Bizar: Honda maakt MotoGP-racer voor de openbare weg

Auteur: , 79 Reacties

We stapten twee weken geleden al even kort van ons geloof en doen het nu gewoon nog een keer, want de Honda RC213V-S is onvoorstelbaar bruut.

Honda maakt een MotoGP-racer voor de openbare weg

Om de link met auto’s niet helemaal te verliezen: stel je voor dat er een straatversie van de Mercedes W06 Hybrid Formule 1-wagen komt, maar dan op twee wielen. Dat is precies wat Honda heeft gedaan, want de RC213V-S is niets meer of minder dan een straatlegale versie van de RC213V. Met die motor werd Marc Marquez in 2013 én 2014 wereldkampioen, dus we hebben het hier niet over zomaar een Honda.

Honda maakt een MotoGP-racer voor de openbare weg

Het zal je wellicht verbazen, maar Honda heeft slechts wat kleine dingen hoeven aan te passen om de RC213V door de keuring te krijgen. Zo is de versnellingsbak vervangen en moet je het met wat minder vermogen doen. De vloeistofgekoelde viercilinder levert namelijk nog ‘maar’ 157 pk, terwijl de racer goed is voor 235 pk. Je kunt het vermogen met een speciale sportkit opkrikken naar 212 pk, maar dat betekent helaas dat je niet meer de openbare weg op mag en je alleen kunt uitleven op afgesloten stukken asfalt.

Verder heeft Honda natuurlijk wat onderdelen moeten toevoegen die niet kunnen ontbreken op een straatmotor, zoals verlichting, richtingaanwijzers, een kentekenplaat, spiegels, een snelheidsmeter en wat minder plakkerige banden. De Honda RC213V-S is te koop vanaf 13 juli en gaat 188.000 euro kosten, dus je zult er wat voor over moeten hebben om net als Marquez door de bochten te scheuren.



79 reacties

Weinig vermogen eerlijk gezegt voor de openbareweg vergelijken met de pk kanonnen van de concurenten.
@maurits123: had die Kawa ZX12 geen 204pk en 198kg?
@jantje_555: Kawasaki H2 heeft inderdaad ongeveer 210pk, maar doe mij maar de ducati 1299 panigale
@5cilinder: jazeker, doe mij dan maar de panigale R versie met 205 pk. Wat een kunstwerk is dat!
@5cilinder: De H2 heeft 200pk bij 240kg. Dus dik 35kg zwaarder dan de concurrentie. Maar nog geen goede reden om voor Ducati te gaan, als je waarde hecht aan betrouwbaarheid. @mauritz123 Als je een kunstwerk wilt.(aka gucci tasje) koop dan een MV Agusta. Ducati staat samen met BMW onderaan in de betrouwbaarheids statistieken.
@imba: BMW onderaan, omdat dat de fietsen zijn die mensen ook in de winter rijden de rest zie je niet ’s winters, omdat ze dan niet van hun plekkie komen.
@5cilinder: ducati is echt verschrikkelijk qua bouwkwaliteit. Je blijft sneuvelen, evenals met kawasaki’s…, maar naast bmw’s zie ik yamaha’s en honda’s ook veel in de winter hoor;) en de echte bikkel gaat voor een husqvarna endurance fiets natuurlijk.
@thijsj: daar gaan we weer. Ik rijd al 9 jaar Ducati, door weer en wind. Er gaat nooit iets stuk.
@mynameisjeroen: misschien nog eens goed op je kentekenbewijs kijken wat je rijdt. Of achter Test Drive vandaan komen.
@5cilinder: Nee. BMW kent voornamelijk veel elektronica gerelateerde (lees opties) problemen. Verdiep je zelf er maar eens wat beter in.
@imba: dit is echt complete onzin
@apriliarsv: Voorspelbare opmerking gezien jouw naam (rotax uitgezonderd).
@imba: ben ik bij dat ik een rsv mille met rotax rij. 60dkm probleemloos
@imba: Een Ferrari of een Alfa koop je toch ook niet om zijn betrouwbaarheid?;)
@5cilinder: no thanks. Looks, ok dat nadert de perfectie. Maar het is een regelrechte nutcracker. De H2 of de R1 hebben een (iets) comfortabeler zitvlak.
Bovendien verkies ik Aziatische betrouwbaarheid boven het design van een italiaan. Moesten ze dit nu eens kunnen laten samensmelten…
@5cilinder: H2R goed voor 334 PK (gemeten op dyno bij de motorbeurs) maar niet straat legaal.
@5cilinder: panigale. Yum yum yum
@maurits123: gezegd
Heel gaaf, maar die prijs kun je niet rechtvaardigen. Cbr 1000rr kost iets meer dan 10% van dat bedrag en veel minder hard ga je er niet van. Kan me ook niet voorstellen dat het rijwielgedeelte ruim een ton euro’s beter is;)
@thijsj: en een 2009 cbr1000rr zit op 180pk, weet niet wat de huidige modellen doen maar ik vind het erg weinig vermogen voor een weglegalen racemotor
@gijzerrr: weinig is het niet, en het meeste ga je terugzien in het rijwielgedeelte, remmen, balans ed. Een overpowerede motorfiets is ook niet alles. Liever eentje die echt fantastisch stuurt.
@thijsj: dat is zeker waar. Hard rechtdoor is ook niet alles :p mag zelf genieten van een v-twin met 110pk en inderdaad die stuurt fantastisch :D. Maar om nu te zeggen dat het 188.000 waard is :s
@gijzerrr: haha nee ik vind het ook absoluut het geld niet waard. 18.000 zou dichter bij de realiteit liggen.
188.000 euro voor een bike met 157 pk?? Van Honda??
157pk voor 188.000 euro!? dan moet de wegligging e.d. wel werkelijk geweldig zijn om zo’n prijs te rechtvaardigen!! oh wacht, het is een motor.
@giss: exact, dus een klein licht autootje met 157 pk (zeg peugeot 106 GTI/Rallye) houd je nooit bij in de twisties..
@Jochempie: Ik denk dat dat een bijzonder hardnekkige mythe is. Geen kenner hoor, maar als een motorrijder niet hard door de bocht rijdt, lijkt me dat eerder een gebrek aan durf, dan aan de kunde van de motorfiets.

