Dit moet je weten over de machtsstrijd binnen Volkswagen

Auteur: , 33 Reacties

Het rommelt in Wolfsburg, maar wat is er precies aan de hand?

Winterkorn, vrouw van Piëch, Piëch.

In de hoogste regionen van het merk hebben twee eindbazen het met elkaar aan de stok. President-commissaris Ferdinand Piëch heeft afgelopen week namelijk openlijk afstand genomen van zijn gedoodverfde opvolger: CEO Martin Winterkorn. Het precieze hoe en waarom achter deze opmerkelijke verklaring is in nevelen gehuld, maar iets zegt ons dat deze twee nou niet bepaald wekelijks met elkaar op de golfbaan staan.

Opvallend, want wat de cijfers betreft gaat het bij VAG beter dan ooit. Het bedrijf boekte vorig jaar nog een recordomzet en niks wijst er dan ook op dat de klad erin zit. Het contract van Winterkorn loopt in elk geval eind 2016 af en zoals het er nu naar uitziet hoeft-ie niet op verlenging te rekenen. Een opvolger vinden zal echter geen simpel 1-2-3’tje worden, aangezien verschillende invloedrijke partijen hun fiat zullen moeten geven.

Wie neemt het stokje over?

Matthias Mueller is in elk geval in beeld als mogelijke opvolger van Winterkorn. De baas van de sportwagendivisie van Porsche is van oorsprong ingenieur en heeft flink wat ervaring in de knip. Daarnaast kan hij op een hoop steun rekenen, waaronder van de familie Piëch. Dat het nooit verkeerd is om bij de grootaandeelhouders van VW in de smaak te vallen, moge duidelijk zijn.

Naast Mueller worden andere kandidaten genoemd, waaronder Winfried Vahland (Skoda), Andreas Renschler en voormalig BMW-baas Herbert Diess. Laatstgenoemde wordt per 1 juli baas van VW’s personenautodivisie en is misschien daarom wel de meest aangewezen kandidaat om het stokje van Winterkorn over te nemen.

Wie het ook mag worden, hij zal in elk geval in de smaak moeten vallen bij eindbaas Piëch. De kleinzoon van Ferdinand Porsche staat niet bekend om z’n zachte manieren. Zo werkte hij eerder al Bernd Pischetsrieder de deur uit en is één van z’n gevleugelde uitspraken: “wie bij mij twee keer dezelfde fout maakt, ligt eruit”. Misschien niet het zonnetje in de boardroom, maar hij weet wel hoe je een groot automerk nog groter maakt.



33 reacties

pfffft, oudemannetjes ego…..
Als je de cv van Piëch leest, zijn kinderen naar de man vraagt en zijn ex-vrouwen (een half harem geloof ik) is de man een strontvevelend individu waar iedereen ruzie mee krijgt in the long run.
Eerlijk is eerlijk, hij is de man die Porsche een rol van betekenis heeft gegeven en hij heeft AUDI op de kaart gezet; maar dit soort figuren zijn vaak verwende mensen die verblind door hun succes en vele ja-knikkers om zich heen geen tegenspraak dulden.
@desjonnies:
En daarom heeft hij de eigenschappen die nodig zijn om zo’n gigantisch concern te leiden.
@Hubert:
jep, ’t zijn altijd dictators, al mag je dat niet zeggen…..
@desjonnies: de redenen dat hij het zo goed gedaan zijn:

1. Hij is een goed bestuurder. Hij heeft een visie en durft onpopulaire beslissingen te nemen.
2. Hij schijnt extreem goed de kwaliteiten van andere leiders in te kunnen schatten. Bijna elk merk heeft een leider die zowel kennis als passie weet over te brengen.
3. Hij is ingenieur. Hij denkt en droomt techniek.
4. Hij is een geweldige marketeer. Hij weet producten in de markt te zetten welke door journalisten en de niet kopers bekritiseerd worden, maar de kopers lopen er mee weg.
5. Hij is bijzonder gewiekst. Hij kent alle donkere krochten van de autowereld. Alle politieke spelletjes beheert hij als geen ander.
Het zal vast om meer centjes gaan.
@csx3000:
Helemaal 100% fout.
Qua geld kan Piëch half Duitsland kopen, het gaat om MACHT !
@desjonnies: Volgens mij is dat hetzelfde.
@csx3000: dan heb je het echt niet begrepen. Macht is ego, niet gelijk aan geld.
Alleen de grootte vraag die niet beantwoord is: waarom?? Het kan me voorstellen dat de één aan niks anders denkt dan winst en de andere vind dat dat niet het enige is wat telt.
@mrb: inderdaad. Het is niet alleen geld. Piëch heeft het VW imperium met zorg opgebouwd totdat wat het nu is. Audi als volwaardig alternatief voor BMW en MB, VW als middenklasser waar iedereen dat beetje extra ee voor over heeft, Skoda als een no-nonse budget Volvo, Bugatti als technologisch paradepaardje, Lamborghini als het flamboyante Ferrari alternatief, Bentley als de VW voor de rijken en het compleet verwaarlozen van Seat helaas. Daarnaast ook op vrachtwagengebied ook een groot marktaandeel behaald.

