Dit zeggen F1 bobo’s over de Lewis-trein

Auteur: , 118 Reacties

Zo'n 10 jaar geleden bestond er een fenomeen in de Formule 1 genaamd de Trulli-trein. Vandaag zagen we daar een echo van in de Grand Prix van Abu Dhabi omdat Lewis Hamilton het veld ophield aan het einde van de race. Dit zeggen een paar bobo's over de materie.

Paddy-Lowe

Eigenlijk was het niet helemaal eerlijk dat Trulli de twijfelachtige eer kreeg een trein naar zich vernoemd te krijgen. De Italiaan was in zijn beste periode een kwalificatiebeest eerste klas en plaatste zijn auto daardoor vaak voor betere auto’s op de grid. Dat hij die vervolgens in de race qua tempo niet kon voorblijven was doorgaans niet meer dan logisch.

Het Lewis-treintje van vandaag was ook min of meer logisch. Puur vanuit het standpunt van Lil’ Lewis bekeken dan. Paddy Lowe smeekte zijn coureur om wat sneller te rijden teneinde de dubbelzege veilig te stellen, maar die weigerde dat pertinent. De reactie van Lowe was tekenend. Is Lewis daarom een winnaar, een graftak, of beide? Dit vinden wat commentatoren ervan.

Niki Lauda:

“We moeten goed kijken naar wat Lewis aan het doen was aan het einde van de race, want het kan niet. Misschien was het de auto, maar ik ben bang dat het de rijder was.”

Toto Wolff:

“Ik hink op twee gedachtes. Aan de ene kant denk ik aan het teambelang en aan alle regels die we hebben. Regels die gevolgd moeten worden omdat ze ook geleid hebben tot ons succes. Maar aan de andere kant begrijp ik dat je als coureur zelf wil winnen en om dat te bewerkstelligen was dit de enige kans van Lewis om dat te doen.”

Damon Hill:

“Het getuigt wellicht niet van sportiviteit, maar toen stelde ik me de vraag wat zou ik zelf doen als coureur. En ik moet eerlijk toegeven, ik had het misschien ook zo aangepakt als Lewis.”

Jackie Stewart:

“Ik vind het niet erg sterk van Lewis. Je moet ook kunnen verliezen met een beetje waardigheid. Hij heeft tenslotte veel te danken aan zijn team en dit jaar 10 races gewonnen. Daar moet hij blij mee zijn. Je bent uiteindelijk een deel van een team en dus moet je ook soms bereid zijn teamorders te volgen in het belang van dat team. Ik vond het zelf ook altijd belangrijk om een goede relatie te hebben met mijn teamgenoot.”

Martin Brundle:

“Show me a good loser and I show you a loser. Wat Hamilton deed was oké. Rosberg heeft uiteindelijk toch gewonnen dus eind goed al goed.”

Sebastian Vettel:

Ik begrijp de tactiek van Lewis wel, iedereen kiest voor zijn eigen tactiek. Voor Nico en voor het team was het waarschijnlijk minder prettig, maar goed.

Lewis Hamilton:

Het team zal wel wat kritiek op me hebben maar ik kijk al vooruit naar dat gesprek. Ik ga waarschijnlijk wat Tequilla drinken tijdens dat gesprek. Ik heb alles gedaan wat ik kon om mijn kans op het kampioenschap te verhogen en dat was het wel.



118 reacties

En als de tactiek van Lewis gelukt was, was het een geniale actie
@suheyl: Inderdaad en als Rosberg werkelijk opgehouden werd dan had hij er voorbij moeten gaan, maar Rosberg vond het wel best zo. En dacht ‘ik zet wel aan als het gevaarlijk gaat worden’ maar Vettel en Max deden ook weinig moeite meer qua aanval.
@suheyl: Door Lewis zijn getreuzel had ook Rosberg zijn DRS open in de DRS-zone. Hierdoor kon Vettel niet voorbij Rosberg!
Lewis heeft Nico Rosberg dus enorm geholpen met deze actie en hem als het ware op sleeptouw gehad de laatste rondes op weg naar P2. Dat Lewis op een aanval van Vettel en Verstappen hoopte was wel duidelijk.
Hij hield Rosberg precies op meer dan 1 seconde. In de laatste rondes slonk de achterstand echter tot onder de 1 seconde. Wat dat betreft had Lewis strategisch een fout gemaakt.
@t16: Mijn inzien is Lewis z’n strategische fout dat hij het niet 1 of 2 rondjes eerder deed (het treintje echt serieus ophouden), dan had het nog echt effect kunnen hebben, die 2 drie laatste bochten was te weinig … En ik vind dat ook gewoon racen; zolang je geen mensen in gevaar brengt, moet dat toch prima kunnen ?!?!
@suheyl: Als Vettel had gewonnen had Rosberg door zowel Ricciardo en Verstappen ingehaald kunnen worden en nog wereldkampioen geworden. Wat is daar geniaal aan?
@suheyl: Mee eens. Prima taktiek. Maakte het ook nog spannend tot aan het eind. Rosberg had Hamilton nog altijd kunnen inhalen als ie persé wilde…. of van de baan boenderen zoals Olav Mol dat noemt…. Sjittes, 4 maanden wachten tot aan he volgende seizoen.
@suheyl: Als het had gelukt zou ik als teambaas Lewis volgend jaar met een grasmaaier motor laten rijden!
Ik had precies hetzelfde gedaan.
Zou toch gewokn dom zijn? Als een kip zonder kop wegrijden en Nico lekker z’n immer saaie race laten rijden op de tweede stek.
Dan was het sowieso bekeken, nu was het in ieder geval nog een beetje spannend.