Het feit dat ik een filmpje gezien heb waar een motorrijder met een straatlegale motorfiets op de Nürburgring een tijd neerzet van 7m10s (!!), bewijst voor mij meer dan genoeg.

Of kent de Nürburgring geen bochten dan ? :)
@SimonMc: …en hij is ook nooit boven de 260 km/h uitgekomen overigens.
@SimonMc: Het verschilt per circuit, uiteindelijk. Lange, snelle bochten als op de Nordschleife zijn het domein van de pk’s, waar geen 1G laterale grip nodig is, maar juist het vasthouden van snelheid.
Het begon zo leuk maar het eindigde toch in een deceptie en dan laat ik de prijs nog achterwege.
Beetje apart dat er “maar” 157pk beschikbaar is… Maar wat weegt de straatuivoering? Verder zouden de remmen wel eens wwt “too much” kunnen zijn maar ik zie de video’s van onvrijwillige stoppies wel graag verschijnen!
@w0o0dy: 170KG en in race trim 160KG. De straatversie heeft overigens ook andere remblokken en een andere rem lever.
Voor dat bedrag hoeven we iig geen eeuwig verontwaardigde politici aan te horen die het bij de introductie van de Vmax en de hayabusa nodig vonden om te janken op staatskosten ..
Doe mij voor dat bedrag maar 135 Repsols!
Geef me maar de R1M
In de VS krijgt hij wegens emissie restricties zelfs maar 101 PK.
http://blog.motorcycle.com/2015/06/11/manufacturers/honda/rc213v-s/
Doe mij maar de Desmosedici rr.
Dat ontwerp week tenminste af van de normale superbikes.

