TVR T440R: vergeten bruut [440+ pk @ 1.045 kg]

Auteur: , 32 Reacties

Gaat het over TVR's, dan gaat het over de zoveelste wederopstanding van het eens zo heerlijk eigenwijze merk. Gaat het over brute TVR's, dan gaat het over de knotsgekke (Cerbera) Speed 12. Maar vlak deze T440R ook zeker niet uit.

Op het oog ‘zomaar’ een Tuscan, maar met ruim 440 pk onder de carbon kap is dit een auto die je maar beter met het nodige respect bejegent. De topsnelheid zou niet minder dan 345 km/u bedragen, al is algemeen bekend dat de boys uit Blackpool hier en daar weleens goochelden met de prestatiecijfers. Bovendien zijn er maar weinig mensen wiens ballen groot genoeg zijn om het volle potentieel van een auto als deze T440R te testen.

Verantwoordelijk voor al die power is natuurlijk de in eigen huis ontwikkelde zes-in-lijn, voor de gelegenheid opgeboord tot een feestelijke 4.200 cc. Toeren maken mag tot 8.000 rpm en het koppel bedraagt 475 Nm @ 6.000 rpm. Met dergelijke cijfers ging de T440R van 0-100 km/u in 3,9 tellen. Niet slecht, voor zo’n licht karretje dat niet per se is opgebouwd met de meest verfijnde technieken.

TVR T440R

Naast een volledig nieuw opgebouwd onderstel kreeg de T440R een stel instelbare dempers en, indien gewenst, een paar grotere remschijven in combinatie met grotere remklauwen (zes zuigers per stuk). Daarnaast speelde aerodynamica een grote rol bij de bloedstollende prestaties van de Tuscan R, zoals deze auto ook bekendstaat. Een nieuwe splitter, vlakke bodem en een diffuser zorgden voor een Cw-waarde van slechts 0,32.

Het interieur is zoals we gewend waren van TVR een waar rariteitenkabinet vol gekke knopjes en aparte oplossingen voor problemen waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Maar hey, het maakte een TVR wel een TVR.



32 reacties

Wat een vreselijk interieur.
@mauro: die van foto 7 vind ik erg gaaf hoor
@mauro: supergaaf! Totaal anders dan we gewend zijn!
Blijven echt gave wagens die TVR’s! Geef mij maar Sagaris :D
@gieltj: absoluut de mooiste
Waanzinnig gave en brute machines, maar kwalitatief om te janken.
Kan me nog een testrit van TG heugen dat bij een nieuwe wagen de interieurdelen al los zaten.
Zeer leuk eigenzinnig merk, maar niemand die ze koopt, en dat heeft ze nu tot nu toe nog steeds genekt.
Eens, wat een onwijs gave bolides maakte TVR… Deze de Tuscan en de Sagaris vind ik nog steeds beauties!
Geweldige auto’s van tvr, maar ik kies nog steeds een Donkervoort erboven 😊
http://img.pandawhale.com/post-31458-Jim-Carrey-disgust-puke-gif-Du-5Lr8.gif

Aan de andere kant.. Dat zou echt heel fun rijden zijn met die specificaties.
Ik vind ze eigenlijk best lelijk
@janmetdelangeachternaam: vind ik ook wel, maar dat maakt ze juist zo vet vind ik.
Leuk voor de vluchtstrook.
Wijzen die uitlaten normaal niet naar de zijkant? Vond het 3e remlicht altijd grappig bij de Tuscan. Jammer dat een merk zoals TVR verloren is gegaan.. Het had met mijn sympathie wel, net zoals Noble.
@e270cdi: nee, dat is de Sagaris
Niet heel sjiek, wel retedik!
Heerlijk eigenzinnige auto’s, alleen je moet wel erg veel lef hebben om hiermee hard te gaan.
Vergeten? Nee hoor, ik woon in ‘TVR city’ (ja dat bestaat…) dus zie en hoor ze regelmatig
@svenska_aeroplan_ab: oh niet TVR city maar Blackpool aan de Rijn heet het zie ik!
@Svenska_Aeroplan_AB:

Was laatst nog in dat pand ..
Blijft toch altijd maar een discutabele bedoeling ..
@lincoln: klopt, maar wel leuk dat je ze vaak ziet rijden. Veel meetings ook hier, en de overbuurman heeft er een paar
@svenska_aeroplan_ab: Zit dat hier in Alphen joh? Nooit geweten. Ik zag ze wel eens rijden toen ik nog in de Pegasusstraat woonde vlakbij ‘s-Molenaarsbrug. En wat een geluid maken die dingen, alle beren zo uit hun winterslaap.
345 km/u met 440 pk? Lijkt me stug, maar ik ben geen echte kenner.
@baap: Het kan best overdreven zijn, maar is niet onmogelijk. Heeft te maken met de luchtweerstand, maar ook vooral het frontaal oppervlak.

De Mclaren F1 haalt bijna 390 km/h met “maar” 627 pk. Komt omdat hij maar 1,83 m breed is, wat zeker voor een supersportwagen heel smal is. Ter vergelijk: dat is smaller dan een Alfa Romeo 4C.
@SimonMc: I see what you did there ;)
Legendarische auto ..
Meer legende dan auto zelfs ..

Weet de juiste snaar te raken bij mensen die em niet kopen ..
En is een absolute “funcar” voor toeschouwers ..
Een prachtige verschijning! Ik heb altijd al een zwak voor de TVR gehad. Tja, de auto’s zijn kwalitatief niet bijster goed, ik zou dit met mijn hart kopen. En toch heb ik dit liever dan een Donkervoort, want die heeft een Audi motor en dat zou ik niet in mijn auto willen hebben.
Leuk eigenzinning merk!
Heerlijk zo’n eigenzinnig merk. Een verademing t.o.v. die saaie grauwe duitse eenheidsworst, die geen enkele originaliteit hebben.
Nou ja, met uitzondering van de Mercedes SLS dan.
Wat een prachtauto. Weet nog goed in 2001 op Spa tijdens de F1 kwam ik zo’n paars/groen/zilveren kameleon versie tegen. Wat een beest en wat een gebrul qua geluid.
Heb ze altijd al lelijk gevonden..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).