Daar durven we onze hand niet voor in het vuur te steken, maar dit exemplaar uit 1997 oogt tamelijk onafgetrapt, on-ge-petjetuned, en heeft als klap op de vuurpijl ook nog eens erg weinig kilometers gedraaid.
De VR6’jes van Volkswagen zijn iconisch, en dankzij de downsizingtrend tevens nog slechts iets uit het verleden. De Golf V R32/Beetle RSi (het enige geldige excuus om een New Beetle te kopen)/Audi TT 3.2 waren bij mijn weten de laatste ontvangers van het blok, waarna de zescilinders voorgoed verdwenen uit de bouwrijen.
Wie heimwee heeft naar de goede oude VR6 kan echter nu voor een kleine 13 ruggen een Golf III op de kop tikken. De 2.8 VR6 onder de kap levert 174 pk, en natuurlijk is er een handbak voorhanden. Het zwarte exemplaar – vanzelfsprekend op BBS’jes – heeft bovendien nog geen 40.000 km gedraaid.
Je moet er voor in de buidel tasten, maar een exemplaar zoals dit, zonder Remus-uitlaat/NoFear-stickers/200.000 km op de klok, vind je niet snel ergens anders. Wie een alternatief zoekt kan opteren voor een gepantserd exemplaar. De Golf III’tjes houden het nochtans wel even uit: de oude politie-VR6 uit de beruchte Blik op de Weg-Scirroco-chase is nog dit jaar opnieuw op kenteken gezet.
Dank voor de tip, Derek!
Update: Leo de Haas op de Twitterlijn – de VR6 die we in de vorige alinea aanhaalden was van de politie Groningen, het exemplaar van Blik op de Weg had een ander kenteken. Voor de volledigheid.
Woow kijk eens naar die uitlaat! Hij is standaard!
@pudi: En toch bekruipt mij het gevoel dat er door de aankomende koper er een tunings galbak van gemaakt gaat worden ?
@venividivici: zo zo maar kunnen maar aan andere kant als je dit koopt voor dat geld. Ben je volgens mij wel liefhebber die hem orgineel wil.
@raym: Een beetje verkoper biedt een auto niet aan met een bottemprijs dus er zal vast wel wat af gaan.
Daarnaast als je kijkt wat die tuningspetjesboys er voor bedragen aan uitgeven om de meest interessante te zijn op de McDonalds parkeerplaats dan is dat bedrag voor deze VR6 ook wel om te doen…
Wow, lijkt wel nieuw! Komt hopelijk in handen van een liefhebber die ‘m netjes zo laat…
@ukbob: Precies wat jij zegt!
Prachtig origineel exemplaar en wát een heerlijke karakteristieke sound zit er in die VR6 zeg.
Heb 2 jaar lang mogen genieten van een 2.9 VR6, nog steeds spijt van dat ik hem ooit heb verkocht..
@raul88: Precies de reden waarom mijn VR6 niet weg gaat…
@dutchdriftking: +100 Houden dat ding! ;)
@raul88: Komt goed, alles bij elkaar ben ik al een stukje meer kwijt als bovenstaand moet kosten, maar het rijden met een VR6 maakt het het allemaal waard!
Netjes! Zo wil ik hem wel hebben hoor :)
Een neefje had er een, werd gestolen natuurlijk…
@norge:
Een maatje van mij had er ook eentje, keurig nieuw toen het nog een yuppenbak was.
Nu was hij automotive engineer meer 8 meier aan brandstof in de maand vond hij toch iets te gek.
Dus voor het een pauperbak werd heeft hij hem opgeruimd.
Keurig, keurig… ??
Strik erom en klaar… :-)
@bram95: Strik met gucci print dan maar?
Respect voor de staat, maar die auto is echt niet mooi oud geworden. En 13k is alleen maar overweegbaar voor de échte liefhebber..
@Jochempie: Noem me gek maar ik vind juist dat deze auto wél mooi oud is geworden. Ik vind het nog steeds een erg ‘solide’ design, zeker als je vergelijkt met zijn tijdsgenoten van dezelfde klasse (soms vergeet je wel eens dat dit ontwerp al 25 jaar oud is)
Maar ik snap volledig dat deze auto’s een laag imago hebben gekregen, ze zijn niet alleen ordinair door de aantallen, maar ook nog eens geassocieerd met bepaald volk.
