Deze tweedehands VW Golf II kost bijna 40.000 euro

Auteur: , 90 Reacties

Kenners weten waarom.

Deze tweedehands VW Golf II kost bijna 40.000 euro

Lang voordat de wereld werd opgeschrikt door horrornieuws over uitstootgesjoemel en ander leed, bouwde Volkswagen auto’s die zelfs geschikt waren voor luitjes die lol hadden in het autorijden. Een voorbeeldje? Deze Golf II Rallye G60. Uit het 1.800 CC blokje (twee kleppen per cilinder) peuterden de ingenieurs in Wolfsburg 160 pk, bij een wagengewicht onder de 1.200 kg.

Vierwielaandrijving was dan ook geen overbodige luxe om al die paardjes te kunnen benutten en zat dan ook standaard op dit kanonnetje. Volgens het almachtige internet zijn er zo’n 5.000 stuks van gebouwd, plus nog een zooitje Limited Editions die met 210 pk nóg sneller waren.

De verkoopwaar in dit artikel doet het volgens de advertentie met 200 stuks en heeft onlangs een complete restauratie achter de rug. De 160.500 km op de teller hoeven dan ook geen reden te zijn om deze occasion over te slaan, mits u de centen heeft. Want 38.500 euro voor een Golf II uit ’89 is gewoon een hoop geld. Het petjesimago krijgt u er echter geheel gratis en wat ons betreft misschien wel onterecht bij.

Golf 2 G60 Rallye



90 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Het petjesimago krijgt u er echter geheel gratis en wat ons betreft misschien wel onterecht bij.

Wat mij betreft niet.
@Robbert89: voor alle leken wel. De donkere achterlichten beamen dat. Ik vind ‘m wel strak overigens, maar voor dat geld? Moehaha.
@stfu: die lampen zijn standaard. Heb zelf een rode Rallye gehad en 2 G60’s. 4 deurs en een 3 deurs. Hele leuke auto’s, ging ook weinig aan kapot eigenlijk. Ook de Lader bij mij niet. Had alles te maken met goed warm rijden. En tijdig reviseren (nieuwe dichtlijsten).

Petjes imago is onzin. In onze vriendengroep reden we allemaal een mooie golf 2 en niemand met een petje, allemaal nette mensen. En zeker hede ten dagen zijn het liefhebbers auto’s.
@cpp1: and so what? Ik draag in mijn vrije tijd graag een petje, niet een nikepetje die gebogen is maar het type basketball pet. Ben verder een keurige man (imo). Nu zit ik blijkbaar ook bij de petjesclub.

En omdat ik graag plezier beleef aan het autorijden heb ik een fiesta ST en een bmw 328i f30. Nu ben ik dus helemaal een sjonnie…

Wat een vooroordelen :-/
@87sandyd: Wow Wow, relaxt man. Men had het hier boven over petjes gehalte. Ik zeg alleen dat wij er in de regel geen op hadden. En daar bedoelde ik eigenlijk mee te zeggen dat we niet dat imago hadden. Jezus waar gaat het ook allemaal over. Heb ook vaker een Yankees petje op. Alleen niet vaak in de auto ;), dat dan weer niet.
@87sandyd: ben het met je eens . Er wordt te snel over 1 kam geschoren .
@bohica: ik ben kaal, bedankt! ;)
Wel een goede reden om een petje te dragen, Superdry-caps doorstaan de keuring wel?
@87sandyd: en zo is dat! Maar ik moet toch eerlijk zeggen dat er wel heel veel ‘petjes’ met een Civic met grote uitlaat zijn die veel te hard en gevaarlijk rijden, waar mensen zoals jij de dupe van zijn… Gaaf wagenpark btw!
@jobberns: toch jammer dat je nu zelf alle Civic rijders ( waaronder ik zei de gek) ook even gelijk in een hokje plaatst. Hulde voor je onbevooroordeelde inzicht.
@87sandyd: je blaft tegen de verkeerde
@87sandyd: Verkapte kijk-mij-een-328i-en-Fiesta-ST-hebben post. En wat is een basketbal pet ?
@robbert89: inderdaad onzin, eerder purist/liefhebber dan petje/sjonny.
@Robbert89: Als het zo’n juweeltje betreft neem ik dat petje graag voor lief.

