Dit is de nieuwe Ducati Superleggera!

Auteur: , 70 Reacties

Hoe licht is ie dan? 150 kilo schoon aan de haak. Bam!

Ok, meteen maar even een klein stukje verachtingen managen. We hebben het over een Ducati en niet over een Lamborghini, die doorgaans met de naam “Superleggera” strooit voor hun uitgeklede modellen. Maar waarom dan toch die naam? Nou, Ducati is sinds een tijdje onderdeel van VAG en die zijn ook eigenaar van Lamborghini, dus die naam is zo geleend. Aanschouw de 1299 Superleggera op Motorblog. Zo heten we voor heel even dan.

Een motorfiets is van zichzelf al niet de zwaarste en deze is daar geen uitzondering op. Sterker nog, hij is zó bizar licht, dat het misschien wel een beetje gevaarlijk zou kunnen worden. Omdat hij vrijwel helemaal van carbon is gemaakt weegt hij nauwelijks 156 kilo en met 215 pk moet je van goede huize komen om hem in bedwang te houden.

De kracht komt zoals gebruikelijk bij Ducati uit een desmodromische 2 cilinder, in dit geval dus nét geen 1300 cc. Bij 11.000 toeren wordt het topvermogen afgegeven, 2000 toeren eerder het maximale koppel van 146.5 Nm.

Het wordt een zeldzaam fietsje, slechts 500 stuks zullen van deze 1299 Superleggera worden gebouwd. Wat wel een leuk dingetje is, iedereen die de 1299 Superleggera koopt krijgt er een volledig titanium Akrapovič race-uitlaatsysteem bij, evenals een raceruit, een vervangings kit voor kentekenplaathouder en spiegel afdekking, paddock stands voor beide wielen en een cover. Als je die uitlaat hebt gemonteerd levert hij, naast een bizar geluid, ook nog eens 5 pk extra. Dus 220 pk op een rijklaar gewicht van 162 kg… Holy f*ck, kan ik alleen maar zeggen. Oh ja, de prijs is ook leuk. Al is die nog niet 100% zeker, de mensen die er verstand van hebben zeggen dat hij zo’n 80.000 euro gaat kosten. Dat is niet mals!

Bewegend beeld is er ook, kijk maar HIER.



70 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Zo das best prijzig. Kan inderdaad wel een extra uitlaatje vanaf ;)
Wat een fiets.. wow! Zelfde model uitlaat die ze nu bij superbike gebruiken op de panigale. Sinds dien loopt die duc als een gekko
7 kleuren alleen al als je ernaar kijkt.
Wat is sneller als motor leek: dit btuut apparaat of een motoGP motor?
@klotskuukske: Misschien op het rechte end deze Superleggera maar op het circuit de Motogp, al zal deze motor wel in de buurt komen!
@sr20det: MotoGP machine heeft bijna 300pk op 150kg, dus die zal altijd sneller zijn.
@marts54: mits met een gelijkwaardige bestuurder ;)
@marts54: volgens mij is dat 240 pk
@sr20det: gp machine. 250/260 pk op t achterwiel.

Maar t vermogen is niet bijzonder, het is de elektronica, de remmen en de bizarre grip van de banden.

Droog gewicht van de 1299 is 150, een gp machine weegt dit rijklaar. ( dat is incl olie, koelwater en 22 liter brandstof.

Gp machine is altijd sneller.

Vering op deze legera is trouwens voor de straat en niet voor circuit, ondanks dat er ttx van ohlins op zit.

Oja, om maar is wat Gp prijzen te roepen, voorvork kost zo 20k, setje remklauwen van een 10k, wielen zijn 5k per set en een versnellingsbak van Honda kost 600.000 eur…. ( dubbele koppeling zowel op als terug schakelen.

