• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit jaar 16,5 miljoen nieuwe auto’s in China

Auteur: Dennis, gepost 6 mei 2010 om 14:01 – 42 Reacties

China traffic


Keer op keer wordt de prognose naar boven bijgesteld, maar volgens de meest recente schatting van Chinese analisten, zullen er dit jaar in China 16,5 miljoen auto’s worden verkocht. Als autobouwer weet je inmiddels dus wel waar je moet zijn.

Analisten van Huatai United Securities Limited voorspellen dat in de laatste 3 kwartalen van dit jaar 11,9 miljoen auto’s worden verkocht. Dit is een toename van 9 procent ten opzicht van vorig jaar. Tel dat op bij de 4,61 miljoen auto’s die reeds in het eerste kwartaal werden verkocht en je komt uit op 16,5 miljoen. Vorig jaar werden er in China 13.644.800 auto’s aan de man gebracht en daarmee nam het land het stokje over van de VS als de grootste autoverkoper ter wereld.

Nog maar kort geleden werd een voorspelling gedaan van 15 miljoen auto’s in 2010, maar aangezien er in het eerste kwartaal ruim 71 procent meer auto’s werden verkocht dan in het eerste kwartaal van vorig jaar, wordt de prognose voor heel 2010 nu naar boven bijgesteld.

Wanneer we ons beperken tot de personenwagens en kijken waar die in 2009 allemaal vandaan kwamen:

  • 4,58 miljoen Chinese auto’s (30%)
  • 2,20 miljoen Japanse auto’s (21%)
  • 1,46 miljoen Duitse auto’s (14%)
  • 1,02 miljoen Amerikaanse auto’s (10%)
  • 0,81 miljoen Koreaanse auto’s (8%)
  • 0,27 miljoen Franse auto’s (3%)

Chinezen rijden dus vooral in auto’s van Chinese komaf. Niet heel verrassend, want er zijn behoorlijk wat Chinese autobouwers die auto’s bouwen tegen lage kostprijzen waar maar weinig andere autobouwers aan kunnen tippen. Doorgaans is de kwaliteit daar ook naar. Eveneens niet verrassend dat de tweede plek wordt ingenomen door de Japanners. Wat me wel een beetje verbaast is dat de Koreaanse merken het relatief slecht doen in China, terwijl het uit dezelfde hoek komt. (via: chinacartimes)

Ook interessant!

  • China
    BREEK: Iedereen mag nu in China auto's bouwen!
  • Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
    Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
  • Nieuwe auto verkocht
    Ruim 72% meer nieuwe auto's verkocht dan een jaar geleden
  • Video: dít is de nieuwe auto van Max Verstappen!

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, China

Vorig bericht: « Granieten BMW grafsteen voor overleden BMW fan
Volgend bericht: Officiele video’s van de Ferrari 599 GTO op Mugello »

Lees Interacties

Reacties

  1. EJS zegt

    6 mei 2010 om 14:12

    Korea heeft denk ik ook gewoon een relatief kleine auto-industrie, dus heel gek vind ik dit niet.. Verder kon je dit natuurlijk verwachten, ’t blijft gewoon voorlopig nog fiks stijgen, de verkoop van auto’s daar..;)

    Login om te reageren
    • hjkort zegt

      6 mei 2010 om 14:37

      @EJS: de Koreanen hebben samen net als de Maleisiers een enorme auto-industrie. Vergis je niet

      Login om te reageren
  2. Citrofiel zegt

    6 mei 2010 om 14:12

    De Fransen hebben daar ook nog flink wat te winnen zeg. Maar ja, weinig marktaandeel in een grote markt is nog altijd een boel auto’s. Ik herinner me dat bij het artikel van de Metropolis Concept stond dat China voor Citroën de op één na grootste markt was…

    Login om te reageren
  3. Punk zegt

    6 mei 2010 om 14:18

    en Hoeveel Nederlandse auto`s ?

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      6 mei 2010 om 14:28

      @Punk: Handje vol?

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      7 mei 2010 om 12:25

      @Punk: 3 spijkers??? (als ze geluk hebben^^)

      Login om te reageren
  4. timberleek zegt

    6 mei 2010 om 14:34

    @EJS

    nissan en kia zijn volgens mij koreaans. misschien nog wel meer.

    Maar misschien hebben die niet zo’n dikke vinger in de pap daar.

    En wordt nissan nog steeds tot korea gerekend? samenwerking met renault enzo…

    0.27 miljoen franse auto’s
    die hebben pas niks te zeggen daar

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      6 mei 2010 om 14:36

      @timberleek:

      Hyundai ook nog..

      Maar als je gaat kijken hoe groot die merken zijn valt dat allemaal wel mee(of tegen, ’t is maar hoe je ’t bekijkt), ’t zijn gewoon niet de merken die ’t meest afzetten..