Hijheeft het eigenhandig tot een spannende race gemaakt!
@noudjuh: `Was Rosbergs move, Rosbergs geslaagde move op de next Senna Max Verstappen ook saai? Wat een jaloerse mensen hier. Rosberg reed fantastische race, en wilde ook racen. Hamilton wilde niet racen. Goh, wat een held.
@john4545:
Rosberg is inderdaad door het resultaat dat hij neerzette in deze race, de winnaar van dit seizoen.
De meeste punten dus een terechte kampioen.
@john4545: racen is precies wat Hamilton deed. Racen is meer dan gas geven en de snelste zijn.
@lekbak: Racen is op de snelst mogelijke manier een afstand afleggen. Hamilton reed 9 seconde langzamer dan zn pole, en hield de top 6 enorm op. Dat is geen racen. Dat is valsspelen.
@john4545: staat hierover iets in de reglementen? HAM heeft tactisch gereden zoals Rosberg ook de laatste 4 races tactisch heeft gereden, geen risico nemen, tevreden zijn met de 2e plek en zorgen dat je op het eind 1 punt meer hebt of gelijk eindigt waarbij de beste klasseringen gaan tellen.

Ik houd wel van zowel gas op de plank als tactisch racen binnen de geldende regels.
@erik2907: 38.1 van sporting regulations:”unfairly blocking another driver”.

Dit is wel wat anders dan Rosberg de afgelopen races gedaan heeft. Hij heeft conservatief gereden, soms meer risico genomen dan nodig, en op cruciale momenten toegeslagen en gevochten als een leeuw. Tegen Kimi in Maleisie, en hier tegen Max.
@john4545: Ik denk dat je die regel niet snapt.
@john4545: Dan moeten we ook niet gaan doen of Rosberg deze wedstrijd écht geracet heeft. Toen ‘ie eenmaal weer op P2 lag bleef hij braafjes achter Hamilton tuffen. Als racen écht alleen maar het snelst een afstand afleggen was, had hij wel een poging gedaan Hamilton voorbij te steken en de race te winnen. In plaats daarvan speelde hij het op safe door op P2 te blijven rondtuffen. Als je het hem niet kwalijk neemt dat hij door voluit te racen kampioen wordt, kun je het Lewis ook niet verwijten dat hij door niet voluit te racen probeerde zelf kampioen te worden.
@edge: ..maar hij heeft niet de race van Hamilton gesaboteerd. Hij had hem allang van de baan kunnen rammen en was ie ook kampioen geworden, maar heeft dat niet gedaan. En op momenten dat het moest, zoals tegen Max, heeft Rosberg wel geraced en een prachtige actie gemaakt. Nee, wat Hamilton deed was gewoon weer een voorbeeld hoe hij gewoon nooit tot te groten zal behoren. Zelfs veel van zn eigen fans zijn er niet over te spreken.
@john4545:
Ik vond het heel intelligent van Lil’Lewis.
Jammer dat het niet gewerkt heeft.

Ik had Rosberg graag in gevecht met Hamilton of andere rijders gezien.
@john4545: Nah. Aan je reacties (hier, maar ook in andere topics) te zien volg je de F1 lang en goed genoeg om te weten dat Lewis of Nico de ander niet zomaar van de baan kan rammen om het kampioenschap te beslissen. We weten immers allemaal hoe dat ene M. Schumacher is vergaan, en het is niet onwaarschijnlijk dat eenzelfde diskwalificatie zou volgen wanneer de een de ander nu van de baan had gereden.
@edge: Je hebt inderdaad een punt, dat van de baan rammen zonder consequenties kan alleen hamilton. Dat hebben we nu echt 600x meer gezien dan hele schumacher ooit gedaan heeft, bijvoorbeeld bahrain 2014, austin 2015, japan 2015, etc etc.

Maar ik denk dat zn krediet nu over is. Hij maakte een zootje bij mclaren, red bull wilde m niet, en nu lijkt het erop alsof mercedes een beetje klaar is met hamilton. Rechtsreekse orders negeren en 1-2 riskeren zal niet zomaar weggeslikt worden. Sommige kranten denken dat Hamilton ontslagen gaat worden.
@john4545: Ga weg man hij behoort al tot de allerbeste ooit
Als Hamilton echt zo langzaam rijdt dan kan een wereldkampioen hem toch wel inhalen?
@roller:
Mijn naam is Martinus, en ik onderschrijf uw bericht.

Lewis strategie was niet eens zo gek. Hij had er Wereldkampioen mee kunnen worden als Verstappen of Vettel net een betere dag hadden gehad. Hadden ze niet. Een coureur die niet meer gaat voor het Maximale resultaat is geen coureur meer.

