Een goede Volkswagen Golf R32 occasion is niet perse goedkoop, maar ook niet zo schreeuwend duur. Is het schandalig om 65.000 euro te vragen voor een R32?
De Volkswagen Golf is een allemansvriend. Dan bedoelen we vooral dat iedereen die ook maar wat geld over heeft voor een auto, een Golf kan betalen. Als startersauto heb je er al een voor een paar honderd euro, als degelijke middenklasser kun je hem nieuw krijgen voor een hoop budgetten en ook voor de liefhebbers van heet spul is er met de GTI- en R-modellen keuze zat. Het is typisch zo’n auto waar de prijzen competitief zijn op Marktplaats, omdat jouwe een betere deal moet zijn dan de tig andere die er te koop zijn.
Uniek!1!11!!1!
Zo lukt het je in theorie makkelijk om relatief goedkoop een Golf (IV) R32 occasion te bemachtigen. Met zo veel keuze lijkt het onnodig om 65.000(!) euro stuk te slaan op een Golf IV R32 uit 2003. De advertentie zegt echter dat deze prijs is gebaseerd op hoe uniek de auto is in Nederland en hoe veel werk erin zit. Het moet gezegd worden, daar zit een kern van waarheid in.
Onjuist
Marktplaats vult altijd de standaardwaarden van een auto in als je hem als occasion aanbiedt, maar wij kunnen je alvast verklappen: dat de auto 241 pk levert is onjuist. Nee, probeer eens het dubbele. Dan kom je al iets dichter in de buurt.
HGP
Yep: dit is een Golf die aangepakt is door HGP. Deze Duitse tuner weet al jaren Golfjes zo om te bouwen dat supercars pesten kinderspel is. Ook deze Golf R32 occasion moet dat prima kunnen. De motor is nog standaard (3.2 liter V6 met 4MOTION vierwielaandrijving) maar de joekel van een turbo erop is zeker niet standaard. Volgens de advertentie ligt het pk-aantal nu op 485 stuks. Helaas ontbreken verdere specificaties, voor zover die er zijn. Daar is de advertentie wat karig over.
Transmissie
Waar we bijvoorbeeld wel meer over zouden willen weten, is de versnellingsbak van deze Golf R32 occasion. We zien namelijk een versnellingspook die niet zou misstaan in een raceauto. Dit lijkt een dog ring-bak te zijn zoals in de Abarth 695 Biposto. Als iemand in de reacties hier meer over weet, educatie daarover is meer dan welkom. Goed, dat is er dus ook aan veranderd. De staat van de auto lijkt prima met 111.995 gereden kilometers en naar verluidt 65.000 euro aan modificaties.
Akkoord?
Het blijft natuurlijk altijd maar de vraag of het geld wat je aan een auto verspijkert, ook daadwerkelijk terug te vinden is in de waarde. Is die 65.000 euro voor deze Golf R32 occasion té ambitieus? Of zou jij dit, gezien het werk eraan, er makkelijk voor uitgeven? Een gloednieuwe Golf (VIII) R kost namelijk 65.490 euro. Toegegeven, die houdt het bij ‘slechts’ 320 pk. Keuzes die je maakt.
Je vindt deze Golf R32 op Marktplaats.
Met dank aan Rachid voor de tip!
nldonaldo zegt
Doe mij maar eentje in originele staat voor minder dan een derde van de prijs. Die zijn zeldzaam aan het worden en stijgen waarschijnlijk alleen maar in tegenstelling tot deze ‘uniek enigste NL’ hobbyversie.
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-r32-benzine-blauw-4b65b313-a4ae-41c4-b7c9-ad2fdb7ca0c5?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share
SimonMc zegt
*enige
pindakoning zegt
@SimonMc: is een verwijzing naar het foutje in de advertentie..
