Dit zijn de nieuwe motoren en technieken van Jaguar

Auteur: , 16 Reacties

Jaguar heeft de komende jaren de nodige innovaties voor ons in petto. De Britten komen niet alleen met nieuwe motoren, maar gaan ook onze voorruit voorgoed veranderen.

Het virtuele windscreen van Jaguar

Ingenium-motoren
De fabrikant wil de komende jaren sneller en eenvoudiger in kunnen spelen op de trends en milieu-eisen van dat moment. Daarom hebben ze een lichtere, compactere en milieuvriendelijkere serie viercilinder motoren ontwikkeld: de Ingenium-familie. De belangrijkste vernieuwing is daarom niet de gewichtsbesparing van 80 kilogram, maar de modulaire opbouw.

De Ingenium-blokken hebben bijvoorbeeld allemaal dezelfde boring, slag, cilinderafstand en cilinderinhoud (500cc). Daarmee zorgt Jaguar er namelijk voor dat de benzineversies veel gemeen hebben met de dieselblokken en er makkelijker verschillende soorten motoren gemaakt kunnen worden.

Virtual Windscreen
We doen het allemaal weleens: Whatsappen of internetten op onze telefoon. Jaguar hoopt met een virtuele voorruit (zie video op Autojunk) te voorkomen dat we te vaak afgeleid raken. Zo willen de Britten belangrijke gegevens als je snelheid, navigatie-informatie of een waarschuwing voor naderend gevaar op het glas projecteren, zodat je alleen nog maar voor je hoeft te kijken. Jaguar Land Rover experimenteert overigens al langer met allerlei augmented reality-technieken en paste dat zelfs al toe in een van zijn concepts.

Het Virtual Windscreen kan ook gebruikt worden tijdens rijvaardigheidstrainingen of in de racerij. Zo kun je de virtuele racelijnen en rempunten van een circuit laten zien, je rondetijden tonen of zelfs racen tegen een ‘ghost car’. Dat zal de virtuele racers onder ons bekend voorkomen van games als Gran Turismo of Forza Motorsport.

Handgebaren
Jaguar wil daarnaast dat je de auto’s van het merk in de toekomst kunt bedienen met handgebaren. Dan hebben we het natuurlijk niet over een claxon die reageert op een opgestoken middelvinger, maar veel scheelt het niet. Jaguar redeneert dat het veiliger is, als je niet steeds op zoek hoeft naar allerlei knopjes, bijvoorbeeld om een andere radiozender te kiezen.

Dat zou in de toekomst bijvoorbeeld moeten kunnen met een simpele veegbeweging, want Jaguar beschikt al over een techniek die dergelijke bewegingen nauwkeurig kan registreren, genaamd E-Field Sensing. Ter vergelijking: je smartphone kan pas vanaf 5 millimeter meten wat je met je hand doet, terwijl het systeem van Jaguar dat al vanaf 15 centimeter kan.



16 reacties

Besturen met handgebaren is de meest nutteloze uitvinding ooit. Het klinkt leuk, maar niemand gebruikt het echt. Het is ook enorm onpraktisch om beginnen te zwaaien met je handen om de radio aan te zetten als je gewoon simpel op een knopje kan duwen.
@fejjie: idd, net zo nutteloos als het met je ogen scrollen op een samsung s4/5. Je telefoon in je hand hebben maar je duim even op een neer bewegen is te veel gevraagd
@fejjie: @marikoelolo ik ben het niet eens met jullie. Als gebruiken van een Samsung s5 (hier voor note 3 en iPhone 3gs t/m 5) kan ik zeggen dat die functies zeer handig kunnen zijn als jij je telefoon niet gebruikt voor alleen socialmedia.
De opbouw van hun motoren modulair maken vind ik top maar extra informatie op de voorruit hoeft echt niet voor mij. Je wilt toch nog altijd optimaal zicht, niet verhinderd door meldingen etc. Die handgebaren zal ook leuk zijn met kinderen in de auto!
@chaudfontaine: of tijdens een verhit gesprek in de auto als er Italianen aan boord zijn…
Als ze de motoren modulair maken kunnen ze ook een keer lekker gek doen met het aantal cilinders.. Ben heel benieuwd of we dan naast 3-cilinders(ja, die komt er heus wel straks), 4-, 6- en 8 cilinders dan straks misschien ook 12-cilinders krijgen.. En alhoewel ik dat niet verwacht, wordt het met modulaire techniek ook makkelijker om een blok te bouwen met 5 of 10 cilinders! *droomt nog even verder*
@EJS: dergelijke aantalen cilinders in een motor bestaan allang, als je dan iets geks noemt kom dan met een 7-cilinder blok of doe is maf, 13-cilinders.
@theghost:

Ze bestaan lang maar zijn zeldzaam. En ik weet niet of je erover nagedacht hebt waarom 7- en 13-cilinder motoren niet bestaan, maar daar is een goede reden voor..
@EJS: dat van die modulaire motoren klinkt heel erg gelijkaardig als wat BMW ook begint te doen met hun motoren
Leuk dit, maar dit is mooie sier maken met de rommel die leveranciers als Bosch of Siemens ontwikkelen. Jaguar heeft nou niet bepaald veel ontwikkelingsbudget, nogal een gemarhinaliseerde fabrikant/merk.
In vroegere tijden kon je een Jaguar ook al met handgebaren bedienen. Één ferme tik op het dashboard was vaak al genoeg om alle boordelectronica te laten werken.
Die racelijnen lijken me leuk op de snelweg. Of een ghost van degene die zo lekker hard over die 80 km weg scheurde. /sarcasme off
De motoren snap ik, maar handgebaren en een voorruit vol informatie zit ik niet op te wachten
Met die motoren modulair deed Volvo al, 2 liter 4 cilinder, 2,5 liter 5 cilinder en daarom hadden ze net als BMW een lijn 6 3.0
@raymond_witvoet: idd…en dat was jaren geleden. Zo’n bericht laat eerder zien dat je nou niet bepaald voorop loopt, Jaguar! Zo’n HUD bestaat ook al jaren! Toch heeft het merk altijd iets charmants naast het Duitse geweld…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).