• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit ding heeft de grootste motor die Ferrari ooit bouwde

Auteur: Author, gepost 31 augustus 2017 om 19:01 – 17 Reacties

Afbeelding Dit ding heeft de grootste motor die Ferrari ooit bouwdeAfbeelding Dit ding heeft de grootste motor die Ferrari ooit bouwdeAfbeelding Dit ding heeft de grootste motor die Ferrari ooit bouwdeAfbeelding Dit ding heeft de grootste motor die Ferrari ooit bouwdeAfbeelding Dit ding heeft de grootste motor die Ferrari ooit bouwdeAfbeelding Dit ding heeft de grootste motor die Ferrari ooit bouwdeAfbeelding Dit ding heeft de grootste motor die Ferrari ooit bouwdeAfbeelding Dit ding heeft de grootste motor die Ferrari ooit bouwde

Dit ding heeft de grootste motor die Ferrari ooit bouwde
Het roemruchte Can Am kampioenschap bracht ons enkele van de meest brute racers die de wereld ooit zag. Deze Ferrari 712 is daar een fraai voorbeeld van.

Over de technische regels die golden in de hoogtijdagen van de Can Am racerij kunnen we kort zijn: die waren er eigenlijk niet. Fabrikanten kwamen met bizarre racers op de proppen. Denk bijvoorbeeld aan de Porsche 917/30 die tijdens kwalificaties goed was voor een slordige 1.500 pk! Volgens velen is dit dan ook de sterkste raceauto die ooit aan de start van een race verscheen, dragracers en andere exoten niet meegerekend.

Ferrari nam eveneens deel aan de Can Am en deze 712 was de auto die het de 917/30 en andere brute racers lastig moest maken. Onder de kap lag een vette 6,9 liter V12 zonder turbo’s. Daarmee wilden de Italianen het opnemen tegen het geblazen geweld van Porsche en de Chevrolet V8’s met een cilinderinhoud van ruim 8 liter. Je leest het goed: da’s meer dan een liter inhoud per cilinder.

Het chassis was iets minder exotisch. De basis van de 712 was vrijwel gelijk aan die van de meer bekende 512 racer waarmee bijvoorbeeld aan Le Mans werd deelgenomen. De V12 leverde ongeveer 750 pk (in 1971/’72, mind you), maar dat was helaas niet genoeg om het Porsche lastig te maken. Mario Andretti haalde er een vierde plaats mee in 1971 en dat was eigenlijk het enige wapenfeit van de Ferrari.

Een jaar later werd de 712 aan een privéteam verkocht. Porsche ging in de tussentijd echter volle bak door met de ontwikkeling van hun racebeest terwijl met de Ferrari amper was gereden. Het behoeft dan ook geen uitleg dat er geen aansprekende resultaten meer werden gehaald met deze bijzondere auto.

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Ferrari 296
    Dit is de nieuwe Ferrari 296 GTB met V6 motor
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

can-am, Ferrari, Klassiekers, Racing, rood

Vorig bericht: « De reden dat Duitse VW-eigenaren geen vergoeding krijgen
Volgend bericht: Monsterfile legt verkeer rond Amsterdam plat »

Lees Interacties

Reacties

  1. gekkenhuis zegt

    31 augustus 2017 om 19:14

    Wat zou zo’n klasse toch weer gaaf zijn. Helaas blijft dat denk ik bij dromen…

    Login om te reageren
    • matter zegt

      31 augustus 2017 om 19:49

      @gekkenhuis: dit weekend de historic grand prix op Zandvoort. Vorig jaar hadden ze die Porsche 917 daar. Erg gaaf!!

      Login om te reageren
      • lotuselises2 zegt

        31 augustus 2017 om 23:41

        @matter: dit jaar weer, nu een in Gulf livery

        Login om te reageren
        • p993 zegt

          1 september 2017 om 20:22

          @lotuselises2: het is niet de canam 917…er is wel een verschilletje

          Login om te reageren
  2. danmar zegt

    31 augustus 2017 om 19:15

    Het is ook wel een van de lelijkste racers die Ferrari heeft gebouwd. Maar wat een bruut!

    Login om te reageren
  3. dieselkameel zegt

    31 augustus 2017 om 19:19

    Ah deze zat in de Forza serie, reed ik records mee in de R klasse.

    Login om te reageren
  4. deora zegt

    31 augustus 2017 om 19:27

    Wel een beest! Maar ik blijf de Chapparal 2J toch wel een van de vetste auto’s die ooit heeft meegedaan aan de Can Am.

    Login om te reageren
  5. davelepeef zegt

    31 augustus 2017 om 19:29

    McLarens hebben ook geblazen gereden, mét achterlijk grote V8. Alleen waren het de begindagen van de turbo’s, en dingen bleven nogal wat druk leveren bij gas los, wat daarbij schijnbaar nogal wat onvoorspelbare gedrag opleverde…

    Login om te reageren
  6. davelepeef zegt

    31 augustus 2017 om 19:31

    Sidenote: ouwe BMW (M12?) motoren uit het F1 verleden schenen in kwalificatietrim ook 1500pk te leveren. Uit een blok van ik meen ca 1,8L oid…

    Login om te reageren
    • poes zegt

      31 augustus 2017 om 19:44

      @davelepeef: 1,5L

      Login om te reageren
    • posthumus zegt

      31 augustus 2017 om 20:13

      @davelepeef: 1,5l, een de onderblokken ondergingen een bijzondere behandeling.

      Login om te reageren
      • sabrerator zegt

        31 augustus 2017 om 21:18

        @posthumus:
        Klopt, min of meer.
        De blokken kwamen uit straatauto’s die er minstens een ton op hadden zitten.
        Dan waren de gietspanningen namelijk uit de blokken verdwenen en kon het blok de enorme krachten aan.

        Login om te reageren
        • posthumus zegt

          31 augustus 2017 om 22:00

          @sabrerator: Inderdaad. Verder heb ik gelezen (MauritsH schreef het, dus het is waar) dat die blokken vervolgens buiten werden opgeslagen in weer en wind. De monteurs mochten er hun F185’je over doen om de blokken verder uit te harden.

          Login om te reageren
  7. chabar zegt

    31 augustus 2017 om 19:44

    De Ferrari 330 p3/4 is mijn favoriet.

    Login om te reageren
  8. chabar zegt

    31 augustus 2017 om 19:45

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ferrari_P

    Login om te reageren
  9. thomasthomas zegt

    31 augustus 2017 om 21:26

    Dus deze is sneller dan de TDi sjoemel versie van VAG.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    31 augustus 2017 om 22:34

    Zo’n sjoemel klasse anno 2017…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North