Deze honda is… oogt als een normale cbr…
Motoren zijn kut
@stino: hehe, lekker kort, lekker krachtig. I like it.
@stino: Waarom? Ze zorgen er o.a. voor dat je auto kan rijden.
@alcantara: dood maak machines
@stino: Volgens mij zit er ook 1 in je auto als je die hebt tenminste. Of baal je er van dat je ze niet bij kunt houden bij het stoplicht?
Blijf toch liever op mn MV Agusta rijden, dorry
@sr20det: F4? :O
@sr20det: Same here ! heb een F4 750. Niet meer de snelste vandaag maar so be it. 130 pk is al genoeg om menig wat Porsches te vernederen
Vroeger reden we paard. Daar hingen we uiteindelijk een rijtuig achter, want comfortabel en droog. En met meerdere paarden ervoor nog snel ook. Toen evolueerde het rijtuig in een wagen die geen paarden meer nodig had. De auto. Het paard ‘evolueerde’ tot een motorfiets. Nog steeds oncomfortabel, levensgevaarlijk want kwetsbaar en opengesteld aan het weer. Je hebt er geen reet aan. Auto FTW
@mobieler: ik neem aan dat jij dus ook zo rationeel met auto’s omgaat en dus in een Dacia Duster rijdt. wat een onzin zeg! motorrijden is heel wat spannender als auto rijden, en je hebt er dus meer kunde voor nodig ook. dat dat je afschrikt is goed, maar doe niet alsof er niks aan is om met je knie aan de grond door een bocht te gaan en dan het gas open te trekken… probeer het eens zou ik zeggen… de ultieme eenwording van man en machine!
@niex:
Amen,

Ik ben er wel op tijd mee gestopt, als oud motorcrosser het nodige gebroken😎.
@jrk68: Moet je ook niet van die gekke capriolen uithalen natuurlijk:

https://www.youtube.com/watch?v=4awDq_6JIrg
@jaapiyo: blijf maar binnen zitten met de gordijnen dicht. Dan weet je zeker dat er niets gebeurd.
@mobieler: zegt de term “leuk” je iets?
@2wheeler: ja. Iets met een V8 en een stuur en vier wielen
@2wheeler: Ja. Iets met 4 wielen en een stuur. Het heet hier ook Autoblog en niet Brommerblog
Wel een bizar verhaal over dat vermogen, zeker als je bedenkt dat een CBR1000RR 181 pk heeft. Ik vind het eigenlijk een vreemde keuze dat ze hem straatlegaal hebben gemaakt.

Bovendien vind ik hem ook lelijk als straatversie.
€188.000 voor een moto? Typfoutje toch mag ik hopen? Geen kat die dit koopt
@dromedaris: Honda heeft het al eerder gedaan met de NR750, bizar veel geld voor ingewikkelde techniek mer veel minder vermogen dan de concurrentie. Als investering doen ze het wel erg goed.
@apriliarsv: een NR750 is nu minstens 3 tot 5 keer zoveel waard als het ooit heeft mogen kosten. Wat ik denk dat veel mensen hier doen is kijken naar de cijfertjes die je krijgt voor je geld, zonder te beseffen dat alles wat op deze motor zit een onderdeel is waar waarschijnlijk verlies op word gemaakt. Alles aan deze motor is handgemaakt door de ingenieurs en monteurs van HRC, er komt geen lopende band aan te pas. Dit is meer te vergelijken met de Honda RC30, een motor waar Honda vermoedelijk ook geld op moest inleveren omdat het een technisch kunststukje was. Same here. Toen was het een 750 cc V4, nu een 1000cc V4
Ik begrijp niet dat er beweerd wordt dat het aantal pk’s bepaald of een motorfiets straatlegaal is, dit is onjuist. De upgrade die de Honda kan krijgen naar meer pk’s is vergelijkbaar met de upgrade die de nieuwe Kawasaki H2 kan krijgen (naar 300pk trouwens). Dat beiden fietsen dan niet meer straatlegaal zijn heeft te maken met het aantal decibels die ze dan produceren. Als ik een turbo op mijn Kawasaki schroef heeft hij 550pk en is gewoon nog straatlegaal.
Zijn jullie zeker van die 157 pk opgave? Lijkt me sterk, nieuwe Yamaha R1 en BMW S1000RR zitten voor dik 20K op 200pk
188,000 hahahah wat een grap
@janmetdelangeachternaam:
188 euro, das niet veel!!
Al ben je de meest bewust rijdende en meest vaardige motorrijder, een moment van onoplettendheid van ”Anita in haar Fiat Cinquento” (whatsapp/facebook) en je bent gewoon dood, terwijl het met de auto een kwestie zou zijn van schadeformulier invullen.
@ruzzz: Datzelfde geldt voor fietsers en (in mindere mate) voetgangers. Dus je argument raakt kant noch wal.

