• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit was ooit een VW Bora!

Auteur: vvb, gepost 29 juli 2010 om 22:42 – 38 Reacties

VW Jetta inside


“You can be green, but you don’t have to buy a Prius and be boring.” Onder dat motto heeft Smyth een leuke kit ontwikkeld, G3F genaamd, waarmee je een kek sportautootje met middenmotor maakt vanuit een… Volkswagen Bora of Golf IV.

Wie interesse heeft in een auto met extra laag verbruik is niet langer aangewezen op de Priussen en Honda’s van deze wereld. Steeds vaker horen we positieve berichten over auto’s die liever zijn voor het milieu maar heus ook iets spannends hebben. Deze kit is daar een heel goed voorbeeld van. Het idee: koop een VW Golf IV of Bora TDI en de G3F-kit van Smyth Performance. Vervolgens bouw je in minder dan honderd uur (als je behoorlijk technisch bent) de auto op de foto.

Bij het in elkaar zetten van de G3F haal je ongeveer 360 kilo aan staal van een Bora. Het chassis evenals de veiligheidskooi blijft daarbij in tact. Vervolgens geef je het blok wat modificaties inclusief chiptuning en deze monteer je in het midden van de auto. Daarna voeg je de stoelen en de bodykit toe en je leuke nieuwe sportauto is zo ongeveer klaar. Deze VW-ombouw gebruikt ongeveer 1 op 25, in plaats van de gebruikelijke 1 op 20 voor een Bora.

Niet meteen allemaal gaan schrijven naar Smyth performance! De kit is nog maar een prototype. Toch streven ze ernaar het zaakje eind rond september leverbaar te hebben. Kost dan ongeveer 10.000 dollar. En nog een puntje: in Amerika komt de auto redelijk gemakkelijk door de keuring, omdat ‘ie grotendeels nog lijkt op de VW’s, maar of de RDW daar hetzelfde over denkt? (Via: boston.com)

Op Autojunk nog een video waarin Mr. Smyth himself uitlegt hoe ‘ie het doet. En oh ja: de Bora heet gewoon Jetta in de VS.
Cliquez ici

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
    Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
  • Volkswagen Golf R Variant
    Volkswagen Golf R Variant: gezinsauto met 320 pk en driftmodus
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, golf, jetta, Volkswagen

Vorig bericht: « Wie vindt hem nu wél mooi? Hyundai i30 opgefrist
Volgend bericht: Bugatti Veyron Super Sport rijdt testrondjes in Spanje »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lennard zegt

    29 juli 2010 om 22:44

    Crashtest anyone?

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      29 juli 2010 om 23:09

      @Lennard:
      heb je het filmpje überhaupt bekeken?

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        29 juli 2010 om 23:27

        @JanJansen: ik wel, en ik heb ook bedenkingen… de voorkant van de auto is als ik het goed begrijp standaard qua crash-eigenschappen. Da’s goed. Maar de achterkant? Blok naar achteren? Waar blijven de crashzones aan de achterkant? Ook intact? Zo zag het er niet uit in ieder geval.

        Login om te reageren
  2. Hupke zegt

    29 juli 2010 om 22:51

    In engeland inschrijven.

    Ik heb nog nooit de techniek van een Bora bekeken.
    Maar ik kan me best inbeelden dat een wagen die gebouwd is om te botsen met een motor voorin, best wel anders opvouwt met de motor in het midden. Of hij nog zo veilig is.
    Of zou er extra versteviging in gebouwd zijn (waardoor hij op zich ook minder veilig is).

    Meer foto’s zijn welkom maar het kon zo te zien lelijker.

    Toch nog altijd liever een caterham met eventueel wat aërodynamischa aanpassinkjes het verbruik zal dan ook niet te hoog liggen.

    Login om te reageren
  3. Ron zegt

    29 juli 2010 om 22:52

    daklijn 911????

    Login om te reageren
  4. integralechubasco zegt

    29 juli 2010 om 23:03

    leuk ding, begrijpelijk dat ie het nooit gehaald heeft. Hij lijkt niet op een lupo, polo, golf, passat, a1, a2, a3, a4, a5, a6, a7, a8…

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      30 juli 2010 om 10:41

      @integralechubasco:
      Lul jij nou stom?!
      Ooit naar die tering zooi van Alfa gekeken?
      Zelfde grill + koplamen, zelfde geintje als Audi, alleen daar loop je niet op te muggenziften…

      Login om te reageren
  5. integralechubasco zegt

    29 juli 2010 om 23:04

    oeps foutje, lees nu de tekst pas…

    Login om te reageren
  6. Laue zegt

    29 juli 2010 om 23:08

    Dit kan ik echt wel waarderen horen.

