes te koop. Standaard zilver, goud of – shiver – koolstofvezel.
Van 2016 tot begin 2019 was er echter nóg een mogelijkheid. De verlichte Spirit of Ecstasy. Deze was transparant en werd vanuit de basis van verlichting voorzien. Deze verlichting staat volgens de beschrijving alleen aan als de auto stilstaat en het ‘welkomstlicht’ was ingeschakeld.
Hier was de Europese Unie het echter niet mee eens, schrijft Daily Mail. De verlichting zou voor lichtvervuiling zorgen en volgens nieuwe wetgeving niet meer geïnstalleerd mogen worden. En de al geïnstalleerde Illuminated Spirit of Ecstasy’s? Die moet Rolls-Royce uitschakelen, bevestigt het bedrijf tegen de krant.
Wie dus in de afgelopen jaren een luxe sloep met verlicht embleem heeft gekocht, kan binnenkort een brief verwachten van Rolls-Royce. Het extraatje kostte destijds zo’n 3872 euro. Klanten kunnen hun geld terugkrijgen, een zilveren Spirit of Ecstasy krijgen of een andere optie van de lijst. Maar de verlichting, die moet sowieso weg. Het is niet duidelijk wat bestuurders riskeren als ze met de Spirit of Ecstasy superillegaal blijven rondrijden.
Vraag is even of het daadwerkelijk zo is. De Daily Mail is de meest Eurosceptische krant in het VK, en liegt aan de lopende band over hetgeen de EU verkeerd zou doen tegenover het VK.
Ik zou dit niet zo 123 voor waar aannemen.
En laten we eerlijk zijn, een verlicht logo is toch wel van het niveau voetbal-pauper.
Huh. Ik zag je reactie, en ineens was hij weg. Heb je die toevallig bewerkt? Ik heb ook al vele malen gemerkt, dat als ik iets toevoeg ( of verbeter ) aan mijn initiële reactie, die ineens moet “wachten op moderatie”.
Ik veronderstel dat dit gedaan wordt, zodat iemand niet snel-snel zijn reactie kan veranderen, nadat iemand anders er op reageert. Maar zou eigenlijk zo moeten ingesteld zijn, dat er dan onderaan in je reactie iets staat zodat het duidelijk is dat die al is bijgewerkt geweest.
@barchettadriver: kan je tegenwoordig ook op een MB krijgen. Echt ZOOOO belachelijk. Zag laatst een C-klasse rijden met zo’n ding, om te walgen, maar zal aan mij liggen:-)
Als ik Rolls-Royce eigenaar zou zijn, zouden ze toch wel eens even mijn kl*ten mogen kussen. Dan geven ze maar een boete, dan is het kleingeld in hun zakken meteen ook even weg.
@SimonMc: Rolls-Royce zet de optie uit, jij gaat ff langs iemand die een code veranderd en hopla, je hebt weer licht. Niemand hoeft zich af te vragen wat er gebeurd als je ermee rond blijft rijden, want de tekst zegt dat zij alleen verlicht is als de auto stilstaat dus rijdend ziet niemand het, en ik vraag me af of de politie een boete gaat schrijven als ze het toevallig wel zien?
@SimonMc: boete is ook niks anders dan een vergunning. ?
Mag dat zomaar dan? Auto heeft toch een goedkeuring gekregen met zou je zeggen?
Ik neem aan dat hij zonder verlicht ornament goedgekeurd is. Overigens is het een uitvoeringsverordening op een VN verdrag omtrent het standaardiseren van technische eisen aan auto’s. Het VK zal hier vermoedelijk gewoon mee hebben ingestemd.
Hoax
Lichtvervuiling van één LED’je, yeah right…
Rolls Royce begint met 1 ledje , Mercedes Benz verlicht hun logo want Rolls doet het ook.
En Peugeot verlicht straks hun hele grill.
Ik snap wel dat je ergens een lijn moet trekken in het voeren van verlichting.
@jibbe: het is niet “voeren van verlichting”. Een voertuig wat geparkeerd staat hoeft aan geen enkele eis te voldoen wat betreft verlichting. Je mag dan ook nog steeds enkele kilowatts aan led-lampen op je auto laten schijnen omdat je het zo mooi vind (mits je licht niemand hindert).
Zo’n ledje doet niemand kwaad dus dit is pure ambtelijke pesterij. Iemand die thuis niks te vertellen heeft en zijn macht even wil laten gelden ofzo.
Hoop herrie om niks, denk ik
3872 euro ?
Ah, als je bij Audi elektrisch verstelbare zetels aanvinkt bij je A4 van 50.000, moet je nog 1500 Euro extra ophoesten voor de geheugenfunctie. In dat opzicht is 3872 Euro niet onoverkomelijk.