Wat niet wil zeggen dat je als motorrijder niet kwetsbaar bent natuurlijk. Maar de gemiddelde motorrijder is zich daar prima van bewust. En dan bedoel ik dus niet die tokkies die in korte broek en slippers rijden…

Daarbij, voor velen is motorrijder een grote hobby. Het is bijzonder fijn en gaaf om te doen. Het geeft veel meer beleving dan autorijden ooit zal doen (dik circuitrijden daargelaten). En daar zit dus een risico aan vast, maar daar lijkt mij niets mis mee.
Ik vind het eigenlijk altijd vreemd dat ik hier veel motor haters zie (ook veel liefhebbers overigens). Het zijn hele andere voertuigen maar de liefde voor het voertuig en het rijden komen op vele manieren toch overeen met die van een auto. Mijn liefde voor motoren is misschien nog wel groter dan die van auto’s.

Verder heb ik mij snel even wat verder verdiept en eigenlijk slaat de straat versie nergens op. Je geeft 188.000 euro uit voor iets wat ongeveer gelijk is aan een Porsche 911 Cupcar die vervolgens straat legaal is gemaakt. Dan kan je beter meteen een 911GT3 ( of CBR1000RR om in motor termen te praten) kopen.

In racetrim is het dan weer een ongelooflijk machine voor op het circuit. Het beste van het beste.
Waarom is ie met 235 pk niet meer streetlegal???
@dotternetta: open uitlaat? Emissie?
Ligt hier ook een v4 blok in? Net als de MotoGP racer? Zal wel heerlijk klinken dan, net als de Aprilia’s.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Ja het is zelfs het zelfde blok. Hij draait echter wel minder toeren en heeft normale kleppen (met veren en niet pneumatisch dus).
Wat waardeloos apparaat. In Italië kun je voor veel minder iets veel mooiers, sneller, lichter en goedkoper halen.
@trustmeiamanengineer: mv agusta, nuff said
Booring! er ontbreken 2 wielen.
Gezien de prijs zal het wel om een gelimiteerde oplage gaan zeker…gevalletje de rijken der aarde leggen elke prijs neer om ‘het beste’ te hebben. Prima toch.
Kan iemand uitleggen waarom er maar 150 pk uit mag komen om hem de straat op te krijgen?
Wat? Mijn Fireblade van 2002 heeft ook 157pk en weegt 178 kilo. Nu 13 jaar later durven ze voor dezelfde specificaties honderd-fucking-achtentachtigduizend te vragen? Sorry, maar had voor dat geld dan ook wat geinvesteerd in de ontwerpafdeling…
Wat een slecht artikel zeg. Als je niets van motoren weet, schrijf er dan ook niets over…

Zoals al door anderen gezegd; een vermogen van rond de 160pk is niets bijzonders. De echte 1000cc 4-cilinder toppers zitten tegenwoordig rond de 200pk. Wat dan wel weer gaaf is, is dat het om een V4 gaat. Enkel Aprilia doet dat in serieproductie met hun RSV4 en Tuono V4 en Ducati deed dat met hun MotoGP voor de straat; de Desmocedici.

Er zit echter een kanttekening aan dit verhaal. Volgens komt het lage vermogen door de strenge emissie en geluidseisen. Wat mij dan wel weer verbaast want bijvoorbeeld de Aprilia RSV4 en de BMW S1000RR hebben wel gewoon 200pk.

Het kan echter nog erger. In Amerika zal hij maar 100pk hebben en in Japan zelfs maar 70pk… Daarbij is het in Amerika niet toegestaan om “af-fabriek” kits te leveren die een motor illegaal voor de straat maken, dus de racingkit wordt niet leverbaar in Amerika!
@poes:
”Als je niets van motoren weet, schrijf er dan ook niets over…”

Alleen Aprilia heeft een v4 in serie productie? Wat dacht je van Honda zelf die al sinds jaar en dag hun VFR reeks hebben, Yamaha vmax?
AUTO blog toch och och
Ik ben erg fan Japanse motoren, maar als ik het geld zou hebben zou ik toch voor de bmw 1000 rr hp4 gaan. Chek de acceleratie op YouTube!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).