      Login om te reageren
    • Philippe zegt

      6 mei 2010 om 14:38

      @timberleek: Nissan is wel degelijk Japans. Dit wordt natuurlijk tot de Japanse auto’s gerekend.

      Login om te reageren
  5. Raptor zegt

    6 mei 2010 om 14:40

    Da’s het gevolg van de kleine betaalbare “eco” auto’s… Ze zijn dus NIET goed voor het milieu zoals ik al zo vaak zeg…

    Login om te reageren
  6. Roel zegt

    6 mei 2010 om 14:44

    behoorlijk veel VW’s (o.a. als taxí’s) en citroen doet er ook goede zaken. Fasinerend land, daar in China, ik ben benieuwd hoe lang ze deze economische groei kunnen aanhouden…

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      6 mei 2010 om 14:48

      @Roel: Totdat de bel barst en dan ligt de wereldeconomie weer op zijn gat…

      Login om te reageren
  7. timberleek zegt

    6 mei 2010 om 14:48

    @philippe

    o ik dacht koreaans.

    @roel
    zo te zien doet citroen het helemaal niet zo goed (weinig franse auto’s)
    er wordt nog wel wat verkocht, maar niet extreem veel

    Login om te reageren
  8. JH zegt

    6 mei 2010 om 14:50

    Eigenlijk kunnen Japanners, Koreanen en Chinezen mekaar niet uitstaan. De Japanse auto’s zijn waarschijnlijk de lokaal geproduceerde Honda’s en Toyota’s (ze hebben aardig wat fabrieken in China)..overigens haalt autoblog zijn foto’s ook van flickr? Ken deze foto namelijk ;)
    Overigens produceren Hyundai, Kia, Citroen, Mercedes, Volkswagen, Audi, BMW, etc. veel auto’s lokaal dus zijn die eigenlijk ook “Chinees”

    Login om te reageren
  9. Antoon zegt

    6 mei 2010 om 14:57

    En wanneer maakt Victor bekend dat Saab daar ook groot in gaat zetten. Als we het nou over een potentiële groeimarkt hebben….

    Login om te reageren
  10. Dotternetta zegt

    6 mei 2010 om 15:10

    China, het grote nep land. Kom er net vandaan. Ik denk dat de economische groei daar niet zo heel lang meer doorgaat. De wegen zitten nu al verstopt en wat ze daar doen is verschrikkelijk! Bvb als je na een half jaar de wegen alweer opnieuw moet asfalteren doe je toch echt iets fout en laat me niet beginnen over de bouw daar. Ik hoorde dat ze 44 kerncentrales aan het bouwen zijn…

    Login om te reageren
  11. Mr. V8 zegt

    6 mei 2010 om 15:22

    @ Dotternetta: maar ze kunnen wel lekker eten maken! ;) Dat dan weer wel..

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      6 mei 2010 om 15:25

      @Mr. V8:

      Als je dat voer bij de Nederlandse Chinees bedoelt moet je een keer naar China gaan.. Dat is echt weer anders;)

      Login om te reageren
  12. timberleek zegt

    6 mei 2010 om 15:39

    @EJS

    inderdaad
    het enige dat chinees is aan het ‘chinese eten’ in nederland is de vent achter de toonbank (meestal)

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      6 mei 2010 om 15:48

      @timberleek:

      Idd. En het is meestal wel erg lekker ja, en veel waar voor je geld;)

      Login om te reageren
  13. timberleek zegt

    6 mei 2010 om 15:39

    het is overigens wel lekker

    Login om te reageren
  14. RSX zegt

    6 mei 2010 om 15:48

    @timberleek Nissan is Japans.

    Renault heeft 44.5% aandelen in Nissan en Nissan heeft 15% aandelen in Renault. Kan ondertussen een beetje verschillen maar goed.

    Je zou dus zeggen Nissan is Japans/Frans. Dus waar Korea vandaan komt weet ik niet.

    Tenzij je dit bedoelt Renault Samsung Motors, waar renault 80% aandelen in heeft, en ja samsung “maakt” ook auto’s, badge engineering. De modellen zijn gwn gebaseerd op renault en nissan modellen, zo’n beetje wat je bij GM en Opel ziet.

    Login om te reageren
  15. RSX zegt

    6 mei 2010 om 16:04

    ff ontopic reageren, “Wat me wel een beetje verbaast is dat de Koreaanse merken het relatief slecht doen in China, terwijl het uit dezelfde hoek komt.”

    Komt door de status en reputatie; als je de keuze had tussen een Japans merk of een Koreanse. Welke zou je dan nemen? ikzelf de Japanner. En de Chinezen mogen de Koreanen niet zo (vanwege historie) denk maar aan Nederlanders die Duitsers nog steeds voor moffen uitschelden. Niet dat Chinezen en Japanners toffe vrienden zijn ofzo, ze hadden vroeger ook genoeg oorlog met elkaar.