Ondanks alles zie ik dit nog een cultautootje worden, al moeten we enkele 10tallen jaren verder daarvoor (want momenteel zijn het gewoon roestige pauperbakken)
@Captain: niet alleen een solide design hoor, ik heb er zelf een uit ’94 (een gti dan), maar die rijdt voor z’n leeftijd heel volwassen en is vrij stil op de snelweg. Vrienden van me zijn altijd erg verbaasd als ze meerijden dat-ie zo volwassen aanvoelt. Erg ondergewaardeerde auto tegenwoordig.
@jaimeeus: Inderdaad, het is zowat de enige auto van deze leeftijd die je nog zo vaak tegenkomt op de weg. Elke rit kom ik er wel meerdere tegen.
Ze zijn (net als de 190D) gewoon onverwoestbaar en reparatie is goedkoop.
@Captain: nee hoor, de honda civic ’96-’98 zie je ook elke dag passeren. En veel ook
@Captain: De blokken zijn vrijwel onverwoestbaar, maar de carrosserie roest helaas weg waar je bij staat. (Dorpels, spatborden).
@Captain: Nou onverwoestbaar…… golfjes 3 roesten niet, ze lossen op in water…….
en je kan er nu zelf muziek bij bedenken zonder dat je in de verte de kofferbak hoort ttillen doormiddel van een Mediamarkt-hiismerk subwoofer! :-)
@850t5r: muziek bij bedenken? Die VR6 is de muziek
@moondustfocus: Daar denkt de gemiddelde VR6 tokkie toch iets anders over, want met een Remus gaat dat ding toch echt vetter klinken ouwe… je weet!
Je moet wel heel erg liefhebber om hier 13.000 euro voor neerleggen. Moest het dan een Volkswagen worden zou ik zelf voor een Corrado gaan met zijn heerlijk bonkige verschijning. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Jammer dat een paar kleine puntjes niet verholpen zijn voordat hij op de foto is gegaan. Zoals het lampje in de voorbumper, het missende loze knopje op de middenconsole en de loshangende bekleding boven de voorruit. Zijn nét die kleine details die de indruk dat de vorige eigenaar de auto tot in de puntjes heeft onderhouden toch een beetje ontkrachten.m
@moveyourmind: Zat laatst een originele corrado VR6 te zoeken, wat denk je? Nul resultaten allemaal gabberwagens die ze nu weg moeten. Jammer want zo’n VR6 schijnt veel op te leveren ook
@henkhupelschoten: nee hoor een vr6 brengt geen zak op. Ik had er een in een Passat variant uit 92. Er kwamen alleen maar petjes die moeilijk deden over 100 euro….. Te duur te duur. Een oliewissel bij een vr6 kost al 60 euro. Een goede hebben ze geen geld voor en een redelijke trappen ze nog ff verder af.
@xiran: Zal ik je even uit de droom helpen, een originele corrado Vr6 in nette staat gaat al snel richting de 10k en met een lage kmstand er al overheen. En in de toekomst zullen de mooie exemplaren alleen nog maar stijgen in waarde.
@bofkont: vraagprijs is iets anders wat er voor gegeven wordt
@xiran: Geloof me nu naar, voor die prijzen gaan ze echt weg.
De echte nette exemplaren zijn schaars en zullen alleen maar duurder worden.
@bofkont: Een goede Corrado is een zeldzame klassieker in de toekomst, dus de prijs zal uiteindelijk wel gaan stijgen…
@xiran: Op dit moment helaas niet, over een jaartje of 5 wordt het wel anders.
@moveyourmind: Wen er maar vast aan. Er zijn zeer weinig originele VR6jes over. De Corrado`s zijn al belachelijk duur, en de golfjes zullen de komende 10 jaar dan ook fors stijgen.
Zo moet het! Kijk hem shinnen!
Shinen*
@henkhupelschoten: Shinen? wat is dat?
@gop1:
Een door Inge de Bruin populair gemaakte jeukterm, dat het nog steeds poppiejoppie* is na tien jaar baart mij enige zorg.
*nog zo’n jeukterm van deze voormalige snelzwemmevrouw.
Alleen een K&N open luchtfilter erop zetten. Dat geeft al zo’n prachtige sound… Wel het oude filterhuis goed bewaren uiteraard.
@Original_Arnoud: K
@autoblogger: de reactie van mij hierboven is dus op de K na volledig weggevallen. Buggy?