En je wint ook nog eens de sprintjes bij de plaatselijke transvetten boer.
Petjesimago geheel onterecht idd
@lamborghinibrapa:
Het petjesimago is helaas niet onterecht, maar dergelijke hoge prijzen gaan dat petjesimago hopenlijk wel wegpoetsen.
De prijs is deels zo hoog omdat veel van die ouwe Golf GTI’s en Ralley’s, toen zo nog goedkoop waren, door jongens met petjes verkracht en vermoord zijn.
Een vriend van me heeft eens zo’n ding moeten repareren. Een of ander petje had bedacht dat een grotere band/wielcombi achter er wel stoer uit zou zien. De visco koppeling zag contiinue toerenverschil tussen voor en achteras, was continue aan het wringen en zei op een gegeven moment boem.
Een vent die tiener was in de eighties zal er nu voor kiezen alles origineel te laten.
Wow niet slecht! Maar 40k? Dan gun ik de auto aan iemand anders
@nigel: het is geen tdi, daarom istie nu meer waard..
Veel succes met de verkoop.
Het bewijs weer geleverd vroegah was alles beter…
@norge: Toen werden er wel verschrikkelijk lekkere auto’s gemaakt ja!
@norge: Heb in zo’n klotehok m’n rijlessen gehad…dat was eens maar nooit meer, wat een grafding. Van mij mag ie in de shredder.
@406_v6: lijkt me sterk dat je rijlessen had in een Rallye G60.
@p0wn3d: Maakt niet uit. Golf is Golf.
Hmmm, iets minder km’s en iets minder Euro’s, en nog vind ik hem te duur.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=212138458&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&usage=USED&zipcode=&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&usageType=PRE_REGISTRATION&export=NO_EXPORT&sortOption.sortOrder=ASCENDING&scopeId=C&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=14&makeModelVariant1.modelDescription=Golf+II+Rallye+G60&pageNumber=1
@carlo: Deze heeft 200 PK en heeft een complete restauratie achter de rug. Dus dan is het ook niet raar dat deze wat meer kost.
Of en hoe de restauratie is uit gevoerd weet ik niet dus kan ik niet over oordelen.
@ronnys: deze restauratie is door mij in anderhalf jaar gedaan en tot in elk detail. Uitsluitend met nieuwe en originele onderdelen die niet of nauwelijks meer te vinden zijn en dus met de daarbijbehorende prijzen.
@carlo: snap dat dan, dit is een ‘limited edition’ en heeft 50pk meer.. Dus is het GEHEEL gerechtvaardigd om €15.000 meer te vragen. Ahum.
Pure porno, waarom eigenlijk tegenwoordig geen G-laders meer?
@henkhupelschoten: Je bent zeker na het Millennium geboren, Internet staat vol met twee zaken, Porno en hoe, onterecht overigens, G laders slecht waren
@carlo: de golf 2 was technisch een hele goede auto. Die G-laders waren met flinke afstand het slechtste deel van de auto. Niet geheel onterecht dus.
@carlo: Nope, ver ervoor nog. Heb het zelf nooit opgezocht.. Vandaar dus de vraag..
@carlo: het grappige is dat de g lader op de polo super betrouwbaar was en zelfs een afstandsrecrord heeft gezet.
Maar vw heeft het ontwerp van de g40 lader gewoon groter gemaakt en zo kwam de g60 ter wereld.
En eigenlijk te snel geintroduceerd zonder alle kinderziektes aan te pakken.
En ja, bij lomp gebruik (vooral bij niet warm rijden en niet aflaten koelen na een pittige rit) gingen de g60 laders heel snel verrot.
Als je een g lader tegenwoordig reviseert, zijn de materialen veel beter en dan zijn ze stukken betrouwbaarder.
Op het polo forum is iemand met een g40 die hard richting de 500.000 km aan het gaan is.
Voor zover ik weet is zijn g lader 2 keer gereviseerd.
@autoblog: doe eens een specialtje over de g40.
In mijn ogen een zwaar onderschatte pocket rocket.
Zelfs tegenwoordig, met een goed uitlaatsysteem, bmw 525 tds intercooler, andere pulley en chip komt er makkelijk 140/150 pk uit, dat in combinatie met nog geen 800 kilo gewicht, zal je veel verbaasde blikken krijgen als je een beetje gaat gassen.
Ik ben natuurlijk neutraal en totaal niet bevooroordeeld ;)
@g40freak: en zelfs de G60 blijft heel. Gevalletje ” zal de Glader wel zijn ” terwijl er gewoon iets ander kapot was. Én veel schade door ” fremdkorper ” door open luchtfilters, stom klussen en/of ongelukjes.
@postzegel: helemaal mee eens, op zich.
Maar die van de g60 was gewoon wat kwetsbaarder dan die van de g40.
Denk dat merendeel van de geplofte g60 laders voor een groot deel gevalletje eigen schuld, dikke bult waren.
Ik blijf het een leuk stukje techniek vinden en vooral leuk klinken.
Het is wat de gek er voor geeft. Je kan een nieuwe VW Golf GTI incl. opties en meer pk kopen voor minder…
@bbee: deze gaat geheid meer waard worden een nieuwe golf 7 gti absoluut niet.
@bofkont: voor €30k en dus €10k minder koop je een 911 targa. Die gaat geheid meer waard worden dan dit Golfje.
Kenners weten wel wat deze auto waard is. Ze staan er miss wel voor minder op maar deze auto vaak gezien bij meetings en is zijn geld zeker waard. Maar voor 40k koop ik toch iets anders…
Dat is wel echt veel te duur.
@kilum: jij bent bekent in deze business? Tuurlijk schrikt iedereen in eerste instantie van 40k voor een golf 2. Maar ik snap de vraagprijs wel….
Prachtig! Staat wel in m’n lijstje in combi met een MK1 Pirelli
Hij is heel gaaf, maar geen 40k waard.
Zeker dikke wagen, maar voor de helft van dit geld zijn ze ook makkelijk te vinden!
@Mootjuh03: klopt inderdaad! Maar dan moet je maar zien wat je koopt. Mijn auto, ja ik ben de eigenaar van dit juweeltje, is op alle zwakke punten aangepakt, ook op de onzichtbare plekken waar nooit iemand aan denkt. Dus mijn auto is tot in elk detail technisch ook perfect. De uiterlijke staat behoeft denk ik geen verdere uitleg…
Voor 20 mille heb je een perfecte Golf Rallye. Dus 38 mille is wel heel erg veel.

