Dit straatlegale ding heeft 180 pk op 140 kg

Auteur: , 38 Reacties

Met zulke stats heb je amper nog tijd om je donorcodicil in te vullen.

Je kijkt naar de Spirit GP 3 en da’s feitelijk een Moto2-racer met koplampen en een kentekenplaathouder. Tussen de kuipdelen nestelt een tot 749cc opgeboorde driecilinder uit de Triumph Daytona 675. Dit blok is nu goed voor een forse 180 pk tegenover “slechts” 128 stuks voor de gewone Daytona.

Toekomstige eigenaren kunnen helemaal losgaan met het afstellen van de machine om er zo op een trackday de laatste tienden van een seconde uit te persen. De swingarm (dat ding waar het achterwiel aan vastzit) is met de hand vervaardigd uit aluminium. Verder komt de vering van K-Tech en zorgde PFM voor de race-spec remklauwen. Ook bijzonder: de velgen die deels uit carbon werden vervaardigd.

De volledige kuip werd eveneens opgetrokken uit carbon en mede daardoor heeft dit ding een bizar laag drooggewicht van 140 kilo. Ook is de benodigde elektronica aanwezig om data uit te lezen én beschikt de GP R over een permanente 4G internetverbinding.

Enthousiast geworden? Ben er snel bij. Van de GP R worden 50 stuks gebouwd met een prijskaartje van rond de 80.000 euro. Het pakketje met trackgoodies kost je nog eens 12.000 euro, maar dan heb je ook wat. Het mag allemaal nog wel een tandje heftiger? Geef de mannen van Ducati een belletje.



38 reacties

“Swingarm” wordt vertaald als achterbrug ;-)

/Mierenneukmodus uit
Er zijn genoeg NL media (motorbladen e.d.) die “swingarm” gebruiken, maar bedankt!
@MauritsH: jullie nederlanders verengelsen alles ook zo graag. Bv.: Grapefruit… Pompelmoes dus gewoon ja.
@dromedaris: Swingarm kan nog wel. Het begint irritant te worden als mensen het over coilovers, paintjobs en brake pads gaan hebben. Ik moest laatst een prijs maken om een voorbumper te spuiten. Moest verbouwd worden vanwege een fmic… Wut?
Een front mounted intercooler…
@dragspert: ach ja waar is de grens? Computer is eigenlijk ook gewoon een telraam, maar ik begrijp je punt maar het is lastig te bepalen waar de omslag ligt..
@MauritsH: Swingarm is eigenlijk een enkelzijdige achterbrug. In dit geval is het gewoon een achterbrug.

Ontopic:
Die achterlichten heb ik ook op de Café racer voor m’n vriendin gebouwd. Kostten €2,30 op aliexpress. Beetje jammer dat die op een machine van 80k zitten.
@dragspert: http://www.motorcyclenews.com/news/2001/august/swingarms-explained/ volgens mij niet hoor.
@MauritsH: Het kan blijkbaar alletwee. Een dubbelzijdige noemen ze ook wel ‘swing fork’. Zo ken ik de twee termen. My bad:)
@dragspert: No problemo! Voortaan zeg ik gewoon achterbrug, dat scheelt een hoop discussie ;)
@MauritsH: vrij belangrijk onderdeel van de fiets en met de hand vervaardigd dus meer kans op oneffenheden dus minder goed tov machiniaal vervaardigd?
@pinut187: Niet alles is machinaal beter. Laswerk kan in veel gevallen beter met de hand gedaan worden.
@dragspert: in dit geval zeker niet want als het deze in serie productie was genomen is een robot beter, altijd. Maar dit is geen massa product dis met de hand lassen is goedkoper maar beter zeker niet..
@pinut187: *dus
Wel heel gaaf hoor.
Aardig rijder die dit in bedwang kan houden, net zoals de Ducati. Afgelopen weekend nog twee heren zien blazen op de Autobahn, ik had +- 180 km/h op de gps en ze gingen me voorbij alsof ik stilstond. Je moet het maar doen..
Wauw wat een apparaat. Ongelooflijk dat het nog verder opgekieteld kan worden bij de jongens van Ducati
@a3aan: Goed lezen: de mannen van Ducati hebben een nog snellere fiets in de aanbieding, maar hebben niets met deze te maken
@madmarky: het was een mooie aanleiding om het woord opgekieteld voor te kunnen gebruiken, leesfauten neem ik daarbij voor lief.
Mis ik het punt van een 4G verbinding hebben op een motor? T is niet dat je passagiers fijn gaan googelen op de achterbank lijkt mij?
@nasty: ja. Dat zal zijn om real life data door te kunnen sturen als je coureur aan het doneren is.
Gaaf ding, maar de genoemde naam is niet correct. Voluit heet ie de “Spirit GP Sport R” , gemaakt door het kleine bedrijfje Spirit Motorcycles.
Wel jammer dat ze het instrumentenpaneel hebben uitbesteed aan een bedrijf dat normaal gesproken flipperkasten maakt.
..en waar is het autonieuws? Begrijpelijk nu “nieuws” van Max Hinkstapsprong stokt…
@Megakix: op motorblog. We hebben gewisseld
@Megakix: het is bruut, doet het met een ouderwetsche verbrandingsmotor en heeft 2 wielen ipv 4. Nieuwswaarde genoeg me dunkt
Of idd zoals de behandelend arts zei toen mijn lief stage liep bij het EMC; we hebben een goede donor nodig, maar zo te zien gaat het regenen dus de eerste motorrijders zullen zo wel binnengebracht worden.
@gulli: En met de aanwezige 4G maakt de motor automatisch zelf contact met 112 om bij een zwaar ongeval de conditie van de organen, die voor mogelijke donatie in aanmerking komen, zo goed mogelijk te houden.
@gulli: haha zwarte humor
Mooi design. Lekker clean en vloeiend. Doet daardoor wel een beetje gedateerd aan, alles moet nu scherp en hoekig zijn. Weet niet wat voor de stroomlijn nu beter is..
Gaaf apparaat! Dat een dikke portemonnee en een regelmatige aanwezigheid op het circuit een vereiste is, doet daar niets aan af.
Wat is deze..
Motorblog?
@wijsneus: wijsneus
Check even de Honda RC213V-S.
Gewoon in productie en daarbij vergeleken is deze triumph een feutenbak. 180.000 ekkermannen voor de Honda. Sportpakket van 16.000 optioneel
Dit verhaal klopt van geen kanten. Een motor met ”goodies” hoort dan ook roze te zijn.
iemand een idee waarvoor het extra heveltje aan de koppeling dient , een variant van de “pass”knop om de grootlichten te bedienen ?
@bpc: Dat is de Double Front Brake Master Cylinder Assembly with Finger Operated Rear Brake, optie van £1,200.00
@MauritsH Oops, toen was ik nog niet van de partij. Als 300 kmh+ op 2 wielen vrijbuiter heb ik van diverse motojourno’s vernomen die er mee gereden hebben (de ūber blade dus) dat de R1 special en ook de door jullie aangehaalde stukgaatie heel ver van de schaduw van de RC213 van daan blijven. Mag ook wel voor €188.000 zelfs…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).