    Login om te reageren
  16. timberleek zegt

    6 mei 2010 om 16:19

    @RSX

    Ik zal wel dingen door elkaar gehaald hebben. Dacht dat nissan koreaans was. Niet dus.

    Kia wel toch?

    Login om te reageren
  17. Fietsblogger zegt

    6 mei 2010 om 16:24

    De sloopregeling die dit jaar in China is ingegaan, geldt al voor Chinese auto’s ouder dan 5 jaar (Landwind etc.) vandaar worden er zoveel verkocht :D
    Al denk ik dat de kwaliteit van Chinese autos binnen afzienbare tijd snel hoger wordt, en zelfs mee kan komen met het Europese niveau.

    Login om te reageren
  18. RSX zegt

    6 mei 2010 om 16:40

    @timberleek

    Korea: KIA, Samsung-Renault, Hyundai, GM Daewoo
    Japan: Toyota, Honda, Nissan, Suzuki, Mazda, Mitsubishi, Subaru

    Login om te reageren
  19. Benz.. zegt

    6 mei 2010 om 17:16

    @Fietsblogger: Ja, over 20 jaar komen ze misschien aanzetten met kwalitatief goede auto’s maar vooralsnog ligt de kwaliteit, afwerking en de techniek erg achter op merken uit the States en Europa.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      6 mei 2010 om 17:29

      @Benz..:
      Geely is in 10 jaar verandert van koelkasten assamblage schuurtje naar modernste auto-fabriek op aarde ..

      10 jaar !!

      Login om te reageren
  20. Benz.. zegt

    6 mei 2010 om 17:28

    Voor wat betreft het vele kopiëren van bestaande Europese modellen: Die rakkers hebben totaal geen eigen karakter..

    Login om te reageren
  21. Benz.. zegt

    6 mei 2010 om 17:37

    @lincoln: Modernste autofabriek op aarde? Als dat waar is, is dat een beste prestatie. Echter: Wat heb je aan de modernste autofabriek wanneer de afwerking en kwaliteit nogal belabberd is?

    Ik zeg niet dat er geen rede tot verbetering mogelijk is, (dat zal ongetwijfeld, al zal het even duren) maar mij zal je i.i.g. nooit aantreffen in z’n plastic-hok.

    Ik vind kwaliteit en veiligheid erg belangrijk..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      6 mei 2010 om 17:42

      @Benz..:
      volume is het sleutelwoord ..
      de interne welvaart zal dat snel een hoger kwaliteits-niveau tillen ..

      als de boel niet klapt iig ..
      want dat kan snel gaan zoals je weet ..

      Login om te reageren
  22. Tony Casa zegt

    6 mei 2010 om 17:55

    Een artikel over China, waarom dan een foto uit India?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      6 mei 2010 om 17:59

      @Tony Casa: oooeeewww .. die is scherp ..

      Login om te reageren
  23. rsx zegt

    6 mei 2010 om 18:08

    @Benz zolang ze maar genoeg verkopen, kwaliteit ? pfft dan kopen ze toch europese merken op, hebben toch zat geld dan. Zie bijvoorbeeld Volvo.

    Login om te reageren
  24. Benz.. zegt

    6 mei 2010 om 20:14

    @Lincoln: We zullen het afwachten…

    Login om te reageren
  25. Dimglor zegt

    6 mei 2010 om 20:34

    1 miljard/ 16,5 miljoen auto’s is 1 nieuwe auto per 61 man…. Niet mis als je ziet dat er toch nog altijd redelijk wat armoede is in China en dan vooral op het platteland…

    Login om te reageren
  26. Laus zegt

    6 mei 2010 om 22:07

    De wegen en steden daar zijn er ook echt volledig op ingericht…NOT. Wat een puinhoop gaat dat worden.

    Login om te reageren
    • Tony Casa zegt

      6 mei 2010 om 22:53

      @Laus: zolang de infrastructuur er niet bij ligt zoals in NL is er geen probleem.

      Login om te reageren
  27. Honda zegt

    7 mei 2010 om 08:18

    dat is geen chinese foto het is van india het gaat over china dus waarom een foto van india?

    Login om te reageren
  28. Ian zegt

    7 mei 2010 om 10:31

    In Peking heeft men geloof ik al 6 ringbanen en het autobezit in China wordt tenminste bevorderd! Kunnen wij een puntje aan zuigen met onze smalle en oude wegen!

    Login om te reageren
    • super zegt

      7 mei 2010 om 19:03

      @Ian:
      In china rijzen de gezondheidszorg kosten de pan uit vanwege allerhande luchtvervuiling. Beijing met z’n permasmogwolk is dan nog relatief schoon.

      Login om te reageren
  29. Buyck zegt

    7 mei 2010 om 13:56

    De aarde zal opgelucht adem halen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North