De lieden van het Korps Commando Troepen hebben een nieuw speeltje om af te raggen: de Vector, een bazenvoertuig uit het Gelderse Tiel.
In 2013 maakte het Korps Commando Troepen bekend dat ze 50 nieuwe voertuigen zochten als vervangers voor de huidige Mercedes MB290GD. De eisen aan deze zogenaamde Air Transportable Tactical Vehicles: ze moeten beter uit de voeten in zwaar terrein, meer laadvermogen hebben, en niet te zwaar zijn om onder een Chinook te hangen. Ook niet onbelangrijk: bovenop moet een ringaffuit komen, voor een .50 mitrailleur.
De order ging naar het relatief jonge Defenture, een joint-venture van de VDL-groep, waaraan ook motorcrosser met Dakar-bagage Gerard Rond is verbonden. De eerste twee exemplaren van hun ontwerp, de Vector, hebben ze inmiddels afgeleverd aan het Korps Commando Troepen.
Offroad killer van 2,5 ton
De Vector wordt aangedreven door een 3.2-liter zespitter, goed voor 215 pk en 500 Nm aan koppel. Het brandstofsysteem is ingericht met een verwarming- en koelsysteem, om het onder alle omstandigheden te blijven doen. Bovendien lust ‘ie vrijwel alle soorten dieselolie (F54, F63, F34, F35). Het blok wordt gekoppeld aan een zes- of achttraps automaat. De Vector beschikt verder over limited slip diffs en 4 vierwielbesturing, voor een kort draaicirkeltje in het terrein. Een lier, lanceerinrichting voor rookgranaten en twee houders voor machinegeweren zijn ook niet overgeslagen. De actieradius van het licht bepantserde voertuig komt uit op zo’n 1000 kilometer.
De twee prototypes worden het komend half jaar getest. “Voor het voertuig geldt hetzelfde credo als voor de commando’s”, aldus kolonel Jan Swillens: “Niet goed is opnieuw.” Als ze uiteindelijk hufterproof genoeg zijn, mag Defenture ook de overige 48 Vectors leveren. Intussen zijn er ook al defensiespecialisten uit andere NAVO-landen naar Tiel gekomen voor de Vector. De kans bestaat dus dat meerdere landen orders neerleggen voor het Air Transportable Tactical Vehicle.
UPDATE 28-11: extra afbeeldingen toegevoegd
Die die .50 komt goed van pas voor al die Priussen/Polo Bluemotions die wel nog snel hun auto voor de jouwe knallen, om vervolgens het wereldrecord traag acceleren proberen te verbeteren.
@gtwillem: daar rij je toch gewoon overheen met dit beest?
zou zonde van je kogels zijn
Deze heb ik volgens mij getekend toen ik in groep 3 zat.
@eMbe: Klopt. Toen had je al geen fantasie. ; – )
Hè een Fiat Oltre.
Goed voor de economie :) Mooi zo. Al verwacht ik nu wel reacties van dat ‘wij er maar weer voor moeten betalen.’
Wel vet apparaat, maar die wielen… Niet bepaald een stoere robuuste look!
@VeniVidiVici: Jij hebt liever een set bbs eronder?
@forzaferrari: Nee… soort stevige Humvee units
Huh, waarom staan er steeds mensen voor die wagen? Lekker niet over nagedacht door de PR-miep
Heeft wel wat weg van een dartz
@reggie-boy_rood: Dacht precies hetzelfde.
ik zou wel trots zijn als Nederland deze apparaten ook aan andere NAVO landen gaat leveren. goed zo’n stukje techniek van eigen bodem!
Is dit dan echt beter tov de voertuigen die Amerika of Engeland gebruiken? Ik bedoel waarom is hier voor gekozen, wat maakt dit uniek? ziet er een beetje knullig uit namelijk.
@Donstil: de Amerikanen en Engelse zijn zelf ook druk opzoek dan wel niet bezig met vervangen van het wagenpark de hummer en landrover zijn inmiddels ook zwaar verouderd dit soort aanbesteding worden uitvoerig getest bij kct voor ze iets aanschaffen . En hoezo knullig? Zag een g klasse en mooi uit dan? Het moet werken dat Is het enigste dat telt!
@c-greg: Nou de Engelsen hebben best tof spul hoor. Althans in die TopGear aflevering van laatst.
@Donstil: Heb 5 jaar bij de infanterie gezeten en 2 missies met de Engelse gedraaid dat spul wat je bij top gear zag Was toen nog lang niet beschikbaar. Alles wat verouderd van de wapens tot de voertuigen.
@Donstil: Ik denk dat de features als 4wd en 4ws + sperren en echt terreinvaardig terwijl het gewicht slechts 2,5 ton is best uitzonderlijk zijn.
@Donstil: “Het voertuig heeft vooruitstrevende techniek gecombineerd met dynamische rij eigenschappen en een relatief laag eigen gewicht, waarbij een laadvermogen van 2000 kg toegestaan is. Het voertuig is uitermate geschikt voor inzet door Special Forces, mede omdat deze in of onder een Chinook helikopter te transporteren is. Dit sluit aan bij de hedendaagse strategie.