Als kijker was het dankzij Lil’Lewis alsnog een spannende race. En de strategie was wat mij betreft een prima sportief antwoord op de laffe “Ik rijd de race wel uit als 2e”-strategie” van Rosberg de afgelopen weken.
@roller: Als u had opgelet, dan was u bekend dat Hamilton alleen in de eerste sector met rechte stukken plankgas gaf, en de stukken waar geen ruimte om in te halen was, heel erg langzaam reed.
@john4545: Met 2 gelijke wagens & de gigantische DRS zones op dit circuit eigenlijk geen excuus om iemand niet in te halen als je de betere coureur bent.
@martinus: Sterker, als je met betere banden een 4-voudig wereldkampioen bent en 11 seconden in 6 rondjes dichtgereden hebt slaat het nergens op om de Mercedes van die minkukel Rosberg niet in te halen.

Toch?
@john4545:
Vettel had door dat Hamilton Rosberg probeerde te verneuken, hij heeft terecht zich in dat spelletje niet gemengd.
Als hij Rosberg had aangevallen, had Verstappen hem gevolg, en was het over voor Nico.
Verstappen had vooraf zijn voorkeur duidelijk gemaakt.
Klasse actie van Vettel
@martinus: dat is zeker een excuus om iemand niet in te halen. Ga alsjeblieft een beetje inlezen in de formule 1, je bent er zeker zo een die pas sinds Max F1 kijkt? Lewis pakte het strategisch geniaal aan op een circuit dat hier geschikt voor is.
@lambo4all:
Volgens mij zijn wij het niet met elkaar oneens.
En de vieze v.s. schone lucht maat het inderdaad moeilijk de raceleider in te halen.
Zeker in Baqu. Ik heb F1 nog gevolgd op de open kanalen van sbs, daarna rtl voor het bij ziggo kwam.
Stel jezelf inderdaad de vraag maar…wat zou ik doen in de schoenen van Lewis,
antwoord lijkt mij duidelijk. Alles op alles zetten om WK te worden.

Verder natuurlijk mooi voor Rosberg dat het zo ver niet heeft hoeven komen, maar die 2 strijden echt op het scherpst van de snede en dát is F1!
@eetvlagetmoney: Jij vindt expres niet racen, expres langzaam rijden en hopen om race van je concurrent te saboteren, strijden op het scherpst van de snede? Tijd voor een woordenboek om die term op te zoeken.
@john4545: over het hele seizoen genomen zeker wel, en vandaag ook… iedereen die het niet netjes van Lewis vind begrijpt in mijn optiek niet wat competitie is. Die 2 (Rosberg en Hamilton) hebben nooit een of andere ‘gentleman’s’ agreement afgesproken waarbij de een de ander gracieus laat winnen.

Zoals @suheyl ook al aangeeft, als dit was gelukt was het geniaal geweest.
@eetvlagetmoney: Monaco 2016 is het niet met je eens.
@john4545: Komt ook alleen maar omdat Rosberg daar zo ontieglijk langzaam was.
@john4545: Sabotage? hoezo?
@martinus: Googel het woord eens, en google daarna het woord ”sport” of ”sportiviteit” en zie hoe die 2 niet met elkaar kunnen leven.
@john4545: Maar er is niks gesaboteerd. Hamilton heeft tactisch gezien gewoon die race gecontroleerd voor de top 6. Dat je zo’n groepje kunt controleren door zo langzaam mogelijk te rijden dat niemand er voorbij kan of zelfs probeert, dan ben je in mijn ogen geen saboteur maar gewoon geniaal.
@dennisjuh95: Als het zo geniaal was….waarom is het dan niet gelukt? Vettel:”Ik kon Rosberg niet inhalen juist omdat Lewis te langzaam reed. Als ik een actie had gemaakt was ik daarna i de achterkant van Lewis geknald”.
Ik begrijp de gedachtegangen van de mensen in F1 echt niet meer.

Naar mijn mening heeft Lewis gedaan wat hij kon doen onder de omstandigheden. Dit willen wij als toeschouwers toch zien? De spanning en strijd? Nee, wordt hij veroordeeld omdat het niet “gentleman” of zo is.

Hetzelfde met de kritiek op Max.

Dit zijn racers pur sang. Die gasten gaan tot de limiet en nemen niet genoegen met een tweede plaats. In plaats dat we dit aanmoedigen veroordelen we het omdat er één of ander teambelang op het spel staat of een “gentlemens agreement”.

Schei alsjeblieft uit.

Stel nou dat Lewis het niet had gedaan, weet je hoe saai de race geweest zou zijn? Dan hadden we weer moeten teren op de acties van Max.
@rick-dos: Ja, want de actie van Rosberg op diezelfde Max, die telt natuurlijk niet.

Het enige wat ”spannend” was, was of Lewis echt zo laag bij de gronds is dat hij zn eigen teamgenoots race en kampioenschap wilde saboteren. Valsspelen. Als ik Nico geweest was had ik Lewis van de baan gecrashd.
@john4545: Welke actie bedoel je? Die ene waarbij, zoals zo vaker bij Nico, eerst faalde en toen alleen maar op het feit van het hebben van een sterkere motor en nieuwere banden er voorbij ging?

Jouw mannentje had een racer moeten zijn als Verstappen, Ricciardo, Alonso, Vettel en Hamilton dan hadden wij deze discussie helemaal niet gehad.
@rick-dos: Waarom ging jouw held Verstappen en Ricciardo in hun beter remmende en meer downforce hebbende auto niet voorbij aan Rosberg in het gedeelte waar Hamilton langzaam reed?

