De live “onthulling” staat voor morgen gepland, maar zoals wel vaker het geval hebben wij hier alvast de plaatjes.
Deze rode sportieveling, voor zover er van sportief gesproken kan worden bij een SUV, rijdt morgen om 19:30 lokale tijd (0:30 hier in Nederland) een rondje door Manhattan. Speciaal voor de spotters die niet kunnen wachten tot de officiële onthulling op de New Yorkse autoshow. Wij bij autoblog zijn nog ongeduldiger, we hebben daarom al een aantal scherpe afbeeldingen weten te bemachtigen.
300 kilo lichter dan de vorige versie, die gebaseerd was op de Land Rover Discovery. Dit komt onder meer door het aluminium Premium Lightweight Architecture platform van de recent totaal vernieuwde Range Rover. Je weet wel, die auto waar je zo leuk achter kunt snowboarden.
Ook moet de nieuwe Range Rover Sport er sportiever uitzien. Misschien komt het door de rode lak, maar het is Land Rover wel gelukt. De lijnen zijn spitser, de neus agressiever, en bij het stukje kippengaas in de voorste wielkassen zijn zelfs stripachtige snelheidsstrepen aangebracht. Deze auto is dus niet gemaakt om stil te staan. Waar zou jij ‘m naartoe rijden?
UPDATE 27-3 8:50
De officiële info is inmiddels binnen, de belangrijkste details: de nieuwe Range Rover Sport is 6,2 centimeter langer maar tot maar liefst 420 kilogram lichter dan de vorige generatie. De wielen schoven verder naar de hoeken, de wielbasis is ruim 17 centimeter gegroeid, ook is de Sport 5,5 centimeter breder. Dat resulteert in meer interieur ruimte en dat brengt ons meteen bij een andere nieuwe feature, de Sport is voortaan namelijk leverbaar met een optionele 5+2 configuratie waarbij een klein achterbankje wordt toegevoegd voor twee extra zitplaatsen.
Wielen zijn leverbaar in maten van 19 tot 22 inch en de maximum bodemvrijheid is ook met ruim vijf centimeter toegenomen. De nieuwe Range Rover Sport wordt leverbaar met twee permanente 4WD-systemen. De eerste versie biedt een ‘twin-speed’ tussenbak met hoge en lage gearing voor het betere offroad-werk. Deze heeft een standaard aandrijfkoppelverdeling vóór/achter van 50/50 in combinatie met een 100 procent blokkeercapaciteit.
Het tweede systeem weegt 18 kg minder, heeft een ‘single-speed’ tussenbak met enkele overbrenging en een Torsen-differentieel. Die stuurt automatisch het koppel naar de as met de beste grip en werkt samen met de tractiecontrolesystemen om onder alle omstandigheden uitstekende tractie te bieden. De standaard koppelverdeling vóór/achter van 42/58 procent is ontworpen om een achterwielaangedreven karakter te creëren.
Vanaf de introductie hebben Nederlandse kopers van een Range Rover Sport de keuze uit drie krachtbronnen: een supercharged benzine 5.0 V8 met 510 pk (0-100 km/h slechts 5,3 seconden) en twee turbodiesels (3,0-liter TDV6 met 258 pk en 3,0-liter SDV6 met 292 pk). Later dit jaar volgt de 4,4-liter SDV8 dieselmotor met 339 pk en er komt een diesel-hybride uitvoering die vanaf eind dit jaar kan worden besteld voor levering in 2014. Alle motoren in de nieuwe Range Rover Sport zijn gekoppeld aan de elektronisch gestuurde ZF 8HP70 8-traps automaat. Daarnaast laat Land Rover weten dat dankzij de enorme gewichtsbesparingen er maar zo eens een viercilinder in de Range Rover Sport zou kunnen worden gestopt. Die auto zou een totaal gewicht van minder dan 2.000 kg kunnen hebben; meer dan 500 kg lichter dan de lichtste uitvoering van het vorige model.
Doe mij de échte RR maar. Dit blijft de Sjonnie-versie…
@Svenska_Aeroplan_AB:
Dat is hij vast met je eens….
@jrk68: Dat is lastig na te gaan. Van Vrijberghe de Coningh leeft niet meer.
@imba:
Geen punt, dan bel je Huub Stapel toch ff, de originele Sjonnie….
Maar we dwalen af, ik doelde op sjonniepedia….
@jrk68: ah ja, die heb ik lang niet gezien hier trouwens! Nu ben ik zelf ook niet meer zo vaak op bezoek…
Een hele mooie auto
oooh my god, becky.. look at that but.. It is soo.. *fugly
Goed bezig, die Engelsen! De verkopen zullen nog maar eens plussen bij Land Rover.
De achterkant vind ik maar niks
ik heb badslippers waar “sport” op staat ..
daarom voel ik me verbonden met deze auto ..
@lincoln: LOL ik ook!!!
@lincoln: haha goeie, maar ben bang dat je niet de enige bent die er zo over denkt.
@lincoln:
Als dat zo is, dan word de RR binnekort ook een petjes auto
De achterkant is echt verschrikkelijk.
*Doet doorsparen voor de Vogue 5.0 Supercharged*……..
Dikke bak, maar haha wat een zielige uitlaatjes.
@ThomasBol: Heel de achterkant is gewoon zielig. De voorkant vind ik erg geslaagd daarentegen! Mixed feelings bij deze sport..
Deze achterkant is zo verschrikkelijk lelijk t.o.v zijn voorganger. De voorkant is dan weer wel erg mooi! Maar premium lightweight architecture……hou toch op met die hippe marketing zooi!
