• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de sportiefste 3 Serie tot nu toe

Auteur: willeme, gepost 27 maart 2019 om 22:48 – 20 Reacties

BMW 330i BTCC


Kan geen M3 tegenop. Toch?

Voor wie in de jaren ’90 is opgegroeid met een Playstation of PC zal het spel ongetwijfeld kennen: TOCA. Dat was een racegame gemaakt door Codemasters die ook verantwoordelijk waren voor Colin McRae Rally, dat andere spel dat zorgde voor schoolresultaten die niet geheel conform verwachtingen waren.

TOCA was gebaseerd op het BTCC, het British Touring Car Championship. Het BTCC is lange tijd een van de meest spannende raceklasses geweest. Er deden heel veel fabrieksteams mee en die reden ook nog eens dicht bij elkaar: je wist nooit wie er ging winnen. Tegenwoordig is het BTCC niet meer de spectaculaire (of dure!) klasse die het was, maar voor een beetje vermaak op de zondagavond absoluut de moeite waard.

BMW 330i BTCC '19

Onlangs heeft BMW de nieuwste deelnemer voor het nieuwe seizoen laten zien. Normaal gesproken geen groot nieuws, maar het is nu de eerste raceauto op basis van de compleet nieuwe BMW 3 Serie waar @Wouter al eerder erg enthousiast over was. Wat deze auto helemaal leuk maakt is dat de 330i BTCC racer relatief dicht bij een reguliere 330i staat. De laatste 3 Serie die meedeed aan het BTCC was de E90, sinds 2010 deed BMW mee met de 1 Serie.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, btcc, Racing

Vorig bericht: « Straatracers krijgen levenslang voor veroorzaken dodelijk ongeluk
Volgend bericht: 3.000 Audi-eigenaren ernstig ziek door verkeerde onderdelen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. toyotafortuner zegt

    27 maart 2019 om 23:01

    Ha, TOCA: ik geloof dat ik met name deel 2 veel heb gespeeld.

    Mooie tijden

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      28 maart 2019 om 00:35

      @toyotafortuner: met paint toen de livery aangepast!

      Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      28 maart 2019 om 07:45

      @toyotafortuner: toca! Fantastisch. Toca 1 en toca world touring car, die laatste was voor z’n tijd episch groot qua circuits en auto’s.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      28 maart 2019 om 09:26

      @toyotafortuner: daar zat ook de Volvo S40 in toch? Toen de opvolger van de legendarische 850 (niet als model, wel als racer). Volgens mij heb ik daar ook heel wat rondjes mee gereden idd, alleen al omdat de buurman ook die auto had.

      Dat was sowieso toentertijd de charme van de BTCC, het idee dat je met een ‘normale’ straatauto die iedereen kon kopen een race kon winnen. Het waren simpele tijden, ik wist toen nog niet zoveel van wat er onder die plaatdelen zat :P

      Login om te reageren
  2. str8six zegt

    27 maart 2019 om 23:05

    BTCC was de shit! Op de basisschool in de middagpauze op Eurosport BTCC kijken met een boterhammetje en een glas melk. Daar denk ik nog wel eens met weemoed aan terug..

    Login om te reageren
  3. posthumus zegt

    27 maart 2019 om 23:27

    Ook in het BTCC, de legendarische Alfa Romeo 155! En de Volvo 855. Mooie herinneringen…

    Login om te reageren
  4. gandini zegt

    27 maart 2019 om 23:27

    Erg mooi, maar wint het toch niet van die 850 Estate. Wat was dat een gaaf apparaat zeg!

    Login om te reageren
  5. kareljansen zegt

    27 maart 2019 om 23:33

    Eh, missen de foto’s?

    Login om te reageren
  6. ghost zegt

    27 maart 2019 om 23:55

    Toca, dat waren nog eens tijden!

    Login om te reageren
  7. emping zegt

    28 maart 2019 om 05:04

    Toca, gaaf spel met Tiff Needell als comentator. Beter dan Jack Plooij.

    #ontslajackplooij

    Login om te reageren
    • wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

      28 maart 2019 om 08:42

      @emping: mijn moeder 8s nog beter als Jack Plooij

      Login om te reageren
  8. toniominestrone zegt

    28 maart 2019 om 05:54

    Renault Laguna, Vauxhall Vectra wat vliegt de tijd!

    Login om te reageren
  9. mpgc zegt

    28 maart 2019 om 07:16

    Die nieuwe 330 ziet er heel fraai uit. Zijn voorganger (gebaseerd op de 1 serie) trouwens ook. De auto lijkt redelijk standaard, maar dat is schijn. Het BTCC wordt tegenwoordig gerund onder De NGTC (Next Generation Touring Cars) regels. Dat betekent dat heel veel componenten van een voorgeschreven leverancier moeten worden gebruikt (versnellingsbak, stuurbekrachtiging, subframes enz). Alles natuurlijk om de kosten te drukken. Met betrekking tot de motoren kan worden gekozen voor een merkloze NGTC motor of een zelf ontwikkelde motor ( die losjes gebaseerd moet zijn op een motor uit de zelfde modelrij). Vermogen is rond de 350 pk. Vergelijkbaar dus met TCR auto’s. Maar daar wordt op een iets andere manier gezorgd voor kostenreductie. In tegenstelling tot TCR bieden de NGTC regels wel de mogelijkheid om met een achterwiel aangedreven auto deel te nemen (zo werd BMW binnengehouden).

    Zelf hoop ik dat BMW met het uitkomen van de nieuwe 1 serie een TCR auto gaat ontwikkelen. Maar het is de vraag of men daar trek in heeft. De BoP (Balance of Perfomance) regels die het TCR reglement (en trouwens ook het NGTC reglement) kent maken dat een merk als BMW zich minder kan onderscheiden.

    De gouden tijden van de toerwagens waren voor mij trouwens de jaren 80 (met de Rover Vitesse, M3, volvo 240 Turbo en natuurlijk de Sierra Cosworth). Goede tweede de periode van het S2000 reglement met vele schitterende nationale kampioenschappen ( de auto is het spel TOCA).

    Login om te reageren
  10. robbiehifi zegt

    28 maart 2019 om 07:16

    BTCC was heerlijk. Tegenwoordig ook best te doen, mooie circuits (Brands Hatch, Donnington e.d.) en veel volk langs de baan. Geweldige entourage, dat kennen die Britten wel!

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    28 maart 2019 om 07:57

    Weet iemand hoe ik gratis deze races kan kijken. Echt een geweldige serie!

    Login om te reageren
    • gove zegt

      28 maart 2019 om 08:41

      @mrrallycross: jazeker:
      https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ

      Login om te reageren
      • krankjorem zegt

        28 maart 2019 om 08:55

        @gove: vuile …..
        Ik blijf er ook gewoon op klikken.

        Login om te reageren
        • clk63bs zegt

          28 maart 2019 om 10:55

          @krankjorem: dubbele Q niet op klikken

          Login om te reageren
      • Gulli zegt

        28 maart 2019 om 09:35

        @gove: I only have myself to blame

        Login om te reageren
    • Gulli zegt

      28 maart 2019 om 09:45

      @mrrallycross: niet echt een kanaal dat het bijhoudt maar losse races zijn wel terug te vinden.

      Hier bijvoorbeeld Brands Hatch van vorig jaar, in de tweede ronde al een mooi gevecht om de leiding ?
      https://youtu.be/mZUZXhJnSA4

      Overigens is er een officieel kanaal van een Japanse Super GT raceserie die alles gratis en live uitzendt op YouTube, zijn ook toerwagens; https://youtu.be/7h1m3QiTc0I

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North