Altijd maar excuses waarom Rosberg geen waardig kampioen is, en Lewis valsspelerij met de mantel der liefde bedekken. Goh, wat een man ben je.
@john4545: Waarom heeft jouw held niet pole gereden en de race gewonnen?

Echt kampioenschap waardig gedrag van Rosberg.
@rick-dos: Een stuk meer kampioenschapwaardig dan dat slappe gedoe van Hamilton in 2008, toen in een bij elkaar gestolen met de grootste moeite van Massa ”won’.

Rosberg was de betere coureur. Hamilton verslagen, zelfs incluis gegeven punten in Monaco.
@john4545: Correctie: Rosberg had de betrouwbaardere auto. En was het niet voor het feit dat het ook nog de dominantste auto van het veld was dan had ik nog Ricciardo of Vettel met de titel er vandoor zien gaan vandaag.
@rick-dos: Hamilton heeft 6 races verkloot, incluis 4 bij de start van pole. Ik weet niet in welk universum dat als de schuld van de betrouwbare auto van Rosberg aangemerkt kan worden.
@john4545: En zelfs met dat feit had hij kampioen kunnen worden als z’n motor ‘m niet in de steek had gelaten in Maleisië en aan het begin van het jaar niet zoveel mechanische mankementen had moeten incasseren waardoor hij in België helemaal achter aan moest starten om nog een kans te hebben de rest van het seizoen.
@rick-dos: 1 race inderdaad. Nouja, staat het nu gelijk met de finale van 2014, toch? Als ik goed geteld heb heeft Rosberg meer problemen gehad dan Hamilton. EN die 3 nieuwe motoren tijdens Belgie was ook mooi meegenomen voor dhr Hamilton. Die regel is nu veranderd.
@john4545: Channel 4, waar het in GB op wordt uitgezonden zei dat in de afgelopen 3 jaar dominantie van MB, ROS en HAM beide 4 keer zijn uitgevallen door motoren leed. Daarvan heeft Ham dus 2 vd 3 kampioenschappen gewonnen.
Of het echt zo is, heb ik niet gechecked.
@john4545: Hamilton had hem anders echt wel ingehaald in monaco hoor.
@aallex: Wat irrelevant aan de discussie is of rijders sportief naar elkaar zijn. Rosberg ging in Maleisie 2014 en Monaco 2016 voor Lewis aan de kant, wat 14 punten verschil maakte. En toch won Rosberg dit jaar.
@john4545: al weer vergeten dat Rosberg Hamilton van de baanbvergfe in Spanje? En bovendien zo stom was om zichzelf daarmee ook uit de wedstrijd te rossen? Feit is dat Rosberg verre van eerlijk heeft gereden dit seizoen dat Hamilton meer pech had met de techniek. Vals spelen was het geweest als Hamilton iets had geprobeerd om Rosberg uit te schakelen zodat hij zelf kon doorrijden. Dit was een tactische race rijden en hopen dat het geluk jouw kant op valt. Netjes? Nee niet helemaa, maar niet zo erg als de actie van Rosberg in Spanje.
@w0o0dy: Zoals Hamilton Rosberg van de baand veegde in bahrain 2014, Suzuka, austin en hongarije 2015? Canada 2016? En ik heb een hoop gehoord, maar dat Rosberg de schuldige was in Spanje lijkt me toch te ver gaan.
@john4545: bij mijn weten heeft Rosberg in geen van die races een DNF achter zijn naam. Ja de acties van Hamilton waren soms hard.. maar wel goed uitgevoerd en met voldoende marge voor Rosberg om de race in de punten te rijden. Tot contact kwam het zelf niet zo vaak. Heel wat anders dan op volle snelheid opzettelijk je teamgenoot het gras in duwen.
@w0o0dy: Het kwam niet tot contact omdat Rosberg van de baan stuurde. Had hij zn auto laten staan, zoals in Spa 2014, dan was het veel vaker in tranen geeindigd. daarnaast staat het expliciet in de regels dat je niet een andere auto van de baan mag duwen. Dat die regel inconsequent door de stewards gehanteerd wordt doet er niets aan af.
@john4545: Als je die actie gewoon grondig bekijkt zie je gewoon het verschil tussen de inhaalacties die zowel Verstappen als Rosberg deden. Later uitremmen etc.
Ze zijn in Engeland, dan met name bij Sky F1, goed in het recht lullen van acties van de engelse coureurs. Een andere coureur was door Brundle waarschijnlijk wel als onsportief bestempeld, zoals Rosberg na de actie in Oostenrijk, waarbij die actie weer veel leek op eentje van Hamilton in Canada. Deze beide acties werd door Brundle met twee maten gemeten; tactisch wat Hamilton in Canada deed bij de start, onsportief handelen van Rosberg in Oostenrijk.
@wif1: Webber was erg kritisch hoor. Nouja, strikt genomen ook geen Engelsman.
Voor Rosberg zorgde het in iedergeval voor maximale spanning.
@dutchdriftking: Je wekt de suggestie alsof men alleen in Engeland men dit doet.
Ook andere media kiezen vaak ‘partij’.
– De Duitse media vaak opvallend voor Vettel.
– De Nederlandse media vaak opvallend voor Max verstappen.
– Finnen zullen eerder voor Raikonnen kiezen.
etc.