SimonMc zegt
En @nldonaldo : sorry !
vaakbenjetebang zegt
Nog altijd ‘gewoon’ 177kW op kenteken. Mag je dus eerst met andermans bouwsel naar de RDW, nee dank je. En natuurlijk zullen er hele volksstammen zijn die niet naar de RDW gaan met zo’n vemrogenstoename (‘want wie controleert dat nou?’), maar verzekeraars zijn niet wild van dit soort strapatsen – en mocht je er dan schade mee rijden, dan kun je zomaar eens een zware pijp moeten roken.
Dutchdriftking zegt
Tja een r32 is leuk, en HGP levert goeie spullen. Maar dit is wat mij betreft een nét niet uitvoering. Zeker voor het geld. Doe mij maar zo’n mooie blauwe drie deurs met dsg en Lobster wielen.
willeme zegt
@dutchdriftking: Lobster wielen? Je bedoelt de Carrera S velg van BBS voor de Porsche 997.1?
sanderz28 zegt
@willeme: ja die bedoelt hij, staat super.
Dutchdriftking zegt
@willeme: inderdaad. Zoek het maar eens op. Staat echt geniaal.
willeme zegt
@dutchdriftking: volgens mij passen de voorwielen daarvan er bijna direct op. Misschien een spacertje. Maar verder is het vrij eenvoudig te doen. Ik kan het wel waarderen, maar mijn OCD kan het niet aan. Ander mérk en andere tijdsperiode. Misschien op een Golf V ;-)
Dutchdriftking zegt
@willeme: de voorwielen passen idd perfect. Je hebt een adapter nodig van Porsche (5×130) naar VW (5×100) en die functioneert meteen als spacer. Voor de MK5 R32 altijd een setje BBS speedline 19 inch van de Audi A6 S-line.
michaelb75 zegt
De versnellingspook lijkt een CAE Ultra Shifter te zijn. Die kan gewoon op de bestaande versnellingsbak worden gemonteerd.
faalhaas zegt
Maar is die full options!!1!1 ?
E34M5Touring zegt
65k 😂😂😂😂😂😂😂😂
En dan die losse bedrading….
Helemaal van de playa die kerel.
HzR zegt
@e34m5touring: mooi weggewerkt man!
pindakoning zegt
@hzr: wel voor de bestuurder idd ;)
seanxtype zegt
@e34m5touring: dit is dus precies wat ik ook dacht. Voor 65k verwacht ik wel een iets betere afwerking.
petroldrinker zegt
Zo te zien een CAE shifter, zijn shortshifters voor de reguliere bak, zijn er voor vele voertuigen
sollie1984 zegt
En ook nog eens een 1 op het kenteken. Thanks but no thanks. Er zijn veel mooiere en betere exemplaren te krijgen.
dirkv zegt
Vragen is één ding maar krijgen…
Ben benieuwd wat ze er voor gaan vangen maar eigenlijk nog benieuwder naar de motivatie van de koper.
larini zegt
In nog geen 65.000 jaar
EnthousiaST220 zegt
65k vooor een duplicaatcode? Dat denk ik niet.
monsieurleloure zegt
Ik snap die afkeer tegen dat 1tje op de kentekenplaat nooit zo, daar ben ik blijkbaar niet autistisch genoeg voor.
Robert zegt
@monsieurleloure: je hoeft er niet autistisch voor te zijn, hoor.
Zo’n volgnummer op de kentekenplaat wordt toegepast als de originele plaat als vermist is geregistreerd. En zo’n vermissing kan zijn ontstaan doordat de originele platen gestolen zijn, of na (ernstige) blikschade, waarbij de oude, beschadigde plaat niet is ingeruild. Redenen waarom zo’n auto lang niet voor iedereen nog aantrekkelijk gevonden wordt, wat dus een flink negatief effect op de rest- of inruilwaarde kan opleveren.
