Dit is de lekkerste auto die Honda nooit bouwde

Auteur: , 31 Reacties

Vooruit, samen met die nieuwe NSX met V10 die we nooit kregen.

De Argento Vivo werd door de designbazen van Pininfarina in 1995 gebouwd om de mannen van Honda te verleiden tot het in productie nemen van deze sappige cabrio. In eerste instantie lag er een 2.5-liter vijfcilinder onder de kap, die elke Nm richting de achterwielen vuurde. Daarmee zijn we er nog niet, want de two-tone koets (lak in combinatie met gepolijst aluminium) is natuurlijk de ware blikvanger.

Zoals de titel al aangeeft liep het allemaal anders. Honda ging namelijk aan de slag met de ontwikkeling van de S2000, die uiteraard een stukje tammer werd dan deze conceptcar*, terwijl de Sultan van Brunei het op z’n heupen kreeg. De man bestelde vier Argento Vivo’s tegen een prijs van meer dan 2 miljoen dollar per stuk.

Voor een lullig vijfcilindertje hoef je de Sultan echter niet uit z’n bed te trommelen en dus werden zijn auto’s gebaseerd op de toenmalige Mercedes SL600, maar dan wel met een 7.3-liter V12. Ook het onderstel en de transmissie waren van Duitse makelij. Geen slecht idee als je bedenkt dat dat dikke blok ruim 550 pk uitbraakte en tot een topsnelheid van meer dan 280 km/u in staat was.

In het (custom!) interieur maakte Pininfarina veelvuldig gebruik van carbon en natuurlijk leer. Naar verluidt heeft de Sultan nog twee (waarschijnlijk verwaarloosde) exemplaren in z’n bezit, maar het is algemeen bekend dat de man geen pottenkijkers duldt in z’n garage loodsen vol supercars.

En da’s zonde. Want dit is absoluut een heel fraaie auto. Enkele jaren geleden stond er trouwens een prototype van de Argento Vivo te koop. In stukjes weliswaar, maar een mooi project was het zeker.

*geen kwaad woord over de S2000. Laat hooivork en fakkel rustig in de schuur liggen.



31 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Wie heeft die Mazda Z3 gekocht en tot Honda omgebeund?
Honda bouwt waanzinnig goede verbrandingsmotoren (en technisch zeer goede autos) het is alleen jammer dat ze steeds van die eigenzinnige/bejaardenmobielen ontwerpen.

Ik droom wel eens van een honda concurrent voor m’n 3-serie touring; snel, goed sturend, er redelijk uitziend en onverwoestbaar…
@super: Dromen van een Honda…

Is er tenminste nog één automerk is waar de marketingafdeling niet zomaar iets roept:

Honda, the power of dreams!

Ben het wel met je eens dat de Honda’s wel weer eens wat gelikter vormgegeven mogen worden.
@moveyourmind:
ik droom vooral van die honda als de bmw weer eens ongepland naar de garage moet.
@super: Herkenbaar…

Maar zodra ik de auto weer bij de garage op kan halen en er op het pinapparaat staat dat de transactie geslaagd is knapt die droom van een betrouwbare auto als een zeepbel uit elkaar…
Want ondanks de wat hogere kosten is driving-pleasure of Fahrvergnugen onbetaalbaar.
@moveyourmind:
ja, klopt, daarom wil ik ook een honda 3-serie; het beste van beide werelden.
Nee, niet geslaagd
Pff, de mooie Honda is toch de 1st gen. NSX?
Liever, veel liever, een s2000!
Doe mij maar ‘gewoon’ een S2000 hoor.
Ik prefereer de eerste NSX toch. Maar die kregen we Gelukkig wel.
Zucht… 700 auto’s. De Carpetright, dichterbij het sultanschap zal ik nooit komen vrees ik 🤕 Wat zou er allemaal in die garage staan? Deze Honda vind ik best bruut, maar zou toch een wrapje of laklaag over het geborstelde spiegelalu leggen.
In het artikel in de link staat dat de sultan 700 auto’s heeft, maar volgens andere bronnen schijnen het er maar liefst 7000 te zijn!

