
Wees echter gerust. Het duurt nog wel even eer het zover is.
Voor de rijken der aarde betekent het goed nieuws, voor degenen die Luca di Montezemolo hoog had zitten wellicht wat minder. Toch zal Ferrari’s jaarlijkse productie in 2019 op 9.000 stuks komen te liggen, zo’n 30% hoger dan heden ten dage het geval is. De reden? Geld natuurlijk!
Demografische veranderingen en een groeiende vraag in bepaalde markten hebben de top van Ferrari doen besluiten om de productie op te schroeven. Met de aandelenverkoop (details) in het vooruitzicht lijkt het erop dat het de korte termijnvisie is die regeert, maar dat zou weleens mee kunnen vallen. De hoeveelheid aandelen die de vrije markt op worden geslingerd bedraagt slechts 9% van het totaal.
De rest blijft in handen van lieden als Pierro Ferrari (zoon van), de Agnelli’s en aandeelhouders van Fiat Chrysler. De exclusiviteit moet, als we de berichten mogen geloven, dan ook gewaarborgd blijven. We hebben zo’n vermoeden dat dat met een productie van 9.000 auto’s per jaar inderdaad wel moet lukken. De toekomst zal het echter uit moeten wijzen. Overigens werd eerder nog gerept over 10.000 stuks per jaar.
Verzamelaars vrezen wellicht dat hun (toekomstige) raspaardjes minder waard worden, maar zolang men erin slaagt om het merk Ferrari overeind te houden, zal dat allemaal wel loslopen. Toch?
Foto: de wel heel drukke bips van de F12wtf




Exclusief zijn ze toch al lang niet meer.
@kiasoul98: realiteit bewijst het tegendeel..
@kiasoul98: ja, echt iedereen heeft er tegenwoordig één…
@kiasoul98: wel als de een na de ander tot de grond toe af fikt. Dat gebeurt nogal eens. Dure bonfire…
@kiasoul98: Niet zo exclusief als een KIA Soul in ieder geval.Daar moet ik je dan weer gelijk in geven.
@sydney: In Nederland helaas bijna wel ja…
@kiasoul98: Ik heb er eentje voor twee maanden als demo gereden.Daar was m’n directeur heel blij mee en ik wilde wel eens wat anders.In spermabeige en met “20 eronder was het uhhh..een best opvallende verschijning.Reed nog best goed ook.
@sydney: als er bij ons eentje word ingeruild zijn ze meestal de volgende dag alweer verkocht.. verkopen best goed die bakkies, ik denk alleen dat de catalogus prijs te hoog lag voor veel mensen.
@sr20det: Wij hadden er in 2011 ineens 50(met een hoop marge, dat dan weer wel)op de stoep staan.Geloof me; die gingen niet hard hoor.Maar idd. de nieuwprijs lag voor zo een uitgesproken auto veel te hoog.Voor precies hetzelfde geld kocht je een Cee’d 1.4 SW met navi.
@sydney: jup.. nu nog kijken of de cee’d’s (wie verzint die naam?!?) 1.0 gt lines het wat beter zullen doen..
@kiasoul98: Ja mainstream merk man. Net zo nep exclusief als een iphone.
Alleen is een Ferrari WEL vet :)
@vondudenstein: Nou, een iPhone kan ook redelijk vet worden met vieze vingers hoor
@kiasoul98: haha. True :p
Leuk man! Accountants aan het roer!
@Original_Arnoud: Gelukkig zijn het Italiaanse accountants…
En zelfs Italiaanse accountants hebben passie voor auto’s, zeker als het om de nationale trots gaat. Dus als de Inginieurs en designers met een nieuw model op de proppen komen dat veel te duur is om te produceren houden ze de boek niet tegen maar knoeien ze net zo lang met de boekhouding tot het nét lijkt of er winst gemaakt wordt.
@moveyourmind: Verbandscontrole: Begin VRD + inkopen – verkopen – afgebrande Ferrari’s in de toekomst = Eind VRD, conclusie v/d accountants meer produceren.
@moveyourmind: Kijk maar hoe leuk de accountants zijn bij lamborghini… Misschien zijn het zuid tirolers maar ook niet meer Italiaans dan dat
@henkhupelschoten: Grote verschil is dat Lamborghini door de Duitsers geconfisqueerd is…
Tja, als je ziet hoeveel wagens Porsche kan slijten is er nog wel wat ruimte ja. Levertijd van een 488 spider is inmiddels ook al 18 maanden.
Die 3.000 stuks… Ach, als een model als de F12tdf 800 stuks doet, kun je die 9.000 stuks wel halen. Paar aparte modelletjes, en niemand heeft er dan een probleem mee.
Dino erbij en je zit zo aan 15.000 units per jaar ;)
@mauritsh: Dat zal wel de bedoeling zijn sergio kennende.
@mauritsh: inderdaad. Als je er over diverse modellen uitspreid is er niets aan de hand. En als er extra vraag is naar California’s zullen ze er nu makkelijker in zijn om die Golf onder de Ferrari’s te slijten.
Helemaal prima. Misschien dat ik er dan ook ooit eentje bezit.
Kan me nog een bericht herinneren van een paar jaar geleden dat ze zeiden dat ze de productie juist terug wouden draaien om exclusiever te worden.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Toen stond kapitein Luca nog aan het roer, iemand met passie voor Ferrari en begreep dat exclusiviteit en status belangrijk is voor de lange toekomst van zo’n merk. Tegenwoordig stippelt kapitein coltrui de route uit, en die kan alleen maar aan centjes op de korte termijn denken.
@motoragent: sorry hoor maar Maserati verkoopt vele malen meer dan Ferrari. Maar blijft toch een exclusief merk. Wat je ook vergeet is dat de afzetmarkt veel groter is geworden met alle opkomende markten. Zelfs al zou je in China 3x zoveel verkopen, blijft het een exclusief merk. Ouderwets blijven denken dat de oude wereld Europa nog een economische macht is brengt je niet ver. Daarom is Sergio de baas daar en jij niet
@eelco74: Ik leg alleen uit waarom Ferrari ineens de ‘minder produceren’ strategie overboord heeft gegooid en nu dus meer wil produceren.
Opzich niet erg toch? Als het maar over veel modellen verdeeld word
Eén ding staat als een paal boven water, de rijken worden rijker, en Ferrari geniet daar vollop van mee als fabrikant-producent, en voorts komen er alsmaar superrijken bij, dat is nu éénmaal de realistisch evolutie onder de mensheid . . .
Met betrekking tot de afgebeelde Ferrari; ik dacht eerst dat het F12dtf was, wat Down To Fuck wilt zeggen.
Uiteraard niet logisch, maar gezien er zoiets bestaat als Laferrari en 458 Speciale, was er toch even die twijfel…
gewoon wat limited editions bouwen; een Laferrari Spyder, een California T met vast gelast dak, Een 488 GTB zonder voorruit en klapdak, F12 spyder, FF coupé. (suggesties?)
iedereen (met een heel dikke portemonnee) staat in de rij te trappelen en niemand stoot je tegen het verkeerde been.
De productie van petjes en sleutelhangers ook?
30% tussen nu en 2019.
Vanaf 2019 elk jaar 30% erbij…