consequent zijn veel journalisten nauwelijks.
@martinus: het enige wat ik wil suggereren is dat op deze manier het voor Rosberg het meest zenuwslopend was. Er hoefde niks te gebeuren of hij zou ingehaald zijn door Vettel en Max. Door het trein rijden was er 0.0 ruimte voor fouten.
@dutchdriftking: daarbij komt ook nog eens dat als je een race rijd die “langzamer” gereden wordt, een klein foutje eerder gemaakt is dan tijdens een race op volle snelheid. Als er dan een foutje gemaakt wordt dan had Rosberg zomaar door Vettel en Verstappen ingehaald kunnen worden.
Paddy Lowe smeekte helemaal niks. Ze vroegen gewoon of ie wat harder wilde gaan rijden omdat ze een overwinning voor Mercedes in gevaar zagen komen.
Verder vond ik het gewoon een laffe actie van Hamilton. Ik snap het, want het was zijn enige kans op een titel, maar een tikje sneu is ’t wel.
@trustmeiamanengineer:
Waarom laf?
Als de auto voor je langzamer rijdt dan ga je er als wereldkampioen f.t. gewoon voorbij toch?
@martinus: Je lijkt te suggereren dat Verstappen en Ricciardo niet kunnen racen, en je je afvraagt waarom ze niet even langs Rosberg gereden zijn.
@john4545: nee.
@martinus: Vettel dan? Die was 2 seconde sneller dan Rosberg.
Aardige vent die Rosberg, maar vanuit het idee dat je winnaars is SE topsport als iconische personen wil zien, die mij Lil Lewis maar!
Ik vond het een briljante actie van Lewis! Daarnaast was Nico niet in de situatie gekomen als ie er gewoon VOORBIJ was gegaan. Want dat doe je als je coureur bent. Jammer dat Lewis’ actie niet lukte. Ben geen Merc fan maar zie liever een echte racer winnen dan een … Rosberg.
@str8six: Hij is geen echte racer omdat hij slechts 23 GP’s heeft gewonnen bedoel je?
@pomoek: moet ik dit nog serieus gaan uitleggen?
@str8six: ja, leg me dat alsjeblieft uit. Rosberg heeft dit seizoen laten zien uit het juiste hout te zijn gesneden. Hij heeft onder druk gepreseerd. Dat beste? Nee. Wel een waardig kampioen. En je wint niet 23 keer als je geen racer bent.
@pomoek: maar bij elk regendruppeltje reed hij als een oud wijf of beter gezegd een gemiddelde Nederlander als het regent…

Dus nee zeker niet de beste coureur…

Ham is net als max een stuk completer
@str8six: Waarom gingen Verstappen en Ricciardo niet gewoon VOORBIJ Rosberg? ZIjn dat ook watjes? Manmanman, wat een domme reacties hier.
@john4545: @john4545: daar heb ik t niet over… Verstappen en Rosberg. Appels en peren. Het enige wat je doet is proberen een reactie te ontlokken waar ik niet in mee ga. Over domme reacties gesproken.
@str8six: Als ik het goed begrijp kom je dus alleen hier om je Rosberg-haat te verkondigen, en als iemand je daarop met argumenten aanspreekt wil je niet reageren. Goh, wat volwassen.
@john4545: lees je eigen reacties hierboven even terug vriend. Ook bij Rick-dos; geloof dat jij er niet tegen kan als er kritiek op jouw Nico’tje wordt gegeven. Heel kinderachtig. Menneke.
@str8six: ..maar ik neem de moeite om inhoudelijk te reageren. Dat kan niet van jou gezegd worden. Kinderachtig mannetje much?
@john4545: ik lees je reacties toch. Je hebt ’t alleen maar over VES, RIC en VET. Dat die ROS dan maar wel voorbij hadden moeten gaan als ze zo goed zijn. Man, je vraagt aan andere mensen of ze uberhaupt wel iets af weten van F1 terwijl je zelf suggereert dat een RB/Ferrari zonder enige moeite een Merc voorbij had kunnen gaan. Dan vraag ik me af wat jij van F1 af weet? Als een ieder van bovengenoemde, exclusief ROS blijkbaar, vergelijkbaar materiaal had gehad dan hadden ze sowieso een actie gemaakt, zeker toen het zo close werd. Maar goed, geniet lekker van jouw Nico, het zal geen tweede keer gebeuren.
@str8six: Huh? Maar jouw argument was toch “was Nico niet in de situatie gekomen als ie er gewoon VOORBIJ was gegaan. Want dat doe je als je coureur bent.” dus de auto of track positie of banden doen er niets toe? Wat is het nou?
@john4545: je bent weer de fruitteler aan het spelen. Materiaal is waar het over gaat. Rosberg had er ik een gelijke auto voorbij moeten gaan. Een RB/Ferrari was dat niet gelukt.. Daarnaast zeg je hierboven dit: “Als ik Nico geweest was had ik Lewis van de baan gecrashd.” En daarna heb je het over “valsspelen” van Lewis… Jij zou iemand van de baan crashen maar wat Lewis deed kan niet? Apart verhaal.
@str8six: Dus de banden en de positie op de track is onbelangrijk? Waarom ging Vettel in een snellere auto er niet voorbij?