@original_arnoud: Mijn reactie was dus als volgt:
K&N heeft ook meer open filters die in de originele filterbox passen. Dan heb je het onder de kap nog steeds origineel, maar wel een betere sound (en marginaal wat meer vermogen).
Dan nog ff het uitlaatsysteem incl. kat. vervangen voor een RVS systeem (ook dat kan dusdanig dat het niet opvalt) en je hebt de perfecte sound voor die VR6.
@Original_Arnoud: Of gewoon de standaard en een goede filtering houden, en zorgen dat ook deze de 200k kan halen.
@mikkeloentje:
Dat zal van een open luchtfilter niet afhangen. Gewoon netjes warm rijden en, net zo belangrijk, laten afkoelen na een stevige rit voordat je de motor afzet. En verder staat of valt alles ook met goed onderhoud.
@Original_Arnoud: Ik heb in mijn VR6 het originele inlegfilter voor de VR6. Behoud van de orignele filterbak, beter geluid, en in dit geval wel een minimale vermogenswinst. Zo`n open filter ziet er altijd zo fout uit!
Geweldig gaaf ding, helaas vaak het slachtoffer van petjestuning…
Werd vorige week nog ingehaald door een VR6 met turbo en straight pipe, hoorde m nog op een km afstand :o
@wimbraber: een blauwe?
@r32t: ja dat kan wel, of een donkerpaarse, in de omgeving van Middelharnis. Als je dat iets zegt haha
@r32t: Hahaha, Paultje!
@dutchdriftking: inderdaad ja haha!
@wimbraber: WimGabber, dit is uw kans!
@wimbraber: Als het diegene is die ik denk dat het is kan dat goed kloppen. Dat ding maakt echt een enorm kabaal!
@dutchdriftking: ja dat ding klinkt echt ontzettend gaaf en hard! Prachtig klinkt zo’n VR6 blok, maar het is een bekende hoor ik?
@wimbraber: haha ja. Een joekel van een Turbo op 1.6bar. Ver over de 400pk. Wielspin bij 120 (ja hij heeft een sper) dat werk. Ook heel gave remmerij er onder. Vooras cayenne turbo en achteras 911 996.
@dutchdriftking: haha jezus man das bizar, van 174 naar 400+ pk.
Ja hoorde wel een aardige waste inderdaad, en dat wheelspin bij 120, das gewoonweg eng :D
-edit: nutteloze bijdrage-
@koopman20: Meen je dat nou?
Nou van mij mogen ze hem houden. Hang mij te veel “Nagemaakte internet nostalgie” omheen, vooral van jongetjes die dat wel eens gelezen hebben enz.
@sir_smokalot: de laatste ontvanger van de VR6 was, in Europa althans, de Skoda Superb. Deze had een 260pk sterke, 3.6 grote VR6 overdwars in het vooronder. De Beetle RSI is heel even in 2000/2001 gebouwd. De laatste VR6 in een Volkswagen is in de Passat R36 (Europa), en Passat 3.6 (US) en VW CC (Passerati).
Leuke auto btw!
@gtwillem: Oh ja, die 3.6 was ook nog een VR6. Da’s waar ook..
@gtwillem: Volgens mij lag dit blok ook in de Q7 3.6 als ik me niet vergis.
@dutchdriftking: klopt. Ook in de Porsche Cayenne.
@gtwillem: Ik heb het nut van dit blok in de Cayenne/Q7 alleen nooit zo gezien. In zo`n auto is de compacte bouw niet direct noodzakelijk. En de koeling van de VR motoren blijft een probleem, ook de flow van de blokken is ver van ideaal. Natuurlijk is het mooie techniek en blijft het geluid geweldig, maar dan alsnog zou je denken dat ze onderhand wel een beter concept bedacht zouden hebben.
@gtwillem: Die Skoda 3.6 gaat als een tierelier, heb een paar dagen met de 4X4 VR6 mogen rijde (volgensmij). Ook gaaf die 4 pijpen onder je Skoda haha
Wat voor motor heeft die scirocco van blik op de weg? Hij is even snel als die vr6
Kopen, wegzetten! Af en toe rijden… Poetsen weg zetten .. Over 40 jaar verkopen voor een TON!
@timd: 20 jaar moet wel lukken.
Heerlijk blok die Vr6, heb alleen de golf 3 nooit mooi gevonden.
De corrado Vr6 is mij de ultieme VW, mijn broer heeft eind jaren 90 een zwarte gehad.
