
Een coupé die schreeuwt dat ‘ie uit de jaren ’80 komt, maar wat was het ook alweer? Je kan hem in ieder geval kopen!
De mythische status van de Japanse sportauto kwam bij het grote publiek pas in de jaren ’90. Daarvoor deden de Japanners al hun best om toffe sportwagens te bouwen, maar het lukte lang niet altijd. Net voordat de sportwagen-gekte op gang kwam in Japan kwam Mitsubishi in ieder geval met een toffe invalshoek.

Mitsubishi Starion
En dat was de Mitsubishi Starion. Gepresenteerd in 1982 en het was toen best een bijzonder apparaat. Je kon hem eigenlijk ietwat bescheiden of exotisch maken: een bescheiden 2.0 viercilinder zonder turbo of de knaller: een 2.6 liter grote versie van de G54B (4G5) viercilinder, met ook nog eens een turbo. Goed voor een heuse 198 pk. En dat was des tijds best wat.

ESI-R
En dan had je ook nog een dikke versie van de dikste versie, vrij letterlijk. De Mitsubishi Starion was er namelijk ook als ESI-R. Dan kreeg je een widebody mee in de heerlijke jaren ’80 hoekige stijl die de rest van de auto ook had. Een bijzonder ding was het altijd, maar met die widebody is het een lekkere klassieker.






Kopen
Nu duikt er een Mitsubishi Starion die alle vakjes aan vinkt op Marktplaats. Originele Starion? Check. 2.6? Check. ESI-R? Check. Wit op wit, wat het ding puik staat? Check. Goede staat en volgens de eigenaar compleet aangepakt om roestvrij te blijven? Check en check. Daarmee is deze Starion, één van de 159 exemplaren uit 1989, best een zeldzame kans.


Helaas merk je dat ook aan de prijs. Deze Mitsubishi Starion ESI-R moet nog 24.950 euro kosten. En dan moet je zelf regelen dat er een Nederlands kenteken op komt. Moet geen probleem zijn, maar het wordt er allemaal ook niet goedkoper op. Check de advertentie van de Starion op Marktplaats.

Johanneke, koop dan!
I second this motion ! Wholeheartedly 🙂
Zou het extreem tof vinden, maar heb dit jaar 35k aan ome Duo overgemaakt 😞 helemaal blut.
Ai, snap het. Het is wel een gaaf apparaat. Moest gelijk aan je denken als liefhebber van Mitsubishi. Stevig aan de prijs wel.
Uit de aflevering van Top Gear met de coupés van max 1500 pond bleek al dat dit een onbemind pareltje is. Helaas maakt dit dat maar vrij weinig het hebben gehaald. Leuke auto voor een liefhebber.
Zó fout dat het mooi is! Wat een bijzondere en toffe bak!
Die Starion is voor mij perfekt, de prijs is terecht, maar echt iets voor de liefhebber.
Mijn oom werkte bij een Mitsubischi dealer in der 70-er e 80-er jaren. Zo hadden mijn vader en de 2 broers verschillende modellen / generaties galant (4-deurs sedan en Statiion), Celeste, Sapporo, Colt, etc….
Toen we in de 70-er jaren daarmee op vakantie gingen in Duitsland, ware die autos een grote ongekende, en miskent.
De autos waren mechanisch zeer sterk, maar de roest heeft ze allen om zeep geholpen – of beter: de restwaarde was niet zo hoog, dat iemand er geld in stak om het roest tegen te gaan of te verwijderen.
De eerste van begin jaren 80 had inderdaad een 2 liter maar met turbo. Leverde 170pk. Zelfde motor als in de legendarische Lancer 2000 Turbo, de oervader van de Evo’s.
Op basis van de header dacht ik ff dat een zieke geest een pick up van een Starion had gemaakt…. 😳
Ik dacht net zoiets, die eerste foto lijkt alsof iemand een pickup heeft gemaakt van een oudere Porsche ofzo.
Haha exact 😅
Doet mij denken aan een Chrysler Daytona
‘Dit jaren ’80-icoon was je vergeten’ ik denk dat dat wel meevalt. Sowieso degenen die spelletjes uit de Forza franchise spelen kennen deze auto wel!