Als ik achter Lewis zat, en hij ging express langzaam rijden om mij kampioenschap te laten verliezen, dan was ik net zo gaan rijden als Hamilton bij Rosberg deed in Bahrain: van de baan knallen.
@john4545: Probleem is dat Rosberg niet bij Hamilton komen. Dus ook nooit had ie ‘m volgens jou zo sportief van de baan kunnen rijden. Wanneer Rosberg onder de seconde zat bij Hamilton, pareerde hij weer door boven die seconde te komen. Verschil tussen kleine en grote spelers.
@dennisjuh95: Die kleine speler heeft de grote speler wel in het kampioenschap verslagen. Zelfs die vieze truukjes van jouw ‘grote speler” werkte niet, en geeft dat kampioenschap nog meer glans. Mercedes baas heeft al alten weten dat Hamilton misschien ontslagen gaat worden. WIe is hier nu eigenlijk de grote en de kleine speler?
@str8six: Als Ros hem ernaast zet Laat Ham de auto naar buiten rollen of knijpen dan krijg je Ros op de Rem of naast de baan dus tijd verloren is plek of plekken verloren is kampioenschap verloren
@hoonigan247: joh.
@str8six: je komt er zelf mee hoor
Lauda was woedend op channel 4. “”Dit doe je niet als je voor Mercedes rijdt. Vroeger waren we ook geen lieverdsjes, maar er was wel respect. DIt was geen respect, dit was belachelijk en we zullen intern onderzoeken.”

Het is gewoon regelrechte sabotage, van zn eigen teamgenoot nota bene. Als Lewis gewoon die 4 poles niet verkloot had had hij dit niet hoeven doen. Het was nog stom ook, als Vetttel voorbij was gekomen en had gewoon had Rosberg gewoon 6e kunnen worden en nog winnen. Hamilton kreeg extra punten kado in monaco van Rosberg. Die race alleen al had hem 2e moete laten denken dit niet te doen. Hij is damaged goods, high maintenance, de reden waarom Red Bull Lewis Hamilton niet wilde hebben. Nee, ik ben erg blij dat Rosberg uiteindelijk gezegevierd heeft. Volgend jaar is hij nog veel sterker. Laten we hopen op een spannend seizoen tussen hem en Verstappen.
@john4545: jou bericht kan veel korter:
“Ik ben geen fan van Hamilton”
@vtechlover: Weer een ad hominem. Het maakt niet uit of ik fan of geen fan van Hamilton ben, ik kan nog steeds terecht kritiek hebben.
@john4545: Geen idee waarom supporters van Rosberg belangrijk vinden hoe snel Lil’Lewis of wie dan ook reed. Racen is simpel, rijdt iemand voor je te traag, dan ga je er langs en pak je meer punten. Rijdt iemand voor je te snel dan is dat balen.

Elke échte racedriver in de zelfde situatie zal hetzelfde doen.
Bahalve de 2e rijders van Ferrari rijdt niemand in de F1 om een ander kampioen te maken.
Zeker niet ten koste van je eigen positie in het kampioenschap.
Waarom dit wel van Lewis vragen?
@martinus: Nouja, for one, Nico ging voor Lewis aan de kant in Monaco. Dat waren 14 punten. 7 voor Lewis, en 7 minus Nico.
@john4545: Vroeger werd een kampioenschap ook wel eens zo beslist: https://www.auto123.com/ArtImages/128801/f1-senna-prost-suzuka89-inl.jpg

Al die types die nu bepleiten dat F1 een elite-sociteit met allerlei gentleman’s agreements moet zijn in plaats van een échte sport waarbij een sportman wél een strategie mag volgen die voor hem het maximale resultaat behaalt zijn anti-sportliefhebbers. Ook al gaat dat ten koste van een ander op het veld, zolang het reglementair is, is het reglementair. Punten zijn punten, en de winnaar is een winnaar.

Hoe kun je in hemelsnaam als sportliefhebber kritiek hebben dat de allersnelste man van alle rijders niet snel genoeg rijdt? Als dát echt de kern is van de kritiek, dan zou het toch aan de nr.2 zijn om de allersnelste man gewoon in te halen? Met 2 gigantische DRS-zones, is het niet alsof het onmogelijk was geweest voor laffe Rosberg om in zijn kampioenschapsrace ook als winnaar over de lijn te komen.
@john4545: Wat mij betreft moet Lauda niet zeuren. Mercedes heeft de constructeurstitel al een tijdje in handen, en hoe het vandaag ook zou eindigen, ook de coureurstitel zou naar een van de Mercedes-heren gaan. In zo’n situatie moet je (tenzij je Ferrari heet en een duidelijke rolverdeling hebt) je coureurs gewoon de baan op sturen en ieder hun eigen race laten rijden. Voor Lewis betekent dat de maximale punten pakken en hopen dat ‘ie door tactisch te rijden Rosberg in de problemen kan brengen, voor Rosberg is dat (voor Mercedes-begrippen) rustig rondtuffen op P2 of P3 en het kampioenschap binnenhengelen. En of er dan op het scherpst van de snede wordt gestreden of tactische dingen bij komen kijken (zoals nu) mag dan ook niet uitmaken, zolang ze elkaar maar niet van de baan rossen.