Charles Taycan 4S zegt
Pesetas??😜
mashell zegt
Mijn Golf IV uit 2000 had met 105 pk al absurd veel onderstuur, ik wil niet weten hoe dat met deze is.
appeltaartislekker zegt
Pauper golf
vaakbenjetebang zegt
65kEUR voor deze auto, het laat me maar niet los. Zou de verkoper beseffen dat je voor dat geld een BMW M2 Competition kunt kopen, om maar eens wat te noemen? Of een RS3-met-vijfcilinder? Of voor mijn part een Ferrari 360 Modena? Er zullen naar mijn bescheiden mening toch bijzonder weinig mensen rondlopen die, geconfronteerd met die keuze en 65 mille brandend in de binnenzak, zullen besluiten om een niet-afgemaakte project-Golf van 18 jaar oud te kopen. Hell, voor dat geld kun je een Golf IV R32 kopen en hem door iemand anders netjes laten aanpassen, mocht dat je ultieme droom zijn en je zelf niet van vieze handen houden. Gekkenwerk, dit.
rolov zegt
@vaakbenjetebang: r8
silenro zegt
Voor de geïnteresseerden; de eigenaar die de auto heeft aangepast naar wat er in de advertentie staat, heeft altijd alles zo gebouwd dat het terug te bouwen is naar origineel. Zo ook met de bedrading die “niet afgewerkt” is.
Auto is destijds opgebouwd voor gebruik op het circuit, heeft toen ook een rolkooi, andere stoelen, etc. gehad. Een en ander is inmiddels weer teruggebouwd naar het origineel. Auto is door de toenmalige eigenaar tot in de puntjes uitgedokterd om tot een betrouwbare setup te komen.
Auto is wel erg snel, heb het genoegen gehad eens een rondje er mee te mogen meerijden enkele jaren geleden maar dat is met weinig anders te vergelijken :)
Groninger zegt
€65K voor een versleutelde R32 met duplicaatcode. No thanks!
Groninger zegt
Als ik met een budget 65k een snelle VAG auto wil rijden koop ik wel een RS7 van 2015.
https://link.marktplaats.nl/m1696839852?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Hou ik nog 5k over voor een hele nette Golf 4 1.9TDI voor de dagelijkse ritjes, die zijn niet stuk te krijgen.
rolov zegt
Bij dat bedrijf staan meer van die speciale auto’s. Auto’s die normale mensen niet wil hebben omdat ze geknutseld zijn .
allesmetturbo zegt
Zoveel mooier te kopen voor 65k,
M2 comp, E90 M3, F10 M5, 911 turbo, RS3, Giulia Q bijvoorbeeld, waarom dan in godsnaam een oude golf kopen met ongeregistreerde turbo kit?
Voor dat geld moet de rdw er ook vanaf weten. 5cil rs3 blok swapje was goedkoper geweest.
Of een gebruikte golf 7 met 5k upgrade kitje, 500pk in je golf 7 is nog sneller en rijdt veel beter.
MarcoM zegt
Ik heb ooit naast iemand gezeten in een R32, wat een kanon zeg, ik ben geen “Golf” liefhebber, maar een R32 (of Golf1 GTi), dat is iets waarvan ik zeg, ja!
thjvanvlerken zegt
Mooie afwerking ook met de bekabeling… neen ik loop hier met een boog omheen, de r32 is zeker gaaf maar dan in het origineel graag.
ronaldotour zegt
Het bieden begint bij 49.999,- dus er is nog ruimte. Maar in de kop enigste en in de tekst meer als neerzetten is niet slim.
evdw zegt
@ronaldotour: Als je zo op de taal bent zet dan ook even netjes aanhalingstekens om de “meer als”. Dat leest wat prettiger.
zakar36 zegt
Je kan voor dat geld beter een orginele golf 4 R32 5 deurs kopen. Die gaan tenmiste (nog meer) in waarde stijgen en heb je een leuke auto die snel genoeg is. Wil je echt snel zijn én persee een R32 gebruiken kan je beter zelf een standaard examplaar kopen en brengen naar HGP.
Hou je geld over voor banden en benzine