    Login om te reageren
  7. midasracer zegt

    29 juli 2010 om 23:09

    Leuk ding om te zien. Ik ben het helemaal eens met de filosofie van Mark Smyth. Helaas technisch niet bijzonder, de voorkant van een Jetta vastschroeven aan een buizenchassis en dan wat glasvezel paneeltjes eromheen plakken. Resultaat zal toch zo’n 1000kg gaan wegen.
    Doet me wat denken aan mijn idee om een Midas Gold coupe om te bouwen naar middenmotor op basis van een Toyota MR2. Helaas geen geld/ruimte/tijd, want ik weet zeker dat zo’n autootje superieur aan de G3F zal zijn.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      30 juli 2010 om 00:28

      @midasracer:

      Waarom de midas en de MR2 kruisen, bouw gewoon iets nieuws op basis van de MR2 dat lijkt op de Midas, moet je toch geen Midas voor gaan vernielen.
      Die zie je sowieso al weinig.

      (Trouwens op zich kan dat toch nooit slecht rijden ofwel de orginele bedoel ik dan want die zijn toch op Mini basis bedacht en als ik me niet vergis heeft Gordon Murray er ook iets me te maken gehad of ben ik hier helemaal mis?)

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        30 juli 2010 om 10:11

        @Hupke: De Midas is de perfecte auto voor een middenmotor. Gordon Murray heeft een Midas Bronze gebouwd met een Alfa boxer achterin. Daar rijdt zijn zoon nu in.
        In het ideale geval zou de fabriek de Gold coupe doorontwikkelen voor een nieuwe donor (en dat is in mijn ogen de MR2). Alleen de eigenaar heeft wel de mallen in zijn beheer (zijn eigendom van de club), maar stopt zijn geld en tijd liever in de Deronda. Het is voor mij simpeler om een oude Gold coupe te verbouwen zoals Mark Smyth nu met een Jetta doet. En met GRP is het veel simpeler zagen en bouwen dan met buizenframes e.d. in de weer te zijn.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          30 juli 2010 om 13:49

          @midasracer:

          Vergeef me m’n onwetendheid maar Midas is nu niet het automerk waarvan ik alles weet of waarvan veel on-line te vinden is.

          Maar is de hele structuur van de Midas uit Glasvezel gebouwt? Zoals bij de Matra’s enzo?

          En nu begrijp ik waarom je er eentje zou “slopen” dan maar dan nog, ik zou niet weten hoe je dan moet beginnen met zien of alles stijf en sterk genoeg is, tenzij door trial and error. Maar Glasvezel composieten zijn niet gemakkelijk om mee te rekenen zeker als de vezels niet in een vast patroon gelegd zijn. (ik heb m’n eerste jaar ingenieur er ondertussen op zitten, en wij hebben al materiaalkunde gehad maar enkel met regelmatige vormen, en ik neem aan dat de wagen niet uit balken, cilinders en kubussen waarvan de alle constanten dan ook nog gekend zijn gebouwd is)

          En om het naderhand nog gekeurd te krijgen (moet dan wel in engeland).
          Het is geen werkje van 5 min.
          En nuja om een MR2 te nemen als basis en van daarop verder te werken met buizen dan en enkel een body dat op een midas lijkt erop te zetten ga je veel te zwaar uitkomen en eigenlijk gewoon in een (eventueel aangepaste) mr2 rijden.

          Maar die ariel atom kloon de deronda is toch ook niet echt verwerpelijk, en wel met midden motor. Ook wel begrijpelijk dat hij daar energie in steken wil.

          Login om te reageren
          • midasracer zegt

            30 juli 2010 om 15:16

            @Hupke: De Midas is een doorontwikkeling van de Mini Marcos, dwz hij is helemaal van GRP gemaakt. Het subframe van de achterwielophanging en van de motor zit direkt op het GRP geschroefd. Er zit schuim in de dorpels voor meer stijfheid en igv mijn cabrio ook schuim in de vloer. Het geheel is uitgehard onder een vacuum deken. Er is gewerkt met glasvezeldoek, dus geen losse vezels. De vloer van de coupe is tussen de 2 en 3cm dik. Het is een kwestie een gat in de vloer zagen en een doosconstructie in dezelfde dikte bouwen met steunpunten voor het motorsubframe.
            Ik heb net op Flickr de foto’s van Murray’s Bronze gezet. Hier is er een, de rest staat er naast:
            http://www.flickr.com/photos/midasracer/4843080297/
            VWB testen en doorrekenen, dat gaat in Engeland op ervaring, daarna over de Belgische kasseien jagen, daarna met het gezin door Europa en op een aantal circuits getest en bij geen schade werd hij goed bevonden.