Normaliter vind ik de BBS LM prachtig, maar niet onder een Golf II. Vind ik de 15″ honingraat velgen mooier.

Een mooie, geheel originele Golf II GTI 16v lijkt mij nog altijd een leuke auto voor erbij. Meer dan bovenstaande Golf. Zo’n G-lader en dat syncro systeem heeft wel wat meer zorg nodig. En ik vind die bodykit niet mooi.
@gtwillem: je bedoelt de BBS LM, dit zijn 2 delige velgen. Op zo’n auto moeten uitsluitend de originele velgen gemonteerd worden imo. Dat zijn de Sebring exemplaren in 6Jx15″.
@cpp1: dit zijn volgens mij BBS LM velgen, zoals ik al aangaf ;-). En dan vind ik honingraat velgen van BBS (RS) leuker staan op een Golf II. Die Sebring velgen horen er standaard op maar zien er uit als uitvergrote doucheputjes. Zou ik bewaren (voor de originaliteit). Maar een mooi setje wielen mag van mij altijd ;-).
@gtwillem: Perfect plan!
@gtwillem: nee dit zijn BBS Le Mans (cq replica’s) in zo te zien 17″. Die jij bedoelt zijn BBS LM dat zijn die oude 2 delige. De RS (3 delig) is nooit standaard geleverd op de golf 2. De LM wel. Ik heb vroeger overigens op 2 van de 3 RS’en gehad in 16″ en 8J breed. Is zeker mooier. Echter denk ik er nu anders over en vind ik zo’n Rallye helemaal origineel mooier, meer waard en heeft dan ook niet net dat foute randje.

