3.000 Audi-eigenaren ernstig ziek door verkeerde onderdelen?

Auteur: , 39 Reacties

Hoogst opmerkelijk.

Audi A4

Audi’s staan bekend om hun fraaie afwerking. We spreken altijd over het gebruik van hoogwaardige materialen. Dat geldt in Europa sowieso, maar in China bestaan er op dit moment twijfels.

Een artikel op het Chinese sociale media platform WeChat ging namelijk viral. Het bericht was dat er 3.000 mensen gezondheidsproblemen hadden opgelopen dankzij giftige onderdelen van hun in China gebouwde Audi’s.

Het artikel werd geschreven door de families van zes patiënten die allemaal ziek werden na het kopen van een in China geproduceerde Audi. Van de 3.000 mensen zijn er 150 ernstig ernstig ziek. Ook zijn er enkelen die problemen hebben ondervonden met de geboorte van hun kinderen. In alle gevallen is er sprake van een door FAW-Volkswagen gebouwde Audi.

Audi A4 L (B9, CN-spec) '19

Van de zes patiënten die bij Audi aan de bel trokken, zijn er inmiddels twee overleden. Het vermoeden is dat de ziekte komt door het gebruik van een giftige stof in de dempers. Volgens de Audi dealers kan hier geen sprake van zijn: alle Audi’s voldeden aan de kwaliteitsinspectie. Omdat het wel heel toevallig is dat 3.000 mensen ernstig ziek worden na het kopen van hun Audi, zijn er journalisten die op onderzoek uitgaan.

Naar het schijnt lossen deze dealers lastige vragen simpel op, door de de telefoon op te hangen. De Chinese journalist Huang Zhijie re-publiceerde de klacht van de 6 families wederom op WeChat. Naar eigen zeggen ontving hij ontelbare bedreigingen na het plaatsen van het artikel. (via: The Epoch Times)



39 reacties

Ernstig ziek worden van een stof waar dempers van gemaakt worden? Je moet ze ook niet opeten!! Stond wrsch niet in de kleine lettertjes…
@n0zem: Niet likken!
Zal ik hem maar vast maken dan;

Als je een Audi koopt ben je natuurlijk al ernstig ziek!
@Gulli: daarom wordt ook 99% geleased 😜
@Gulli: wat is er mis met audi
@dutchautomotive: vrij weinig maar het is populair om erop te zeiken dus ik dacht laat ik dat maar vast doen
@gulli: Laat ons nu dan aanvangen bij de tweede letter van het alfabet.
Niet gek, heel China is onderhand giftig. Die gasten stoken meer steenkool op dan heel VS en EU bij elkaar.
@ghost: en er komen nog 160 kolencentrales bij de komende jaren
@ghost: Gek hè, met 3-4 keer het inwonersaantal van EU+USA samen??
Overigens, ze hebben ook meer duurzame energie in aanbouw dan de USA en EU samen…
@ghost: Doe eerst jouw huiswerk voor je van alles roept. Hoe groot is China en hoe groot zijn EU en VS? Hoeveel mensen wonen er in China en hoeveel in EU en VS?
@momo: woef woef, altijd zo lekker aan het blaffen jij Momo. Kan je ook normaal doen tegen mensen of niet?

Ik heb idd niet een volledig onderzoek gedaan alvorens ik dit plaatste. Zoals meestal met mijn reacties, zijn deze ook altijd licht sarcastisch en met wat korreltjes zout te nemen. Feit is wel dat kolencentrales in mijn optiek gewoon niet meer passen bij de milieulobby die orde van de dag is tegenwoordig. Feit dat je als China zijnde ook nog plant om een er nog 160 te bouwen, snap ik niet.
Kerncentrales zijn ook (nog altijd) omstreden maar zie die liever dan kolencentrales. Daarnaast zijn er tegenwoordig nog zat andere alternatieven. Uiteindelijk denk ik dat China vooral kijkt naar lage kosten tegen zo hoog mogelijke opbrengsten. De economie draait als een tierelier en energie is nou eenmaal nodig. Het bouwen van een kerncentrale of duurzame energiebron is ongetwijfeld prijziger dan een kolencentrale en de inkoop van steenkool. Daar zit mijn inziens ook het hele probleem: “we willen allemaal “schoon” zijn, maar alleen als het ons niet te veel geld kost”. Anders zouden we wel uit onszelf elektrisch gaan rijden en waren subsidies en toeslagen slechts een illusie.
@ghost: Frapant dat je alleen op mij reageert en niet op de andere reageerder, maar dat geheel terzijde.