            Login om te reageren
            • Hupke zegt

              30 juli 2010 om 16:36

              @midasracer:

              Merci, heb ik weer wat bijgeleerd.
              Dat het op basis van de Mini Marcos was wist ik en dat het een kit-car was. Maar ik dacht eerlijk gezegd dat het gewoon op een mini chassis verder gebouwd werd.
              Die F1 stijl achter remmen om minder onafgeveerd gewicht te hebben zijn ook wel leuk. Alleen vraag ik me af of de kruiskes er niet sneller door slijten.

              Dat ding is dan zo’n beetje als de zijspan thuis gebouwd. Alleen is dat ding thuis wel aan de zware kant (hoewel het een van de lichtere en beter op de markt is).
              Eentje met een (alluminium of zelfs stalen) buizenframe en daarop dunne bekleding zou lichter zijn, maar minder veilig bij crashen en minder mooi vandaar.

              Ik heb er wel al een aantal keer van gedroomd om op basis van een Smart (een gewone of beter nog de roadster).
              Zelf een sportwagen te bouwen, middenmotor compact en licht en laag verbruik en ofwel blij zijn met de 120 a 150 mogenlijke pk’s uit dat blokje ofwel bij rotax gaan shoppen voor iets spannender.
              (of zelfs kijken of ik er geen boxer van een BMW motor of een subaru kan in lepelen (al zou er bij de bmw een koelprobleem zijn en bij de subaru zou het te zwaar worden en er is ook nog plaats voor nodig))

              Al ben ik daar nog wat te jong voor en kan ik m’n geld beter voor andere dingen gebruiken, in zo’n dingen kruipt altijd meer dan verwacht en op is op.

              Login om te reageren
  8. Laue zegt

    29 juli 2010 om 23:09

    *hoor

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    29 juli 2010 om 23:38

    “He shows how an eventual builder will use an electric saw to slice a Jetta in half, saving the front end from the bumper to just behind the first row of seats for later use. A new rear section will be bolted on, and the car cloaked in slick fiberglass panels. The engine will be moved from under the hood to a new spot just behind the two seats. In the process of becoming a G3F, the Jetta will lose about 800 pounds, which improves the gas mileage significantly.”

    Maar onderschat Dhr. Smyth niet… hij en zijn broer zijn de oprichters en drijvende krachten (geweest) achter Factory Five … één van de grotere en meer succesvolle kit-car bedrijven ter wereld. Remember de GTM?

    Login om te reageren
    • koos zegt

      29 juli 2010 om 23:53

      @w0o0dy: jij denkt positief over een mid-engine waggie met voorwielaandrijving?

      Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    30 juli 2010 om 00:12

    @koos: Is de fwd zeker? Heb ik niets over gelezen/gehoord….
    Lijkt me logisch dat het rwd wordt, waarom anders een middenmotor?

    Zou trouwens erg uniek zijn mid enginw fwd. Interessant want de gewichtsverdeling zou veel minder gewicht in de neus tot gevolg hebbem. Zwiepende achterkant bij lift-off?

    Login om te reageren
    • Jurrian zegt

      30 juli 2010 om 09:40

      @w0o0dy: ik denk bakken met onderstuur bij alles omdat er geen gewicht op de voorwielen drukt. er is denk ik een reden dat het nooit gedaan is. bij goed remmen kan je waarschijnlijk wel verschrikkelijk scherp insturen alleen als je het gas er dan op wilt gooien heb je nul grip en glij je achteruit de baan af kan ik me zo voorstellen. misschien wel leuk om een keer mee te spelen, op een vliegveld ofzo.

      Login om te reageren
  11. ikke zegt

    30 juli 2010 om 00:15

    En het is en blijft nog steeds een VW met een vuile diesel. ;) Hou nou eens op met diesels schoon te noemen mensen. Kom met een diesel Euro6 norm met een uitstoot van 90gr de km. Dan hebben we het pas over een “schone diesel”!

    Login om te reageren
  12. pizzakoerier zegt

    30 juli 2010 om 00:17

    Werkt Leepu bij dit bedrijf ofzo? Toch is het wel een leuke conversie :-)

    Login om te reageren
  13. biggie zegt

    30 juli 2010 om 01:01

    lekker volkswagens kapotsnijden :d mijn grootste droom :d

    Login om te reageren
  14. Henk zegt

    30 juli 2010 om 01:21

    Niet elke verandering is een verbetering…

    Login om te reageren
  15. Dennis zegt

    30 juli 2010 om 08:48

    Als je milieu vriendelijk wil rijden dan moet je zeker geen oude VAG diesel hebben. Die rijden alleen maar met een blauwe walm over de linker rijbaan.

