Jullie hadden aan de foto natuurlijk al gezien waar hij staat.
Bij de combinatie Brits en Zagato denk je als autofanaat waarschijnlijk in eerste instantie aan Aston Martin en niet aan Bentley. De allerbekendste creatie van de Italiaanse carrosserie-kunstenaars is ongetwijfeld de Aston Martin DB4 GT Zagato. Aan deze bloedmooie klassieker hangt tegenwoordig een prijskaartje van acht cijfers voor de komma. Ook bijvoorbeeld de Aston Martin DB AR1 en de dit jaar nog gepresenteerde Vanquish Zagato staan bij de meesten waarschijnlijk nog scherp op het netvlies.
Toch vergeep Zagato zich enkele jaren geleden ook aan een auto van dat andere (nog steeds bestaande) sportieve Britse traditiemerk. In 2006 spraken de CEO van Bentley en de ‘capo di tutti capi’ van Zagato elkaar op het Concours D’Elegance van Pebble Beach. Van het een kwam het ander en in 2008 werd op de autoshow van Genève de Continental GTZ aan de wereld gepresenteerd. Het bleek al snel niet ieder’s smaak te zijn, maar een bijzonder ding is het sowieso.
Van de auto die duidelijke trekken van de uit 2006 stammende Ferrari 575 GTZ vertoont, werden uiteindelijk negen exemplaren gebouwd. Dat wil zeggen, gewone Continentals konden aangeleverd worden en daarna door Zagato tot GTZ worden gemaakt.
Dat is ook gebeurd met dit exemplaar dat oorspronkelijk uit België afkomstig is en nu te koop staat bij Louwman Exclusive. De basis stamt uit 2005 maar heeft dus pas enkele jaren later zijn metamorfose ondergaan in Italië. Niet alleen het exterieur maar ook het interieur is daarbij aangepakt, getuige bijvoorbeeld de Z-vormige merkschildjes in het leder op de hoofdsteunen en achterstoelen.
De vraagprijs bedraagt 755.000 Euro op Nederlands kenteken, dus inclusief BTW en BPM. Een pittig bedrag, maar een koopje ten opzichte van de eerder aangehaalde 575 GTZ. Daar werd in 2014 800.000 Euro op geboden, maar de verkopende partij sloeg dat af. Nu is de ‘rari GTZ ook wel veel zeldzamer dan de Conti GTZ: van de eerste werden maar zes exemplaren gebouwd.
Bedankt Stephan voor de tip!
Hemeltje lief, wat een gedrocht
@eetvlagetmoney: dat lijkt wel een gesmolten E.T!
@str8six: ’t is maar goed dat autoliefde blind is…
@bullzeyersn: anders had ie nu bij ’t grof vuil gelegen
@eetvlagetmoney: net een Chineese kopie!
Enkele weken geleden was ik op een event in de UK waar ook zo’n GTZ aanwezig was.
In het echt toch wel een indrukwekkende wagen, heel anders qua look dan een ‘gewone’ Continental.
@rohrl-fan: Als je m recht op een betonblok rijdt is de look ook heel anders, per definitie worden ze er vaak niet mooier op.
Maar ik snap je doelstelling.
Nee, doe maar niet. Toch een beetje een mispeer van Zagato dit.
Maarja, de Continental is dan ook een ijzersterk ontwerp. Valt bijzonder weinig aan te verbeteren. Velgen en two-tone kleurstelling zijn dan wel weer leuk gedaan.
@Rob: ik ga even vloeken in de kerk maar eigenlijk vind ik dat Zagato meer misperen dan raakperen heeft gebouwd. Er zitten enkele pareltjes tussen maar de rest is vaak meer van hetzelfde. ‘Zwevende’ dakconstructie, double bubble en een raar daklijntje naar de achterklep en klaar is Zagato.
@gulli:
Over de modellen van na 2000, eens! Hun “neo-klassieke” periode. Zo noemen ze het zelf ook. Vind het ook geen briljante ontwerpen. Hoewel die V12 Zagato, waar ze ook mee geracet hebben (historisch uitermate correct!), wel een lekker ding is. Zoveel stoerder dan een Vantage of DB11.
Maar feit is wel dat Zagato al jáááren één van de weinige overgebleven echte coachbuilders is. Knap wel. Volgens mij bouwt het gereanimeerde Touring Superleggera ook haar auto’s in de Zagato fabriek. En hun historie is gewoon om te smullen. Hoogtepunt wat mij betreft de Lancia Fulvia Sport, kwiek sportwagentje. Nipt gevolgd door de Alfa Giulietta by Zagato, superieure racewagen(tje). Zo ontzettend mooi….
Nee, de archieven van Zagato (gaat terug tot de jaren 20) zitten vol met parels wat mij betreft en het is tof dat zo’n firma vandaag de dag nog levensvatbaar is.
@gulli: Alle modellen van Zagato zijn misperen.
@Rob: de achtersteven van de GTZ vind ik anders een stuk mooier dan het origineel.
Zo speciaal dat hij mooi is. Ik wil hem wel.
Dit is het type auto dat hier in de comments flink afgezeken gaat worden, maar ik vind ‘m wel gaaf!
Is er niet mooier op geworden. Jammer, wel zeldzaam. Originele Bentley C GT blijft prachtige auto.m
Ik vind hem ook gaaf. Maar voor dat geld niet .
Is louwman ook sponsor van ab?
Mestkever op wielen…
Zo is dat even op een dure manier auto verneuken.
Mooier dan de “gewone” Conti, maar ondanks dat not my cup of tea
Prachtig!
Die grille maakt ‘m niet mooier. Lijkt wel een Routemaster (u weet wel, de oude rode Londense dubbeldekker) van voren.
Achterkant als een mislukte Lancia… ik trek deze verhoudingen niet.
Dit is gewoon te retro.
Wat een monster. €755.000 teveel als je het mij vraagt.
Er rijdt nu ergens een Chrysler 300c met een Bentley gril, en deze heeft naast de Chrysler gril de achterlichten van een Lancia geërfd. Hoe verneuk je een auto zeg…..
Zagato… Ugh
Ziet er niet uit zeg, gatver.
Mooi caddy stuur?. Mooie kleuren combi
Stond eerst bij bourgoo in knokke te koop voor enkele weken
En dit bewijst maar weer dat Zagato alles verprutst. Maar nee, toen ik dat de vorige keer zei werd ik zowat van autoblog weggepest?
Leepu and Bernie
Wat een gedrocht. Vooral de achterkant.
Doe mij maar de “standaard” bentley…van de rest vh geld een mooie reis en een appartement in amsterdam