Zeuren over dat Lewis het elders heeft laten liggen vind ik ook wel een beetje sneu. Als dat het geval is, kun je ook stellen dat Rosberg de titel gewonnen heeft doordat ‘ie met zijn fout zowel zijn eigen race als die van Lewis verpestte in Spanje. Of dat Lewis genekt is door de mechanische pech o.a. in China. Of dat Rosberg het nooit zo ver had hoeven laten komen en hij de titel al veel eerder had kunnen grijpen. Dat zijn allemaal van die acherafwijsheden waar je niks aan hebt. Lewis probeerde Nico in de problemen te brengen, Nico speelde het op safe, en Nico werd uiteindelijk (terecht) kampioen.
@edge: Welke fout van Rosberg in Spanje? Hamilton startte van pole, waarom kon hij dat niet gewoon vasthouden? Ik dacht dat Rosberg zon mietje was die Hamilton niet kon inhalen?

Lauda is de grootste Hamilton fan, en als die al kritiek heeft dan is er wel wat mis hoor. Mercedes wil gewoon winnen en Hamilton zorgde gisteren dat die race bijna verloren ging aan Vettel, en Lewis negeerde instructies van de hoogste baas Lowe. Hamilton heeft de sfeer verziekt bij McLaren en is hard bezig bij Mercedes hetzelfde oor elkaar te krijgen. Red Bull wil hem niet en ik denk dat Ferrari zich ook wel 2x bedenkt. Gooi daar nog eens de punten die Rosberg aan Hamilton gaf in Maleisie 2014 en Monaco 2016, die hij nooit teruggegeven heeft en Hamilton is gewoon een valsspelende kleuter die links en rechts heel veel krediet verliest. En passant de titel van Rosberg nog meer glans geeft.
Rosberg is een waardig kampioen. Volgens mij heeft hij de 1e stap gezet na de race in de VS vorig jaar. Toen zat hij volkomen stuk. Terwijl Hamilton grapjes aan het maken was en heel vrolijk was na het behalen van zijn titel, En Rosberg voor gek aan het zetten was. Daar heeft Rosberg volgens mij besloten: Volgend jaar ben ik kampioen.

Dat vind ik dus zo mooi aan het kampioenschap van Rosberg. Nee hij is niet de beste coureur van het veld. Maar hij toont een enorme veerkracht een weerbaarheid. Gewoon een van de beste coureurs achter je weten te houden. Gewoon op karakter dus.

En Hamilton? Een geweldig racer. Maar tot vorig jaar in Texas vond ik ‘m een groot kampioen. Nu dus eigenlijk niet meer. Hij is een zeurpiet geworden. Een whiny little bitch. In 2017 moet hij maar weer laten zien wel een groot kampioen te zijn.

Voor mij is Hamilton de grootste verliezer van 2016.
@pomoek: er is een groot verschil tussen karakter en de snelste auto hebben. Laat ik het zo zeggen in een RB had onze Nico 0 races gewonnen.
@str8six: dat klopt. Daar zit een groot verschil tussen. Het zijn twee verschillende dingen. Namelijk. Of Rosberg races had gewonnen in een RB? Geen idee. Maar dat kan niemand zeker weten. En u ook niet.
@pomoek: hij is zeker de grote verliezer, hij had die rosbief in de pan moeten hakken. Had hij trouwens ook gedaan als hij minder mechanische pech had
@mrrallycross: waarschijnlijk wel. Maar dat is niet mijn punt. Hamilton heeft zich de afgelopen dagen op een vervelende manier uitgelaten over zijn teamgenoot. En nu in de race een raar toneelstukje opgevoerd. Dat laatste mag van mij hoor, part of racing. Maar hij heeft zich dit jaar teveel als een zeurpiet opgesteld. Ja veel pech gehad. Dat is inherent aan deze sport. Daar ga je gewoon mee om. Niet over bitchen. Dat doet hij wel. Dan ben je voor mij géén groot kampioen.
@pomoek: Ze hebben allebei over elkaar lopen bitchen het hele jaar door, dus dat argument valt 2 kanten op.
@aallex: Ik heb het specifiek over deze uitspraak van Hamioton: http://www.autoblog.nl/nieuws/hamilton-gunt-titel-niet-aan-rosberg-93228. Daarnaast begon hij in de race te roepen dat de overwinning voor hem niets waard was. Dat was denk ik om het langzaam rijden een beetje te verdoezelen. Dat langzame rijden mag van mij. Daar zo stiekem over doen vind ik flauw.

Tenslotte kan ik mij geen uitspraak van Rosberg over Hamilton herinneren die ik als kinderachtig betitel. En daar gaat het mij een beetje over. Hij was al wereldkampioen. Dan had hij zich ook naar zijn status moeten gedragen. En niet als een zeurend klein kind.
Niet zo janken. Waarom gaat die Rosberg er niet gewoon lekker langs als Hamilton te langzaam rijdt… Owja dan neem je risico en dat kan niet. Hamilton had kampioen moeten worden.
@mrrallycross: Omdat Hamilton precies langzaam ging rijden op de gedeeltes waar ook Verstappen en Vettel en Ricciardo ook niet konden inhalen. Of zijn dat ook minkukels? Begrijp je iets van GP racen?
@john4545: moet jij zo langzamerhand niet eens schone luier?
@koen0373: Ik dacht dat je vandaag vrij was, of toch weekenddienst?
Nou, hartstikke briljante actie van Lewis inderdaad. Maar wie is er ook alweer wereldkampioen…?
Nou, hartstikke laffe actie van Lewis inderdaad. Maar wie is er ook alweer wereldkampioen…?