Dit is natuurlijk onzin, maar wat verlichting betreft begint het tegenwoordig steeds gekker te worden. Het is deze dagen een hype om als autofabrikant een doorlopende achterlicht te ontwerpen. Porsche’s, Audi’s en een hele zooi andere VAG producten zie ik er mee rondrijden en ook diverse Aziatische auto’s. Maar tegenwoordig zie ik ook auto’s met een doorlopende strip op de neus. Zag laatst dus een ID. 3 in het donker rijden en ook een Mercedes EQC die een bulk verlichting voorop hebben zitten. Verschrikkelijk lelijk en hinderlijk vind ik het. Ik zag ook eens een Mercedes rondrijden met een verlichtende Ster in de grill. Is dat een optie? Zelden zoiets pauperigs gezien. Tot zo ver mijn klaagzang over licht op een auto.
@viezefreddyw: ja bij sommige Mercedes Suvs kun je de ster verlicht bestellen. Bij BMW de kun je als optie die nieren verlicht bestellen bij volgens mij de X6 en als aftermarket van BMW zelf op de 5. Dat is dan wel indirect, maar blijft vreemd.
@tsteg: dat is niet meer, ivm distronic.
@viezefreddyw: een verlichtende ster nog wel! Dat zal een flinke duit kosten…
@davelepeef: handig voor in de darkroom
Er zat dan wellicht geen verlichting in, maar de doorlopende lijn van het achterlicht bestond al op de Porsche 930 uit de jaren ’80 en er zijn vast fabrikanten die dat al veel eerder toepasten. Zo nieuw is het concept dus niet. Dat het nu weer populair is, daar heb je gelijk in, maar ik vind het persoonlijk niet storend of lelijk.
@F36GC: Als je pas vanaf de jaren ’80 rekent, sla je er een hele reeks over. Massa’s Amerikaanse sloepen hadden een doorlopende lichtbalk achteraan, volledig verlicht.
Alles komt terug…
Je hebt gelijk en dat geef ik ook aan in mijn reactie, maar ik heb niet zo veel kennis van Amerikaanse auto’s. Omdat Freddy VAG incl Porsche noemde gebruikte ik de 930 als voorbeeld dat Porsche dat 40 jaar geleden al deed.
@F36GC: Het gebeurt inderdaad al jaren. Zo heb ik een tijdje een Alfa Romeo 164 gehad en mede door de achterlichten vind ik dat een mooie auto. Ik heb dan ook niet zo veel tegen een doorlopend achterlicht, maar doorlopende koplampen vind ik dan wel erg lelijk.
Eens, dat is mijn smaak ook niet
Ik vind ook veel auto’s best wel verblindend. En vaak zijn het hele nieuwe dure auto’s die vooral in de spiegel belachelijk veel licht aan hebben.
Viel me vandaag wel op dat mijn nieuwe auto ook veel helderder en meer licht heeft dan de wat oudere auto van mijn vrouw.
Maar verblindend is het zeker niet, ff gecheckt in de ramen van mijn huis.
@realhustler: je hoort dat heel vaak, nieuwe auto’s hebben meer licht dan een auto van 10 jaar oud. Meestal komt dat ook omdat 10 jaar oude lampen niet meer presteren als nieuw. Dat ligt dus niet aan de gebruikte techniek. Halogeen verlichting voldoet prima en verblind niet als een malle.
Xenon verlichting is per definitie niet geschikt voor een auto omdat het teveel verstrooit door vervuiling. Maar eigenlijk is led ook helemaal niet goed. Als iedereen met (veel) minder licht zou rijden dan kan je tenminste verder kijken dan je eigen lichtbundel en zie je meer beweging. Dat je dan niet kunt zien hoe groot de asfalt korreltjes zijn op 10 meter van je auto is helemaal niet belangrijk. Met minder licht zie je minder details maar de belangrijke dingen zie je eerder.
Amen to that.
Ik kom uit de periode dat stadslicht nog gevoerd mocht worden en er was niets irritanter dan een tegenligger die in de stad dimlicht voerde en jij met je stadslichtjes aan reed. Je ziet veel meer in het donker als je met stadslichten in de stad rijdt, Parijs was beroemd om zijn stadslichtjes, reed je daar als Hollander met dimlicht kreeg je lasogen van het knipperen van de tegenliggers. Overigens, toen dimlicht in de stad verplicht werd, is er een protestbeweging opgestart door Parijzenaars die Parijs aan het stadslicht wilde houden.
Ik ben in ieder geval voor, omdat je ogen wennen aan het donker en je inderdaad veel meer ziet, maar ja, schijnveiligheid is ook veiligheid he !
