• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de nieuwe Range Rover Sport [UPDATED]

Auteur: maru, gepost 26 maart 2013 om 20:00 – 60 Reacties

Afbeelding Dit is de nieuwe Range Rover Sport [UPDATED]Afbeelding Dit is de nieuwe Range Rover Sport [UPDATED]Afbeelding Dit is de nieuwe Range Rover Sport [UPDATED]Afbeelding Dit is de nieuwe Range Rover Sport [UPDATED]

... in een lekker agressief rood kleurtje.
De live “onthulling” staat voor morgen gepland, maar zoals wel vaker het geval hebben wij hier alvast de plaatjes.

Deze rode sportieveling, voor zover er van sportief gesproken kan worden bij een SUV, rijdt morgen om 19:30 lokale tijd (0:30 hier in Nederland) een rondje door Manhattan. Speciaal voor de spotters die niet kunnen wachten tot de officiële onthulling op de New Yorkse autoshow. Wij bij autoblog zijn nog ongeduldiger, we hebben daarom al een aantal scherpe afbeeldingen weten te bemachtigen.

300 kilo lichter dan de vorige versie, die gebaseerd was op de Land Rover Discovery. Dit komt onder meer door het aluminium Premium Lightweight Architecture platform van de recent totaal vernieuwde Range Rover. Je weet wel, die auto waar je zo leuk achter kunt snowboarden.

Ook moet de nieuwe Range Rover Sport er sportiever uitzien. Misschien komt het door de rode lak, maar het is Land Rover wel gelukt. De lijnen zijn spitser, de neus agressiever, en bij het stukje kippengaas in de voorste wielkassen zijn zelfs stripachtige snelheidsstrepen aangebracht. Deze auto is dus niet gemaakt om stil te staan. Waar zou jij ‘m naartoe rijden?

UPDATE 27-3 8:50
De officiële info is inmiddels binnen, de belangrijkste details: de nieuwe Range Rover Sport is 6,2 centimeter langer maar tot maar liefst 420 kilogram lichter dan de vorige generatie. De wielen schoven verder naar de hoeken, de wielbasis is ruim 17 centimeter gegroeid, ook is de Sport 5,5 centimeter breder. Dat resulteert in meer interieur ruimte en dat brengt ons meteen bij een andere nieuwe feature, de Sport is voortaan namelijk leverbaar met een optionele 5+2 configuratie waarbij een klein achterbankje wordt toegevoegd voor twee extra zitplaatsen.

Wielen zijn leverbaar in maten van 19 tot 22 inch en de maximum bodemvrijheid is ook met ruim vijf centimeter toegenomen. De nieuwe Range Rover Sport wordt leverbaar met twee permanente 4WD-systemen. De eerste versie biedt een ‘twin-speed’ tussenbak met hoge en lage gearing voor het betere offroad-werk. Deze heeft een standaard aandrijfkoppelverdeling vóór/achter van 50/50 in combinatie met een 100 procent blokkeercapaciteit.
Het tweede systeem weegt 18 kg minder, heeft een ‘single-speed’ tussenbak met enkele overbrenging en een Torsen-differentieel. Die stuurt automatisch het koppel naar de as met de beste grip en werkt samen met de tractiecontrolesystemen om onder alle omstandigheden uitstekende tractie te bieden. De standaard koppelverdeling vóór/achter van 42/58 procent is ontworpen om een achterwielaangedreven karakter te creëren.

Vanaf de introductie hebben Nederlandse kopers van een Range Rover Sport de keuze uit drie krachtbronnen: een supercharged benzine 5.0 V8 met 510 pk (0-100 km/h slechts 5,3 seconden) en twee turbodiesels (3,0-liter TDV6 met 258 pk en 3,0-liter SDV6 met 292 pk). Later dit jaar volgt de 4,4-liter SDV8 dieselmotor met 339 pk en er komt een diesel-hybride uitvoering die vanaf eind dit jaar kan worden besteld voor levering in 2014. Alle motoren in de nieuwe Range Rover Sport zijn gekoppeld aan de elektronisch gestuurde ZF 8HP70 8-traps automaat. Daarnaast laat Land Rover weten dat dankzij de enorme gewichtsbesparingen er maar zo eens een viercilinder in de Range Rover Sport zou kunnen worden gestopt. Die auto zou een totaal gewicht van minder dan 2.000 kg kunnen hebben; meer dan 500 kg lichter dan de lichtste uitvoering van het vorige model.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Range Rover Sport SVR gespot
    Video: nieuwe Range Rover Sport SVR gespot
  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • Miljoenste Range Rover Sport toont het megasucces
  • Video: Range Rover Sport SVR klinkt uit de kunst