Het voertuig is vanwege een zelfdragend center frame in diverse configuraties leverbaar, waarbij het zelfs mogelijk is om een standaard voertuig snel naar een ballistische uitvoering niveau 1 (Stanag 4569) om te bouwen.”
@Donstil: Wat maakt hem uniek? Wat dacht je van het uiterlijk.
Wel een gaaf apparaat.
Mooi, vast veiliger en beter dan de oude Merc. En gemaakt in Nederland.
Dacht in eerste instantie eigenlijk dat het een omgebouwde G klasse was. Ziet er erg doeltreffend uit, stoere bak.
Goed dat defensie een voertuig uit Nederland haalt, dat is beter dan je marineschepen in Roemenië te laten bouwen.
Als de hele auto net zoals dat chassis gebouwd is kunnen we er de komende veertig jaar mee vooruit. Als ze ballen hebben bij de inkoopafdeling van defensie verscheuren ze per direct het contract met Pon en bestellen ze er hier een paar honderd van.
Een auto die je als het goed Is nooit op het nieuws of iets dergelijks tegen zal komen.
Jonge kolonel daar op links, bliksem carrière.
Dikke machine dit hoor.
Heb veel met de 290GD gespeeld in mijn tijd als beroeps in Seedorf.
Ontzettend traag, amper 120/130 te krijgen, maar offroad erg goed hoor.
@bofkont: Heb ik ook les in gehad. Om vervolgens in een onopvallende 2.0 T en 3.0 V6 rond te rijden.
Dat ze die bende subsiedie trekkers een rap afschaffen. Dan worden er zulke gedrochten nietmeer bedacht om die bende beroepspaintballers in een zandbak te laten spelen.
En waarom kijkt defensie niet serieus naar de Marauder? dat ding kunnen ze vast wel bewapenen, en is zoals velen van jullie gezien hebben echt goed bepantserd.
Ja niet ideaal voor de mcdrive, maar die hebben ze in de woestijn toch niet.
@Robdg: Dus wel!
@Robdg: weet je wat een Marauder weegt???
Je moet lezen. Er staat dat het ding licht moet zijn (kun je uit de tekst halen) en hij moet makkelijk onder een Chinook gehangen kunnen worden. Dan is een gigantisch bakbeest het laatste wat je wilt…
Dat kenteken formaat. Mag niet he.
@RickB: Niemand die hen daarvoor staande houdt.
@RickB: defensie voertuig heeft geen kenteken.
Ik moet bij de voorkant toch een beetje aan een Mitsubishi Pajero denken op de een of andere manier
Vraag me af hoeveel onschuldige (vooral moslim) burgers zullen sterven door die wagens
@snitcher009: oh ga aub. lekker naar groenlinksblog.nl met je gewauwel.
het verbaast mij eigenlijk dat ie geen v-hull heeft zoals zo’n beetje alle nieuwe militaire voertuigen wereldwijd die krijgen
@monk: volgens mij is dit voertuig sowieso niet bepantserd. Maar aan de andere kant zijn de wagens die hij zal vervangen dat ook nauwelijks. Ander taken pakket
De enigste of road killer is de Willy’s jeep, mijn vader heeft er een en mijn god wat zijn die dingen na 70 jaar nog goed in off-roaden. (Of de mercedes g, bij voorkeur de militaire 6×6)
Als je met een voertuig van slechts 2,5 ton over een landmijn rijdt zal het weinig uitmaken of je een v-hull hebt. Landmijnen zijn in staat een tank van 70 ton te vernietigen. Dus dit apparaat zal tientallen meters de lucht in vliegen.
@Original_Arnoud: ligt eraan welke mijn. Dit apparaat kan bepaalde mijnen prima hebben hoor.
@bofkont: kijk, een seedorf-ganger. Heb 17 jaar in Zeven gewoond. Mijn ouders en broer werkten op de kazerne. Wij zijn tot het laatst gebleven(2006) heb helaas nooit op de kazerne gewerkt:(
Ik dacht dat al die faal aanbestedingen altijd naar Ansaldo Breda gingen…
@terazino: Na twee mislukkingen met Treinen (Fyra, die terug is naar zijn eigen land) en de nieuwe Marine Helicopters (NH1, waar voor in de plaats stokoude Alouettes en Cougars worden gebruikt), heeft men bij Inkoop waarschijnlijk gedacht dat een derde omkooppoging teveel in de gaten zou lopen en het op “Koop Nederlandsche waar” gegooid.
meer weten, met plaatjes en video
http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/commando-s-testen-nieuwe-jeep-video-grafiek-en-fotoalbum-1.4645548
Het ding kan trouwens met lichte bepansering van Ten Cate worden uitgerust..
Die neus lijkt wel op een Mitsubishi Outlander
Ik vind de humvee er veel mooier uit zien. Die heeft zich de afgelopen jaren in Irak, Afrika, Afghanistan toch wel bewezen???? Zo verouderd is deze toch niet?