Zegt deSjonnies, met als ik het goed heb het logo/beeldmerk van S.E.V. Marchal. Bekend van z’n enorme bakken met licht…
@desjonnies: Wie weet, misschien komt stadslicht wel terug, in de strijd tegen lichtpollutie…
Helemaal mee oneens. Als iedereen met minder licht zou rijden zie je gewoon minder, want buiten je bundel is het donker en in het donker zie je nou eenmaal minder. Een beetje de reden dat we met lichten op rijden.
Ik ben behoorlijk gevoelig voor licht en rijd in het donker dan ook altijd met een nachtbril. Het is juist niet xenon of LED licht dat verblind, die lampen worden automatisch op hoogte afgeregeld en verblinden daarom ook niet. Het zijn juist de halogeen lampen die verblinden, niet vanwege de techniek maar vanwege het grote aantal idioten dat er in slaagt die lampjes er onjuist in te zetten. Alleen al daarom zouden we het moeten uitfaseren.
Dat je tegenwoordig meer verblinding ervaart komt door iets heel anders: grootlicht assistenten. Daardoor rijden veel wagens met meer licht dan nodig is dat niet op tijd wordt uitgezet als er ander verkeer in de buurt is. Dat is een technisch probleem van de wagens.
Er is toch een reden om meer licht (lumen) te hebben, naarmate je ouder wordt komt de behoefte aan meer en beter licht. Voor mij is de led verlichting een aangename vernieuwiing. Vrij vlug had ik op mijn T4 de standaard H4 vervangen door leds, met de eerste was ik niet blij, teveel verstrooiing, de latere generatie van Osram en Philips zijn heel goed en verblinden niet.
Wat een zever van die krant. Die nieuwe ‘wetten’ zijn richtlijnen geen verordeningen m.a.w. lidstaten zijn niet verplicht ze in te voeren. En ten tweede gaan ze vooral over buitenverlichting van gebouwen en infrastructuur. Het is opgesteld in vorm van adviezen. Nergens staat er iets van een verplichting of een maximum aan toegelaten ‘verlichting’ (lumen). Laat staan dat het zich bezig houdt met een 1 watt led lampje op de ‘capeau’ van een auto. Om af te sluiten met een modewoord: ‘framing’
DIt is waarschijnlijk gezien de bron gewoon een verzonnen verhaaltje.
Mocht het toch waar zijn dan moeten we allemaal, inclusief de Britten bij onze eigen leiders zijn, want de EU schrijft niets voor zonder dat all de regeringen van al de leden ermee hebben ingestemd.
Is het al 1 april?
RR geeft momenteel zelfs een korting van 25000USD (maken er geen reclame mee uiteraard) in de VS als je een Phantom komt halen.. Ok dat lijkt niks op het totaalbedrag, maar zo heb je daar dan toch maar gelijk de optie sterrenhemel (17000) mee betaald. ?
ik zie een gat voor de aftermarket aanbieders
Lichtvervuiling? Europese Commissie, ik zou jou graag willen wijzen op de trend om aan bedrijfspanden en op reclamezuilen enorme beeldschermen aan te brengen. Eén zo’n beeldscherm meer lichtvervuiling dan alle verlichte Spirits van alle Rolls Royce’s bij elkaar.
Ja dat verbaasde mij ook een beetje, had als EU dan een betere reden opgegeven.
1: hoeveel licht kan zo’n beeldje nou helemaal geven?
2: het mag alleen aan als je stilstaat dus het rijdende verkeer kan er niet door afgeleid worden
3: er zitten nog 32 andere lampen op een auto die meer licht geven dan zo’n beeldje
Ik geloof er dan ook geen f*ck van
BMW heeft volgens mij tegenwoordig op een aantal modellen de optie van verlichting in de grille (in stilstand). Zal ook wel niet meer mogen dan.
En al die verlichte handgrepen, mogen die wel?
Ik neem aan dat je het over de buitenkant hebt. Branden die tijdens het rijden? Want dat is wel een belangrijk verschil.
Over een paar jaar een unieke gimmick, er is tenslotte altijd wel iemand die hem lekker laat zitten.
Dit toont maar eens weer aan hoe politiek failliet Europa is. Fatsoenlijk samenwerken tegen een dodelijk virus is onmogelijk. Maar de EU houdt zich wel bezig met lichtvervuiling van een LED lampje. Knettergek. En ja, dit is een populistische reactie. Maar ik kan er nu eenmaal met mn kop niet bij.
De Europese unie bepaald dat je geen lichtje mag hebben. De Europese unie bepaald hoe hoog een kappersstoel moet zijn. Top beleidswerk jongens. Maar over serieuze zaken, zeg bv de COVID-19 situatie, zeggen ze helemaal niets. Nee… dat moeten de landen zelf maar bepalen en uitzoeken.