Wat een wagen!!
??? Wel even nieuwe hemelbekleding erin. Dan maar gelijk een zwarte met zwarte a,b en c stijlen.
@dragspert: want het moet er uitzien als een polo. Zwarte hemelbekleding vind ik er persoonlijk goedkoop uitzien. Waar de fabrikanten anno nu het idee vandaan hebben dat zoiets sportief is, is mij een raadsel.
Moet die zwarte vernis ook niet van zijn voorste reflectoren
Ah Breedveld. De exculieve dealer in mijn dorpje. Altijd mooie auto’s staan
Ik vind dit zo gewoon een heel begeerlijk ding!
Ik zou hem graag rijden! Zo origineel zie je ze niet vaak. Op Mobile.de stond een tijdje terug een Golf3 VR6 met 80k op de klok, ook helemaal origineel. Die kostte rond de 7k. Wel een witte… Heb me vaak vergist hoe snel die dingen zijn. Pa’s 528i E39 was geen match voor zo’n ding.
Wordt weer een leuk apparaat na ’n tijd van verguizing. Maar vind dit aardig aan de prijs; niet veel verstand van maar koop je een leuke Golf 1 GTI niet voor hetzelfde geld?? Die veel iconischer is, en ouder?? Wellicht niet zó origineel maar goed gerestaureerd?
In Duitsland en Zwitserland staan er nog wel meer en een stuk goedkoper ook. Maar een handbak is weer iets moeilijker eerlijk is eerlijk het is meestal een automaat,
@schellekens006: klopt.. kocht mijn import automaat met 87dkm 1,5 jaar terug voor maar 3k.. koopje. Er stonden in de tussentijd nog een paar goud eerlijke te koop in de 3 tot 5k range. Maar mooie handbakken zijn idd heel zeldzaam zoals je zegt. Ombouw naar handbak is aardig hobbywerk… Desondanks 13k voor dit exemplaar wel erg veel
Ps. Je moet eigenlijk ook het model hebben met de ongespoten spatbord randen niet deze latere alles in de kleur facelift.
@schellekens006: Je bedoelt met de zwarte stootstrips op de deuren, een zwart deel in de bumper en de plastic opzetranden voor de wielkasten. Dat vind ik persoonlijk alleen mooi bij rode golfjes 3. Wel netjes in het vet houden uiteraard. Het probleem van de opzetranden is echter wel de roest die zich er onder verzameld……
Mooi ding, niet zo mooi als mijn originele VR6 maar hij komt dicht in de buurt. Helaas is ook deze niet origineel. De mistlampen, knipperlichten en velgen zijn van de Golf GTI 20 jahre editie, (dat zijn natuurlijk wel originele VW onderdelen) en het lijkt dat hij ietsje verlaagd is. Het alarm dat er op zit is duidelijk aftermarket!
Kijk! Dit ziet er goed uit!
Als het nu nog een 2-deurs VR6 Syncro zou zijn, dan was het tenminste een zeldzame uitvoering.
Nee Nee! Zeker niet de laatste onverprutste VR6 van nederland! Mijn Daily drive is deze VR6 uit 1997 met nu 180.000 km op de klok! En dus ZONDER gekke wielen spoilers of lampen. Dus als wouter of casper een keer een rondje willen dan hoor ik het wel ;)
http://i57.tinypic.com/wcbn89.jpg
http://i57.tinypic.com/spyh4h.jpg
@jornboeijen: +100 voor de pure onbevlekte liefhebber.
Ik vind het neusje van deze wagen toch echt niet mooi… sowieso schroefsetje, bbs-jes en een bora front. Dan wil ik hem wel hebben…
Ik heb zelf een orgineel nl mk3 syncro. Denk dat ik hem nooit ga verkopen.
Eerste keer dat ik in 92 in een mk3 vr6 stapte was ik verkocht.
Ik heb bij mij wel de motor & aandrijving gereviseerd
Nou begrijp ik wel dat sommige mensen en vr6 helemaal verneuken .
(Coolietunning) noemen wij dat hier hahahah
Maar niet iedereen die zijn auto optische beetje aanpast is in een keer sjonnie bij de Mac
Gewoon beetje verlagen mooie schoenen eronder ramen tinten
Maak hem mooier
Mooi zo een standaard vr6. Niet verneuken met petjesplastic en rare velgen aub!
Snel omsmelten tot distributieketting