    Login om te reageren
  16. jack_abarth zegt

    30 juli 2010 om 08:53

    @Koos,

    Met dit blok KUN je niet eens de combo middenmotor met voorwielaandrijving maken.
    Want:

    1. Wanneer de motor voorin ligt, is het nog steeds motor voor en voorwiel aandrijving, oftewel een ongewijzigde situatie t.o.v. af fabriek.

    2. Wanneer de motor achterin ligt, dan is het midden motor omdat origineel de steekassen van VW “achter” de motor liggen. Stel je kijkt recht boven op de motor van vooraf. Dan zie je de motor dwars in de auto liggen. Achtereen volgens zie je: Bumper-Radiateur-Fan-Cilinderbank-Differentieel-rest van de auto.

    Login om te reageren
    • koos zegt

      30 juli 2010 om 12:48

      @jack_abarth: dank je Jack, ik zo dit ding dan ook nog in geen miljoen jaar in elkaar gezet krijgen.

      Login om te reageren
  17. Merry zegt

    30 juli 2010 om 09:00

    Wat ik dan niet snap he, waarom op een VW Boro of golf?
    Mensen die deze auto’s kopen willen ze omdat het degelijk vervoer is en lekker gewoon is.
    Mits het een GTI ofzo.
    En je kan toch wel veel beter auto’s verzinnen om dit mee te doen.
    Dan nog liever(even slikken en je kots inhouden) een Audi met een quatro systeem ofzo.
    Hou je wel die stink diesel dus echt veel verschil heb je niet.
    En een diesel???waarom niet een Civic met een 1.6 Vti ofzo?die kunnen ook heel zuinig zijn.
    Tevens zijn die veel goedkoper in aanschaf en daar zijn er ook zat van.

    Een leuk project maar mij iets te veel geld om uit eindelijk met een VW diesel te rijden.

    Login om te reageren
  18. integralechubasco zegt

    30 juli 2010 om 10:47

    @rickB
    doe normaal, beetje laf hier mij uit te schelden.

    Login om te reageren
  19. integralechubasco zegt

    30 juli 2010 om 10:58

    @rickB
    en je hebt helemaal geen recht van spreken met je brommerrijbewijs, wordt eerst maar eens een paar jaartjes ouder, leer autorijden en vorm dan een mening waar je anderen mee kan tegenspreken, vriendelijke vriend.

    Login om te reageren
  20. jack_abarth zegt

    30 juli 2010 om 11:01

    @RickB,

    Met het feit dat je Alfa aanhaalt tegen iemand die een Lancia rijd, zegt het meer over jouw verstand dan over zijn mening ;)

    Login om te reageren
  21. integralechubasco zegt

    30 juli 2010 om 11:02

    @jack abarth
    sssst… ik rij ook alfa 75… ;)

    Login om te reageren
  22. Wat_een_gezeik zegt

    30 juli 2010 om 11:09

    sorry maar dit kan niet goed gaan, no f*cking way.

    Die knakker gaat al verkopen voor dat het zogenoemde “proto type” uberhoud klaar is. Die gast snapt het niet.

    Login om te reageren
  23. jack_abarth zegt

    30 juli 2010 om 11:10

    @integralechubasco,

    Zeg dat dan ook niet ;)

    Maar @RickB, plaats eens 2 foto’s van 2 verschillende types die je op elkaar vindt lijken? En dan niet komen met opvolgers van elkaar alszelfde voorbeeld de Golf reeks.

    Login om te reageren
  24. savipe zegt

    30 juli 2010 om 11:38

    opel gt meets porsche?

    Login om te reageren
  25. mashell zegt

    30 juli 2010 om 11:51

    Een gebruikte Bora of Golf kost niet zoveel meer en er zijn er heel veel van. Maar het weggedrag is ook niet meer van deze tijd, het is toch koning onderstuur.

    Login om te reageren
  26. Esprit_de_Flandre zegt

    30 juli 2010 om 12:29

    Leuk idee, maar het resultaat ziet er toch niet echt sexy uit. Lijkt op iets dat VW in de jaren ’90 zou kunnen gelanceerd hebben.

    Login om te reageren
  27. Cantago zegt

    31 juli 2010 om 13:11

    De achterkant ziet er gewoon echt heel raar uit. Als het lijnenspel zou kloppen, dan zou het leuk zijn. Maar dit ziet er gewoon niet uit, sorry.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North