Precies het zelfde met een RS4 B5 die ik nu als een van de auto’s voor de hobby heb. Helemaal origineel, anders kan het net fout zijn en er pauper uit zien. Hou ik niet van zie je. Maar dat is mijn interpretatie.
@cpp1: nee, ik bedoel geen LM’s. Vanaf mijn telefoonschermpje lijken mij dit LM velgen. Maar die vind ik niet mooi staan onder een Golf II. Ik vind de RS mooier staan, en dan het liefst een maatje kleiner in diameters en ietsj breder. Of het standaard is of niet: dat maakt mij niet uit: ik vind het leuk staan en je kunt het altijd weer in originele staat terug brengen.

Mijn ouders hebben een hele lange tijd geleden een RS4 B5 gehad. Hele leuke auto: een soort labrador op red bull: gaat alle kanten op, veel te actief, maar het blijft een goede lobbes. Alleen die Imola velgen waren wel een ramp: 3 setjes in eenjarig tijd (vanwege het zachte lichtmetaal) versleten. Audi had de velgen expres zachter gemaakt om de ophanging te ontzien.

Dus je moet eigenlijk eerst de ophanging aanpassen ‘ dan kun je dikkere wielen monteren.
@gtwillem: klopt, die legering was zwakjes. Echter bij een bepaalde serie. Dus niet allemaal. Met name in Engeland hoor je hier veel Slechte verhalen over, maar wellicht dat de wegen daar ook minder zijn goed zijn.

Mijn wagen heeft nog de originele draagarmen rondom en slechts 1 velg hoeveel laten richten 3 jaar geleden. Ligt er voor een groot deel aan hoe te ermee rijd…ik rij vrij voorzichtig en ram hem niet door diepe putdeksels heen etc. Rij er ook slechts 2000 km mee per jaar.
via iPhone app
@cpp1: die van ons werd gewoon voor elke dag gebruikt, wel normaal. Maar toch zeker 20k per jaar. Velgen waren bij de dealer een ramp. Via een Duitse tuner (bb-autmobiltechnik) alles keurig op laten lossen (versterkte voorwiel ophanging, sterkere velgen, en ach, als je er toch bent, iets meer vermogen ;-)).
@gtwillem: Who gives a shit wat jou papa en mama gereden hebben. Altijd die zeverpraat van jou pffffff….
@crackdavid: volgens mij is het hier toegestaan om oeverloos te kletsen over alles wat met auto’s te maken heeft. Dat het jou niet aanstaat, kan ik niet helpen. Dat mijn moeder een B5 heeft gehad, kan ik helaas niet ontkennen ;-).
@gtwillem: ik bedoelde BBS RM. De RM zijn de 2 delige van vroeger. En origineel geleverd onder de golf 2 destijds.
Ik vind het wel een bommetje.


