Buitenkansje: bijzondere Alpina B12 5.7 Coupé te koop

Auteur: , 37 Reacties

De inmiddels 25 jaar oude 8-Serie van BMW is vandaag de dag in vrijwel iedere vorm een bijzondere klassieker te noemen. Maar er zijn bepaalde edities die nét even iets specialer zijn dan de rest. Zoals dit pareltje.

Tel even mee. Van de originele BMW 850CSi zijn er in vier jaar tijd 1.510 gemaakt. Het Duitse Alpina heeft van deze beperkte selectie 57 modellen onder handen genomen en omgetoverd tot B12 5.7 Coupé’s. Van deze 57 exemplaren zijn er vervolgens zeven uitgerust met het stuur aan de rechter kant, en daarvan hebben niet meer dan twee exemplaren een handgeschakelde zesbak. Waarvan dit er een is.

Kortom, als u bijzonder Alpina-spul zoekt, dan kijkt u hier naar één van de meest uitzonderlijke Alpina’s. Niet in de laatste plaats omdat dit exacte model in 1993 werd besteld door die notoire autoverzamelaar uit Brunei, met zijn loodsen vol ongebruikte bolides.

Buitenkansje: bijzondere Alpina B12 5.7 Coupe te koop

Zoals gezegd, de basis is een twaalfcilinderige 850 CSi. De BMW-specialisten uit Beieren boorde de cilinderinhoud op van 5,6 liter naar 5,7 liter, en zorgde met een aangepaste ECU mapping voor een vermogen van 420 pk. Het onderstel werd aangepakt met Bilstein-dempers en 20-inch Alpina-velgen. Ook legde Alpina er een handgemaakte motorkap van carbonfiber op, die voor een gewichtsreductie en meer motorkoeling zorgt.

De met opties afgeladen auto kwam in 2001 bij een Alpina-dealer in Nottingham terecht. Inmiddels staat dit exemplaar bij The Hairpin Company in het Britse Wiltshire, met 10.000 kilometer op de teller. Of de volgende eigenaar hem dus nog even wil inrijden. De prijs is op aanvraag.



37 reacties

Poeh, ik wil wel. Prachtige wagen.
1 van de mooiste BMW’s!
@isobmw: misschien wel de mooiste imo
@boenket97: eerder vandaag was er een artikel over de BMW 507, als er nou toch nog eens een mooie BMW is…
@mashell: dat zeker ! Maar dit vind ik persoonlijk toch iets mooier, qua uiterlijk dan.
Maar om die motorkap dan mooi passend te maken was dan weer te veel gevraagd.
@towi1989: Lijkt me niet meer dan een strookje opstandig rubber dat iets uitsteekt. In ieder geval geen euvel dat moeilijk te verhelpen is..
@frietjemet: dan hadden ze het ook wel even kunnen doen dus:p
Lelijke stuurwielen altijd im BMW’s uit deze periode.
Ben ook niet kapot van dat grijze leer.
@pallas: lelijk??? Het is wat groot en daardoor juist prettig aanwezig. En er is ook niets mis met muisgrijs……
Ben benieuwd wat zoiets nog moet kosten. Ben bang dat het erg duur zal zijn, dat je toch beter iets anders kunt kopen :(
@utr1984: heel duur.
Kopen en ombouwen tot Volga V12 :v #kwijl !!
https://www.youtube.com/watch?v=LoxkbGtt8fk
Prachtig echt geweldig dit!!
Als Alpina is zo’n 8-serie toch wel een erg begeerlijke wagen! Jammer van het stuur aan de rechterkant..
Lekker schakelen met een dikke V12 maar mij zul je nooit in zo’n auto zien. Vind het een van de mooiste oudere BMW’s maar aan de andere kant ook een hele foute samen met de E36 coupe. Dat komt door het gedrag van mensen die erin rijden/reden.
@Homer55: Wat een onzin! elk merk heeft zo zijn petjes fans die zich misdragen op de weg.
@bofkont: Kan het alleen maar eens zijn met Homer55… Een fraaie kar, maar zeker hier in Den Haag is het de ultieme paupermobiel.
@Jochempie: Begrijp ik, maar de echte kenner weet dat dat absoluut niet het geval is.
@bofkont: Begrijp me niet verkeerd, ik vind het hartstikke stoere wagens maar ik zie ze ook als hele foute auto’s. Het is niet misdragen op de weg maar meer van iedereen moet de “eigenaar” met “zijn” auto kennen. En zo kan ik er genoeg opnoemen in mijn omgeving.
@Homer55: het ligt er maar net aan wie er in zit, dat vormt dan ook meteen het uiterlijk van de auto. Een oude grijze man met bril in een sl uit 1995 transformeert een kamperbak qua uiterlijk naar een liefhebbers auto
@Homer55: dom babyboomer commentaar, meer kan ik er niet van maken. Je kunt je gewoon geen beamer veroorloven, dát is jouw echte probleem..
@parker: Inderdaad!
Stuur zit aan de verkeerde kant..
@ghost: joh.
Geweldig apparaat! Best wel stijlvol zo in het zwart, met een heel klein fout randje. Dat hout maakt het helemaal af, das war damals. Enige minpuntje is de audio. BMW kennende hadden ze destijds vast al een OEM audiosysteem. Maar dat is vast wel te regelen als je de auto zou willen.
Toch wel een van de geilste 90s coupe’s! Zowel stock en als deze Alpina B12!
Mooi, dik, maar nee toch maar niet.
@ricardo
“wilT inrijden.”? Niet kloppende grammatica klopt niet ;)
Doe mij maar dan een 500 sec brabus of sl73 amg, much better.
Waarom zou je hem verkopen!?
@f40racer: omdat het een nogal zware wagen is en dus lekker in papieren loopt als er iets vervangen moet worden.

O, en iets met benzineprijzen…
Prachtig!
In de periode dat dit soort spul nieuw was, vond ik het prachtig. BMW 8.. Met V12; wat geweldig.
En dan zie je nu het interieur… wat een ellende. Daar heeft men de afgelopen 20 jaar pas een echte stap gemaakt! Wat een ellende is dit zeg: verschillende kleuren, niks zeggende tellers, vreselijk stuur. Noop, niet mijn ding.
Om t klokje rond te maken: buitenkant is tijdloos, binnenkant: waar je zit, niet!
20 jaar geleden van gedroomd, 15 jaar geleden gekocht.. Veel plezier, en ziet er nog steeds goed uit… Maarja, 1 op 3 gemiddeld anno 2014 ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).