Zo. Die non-discussie ook weer afgelopen.
Jammer dat Lewis niet veel eerder een stuk langzamer ging rijden. Had nog leuk kunnen worden. Hamilton had gewoon groot gelijk. Dat was zijn enige optie om het veld een kans te geven Rosberg te passeren. Niks onsportief, dit hoort ook bij racen.
Door zo te gaan anti-racen heeft Hamilton van Rosberg alsnog de verdiende wereldkampioen gemaakt, waar ik het eerst beide nog gunde.
Toen Max de teamorders niet opvolgde: de bekende NO. Was hij een held, Little Lewis nu de schemiel.. Winnaar is Rosberg, of je het nu leuk vind of niet..
Paddy Lowe heeft op laten tekenen dat het teambelang altijd voor het coureursbelang gaat. Als dat inderdaad de visie van deze man is, dan is hij wat mij betreft ongeschikt om een topsportteam te leiden (ondanks de successen). Lewis had simpelweg geen andere keuze en kwam met deze bijzondere tactiek op de proppen. De radioboodschappen van Mercedes gaven daarbij fijntjes te kennen dat ze per-se wilden dat Rosberg kampioen werd, zoals eigenlijk al het hele jaar duidelijk is. Misschien is Hamilton’s tactiek niet chique, maar dat was Senna ook zeker niet toen hij Prost de baan af ramde in Suzuka, of Verstappen toen hij zei dat hij liever Ferrari’s de baan af ramt dan ze voorbij laat gaan, en wie verafgoden we nu nog steeds? Lewis had alle recht dit te doen en Rosberg had er gewoon voorbij moeten proberen te gaan, dan was deze hele discussie niet geweest. Of we hadden een monstercrash gehad; ook leuk.
Echt een geniale actie van Hamilton. Alleen dit laat al zien dat hij de echte racer is. Het kampioenschap was hem ook meer gegund.

Rosberg is niet de betere maar profiteerde slechts van de pech die Hamilton had.
Prima actie van Hamilton. Ik heb mij tot de laatste ronde kostelijk vermaakt.
De spannendste wedstrijd van het jaar! En Lewis had volkomen gelijk, door alleen hard vooruit te rijden had hij geen kans.
Mensen die het gedrag van Lewis afkeuren zijn zo vreselijk politiek correct. Denk je dat Schumacher ooit zoveel titels had gewonnen als hij op het circuit een sociaal dier was geweest, en continu met andere belangen bezig zou zijn. Nee, natuurlijk niet.
Schumacher, Hamilton, Verstappen, dit zijn winnaars, echte coureurs die meer kunnen dan alleen maar volgas clean alle rondjes uitrijden (zoals Rosberg). Ja, Nico haalde Max mooi in, maar dat kwam vooral door z’n veel snellere auto. En het was ook een redelijk unicum, heb hem dit seizoen ook veel zien stuntelen met aanval- en verdedigingswerk.
Nee, dankzij Lewis werd het voor de kijker ook weer een beetje spannend, anders was het een saai slot geweest. Ecclestone mag blij zijn met zulke rijders. Als Mercedes per se alle controle wil, moeten ze volgend jaar lekker 2 robots laten rijden, weet ik zeker dat alle kijkers afhaken.
@jaapiyo waarom is het logisch dat Trulli het veld niet kon voorblijven als hij vooraan reed? Tijdens kwalificaties kon hij blijkbaar ook de snelste zijn.
@lucchino: in mijn ogen haalde hij in de kwalificaties regelmatig ‘meer uit de auto dan dat erin zat’, vooral in zijn periode bij Jordan en later Toyota. Kwalificeren is een aparte discipline, om dat ene rondje supersnel te zijn. Zie ook Ricciardo versus Verstappen dit jaar. In de kwalificaties is de Ozzie vaak sneller, in de races is het omgekeerd.

Om 300 kilometer lang betere auto’s voor te blijven gedurende de race is een stuk moeilijker, die coureurs achter je hoeven de limiet minder op te zoeken, hebben daardoor wellicht ook minder bandenslijtage et cetera.

Je zou ook kunnen zeggen dat Trulli niet zo goed kon racen, maar hij heeft zijn teamgenoten (inclusief Alonso) over het algemeen toch redelijk partij geboden dus wat mij betreft was de kritiek op hem onterecht. Die gasten in snellere auto’s die achter hem klem zaten in de trein hadden gewoon beter moeten kwalificeren.
@jaapiyo: Snap je punt nu wat beter.. En racen is idd heel wat anders dan kwalificeren. Verstappen is juist beter dan Ricciardo in racen, omdat Verstappen beter kan aanvallen en verdedigen. Als je op kop rijdt, doe je in feite hetzelfde als kwalificeren, je hebt namelijk niemand voor je, en aangezien je de rondjes het snelst kunt rijden, zal de aandrang achter je ook wel meevallen.
Anyway, ligt vast allemaal iets genuanceerder, maar ik begrijp je punt. Leuke artikelen verder over de F1 :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).