Wat erop neerkomt dat hij gemiddeld zo’n beetje om de dag een nieuw speeltje aanschaft.
@moveyourmind:
binnenkort kan ie ze allemaal gaan verkopen, brunei heeft een begrotingstekort van meer dan 15% en dat gaan ze uiteraard niet al te lang volhouden.
@moveyourmind: Er zijn wel wat filmpjes beschikbaar op youtube enzo over de collectie van de sultan. Niet al te beste filmpjes. Maar dan krijg je wel een idee hoe groot die collectie is. Het lijkt er op dat hij minimaal 1 exemplaar heeft van elke interessante wagen op de markt. + een hele zwik concept cars en one off’s. Ik geloof best dat het dichter bij de 7000 is. Zijn collectie staat in loodsen zo groot als vliegtuig hangars waar een 747 in past. En dan heeft hij meerdere van die loodsen vol staan.
@moveyourmind: https://www.youtube.com/watch?v=pc7jUgreZhg

bijv.
@kilum: Thanks! Tja, na dat filmpje moet ik toch mijn beeld bijstellen. Ik dacht dat de sultan een verwend nest is dat achteloos de ene na de andere auto bestelde. Maar zo te zien is het gewoon een rasechte autoliefhebber die niet alleen oog heeft voor heel duur exotisch spul, maar ook mooie bescheidener klassiekers kan waarderen… Én de mazzel heeft om geen vrouw te hebben die zijn hobby aan banden legt…
@moveyourmind:
maak daar maar vrouw in het meervoud van, 1ste vrouw is trouwens zijn nicht.
@moveyourmind: In die contreien is de emancipatie nog niet zo ver hoor; vrouwen zijn daar (bijna) bezit; commentaar op de auto-hobby betekent gewoon stokslagen en huisarrrest …

De Sultan is helemaal niet zo onschuldig als je beweert; meneer heeft de Sharia ingevoerd, behalve voor z’n familie; die is ‘uitgesloten’ van deze wet en de verwende steenrijke aap heeft nog nooit van z’n leven zweet op z’n kop gehad. Meneer schijnt meer dan 7000 bijzondere auto’s te bezitten; 9 vliegtuigen, slechts 2 helicopters en een grote Hotel keten. Iets sociaal-maatschappelijks met z’n centjes heeft ie echter nooit gedaan …
@dawwg: Kleine nuancering: je beweert niet dat ie onschuldig is; dat is een beetje ongelukkige woordkeuze van mijn zijde; laat ik het anders uitdruikken: een kinderverkrachter zal ik nooit respecteren, of ie nou een mooie auto-collectie heeft of niet; hetzelfde geldt voor deze beul…
Wat een lelijk ding man.
Dat chroom is niks man.voorkant is ook niks. Achterkant komt er wel mee door
De uitlaten zitten aan de verkeerde kant
“Ook het onderstel en de transmissie waren van Duitse makelij. Geen slecht idee…” slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Zeg ik niet snel, maar wat een lelijk ding. Pontiac Aztec territorium…
Het is dus een MB SL600 7.3 V12 met een door Pininfarina ontworpen body die gebouwd is door Honda ? Nou, doe mij maar een S2000 coupe :)
Prachtig ding ..
Doet een beetje Seat aan ..

Seat prototypes zien er trouwens ook altijd gelikt uit ..
@lincoln: die oude Seat proto’s wel. Begin van het millennium, toen iedereen dacht dat Seat het wel ging maken…
Geef mij maar de S2000, veel mooier, het model van de Nsx vind ik helemaal niets
Ik moest echt meteen aan Seat denken toen ik dat frontje zag.
Kende deze niet, en het is zeker niet de lekkerste anders kende ik hem wel…
In het interieur van de conceptversie zat heel fraai hout, je ziet het amper op de foto’s. Of het echt was of een laminaat zou ik niet durven zeggen, maar ik vond het erg mooi!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).