Een complete superbike machine heb je voor rond de 150.000 (van bijv bmw) heb je 240 pk op de krukas en full spec spullen om mee te doen in de superbike. (Alpharacing in Duitsland bouwde brommer is samenwerking met bmw motorsport.)
@klotskuukske: 100% de MotoGP. Die hebben rond de 250 met gelijk gewicht
@klotskuukske: als je kijkt op circuits met lange rechte stukken zoals Mugello tikt de Ducati GP16 (MotoGP fiets) makkelijk de 360 aan, dat zal deze niet halen denk ik
Kneiters! Da’s inderdaad licht. Mijn motor (meer een brommer, tja 125cc) weegt 128kg en dat is al redelijk licht voor een 125cc van tegenwoordig. Dan is dit helemaal licht voor zo’n kaliber met zoveel pk’tjes.
@autowilly: mijnes weegt minder en die is 510 cc
@papa: Husqvarna SMR/TE 510?
@mclarenf1lm: TE btw… Noppen moet
@papa: Dat moet een Husq zijn, leuke dingen!
@pesu: jup, wheelies tot in de 5e versnelling, zonder koppeling uiteraard
@papa: Haha ja mooi is dat. Heb wel eens op een 610TE gereden met ik dacht 52 tanden achter. Wheeliemonster. Heb nu zelf een Suzuki DR650RE, maar heb een kleiner tandwiel achterop gezet. Wheelies gaan niet meer zo makkelijk, maar kan in ieder geval wat langer doortrekken.
80k voor een moto, if only money wasn’t an issue!
Pfff motoeblog… ?
@carspotter2000: Zoals in het artikel staat heten we voor heel even Motorblog. Met een r. Straks weer autootjes.
@carspotter2000: haat je leven…..
@edjedonnie: nee dat is als je van je motor afdondert door een onverwachtse uitwijkende beweging en je onder een vrachtwagen terecht komt.
@str8six: dan mag ik hopen dat je je leven uberhaubt nog kan haten….. even afkloppen nog niks gebeurt
Dat is wel echt een gave motorfiets!
Ik vindt hem zonder kappen stiekem wel mooier. Er zit wel een mooie kappenset op, maar de kleuren zijn een beetje saai voor zo’n exclusieve motor. Dat moeten ze nog even afkijken bij hun nieuwe eigenaar in Duitsland of anders dichter in de buurt bij alfa romeo.
Holy shit: 215pk op een leeggewicht van 150 kilo. Hoe groot moeten je balls of steel zijn om zoiets te bedwingen?
@toyotafortuner: zelfs als ik er op klauter nog een gewichtsverhouding van 1:1. Moet de tank wel leeg zijn en de race-uitlaat gemonteerd.. =p
@dizono: 65 kilo inclusief leren pak, helm en laarzen? Jij loopt in de herfst zeker standaard met lood in de schoenen om te voorkomen dat je weg waait?
@dizono: Pics or it didn’t happen :D
@dizono: rijtest!!!!
Wow 80k! Enorm veel geld voor een Ducati.
Maargoed, die power to weight ratio is echt gruwelijk, respect voor de rijder die dit ding kan beheersen..
Dit is dus echt doodeng om te rijden. 100pk op 250kg (gemiddelde motor tegenwoordig ) is al vies snel. Laat staan dit….
@dutchdriftking: 100pk op 250 kilo valt reuze mee. Daarmee kan je prima volgas van bocht naar bocht rijden. Dit daarentegen lijkt me iets andere koek. Halverwege een bocht iets te enthousiast accelereren en je achterwiel glijd weg. Lijkt me geen prettige fiets om als beginnen op te rijden. Na 4 jaar beschouw ik mezelf nog wel zo.
@lekbak: mooi-weer rijder zeker?
@jorisbout: nope, niet bepaald. Wel alleen recreatief maar in de zomer heb ik zoveel andere dingen te doen dat ik meer in de winter rij. Dat vind ik ook wel lekker, het heeft wel iets om in de regen of kou te rijden. Zo heb ik het ook geleerd, examen gedaan op wegen met witte bermen.
@lekbak: er is nog goed mee te rijden, maar het is al goed snel.
@dutchdriftking: 100pk fiets is een tourbeestje niets mis mee en zeker niet eng. De oude sport fietsen uit de jaren 80 zoals een suzuki RG 500 dat was pas eng. Die krengen probeerden je gewoon te vermoorden terwijl jij achteloos een leuk dijkritje deed. Mijn huidige R1 geeft zeker thrills (sneller dan een veyron op de 100km per uur en de kwart mijl 0,3 seconden eerder afgeraffeld) maar zeker niet te vergelijken met de zieke jaren 80’s supersports
Dat is een hoop geld voor een brommer. 156 kilo is wel serieus licht. Wel handig trouwens, schouderriem erom en je loopt er zo mee weg.
215 pk uit een 1300 cc blokje… en dan zit je waarschijnlijk na 15.000 km al aan je eerste blokrevisie vast…