Hij wil zijn ‘legacy’ (ik moet Subaru wel even aanhalen ;-)) overdragen aan de perfecte zoon. En tot zijn dood zal hij altijd invloed hebben bij VW.
@gtwillem:
En die bestaat niet, da’s altijd het trieste van dit soort figuren.
Laa’n we eerlijk wezen, die Winterkorn is absoluut geen sukkel te noemen, me hoopt dat íe bij PSA de boel mag gaan leiden, gaan we vuurwerk zien !
@gtwillem: eerlijk is eerlijk Pïech is een echte vakman en weet hoe hij succes moet behalen. Lambo, Bugatti, Porsche, Bentley en Audi doen het beter dan ooit en dat is grotendeels aan hem te danken. Carlos Ghosn de topman van Nissan zou een perfecte opvolger zijn, iemand die garant staat voor succes.
@gtwillem: Je vergelijkt het prachtige Volvo toch niet met Skoda?
@Edge: budget Volvo, dus dat mag. Is volgens mij ook wel een aardige omschrijving van dit merk…
@Edge: zoals @pomoek aangeeft: budget Volvo.

De Octavia Combi is gewoon een moderne intrepetatie van de 245, en de Superb Combi van een 745.

Ze zijn bijzonder ruim, veilig, sober, beetje saai, degelijk (in de statistieken blijven Skoda’s langer gevrijwaard van pech dan hun VW evenknie), nuchter en het design is behoorlijk tijdloos (de huidige Octavia Combi ziet er bijna zo uit als de eerste twee).
@Edge: proest prachtige volvo, vroeger wellicht, maar is nu in Chinese handen.
@bofkont: En waarom zou dat een probleem zijn? Het is bij Jaguar Land Rover allang gebleken dat een automerk (of concern) gewoon overgenomen kan worden door een voor ons vreemde partij en dan toch zijn eigen identiteit kan behouden. Die Indiërs pompen er alleen geld in, zodat het merk weer kan floreren. En dat is precies hetzelfde wat de chinezen van Geely op dit moment met Volvo doen: geld erin pompen zodat Volvo kan floreren.
@Edge: Ik hoop van harte dat je gelijk hebt.
@bofkont: Geely gaat Volvo niet verkwanselen. Integendeel, ze zijn wss beter af dan bij Ford…
@gtwillem: “En tot zijn dood zal hij altijd invloed hebben bij VW” Tot na zijn dood. Hij heeft zijn veel jongere vrouw ook in de RvC van VW gezet. Gelukkig blijkt zij behoorlijk competent te zijn.
De verdienste van Piëch is ongekend. Wat hij heeft opgebouwd hebben weinigen kunnen nadoen. Zij visie, overnames, wereldmarkten veroverd…. petje af en dan is het normaal dat hij zijn werk niet verloren wil zien gaan. Hem verwend noemen is laag bij de grond. Zijn enige bekommernis is de continuiteit van het bedrijf. Iemand vinden die zijn plannen kan voort- en doorzetten is andere koek. Als buitenstaander is hier moeilijk een oordeel of vookeur te geven maar ik denk dat Piêch himself dat beter weet als geen ander. Persoonlijk denk ik dat Piëch (die nog 2-tal jaar aan het roer blijft) gewoon een psychologisch spelletje speelt en wat water op het vuur gooit om naar reacties te kijken.
@speedie: Het lijkt wel een Duitser,,,,,,,,,,,, dus……
@speedie:
van water……….gaat een vuur uit, me zou olie nemen………
@speedie: De VS is toch nooit gelukt, daar gaat het nu net ook om blijkbaar. Achja, dit soort oude bazen hebben op de duur kritiek op iedereen die niet zijzelf zijn. Moeite met leiding afgeven.
@luxaeterna: USA is nog niet gelukt, maar er wordt toch aan de weg getimmerd. Een US-specific Passat is al een duidelijke aanwijzing dat ze er echt wel willen groeien. Logische volgende stap is een US-specific pick-up. De Amarok wordt daar niet verkocht, die is sowieso te klein en waarschijnlijk daardoor te duur – wie zou een kleine VW pick-up kopen als ie voor hetzelfde geld een F150 kan hebben? Passat coupé (geen CC dus) lijkt me ook geen slecht idee…
En de winstmarge staat onder druk blijkbaar, dan mag je omzet nog zo hoog zijn. Als je voor elke 100€ die je omzet 99€ kosten hebt… Al zal Vw sowieso wel niet echt te klagen hebben.
@luxaeterna:
Als de winstgevendheid omhoog moet, laat ze dan weer gaan doem waar ze ooit groot mee werden…..

Degelijke Duitse auto’s bouwen, dat scheelt een berg garantieclaims…..
@jrk68: VAG maakt nog steeds kwalitatief goede wagens, oke het hele TSI gebeuren is wat jammer, maar gezien de enorme aantallen die er zijn vallen de problemen ook wel weer wat mee, het is vooral exta opgeblazen door de anti VAG brigade.

Tja zulke goede auto’s als vroeger bouwen, al die complexe techniek tegenwoordig is dat vrijwel onmogelijk volgens mij, ieder merk zelfs Aziaten hebben terugroep acties.
-KNIP: jongens, deze discussie is zoooo vak gevoerd en eindigt als vanouds weer in moddergooien. Niet doen.-
Ze kunnen mij altijd bellen.
Breaking: ze moeten hun Fiat geven. Binnenkort gratis Fiat af te halen bij VAG;)
Ik bied me aan voor de job…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).