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Land Rover, new-york-2013, range-rover, range-rover-sport, rood

Vorig bericht: « Video: Chinese buschauffeur ontsnapt aan lantaarnpaaldood
Volgend bericht: Noooo! De nieuwe Audi RS5 verliest zijn V8! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    26 maart 2013 om 20:03

    Doe mij de échte RR maar. Dit blijft de Sjonnie-versie…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      26 maart 2013 om 20:14

      @Svenska_Aeroplan_AB:
      Dat is hij vast met je eens….

      Login om te reageren
      • imba zegt

        26 maart 2013 om 20:19

        @jrk68: Dat is lastig na te gaan. Van Vrijberghe de Coningh leeft niet meer.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          26 maart 2013 om 20:22

          @imba:
          Geen punt, dan bel je Huub Stapel toch ff, de originele Sjonnie….
          Maar we dwalen af, ik doelde op sjonniepedia….

          Login om te reageren
          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            26 maart 2013 om 22:58

            @jrk68: ah ja, die heb ik lang niet gezien hier trouwens! Nu ben ik zelf ook niet meer zo vaak op bezoek…

            Login om te reageren
  2. citroenfanboy zegt

    26 maart 2013 om 20:03

    Een hele mooie auto

    Login om te reageren
  3. paulaner zegt

    26 maart 2013 om 20:05

    oooh my god, becky.. look at that but.. It is soo.. *fugly

    Login om te reageren
  4. Carreza zegt

    26 maart 2013 om 20:06

    Goed bezig, die Engelsen! De verkopen zullen nog maar eens plussen bij Land Rover.

    Login om te reageren
  5. tt123 zegt

    26 maart 2013 om 20:06

    De achterkant vind ik maar niks

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    26 maart 2013 om 20:06

    ik heb badslippers waar “sport” op staat ..

    daarom voel ik me verbonden met deze auto ..

    Login om te reageren
    • Fidenza zegt

      26 maart 2013 om 20:09

      @lincoln: LOL ik ook!!!

      Login om te reageren
    • eduardovich zegt

      26 maart 2013 om 20:21

      @lincoln: haha goeie, maar ben bang dat je niet de enige bent die er zo over denkt.

      Login om te reageren
    • axelklei zegt

      26 maart 2013 om 22:49

      @lincoln:

      Als dat zo is, dan word de RR binnekort ook een petjes auto

      Login om te reageren
  7. E550 zegt

    26 maart 2013 om 20:07

    De achterkant is echt verschrikkelijk.

    Login om te reageren
  8. willempieee zegt

    26 maart 2013 om 20:08

    *Doet doorsparen voor de Vogue 5.0 Supercharged*……..

    Login om te reageren
  9. ThomasBol zegt

    26 maart 2013 om 20:08

    Dikke bak, maar haha wat een zielige uitlaatjes.

    Login om te reageren
    • sebasjuhh zegt

      26 maart 2013 om 20:15

      @ThomasBol: Heel de achterkant is gewoon zielig. De voorkant vind ik erg geslaagd daarentegen! Mixed feelings bij deze sport..

      Login om te reageren
  10. ablogjunk zegt

    26 maart 2013 om 20:09

    Deze achterkant is zo verschrikkelijk lelijk t.o.v zijn voorganger. De voorkant is dan weer wel erg mooi! Maar premium lightweight architecture……hou toch op met die hippe marketing zooi!

    Login om te reageren
  11. eklasse zegt

    26 maart 2013 om 20:09

    Dikke bak maar de Audi “kopieer en vergroot/verklein” strategie valt hierbij in het niet.