Anyway, al ben ik zelf meer van de caféracers, dit ziet er toch ook wel bijzonder fraai uit hoor.
@RRRobert: nee hoor.
Vtwin hoort onder een chopper. Klaar.
@michaelb: daarom is dit een L-twin. 90 graden ipv 45.
Mooie machine!

Ik zou er alleen al uren naar kunnen kijken als ik zo’n ding in de schuur had staan om te genieten hoe hij in elkaar is geschroefd… Ware het niet dat het zonde is om dit desmodronisch gecilinderde monster (Thanks to Autoblog weten we wat dat is) in de schuur te laten staan.
Ik zie uiterlijk niet heel veer verschil ten opzichte van de 1198.

Leuk dat dit ook wordt meegenomen autoblog!
Poe hè .als je niet heel zwaar bent heb je zomaar 1:1 pk gewichtsverhouding. ? moet je niet te veel tanken.
Verander de naam van autoblog naar gemotoriseerdewielenmetmeerdan150pkblog.nl of zo. Lees dit soort dingen liever dan het zoveelste artikeltje over een kleurtje op een auto of één of andere barrel die in het wild is gespot en die we dan stoer moeten vinden of zo.
@Rick-dos: ik vind juist sommige van die oude barrels geweldig…
Keert spaarpot om …
Nee helaas
Meer motorblog af en toe!
prachtige machine ! maar als ik een bedrag met 4 nullen aan een 2 wieler zou gaan spenderen zou het toch zo een monsterlijke, 400km/h snelle, kawasaki h2r gaan ! man wat is dat ding gruwelijk! in de echte wereld houd ik het wel op goedkope 2dehandse japanse zooi, veel meer foulproof en meer bruikbaar en de echte mensenwereld net zo snel.
effe de straat af voor sigarette vindt zo een duc niet zo fijn, net als regenweer etc, terwijl je gsxr1000 ofzo onder zowat elke omstandigheid kan rijden, hij zal je niet snel in de steek laten.
@bpc: Jaren ’90 vooroordelen. Bovendien maken alleen mensen die het niet kunnen betalen zich druk om dit soort zaken.
80.000 euro en dan nog nat worden (regen)
@cla220: met deze kan je zo hard dat je om de regendruppels heen kan zigzaggen..
Dit is puur een dingetje voor de WSBK homologatie, zoals wel vaker gebeurt.
En het vele carbon gebruik? Zegt ‘Britten V1000’ iemand iets? Zoek anders eens op ‘One man’s dream’, dan weet je dat Ducati hier helemaal niet zo extreem vooruitstrevend is met haar carbon gebruik.

En die prijs is gewoon omdat ze het kunnen vragen, er zijn verzamelaars en liefhebbers genoeg die het willen neerleggen, maar persoonlijk zou ik meer op de toer van James Archibald (MCN) gaan
http://www.motorcyclenews.com/promos/2016/november/bikes-for-sale-bikes-you-could-own-for-the-price-of-a-ducat-superleggera/
@luittinke: een WSBK homologatie fiets mag niet meer dan 40K kosten in de winkel. Je kunt er wel donder op zeggen dat elementen van deze special in de normale 1299 verwerkt gaan worden, of de opvolger daarvan.
@racerx: Ah, my bad, zoals ik het begrepen had, was het net andersom. Het uitlaatsysteem op deze special bijvoorbeeld komt rechtstreeks van de WSBK af. Deze moest Ducati dit jaar nog op een straatmodel zetten, anders hing ze een straf boven het hoofd. Dit is gewoon zeer creatief gedaan van de Italianen. Zoals Italianen wel vaker doen.
Zo is binnen de racewereld het verhaal bekend van een scheepslading Ducati’s (pin me er niet op vast, het kunnen ook MV Agusta’s geweest zijn) die gebouwd waren om aan de homologatie-eisen te voldoen, maar die zeer mysterieus verdwenen op zee. In de boeken waren ze verkocht, dus er was niks illegaals, alleen heeft niemand die motoren ooit (weer) gezien.

