Dit beest van 390 kilo heeft ruim 200 pk!

Auteur: , 50 Reacties

Móet haast wel goddelijk rijden.

Dus je overweegt de aanschaf van een rappe 911 of een Lotus Exige om nu en dan een trackday mee te pikken? Wacht nog even met het zetten van je handtekening, want dit apparaat is mogelijk nog gaver. Het is een Griiip G1. Zegt je waarschijnlijk niks, maar het is genoeg om te weten dat de G1 wordt aangedreven door de 1.000 cc V4 uit een Aprilia RSV4.

Het blok levert iets meer dan 200 pk’s en is voor zover we hebben kunnen achterhalen standaard. Met volle tank en alle andere vloeistoffen aan boord weegt de Griiip G1 slechts 390 kilogram. Reken maar dat dat vooruit én de hoek om wil als een malle.

De G1 doet mee aan de behoorlijk rappe Formula X-klasse, waarin de auto meteen z’n debuutrace winnend afsloot. Je kunt er in Italië eentje kopen voor slechts 52.900 euro. Valt best mee, toch? Jammer alleen dat ‘ie niet straatlegaal is.

Dank aan @mrhyde voor het tippen!



50 reacties

Wel jammer dat het blok van een RSV4 nogal eens last van ziektes heeft. Echter, als ie gaat dan gáát ie 😎
@basvspr: ik denk dat dit inherent is aan de (haast belachelijke) hoeveelheid pk’s die er uit die 1000cc worden geperst. Dat vraagt gewoon op gezette tijden om een blokrevisie.
@RRRobert: Mwah dat betwijfel ik. Dacht jij dat eigenaren van RSV Mille’s/Panigales/R1’s/ZX10R’s/etc. zitten te wachten op een revisie om de <50k km?
@silverarrow: als je continue raced dan wel ja! De gemiddelde Rossi op de Nederlandse snelweg rijdt niet continue hoog in de toeren en volgas zoals circuitrijders dat doen. Denken ze misschien maar dat is een ander verhaal:).
@fernie: Het zal je denk ik verbazen hoeveel van die motoren zuiver als circuitspeeltjes gebruikt worden. Trackdays zijn niet alleen voorbehouden aan auto’s…
@silverarrow: ik zal je nog sterker vertellen, een maat van me had ooit een Aprilia RS250 race replica. Hij deed wat je met zo’n machine moest doen: veel en flink op z’n staart trappen. Na goed 15.000 km (nee, geen nulletje vergeten) was hij al toe aan een blokrevisie!
@RRRobert: dat is heel gebruikelijk voor een tweetakt
@apriliarsv: Lol, precies.
@RRRobert: 15k km is bijzonder netjes voor een tweetakt die is afgeragd hoor…
@RRRobert: valt wel mee want het is verdeeld over 4 cilinders zou een ander verhaal zijn als het op 2 of 3 cilinders was
@basvspr: dat was alleen het introductiemodel
@apriliarsv: inderdaad, de latere zijn nagenoeg probleemloos
Zou hij ook zo klinken als een RSV?
@jaspervdwinden: Nee, helaas. Maar het V4 geluid is ook zeker niet verkeerd

https://youtu.be/zUArm27q56A
@luittinke: Oooo Toch wel!!
https://youtu.be/mXew2GS2bA0
@phdg: euh nee… de RSV, een dikke twin, klinkt veel beter dan de RSV4. Net zoals de VTR veel bruter klinkt dan de VFR, en net zoals de Panigale veel beter zal blijven klinken dan de opvolger met V4
@suheyl: Ehh jongens? AUTOblog?
@timt: euh, blok van een motor van hangt in deze auto….
Best betaalbaar! Kun je nog eens wat verkeerd doen, relatief betaalbaar
Phhhfff .. man ..
10 11 12 duizend toeren maakt zo een ding ..
Met een knalpotje van aluminiumfolie .

Denk dat je het na 5 minuten spuugzat bent en een carrière als psychopatische seriemoordenaar gaat beginnen ..
En nog een keer hetzelfde bedrag uitgeven om mijn lijf in die cockpit te krijgen…. Pffff.
Tja, voor minder dan de helft koop je ook een voertuig met een Aprilia V4, die ruim 200 pk levert, maar dan op minder dan 200 kilo en met het correcte aantal wielen om échte lol te hebben.
@dizono: precies ! Amen.
@dizono: Correcte aantal wielen? We zitten op Autoblog hoor!
@mzonneveld: ahh, maken ze tegenwoordig misplaatste reacties geel? Dan ben ik (op het moment van schrijven inderdaad de enige die het niet snapt ..
@dizono: hahahha, nice.
@dizono: rustig, rustig;)
@dizono: spijkers en koppen!
@dizono: ik ben misschien een beetje biased, maar een standaard Ariel atom 3.5R weegt 560kg en heeft 370pk. Met een betrouwbaar Honda blok en semi slicks is dat ook niet moeilijk om superbikes op circuit achter te laten.
@woudloper: een betrouwbaar Honda blok 🤔
@veppiale: met dat vermogen ook onbetrouwbaar.
@veppiale: ook wel pleonasme…
@veppiale: u woont onder een steen of komt pas kijken in de autowereld.

De benzinemotoren behoren tot de meest betrouwbare ter wereld. Bij de diesel hebben ze in het begin wat probleempjes gehad (2008-) maar i-dtec is tegenwoordig ook erg betrouwbaar
@nasty: geen één van de twee… ik kijk gewoon de F1 en rij wekelijks met de motor op circuit en wekelijks sneuvelen er CBR blokjes.
@veppiale: Het gaat hier niet om de betrouwbaarheid van een fietsblok icm circuitgebruik. Het gaat hier om de motoren die in de atom worden gebruikt (K20).
Een ultiem.stukje speelgoed
Vraag me dan af waar je meer plezier van hebt voor die prijs: een straatlegale 2-zitter als een Caterham 620R met 310pk en 500kg of dit.
@janjansen: de caterham, 100%!
@janjansen: De fiets waar dit motorblok vandaan komt.
Super gaaf trackdayspeeltje
Griiip maar toch gleden ze over de iiiiiiiiiiiiiii
Wanneer kunnen we de rijtest verwachten?
Dan kies ik toch nog steeds voor men formule vee… die gaat ook als een malle en dat voor een fractie van de prijs…
@tborre: dat is inderdaad een fantastische raceklasse. Heb je jouw auto ook zelf gebouwd?
Dan ken je vast ook dit YouTube kanaal:
https://youtu.be/G8IQ0uezoAg
Zo niet, dan is het mooi voor deze regenachtige dag.
@janjansen: het prototype van de hvb formule vee (Nederlandse vee waar oa ben pon mee heeft gereden…). Super speelgoed dat nog eens goed rijden….
@tborre: heb even gegoocheld,
Is dit jouw bolide?
http://www.hvbracingcars.com/formule_vee
Erg mooie historie!
@janjansen: http://www.hvbracingcars.com/hvb_fv__1

Dat is mijn speeltje …(of toch 1 van ;))
Aub een rijtest graag met Wouter in zijn witte Aprilia jack.
Een rsv4 weegt maar 200 kilo en zal dus sneller optrekken
@maxie: die auto heeft 2 banden meer. Dus veel meer grip en heeft veel meer downforce. Optrekken kan ie sneler doen, maar het remmen en sturen doet de auto sneller

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).