    Login om te reageren
  12. Fidenza zegt

    26 maart 2013 om 20:10

    Ik vind hem beter dan de nieuwe RR Sport. Wat “cleaner” imo.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      26 maart 2013 om 20:12

      @Fidenza: huh? Dit ís de nieuwe hoor…

      Login om te reageren
  13. Teerdz zegt

    26 maart 2013 om 20:11

    @ e550:

    Ik vind hem door deze achterkant toch meer lijken op de originele Range Rover, dan dat de nieuwe Range Rover doet, dus ik vind hem eigenlijk best goed gelukt. Die nieuwe is gewoon te pompeus, al zouden de uitlaatjes op de Sport wel wat minder flashy zijn.

    Maaarrrr…. De rijtest hiervan dus ook met Sasha? :)

    Login om te reageren
  14. Lucb zegt

    26 maart 2013 om 20:11

    De achterlichten zijn te braaf

    Login om te reageren
  15. jrk68 zegt

    26 maart 2013 om 20:12

    Mooie mix van zijn grote broer en zijn kleine zusje. Gelukkig is de achteroverhang wat korter, dat vond ik een minpunt van de vorige.
    Die paar honderd kilo gewichtsbesparing zal er zeker een fijnere auto van maken.
    Alles overziende blijft het een “voetballers” suv die veelvuldig versjonnieficeerd zal worden.

    Login om te reageren
  16. Reaver zegt

    26 maart 2013 om 20:14

    Wat luier…

    Login om te reageren
  17. Yeelen zegt

    26 maart 2013 om 20:15

    Wat een zielige uitlaatpijpjes. Voor mij maken de pijpjes de kont af, maar hier stellen ze toch teleur.

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      26 maart 2013 om 20:37

      @Yeelen: Haha dat had ik nou ook, Koesie koesie dingetjes zijn het, schattig op een 500L maar hier te klein.

      Login om te reageren
  18. gideon8011 zegt

    26 maart 2013 om 20:17

    Achterkant vind ik dus heel lelijk! Plastic gehalte is te hoog. Had dus naar mijn mening beter gekunt

    Login om te reageren
  19. thomcarspotter zegt

    26 maart 2013 om 20:19

    Deze versie is een beetje ge evogue’d.in mijn ogen lelijker gemaakt dus.

    Login om te reageren
  20. toroloco zegt

    26 maart 2013 om 20:20

    Daar zijn ze weer Range Rover Sport? Over welke sport gaat dit, ziet er niet echt gestroomlijnd uit!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      26 maart 2013 om 20:25

      @toroloco:
      Sumoworstelen is ook sport….
      Er zijn mensen die een Cayenne een “echte” Porsche vinden….
      Ach, alles is relatief.

      Login om te reageren
  21. henrie zegt

    26 maart 2013 om 20:22

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  22. MAB zegt

    26 maart 2013 om 20:26

    achter lampen mochten wel meer naar beneden door getrokken worden.

    Login om te reageren
  23. bsxc2 zegt

    26 maart 2013 om 20:29

    Waar zou jij ‘m naartoe rijden?
    Antwoord: De schroot

    Login om te reageren
  24. dvt093 zegt

    26 maart 2013 om 20:31

    Achterkant is idd beetje jammer. Maar ja hoe evenaar je die achterkant van de vorige?

    Login om te reageren
  25. 074yasin zegt

    26 maart 2013 om 20:34

    Jammer dat de achterkant moeilijk van de evoqeu te onderschijden is. En by the way die uitlaten zijn spuuglelijk. Lijken net die oude a6 uitlaten van het tdi model

    Login om te reageren
  26. aventadorsv zegt

    26 maart 2013 om 20:35

    Wat een super reeks heeft RR staan. Antwoord op de vraag: Ik zou hem naar Kahn Design rijden!

    Login om te reageren
  27. bmwe46csl zegt

    26 maart 2013 om 20:35

    Gewoon een ingekort kontje, en waar zou ik hem heen rijden? Naar de bmw dealer om hem voor een bmw x5m in te ruilen.
    Was helemaal weg van de vorige, maar wat een flop deze..

    Login om te reageren
  28. 1audi1 zegt

    26 maart 2013 om 20:41

    Een range rover hoort vierkant te zijn.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      26 maart 2013 om 20:50

      @1audi1:
      Yep, en een Audi saai. Dat houdt de wereld voor de simpltons wel zo overzichtelijk….

      Login om te reageren
  29. norge zegt

    26 maart 2013 om 20:46

    Hoog Outlander gehalte weer.
    En van terrein SUV naar stads SUF is hard gegaan…

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      27 maart 2013 om 00:00

      @norge: Zeg maar gerust een dikke kopie, kan er niks anders van maken idd.

