
Dit grijze jaren 80 rallyicoon op Marktplaats is zeldzaam en maakt je hebberig!
Ja dat waren nog eens tijden! De rallyauto’s uit de jaren tachtig zijn snoepjes! De persoonlijke favoriet van ondergetekende is de Lancia Delta Integrale, maar de occasion die we hier op Marktplaats vonden is een goede tweede.
Het betreft hier de eerste Audi Quattro. Oftewel de Urquattro. Het aangeboden exemplaar is uit 1986, heeft slechts 80 duizend kilometer op de teller en is volledig origineel.

Hebberig!
Van deze Stone Grey-kleurige Audi Quattro kun je alleen maar hebberig worden. Het is een plaatje en er is geen krasje op te bekennen. Hij is uit de privécollectie van de verkoper en volledig gerestaureerd met behoud van originaliteit en met oog voor detail, aldus de aanbieder. Als wij zo eens naar de foto’s kijken dat kunnen we dat alleen maar beamen.





De iconische vierwielaangedreven coupé heeft onder de motorkap een 200 pk sterke 2.2 vijfcilinder turbomotor. De kleur Stone Grey is origineel, maar wel opnieuw aangebracht bij de restauratie. De auto heeft een origineel en volledig werkend digitaal dashboard én je zit er met de klimaatverandering lekker koel bij, want hij heeft airco. Niet verkeerd voor een auto uit 1986.






Rallyverleden
We kennen de Audi Quattro natuurlijk vooral van zijn roemruchte rallyverleden. De Audi Quattro is hét icoon dat de rallysport op z’n kop zette. Begin jaren ’80 kwam Audi met iets waar niemand aan dacht: vierwielaandrijving in een rallywagen.
De concurrentie had het nakijken. De Audi was iedereen op gravel, sneeuw of modder de baas. Met de brullende vijfcilinder turbo en namen als Mikkola, Mouton en Röhrl achter het stuur, pakte Audi wereldtitels en eeuwige roem. De Quattro was rauw, bruut en revolutionair – en zette meteen de toon voor álle snelle Audi’s die volgden.









Dat stukje rallyverleden en nostalgie kun je kopen als je 129.950 euro naar de verkoper in Leeuwarden brengt. Misschien niet goedkoop, maar dan heb je wel een stukje unieke Audi-historie in bezit en daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan. Koop dan?





Hoeveel van deze auto’s rijden er nog rond? Aanzienlijk bedrag wat hij er voor vraagt. Hij ziet er wel strak uit.
Ze hebben ook nog een witte Sport quattro te koop staan, voor een koopje.
Een Sport quattro in concours staat doet tegenwoordig zo maar heel dik € 1 miljoen +.
B.t.w. van de Ur-quattro wil je de laatste versie hebben met 220 pk 20v 5 cilinder motor, deze hierboven heeft nog de 10 kleppen motor.
129950 is de prijs van 2 nieuwe Golfjes,
En die hebben gezamenlijk nog meer dan 200 peekaa ook !!!1elf!!
Een jaar of zes, zeven geleden wisselde een goede Ur-Quattro al voor 40 tot 60 mille van eigenaar en werd dat al als absurd beschouwd. Nu doet zelfs een gewone coupé (zonder de uitgeklopte wielkasten) in goede staat inmiddels al meer dan 15 mille. En onderhoud (laat staan restauratie) is al een serieuze uitdaging, want er is maar weinig meer voor te vinden. En áls je het vindt kost je dat ook nog eens de hoofdprijs.
Maar sjeez… wat wordt ik hier een partij hebberig van.
Bij dit soort projecten komt er vaak een moment, dat je iets niet meer kan krijgen/kopen en dat custom made de enige oplossing is.
Als ik het geld zou hebben, zou ik hem per direct kopen.
De Audi Ur-quattro was de auto die mijn een Audi man maakte, en mijn eerste auto was een Audi 5 cilinder, en daarna heb ik er nog 2 gehad.
Maar zoals eerder gezegd, de laatste versie Ur-quattro met 220 pk 20v 5 cilinder motor is echt mijn favoriet, het is ook de motor die later in de Sport quattro gebruikt werd, maar dan met 306 pk door de grotere turbo, en alles wat er verder nog bij kwam kijken.
Een 20v versie is nog meer waard, die werd slechts van 1989 t/m 1991 gebouwd en zijn zeer zeldzaam t.a.v. de 10 kleppen versie.
Btw, de oude auto radio zou vervangen moeten worden door een mooie :
BLAUPUNKT BREMEN SQR 46 DAB RETRO AUTORADIO MET DAB+ EN BLUETOOTH
https://www.auto-service.be/assets/media/14595/conversions/blaupunkt-autoradio-bremen-sqr46dab-165158-prod_webp_xl.webp