Maar dan zullen de onderdelen voor homologatie van de WSBK-fiets vast en zeker nog wel als optie verkrijgbaar worden op de gewone Panigale. En zo niet, dan toch met anti-datering ;-) Italianen, soms moet je stiekem wel van ze houden.
wow! nog beter dan de 1299 panigale..
Tof artikel @nicolasr !! Wat een machine zeg, Ducati flikt het ‘m weer. Toch de S1000RR maar eens inruilen hahaha.
De term Superleggera is natuurlijk nergens vastgelegd, maar wat mij betreft maakt Touring Superleggera historisch gezien toch het meeste aanspraak op de term.

Touring was wel verantwoordelijk voor het design van de eerste Lamborghini.
@dondeboer: Helemaal mee eens!
Iets meer Linguistisch besef aan de kant van Autoblog zou fijn zijn. Net als iets meer Historisch besef. Maar goed, voor veel autoliefhebbers gaat de kennis niet verder terug dan naar het een na laatste modelletje.

Kan het ze niet kwalijk nemen. In Google Afbeeldingen zoeken op ” Superleggera ” levert met name Lambo’s op. Zoeken op ” carrozzeria+touring+superleggera ” levert vrijwel alleen maar plaatjes op van recente prototypes en show modelletjes.
Jammer.
Nu weet ik helemaal niets van dit onderwerp maar zoals iedereen dat doet op internet en bij referendums, geef ik toch mijn mening. 150 kilo lijkt mij nog best zwaar voor een motor, ik had verwacht dat ze nu al een stuk lichter zouden zijn. Daarnaast staan volgens mij de ontwikkelingen in de motorwereld een beetje stil. Het is allemaal evolutie en geen revolutie. Net zoals het bijna 100 jaar was in de auto-industrie, tot er dan nu eindelijk revolutionaire nieuwe technieken worden introduceert, zoals praktisch bruikbare elektrische aandrijving en autonome besturing.
@meridian: 150 kilo is behoorlijk licht, zeker als je je bedenkt dat er dik 200pk in zit. Ook een motorframe moet aan bepaalde veiligheids -en torsie eisen voldoen. Daarnaast voegt alle moderne elektronica zoals ABS, TC etc ook toe aan het gewicht. Je gaat een motor gewoon niet zomaar onder de 170kg krijgen. Daarnaast: alles is relatief, 10kg ga je in een auto niet merken. Op een motor wel.

Daarnaast, ook de motor industrie is innovatief. Bedrijven als Lightning bouwen volledig elektrische motoren, echter… ze worden niet maximaal verkocht, omdat de gemiddelde motorrijder graag lawaai en emotie in zijn speeltje heeft.
@racerx: Daar heb je wel een aantal goede punten.
@meridian: Het belangrijkste is nog… De meeste motorrijders rijden motor vanwege de beleving en het gevoel. Mezelf incluis. Een autonoom rijdende motorfiets is eigenlijk een antwoord op een vraag die er eigenlijk niet is. Het draait om het rijden zelf, niet het van a naar b komen.

Kun je als motor leek niet weten natuurlijk, maar hopelijk is dit enigszins verhelderend. En neem eens een proeflesje, misschien vind je t wel erg leuk!
Het is wel een beetje een ielig ding. Of dit nou echt de leukste motorfiets is om op te rijden?
Ducati. …stuk-gaat-ie
vokkingdik

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).