      Login om te reageren
  30. berlinetta zegt

    26 maart 2013 om 20:47

    Wel een mooie auto, maar het begint wel op Audi-praktijken te lijken daar. Als ik mijn lenzen niet in heb, geloof ik ook dat het de normale RR is.

    Login om te reageren
  31. lambo4all zegt

    26 maart 2013 om 20:49

    Erg lelijke achterkant! Zou de gewone range rover kiezen. Voor het bochtenwerk koop je deze wagen toch niet!

    Login om te reageren
  32. ravi zegt

    26 maart 2013 om 20:54

    Over 2 uur in t vliegtuig stappen naar NY om o.a. deze RRS te spotten. Helaas vind ik m heel erg tegenvallen, en dan vooral de achterkant..

    Login om te reageren
  33. salberts93 zegt

    26 maart 2013 om 20:56

    de nieuwe Range Rover designtaal vind ik iets beter werken op de Sport dan op de gewone Range Rover, maar toch zou ik voor de gewone Range Rover gaan.. wel het oude model natuurlijk, die is veel mooier dan de huidige Range Rover en de Sport

    Login om te reageren
  34. robert110 zegt

    26 maart 2013 om 20:58

    Waar ik hem heen zou rijden? Rechtstreeks naar de Land rover dealer om hem in te ruilen voor een echte Land rover: De Defender. Weg met die dure plastic rommel en electronica gaat toch allemaal kapot.

    Login om te reageren
  35. technopatat zegt

    26 maart 2013 om 21:00

    Op de belachelijke sigaartjes als uitlaten na dan, een heel geslaagde auto! Zeker in dat kleur ziet hij er langsvoor en schuin-vooraan zeer goed uit!

    Login om te reageren
  36. jawi94 zegt

    26 maart 2013 om 21:03

    Heeft iets weg van een blauwe vinvis de hele auto vooral de achterkant wat een gedrocht

    Login om te reageren
  37. str8six zegt

    26 maart 2013 om 21:12

    Evoque XL zeer inspiratieloos, beetje jammer Land/Range Rover

    Login om te reageren
  38. bartsmit zegt

    26 maart 2013 om 21:38

    Dit zou ook de “gewone” RR kunnen zijn. Zeer geslaagd.

    Login om te reageren
  39. autogek123 zegt

    26 maart 2013 om 22:10

    Ziet er een stuk minder drugsdealer-achtig uit dan de vorige. Deze zou ik wel een rondje Vegas willen rijden.

    Login om te reageren
  40. roenepoen zegt

    26 maart 2013 om 22:27

    Waar zou jij ‘m naartoe rijden?
    – de design tafel.

    Vind het toch wel weer slim gedaan met die uitlaatpijpjes. Hiermee garanderen ze zichzelf dat de optie 507 Verchroomde uitlaat sierstukken (zoals ook op de evoque) vrijwel altijd word aangevinkt. Dit noem ik nou slim en doordacht.

    Login om te reageren
  41. glennie zegt

    26 maart 2013 om 22:33

    Wat een bak, mn vader heeft de vorige twee generaties gehad en deze is toch zeker net zo mooi!

    Login om te reageren
  42. mierenneuker zegt

    26 maart 2013 om 23:28

    Eh, ik zie het verschil niet met de normale RR.
    En ze zijn allebei nog steeds lelijke blokdozen.

    Login om te reageren
  43. The360box zegt

    26 maart 2013 om 23:59

    De vorige was toch echt wel het toppunt van de hele Range Rover gedoe, lekker sportief.

    Login om te reageren
  44. flippert zegt

    27 maart 2013 om 07:43

    Leuke auto voor het vrouwtje. Met 7 stoelen ‘voor de hockey’

    Login om te reageren
  45. lemster zegt

    27 maart 2013 om 11:13

    Wat zijn dat voor een achterlijke hoofdsteunen achterin…?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 maart 2013 om 11:57

      @lemster: dat is klassiek design, geïnspireerd op de beelden op Paaseiland.

      Login om te reageren
  46. genialstatue13 zegt

    27 maart 2013 om 16:05

    Hij heeft wat trekjes van de evoque . Ziet er niet mooi uit de vorige was mooier

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North