Off topic: waarom schalen de foto’s niet goed meer op de Android app? En Krijgen we op Android ooit nog een fatsoenlijke app?
@kapitein187: hele goede vraag. Android app is echt bagger en kan veel beter.
@kapitein187: de website schaalt prima op een (Android) smartphone met Chrome browser. Helemaal die app niet meer nodig.
Doe mij maar een Fiesta ST.. Hou ik nog een bak centjes over 😇
een ikoon, hij lijkt op een petjes auto maar komt uit een tijd dat ook de Manta nog geen Heikantje was…
Glorietijd ipv dieselgate
Prachtig, maar toch liever wat onopvallender en sneller met de 210 pk sterke Golf II Limited. Nog specialer en superzeldzaam. En 40.000 euro voor een Golf II Rallye, meer dan mijn RS2 en 330CI bij elkaar waard zijn…
@maxidyne: die is idd heel erg gaaf. Had ipv een rode rand een blauwe om de grill. Alleen in 4 deurs en als enige de 16v G60 ipv de 8 klepper.
@maxidyne: De Limited 3G motor (16vG60) had in de Rallye moeten zitten …
Ik heb zelf de Rallye gehad (5 jaar in bezit) en het was een gave bak, zeer zeker.
Echter, echt snel was het allemaal niet want hij was redelijk zwaar voor een Mk2 en de Syncro aandrijving kost ook meer vermogen.

Het is vraag en aanbod, en daarom kan er veel gevraagd worden voor een mooi exemplaar.
Is hij het waard, dat is wat iedereen zelf bepaald.
Mij absouut niet gezien. Golfjes zijn absoluut niet mijn ding. En dit verandert het niet. Er zijn oneinding veel dingen die ik veel liever koop dan dit.
Enige die zijn uitstootnorm haalt?
Bijna 40 mille voor een oude golf. Dat is complete waanzin. En ik verwacht ook geen enorme stijging in waarde. Maar wellicht denken de geleerden daar anders over
Achterschermen lijken wel van een M3 e30
Lekker laten staan, Volkswagen-Audi heeft in de goede oude tijd veel leuker spul gebouwd:

1. De VW Corrado, lekker bonkig van buiten, lekker bonkig van binnen
2. De Audi 80 coupé van begin jaren negentig: ook lekker bonkig, zeker het dashboard (gaaf!!)
3. De Passat B3, eveneens een erg gaaf dashboard, toen we nog van lekker bonkig hielden

De Urquattro hoort natuurlijk eigenlijk op plek 1 te staan, maar deze top 3 is een stuk betaalbaader, en zijn toch wel dé Volkswagen-Audi’s die een leuke investering voor de toekomst kunnen zijn.
40.000!! Nee, dan heb ik liever iets met V8
Laatste beurt in 2014… Echte liefhebber!
via Android app
Ahh leuk elk artikel over een VW dat niet gerelateerd is aan de dieselgate word er wel weer aan gekoppeld op een kansloze manier. Origineel man!
Gek hè, dat we verwijzen naar actualiteiten? Ik vind het zelf ook compleet van de pot gerukt.
Hier word ik toch wel hebberig van als Golf 2 (en 1) liefhebber, maar 40k gaat mij ook de pet iets te boven. Maar goed een mooie GTI of GTI 16V staat ook hoog op mijn lijstje.

Mijn eerste auto was een afgetrapte Golf 2 GTI die ik weg deed met 430.000km+ op de klok maar ik kan alleen maar lovend praten over deze auto. Verder is het bijna een familie ding mijn vader heeft er meerde gehad en mijn moeder, maar ook mijn broer.
Hmm. De leukste Golf II blijft toch de country.
Dit waren nog de leuker Golfjes! Daarna zijn het gewoon grijze muizen gebakjes geworden. Ik vond het geluid van een G-Lader wel erg mooi!
@rufctr01: Idd het geluid was geweldig, daar kan geen turbo tegen op !
Je had ook erg snel druk, in weze reed het als een turbodiesel motor maar die ook nog een beetje toeren kon maken.