Alleen landen die geen verschil kunnen maken(hallo Nederland!) zijn bezig met milieushit. Grote landen zoals Rusland, China en VS geven geen shit om milieu. Terwijl dat juist de landen zijn die naar mijn idee grote verschillen kunnen maken. Die geven meer om zo veel mogelijk rendement voor zo min mogelijk moeite/grondstoffen/geld.
@ghost: dat steenkool is niet zo ziekmakend hoor. Al die kunststoffen met giftige weekmakers, al het vergif in de rivieren en de ongefilterde pijpen van de fabrieken die onze troep maken is veel ernstiger.
Ziek door techniek
Ik zou ook ziek worden als ik na de aankoop zit te stressen over olieverbruik, betrouwbaarheid en zo… Even serieus, massahysterie? Geld geroken? Welke dempers zijn het? Schokdempers? Motordempers? Of zijn ze misschien ziek geworden van de plastics van het interieur? Al gehoord dat de nieuwgeur giftig hiervan is.
@Volvo_440_turbo: Het plastic ja. Daarom geeft Kia ook 7 jaar garantie. 95% is voor die tijd al de pijp uit.
Dikke Chroom-6 rand rond de grille.
Triest, maar het geeft wel weer aan hoe ver we doorgeslagen zijn met het kapitalisme.
@w115: wat heeft dit met kapitalisme te maken?
@emping: Alles zo cheap mogelijk willen maken om de winst te vergroten.
Lekker misleidende titel weer. “Van de 3.000 mensen zijn er 150 ernstig ernstig ziek. Ook zijn er enkelen die problemen hebben ondervonden met de geboorte van hun kinderen.”
@occasiefapper: beetje gelige baby’s die moeilijk uit de ogen kijken?
Een dag niet gebashed is een dag niet geleefd!

Ik word ziek van m’n Chinese Crocks! Geld svp!

Ziek van alles van de VAG groep😜
Ik ben sowieso doodziek van alles wat Audi is. nooit meer een Audi hier op het pad.
In China is het blijkbaar al 1 april. Rare telling hebben die zeg…
Ik heb de link naar The Epoch Times aangeklikt om het originele verhaal te lezen.
Dat is op zijn zachtst gezegd dubieus. Er wordt geen enkele tijdlijn vermeld in het artikel: wanneer hebben deze mensen hun auto gekocht, hoe lang hebben ze hem gehad enzovoort? Het artikel beweert bovendien dat de slachtoffers leukemie, vroeggeboortes en misvormde baby’s hebben gekregen door schokdempers met asfalt, die door zo goed als alle Chinese autofabrieken zouden worden gebruikt. Hoe kan het dan dat enkel de kopers van deze 3.000 Audi’s zoveel ziektes ontwikkelen en al die andere miljoenen autokopers in China niet?

En toen ben ik even gaan opzoeken wat The Epoch Times is. Het is een internationale website die zichzelf omschrijft als “anti-communistisch” (op zich niets mis mee, een medium mag uitkomen voor zijn maatschappelijke voorkeuren) en die beweert te willen aantonen hoe gevaarlijk het communistische China is. De website wordt ook omschreven als heel sterk “pro-Trump”. Nu wil ik niet alles en iedereen die een fan is van Trump omschrijven als onbetrouwbaar, maar als het over een nieuwsbron gaat, maakt mij dat toch bijzonder sceptisch. Zeker omdat er twee dingen bij elkaar komen in dit artikel: kritiek op de Chinese manier van zaken doen en kritiek op de Duitse auto-industrie waar Trump nu toevallig net ruzie mee aan het maken is.

I call bullshit.
(en voor iemand de voor de hand liggende opmerking maakt: neen, ik ben geen Audi- of VAG-fan. Ik hou alleen niet van onzorgvuldige journalistiek en ik denk dat Willeme zich beter eerst dezelfde vragen had gesteld als ik voor hij of zij beginnen schrijven was)
@throwingstars: Waar een stukje verdieping al niet goed voor is.
@87sandyd: That’s what she said.
Sorry, ik trek de deur achter me dicht terwijl ik wegkruip…
@throwingstars: zo zie je maar weer. Research doen betaald zich altijd uit. If you don’t read the news you’re uninformed. If you do read the news you are misinformed.
@throwingstars: hier een goeie video van Smarter Every Day waarin een Journalist uitlegt wat ze allemaal controleert voordat ze een bericht overneemt (retweet) of publiceert. Een van de basisregels is natuurlijk bronnenonderzoek. Goed bezig throwingstars!

https://youtu.be/MUiYglgGbos
@throwingstars: NEPNIEUWS, CHECK DE BRON! Goed werk Holmes ;-)
Voorsprong door techniek…. Not!
Sjoemel dempers?
We leven in het tijdperk van sociale media. Massa beinvloeding was nog nooit zo gemakkelijk als nu. Nog heel veel mensen nemen voor waar aan wat ze op facebook/wechat/whatsapp/twitter lezen, dat komt immers niet van een (uiteraard linkse) journalist maar van een echte persoon. Mensen moeten echt leren dat het meeste van wat op sociale media en het internet gepubliceerd wordt niet waar is en alleen maar dient om mensen te beinvloeden.
Ik gebruik WeChat veel voor mijn werk in China en dit soort berichten gaan met grote regelmaat viral in China. WeChat is Facebook op steroids als het om fake nieuws gaat. (Tenzij het over de staat gaat)

Ik sluit het verder niet uit maar zie niet 1 2 3 hoe een materiaal gebruikt in de dempers van invloed kan zijn op de gezondheid van inzittende. Als het in het interieur zou zijn okay maar een gebruiker heeft doorgaans weinig met de dempers te maken, zelfs bij lekkage.

Misschien komt het omdat veel Audi-rijders bumperklevers zijn, dat is natuurlijk nooit gezond voor o.a, het hart en ze ademen zo ook heel veel uitlaatgassen in.
Audi-eigenaren ernstig ziek…

Mmm het was al bekend dat honden op hun baasje gaan lijken…

Schijnbaar geldt dit (soms) ook voor Audi-bezitters die gaan ook op hun Autofabrikant lijken .😉

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).