Dikke bak maar de Audi “kopieer en vergroot/verklein” strategie valt hierbij in het niet.
Ik vind hem beter dan de nieuwe RR Sport. Wat “cleaner” imo.
@Fidenza: huh? Dit ís de nieuwe hoor…
@ e550:
Ik vind hem door deze achterkant toch meer lijken op de originele Range Rover, dan dat de nieuwe Range Rover doet, dus ik vind hem eigenlijk best goed gelukt. Die nieuwe is gewoon te pompeus, al zouden de uitlaatjes op de Sport wel wat minder flashy zijn.
Maaarrrr…. De rijtest hiervan dus ook met Sasha? :)
De achterlichten zijn te braaf
Mooie mix van zijn grote broer en zijn kleine zusje. Gelukkig is de achteroverhang wat korter, dat vond ik een minpunt van de vorige.
Die paar honderd kilo gewichtsbesparing zal er zeker een fijnere auto van maken.
Alles overziende blijft het een “voetballers” suv die veelvuldig versjonnieficeerd zal worden.
Wat luier…
Wat een zielige uitlaatpijpjes. Voor mij maken de pijpjes de kont af, maar hier stellen ze toch teleur.
@Yeelen: Haha dat had ik nou ook, Koesie koesie dingetjes zijn het, schattig op een 500L maar hier te klein.
Achterkant vind ik dus heel lelijk! Plastic gehalte is te hoog. Had dus naar mijn mening beter gekunt
Deze versie is een beetje ge evogue’d.in mijn ogen lelijker gemaakt dus.
Daar zijn ze weer Range Rover Sport? Over welke sport gaat dit, ziet er niet echt gestroomlijnd uit!
@toroloco:
Sumoworstelen is ook sport….
Er zijn mensen die een Cayenne een “echte” Porsche vinden….
Ach, alles is relatief.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
achter lampen mochten wel meer naar beneden door getrokken worden.
Waar zou jij ‘m naartoe rijden?
Antwoord: De schroot
Achterkant is idd beetje jammer. Maar ja hoe evenaar je die achterkant van de vorige?
Jammer dat de achterkant moeilijk van de evoqeu te onderschijden is. En by the way die uitlaten zijn spuuglelijk. Lijken net die oude a6 uitlaten van het tdi model
Wat een super reeks heeft RR staan. Antwoord op de vraag: Ik zou hem naar Kahn Design rijden!
Gewoon een ingekort kontje, en waar zou ik hem heen rijden? Naar de bmw dealer om hem voor een bmw x5m in te ruilen.
Was helemaal weg van de vorige, maar wat een flop deze..
Een range rover hoort vierkant te zijn.
@1audi1:
Yep, en een Audi saai. Dat houdt de wereld voor de simpltons wel zo overzichtelijk….
Hoog Outlander gehalte weer.
En van terrein SUV naar stads SUF is hard gegaan…
@norge: Zeg maar gerust een dikke kopie, kan er niks anders van maken idd.
Wel een mooie auto, maar het begint wel op Audi-praktijken te lijken daar. Als ik mijn lenzen niet in heb, geloof ik ook dat het de normale RR is.
Erg lelijke achterkant! Zou de gewone range rover kiezen. Voor het bochtenwerk koop je deze wagen toch niet!
Over 2 uur in t vliegtuig stappen naar NY om o.a. deze RRS te spotten. Helaas vind ik m heel erg tegenvallen, en dan vooral de achterkant..
de nieuwe Range Rover designtaal vind ik iets beter werken op de Sport dan op de gewone Range Rover, maar toch zou ik voor de gewone Range Rover gaan.. wel het oude model natuurlijk, die is veel mooier dan de huidige Range Rover en de Sport
Waar ik hem heen zou rijden? Rechtstreeks naar de Land rover dealer om hem in te ruilen voor een echte Land rover: De Defender. Weg met die dure plastic rommel en electronica gaat toch allemaal kapot.
Op de belachelijke sigaartjes als uitlaten na dan, een heel geslaagde auto! Zeker in dat kleur ziet hij er langsvoor en schuin-vooraan zeer goed uit!
Heeft iets weg van een blauwe vinvis de hele auto vooral de achterkant wat een gedrocht
Evoque XL zeer inspiratieloos, beetje jammer Land/Range Rover
Dit zou ook de “gewone” RR kunnen zijn. Zeer geslaagd.
Ziet er een stuk minder drugsdealer-achtig uit dan de vorige. Deze zou ik wel een rondje Vegas willen rijden.
Waar zou jij ‘m naartoe rijden?
– de design tafel.
Vind het toch wel weer slim gedaan met die uitlaatpijpjes. Hiermee garanderen ze zichzelf dat de optie 507 Verchroomde uitlaat sierstukken (zoals ook op de evoque) vrijwel altijd word aangevinkt. Dit noem ik nou slim en doordacht.
Wat een bak, mn vader heeft de vorige twee generaties gehad en deze is toch zeker net zo mooi!
Eh, ik zie het verschil niet met de normale RR.
En ze zijn allebei nog steeds lelijke blokdozen.
De vorige was toch echt wel het toppunt van de hele Range Rover gedoe, lekker sportief.
Leuke auto voor het vrouwtje. Met 7 stoelen ‘voor de hockey’
Wat zijn dat voor een achterlijke hoofdsteunen achterin…?
@lemster: dat is klassiek design, geïnspireerd op de beelden op Paaseiland.
Hij heeft wat trekjes van de evoque . Ziet er niet mooi uit de vorige was mooier