Voor in de Rallye vond ik de 1H motor in standaard trim te tam, het was niet genoeg voor een Golf met dat gewicht, de aandrijving en de zogenaamde Rallysport Aspiraties.
Denk nog wel altijd terug aan de mooie tijden en het Golf 2 virus heeft mij nooit meer losgelaten.
40.000 voor een golfje 2!?? mag dan wel een rally zijn maar dat gaat wel heel ver! Koop ik liever voor veel minder een onverprutste crx ed9 v-tec (Voor zover die nog te vinden zijn)
@tmenges: Daar noem je wat: onverprutste. Hoeveel mooier zou de wereld zijn als degenen die een 10 jaar oude auto rijden zich realiseren dat de wagen alleen z’n waarde behoud als deze onverprutst is. Dus geen 2fast2ridiculous spoiler, geen grotere wielen dan de fabriek monteerde, geen stickers, geen aftermarktet audio. Gewoon niks. Vind nog maar eens een overprutste CRX, Golf II GTI, Calibra of E36 coupe, Audi Cabrio… Standaard prachtig en nog echt geld waard, verprutst kun je ze afschrijven.
Petjesimago verdient ie dankzij met die karrewielen (te grote velgen)
@Onehp: Wat is hier groot aan ? Is tegenwoordig een normale maat voor een doorsnee gezinsauto.

Petjes auto is echt zo’n Nederlands woord verzonnen door bekrompen domme Hollanders die alles wat afwijkt van de norm patserig en asociaal vinden. Dat is ook de reden dat Nederland geen echt motorsport land is.
@turbobrick:
Heb je een rally en vraag je 40k, zet er dan originele velgen op, of toch minstens de originele maat. Zo werkt dat doorgaans.

Waarom te groot? 17″ mag dan normaal zijn vandaag, de totale omtrek was vroeger minder en daarom zit er nu quasi niks van rubber rond die velg => karrewiel, zal zeker niet positief bijdragen aan de rijeigenschappen => zonde op deze zogenaamde klassieker.

Uiteindelijk slecht mijn bescheiden opinie, petjes stempel komt uit het artikel en de keuze van wielen versterkt dit vind ik.

PS: Blij dat eindelijk wat artikelen op AB de te grote velgen trend in vraag zetten, deze hoort daar dus bij.
Ik ken de eigenaar via Facebook , deze wagen is echt maniakaal onderhouden en gerestaureerd. Tja 40k is veel geld maar dit is wel een heel erg unieke wagen.
Wist dat die dingen zeldzaam waren maar voor 40k koop ik wel wat anders mee.
Blijft een mooi auto
In Spijkenisse rijdt een mooie witte
De petjesgeneratie zit tegenwoordig in een 4/5 dus de Golf 2 kunnen we nu gerudt van zeggen dat het een youngtimer is geworden… Dit exemplaar is z’n geld ook zeker wel waard en een ontzettend tof ding!
Wat mij betreft 1 van de, zo niet de dikste golf ooit gemaakt. Te samen met de eerste serie R32 (golf IV) een hoog hebben gehalte!!+
Golf II.
Je kunt lang lullen, kort lullen of helemaal niet lullen petjes lullen en sjonnie-bak lullen.

Maarrrrrrr samen met ene Quentin Willson (met dubbel Len ex-Top Gear echte kenner en ex handelaar in klassiekers) ben ik van mening dat de Golf II absoluut in te top tien van allerbest gemaakte auto’s ooit hoort.
Misschien wel op de eerste plaats in sommige motorisatie-gevallen.
Ze roestten bijkans niet en waren zeer betrouwbaar, althans ik heb 3 ton kiometer met een 1600 Benzine met 4 + E bak gereden.
Ik begrijp nochtans @406_v6 opmerking over klote hok, ik had een GL en zelf dat was een kale spijkerbak met afschuwelijk slechte stoelen.
Maar qua auto, kwaliteit en betrouwbaarheid, roest en rammeltjes, mocht Volkswagen willen dat ze dit niveau vandaag de dag nog hadden !
Dat durf ik dan weer met droge ogen zo te stellen !
@desjonnies: Ze roesten niet ? Wat zegt u ?
Heb een Mk2 gehad en een Mk2 Rallye en allebei hadden zo hun roest plekjes hoor.
Mk2 heeft zelfs structurele roestplekken die je vaak terug ziet komen en de Rallye ook, vooral de uitbouw dorpels/skirts.

Nee, geweldige wagens zeer zeker maar een Citroen BX deed het een stuk beter vwb roest preventie.
Getipt voor de volgende New Kids.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).