Donkervoort in Gulf-pyjama op Marktplaats is DUUR

Auteur: , 46 Reacties

Het is zeker een fraai exemplaar, maar voor dit geld..?

Deze Donkie komt uit 2004 en het is een D8 270 GT4. Het apparaat heeft namelijk een GT4-update gehad die kort gezegd neerkomt op een nieuwe uitlaat en andere engine mapping. Dolletjes, maar hoeveel pk’s levert dat op? 271 stuks dus, op een leeggewicht van nog geen 700 kilogram. Succes om dat in bedwang te houden!

Het apparaat is uitgevoerd in Gulf-kleuren en op de teller staan iets meer dan 35.000 kilometers. Verder heeft deze GT4 grotere spoorbreedten dan de gewone D8 wat de wegligging uiteraard ten goede komt. De instelbare vering komt van WP en het interieur zit vol coole metertjes waarop je allerlei belangrijke dingen in de gaten kunt houden.

Vraag van de dag: wat kost al dat moois? Vervelend antwoord: 85.000 euro. Goeie deal wat jullie betreft?



46 reacties

Op zoek naar Renault voorraadvoordeel? dat vind je HIER!
Veel geld om vervolgens alsnog dakloos te zijn…
ik verwoord het nog even:
vijfentachtigduizend euro voor een Kitcar, met vijfendertigduizend op de kilometer teller. voor dat geld koop ik wel een nieuwe auto met meer zit plekken en meer ruimte
@kimhung: kitcar??
@kimhung:

Blijkbaar heel erg lastig om respect te hebben voor Joop Donkervoort die alweer bijna veertig jaar auto’s bouwt en verkoopt…in tegenstelling tot ene Victor M.

En dat in Nederland. Kitcar? Dude…
@FrankypankyV8: Sterk over gewaardeerd merk,zeker in vergelijking met een Caterham welke meer rijplezier geeft, en inderdaad hoe je het wend of keert het kitcar gehalte is ,zij het professioneel zeker aanwezig.
@toniominestrone:

Ja, daarom bouwt Joop alweer 40 jaar auto’s? Ik vind dat zeer knap dat hij dat in Nee-derland voor elkaar heeft weten te krijgen.

Een Donkervoort blijft heel na tien of vijftien jaar [50k kms]. Een Caterham van die leeftijd kun je dan opnieuw laten doorlassen…
@bmwe81 @frankypankyv8 @thearchitect @rednasnamsob
Achter een schermpje een commentaar leveren kan ik ook. Onderbouw het, probeer mij te overtuigen. begin een discussie met me aan. Ik heb er geen moeite mee. Achter een schermpje of onder 4 ogen.
dat ik dit een kitcar vind is niet zo gek

http://int.caterhamcars.com/sites/default/files/styles/slideshow/public/slideshows/fr_home_275_3.jpg?itok=CBUIwOs_

Buitenkant komt gewoon overeen met elkaar.
hij heeft de allure van een kitcar. de vorm, gewicht, en sowieso de verschillende stoelen die er in zitten(dat is gewoon toevallig) Hij straalt gewoon heel veel FUN uit, wat bij een echte kitcar ook hoort.

maar dat is mijn mening!

en dat het Nederlands is, dat is oud nieuws.
KLM is ook Nederlands, Philips ook, ASML, D.A.F. Etc. Etc.

niet neerbuigend naar dhr. donkervoord hoor, want kwa ondernemerschap heeft hij het goed gedaan.
hij heeft Nederland goed gevestigd in de autowereld, maar dat heeft de ENE Viktor M. ook gedaan. het is alleen jammer dat het zo is gelopen. Want als het hem was gelukt met Saab, dan weet ik zeker dat ik niemand had gehoord.

onderbouwen met: Joop Donkervoort die alweer bijna veertig jaar auto’s bouwt en verkoopt is meer een stukje verhaal van een geschiedenis les, sorry hoor maar daar kan ik niks mee.
ken bedrijven die 100 jaar bestaan en een koninklijke voor hun naam mochten gebruiken.
Die hebben het helaas niet gered. Ze hebben een doorstart kunnen maken, maar dat koninklijke mogen ze niet meer gebruiken. dus 40 jaar zegt natuurlijk niks.

De onderbouwing van thearchitect, kon ik me dan nog in vinden

Dus aan jullie de eer om te zorgen dat ik mijn woorden terug neem


succes:)
@kimhung: Tja. Waar zal ik eens beginnen. Joop Donkervoort wilde ooit de Lotus/Caterham 7 in Nederland importeren. Maar toen hij met de eerste auto bij de RDW kwam, kreeg hij geen goedkeuring. Interieur was onder andere te smal en een heleboel andere zaken die niet klopten. Joop ging naar Caterham met het verzoek de wagen aan te passen voor de Nederlandse markt. Caterham stuurde Donkervoort weg: voor die paar auto’s per jaar zouden ze het ontwerp niet aanpassen. Domme Hollanders!
Op dat moment kon Joop twee dingen doen:
(1) opgeven en zeker weten dat al het geld dat hij er in gestopt had nooit meer terug zou zien.
(2) zelf de wagen aanpassen en wel geschikt maken voor de Nederlandse markt.
Joop koos voor optie 2.
In het begin was de Donkervoort als kit verkrijgbaar. Dat klopt. Maar Donkervoort was een perfectionist en was niet gelukkig met een aantal van de door anderen gebouwde wagens. Daarom besloot hij alleen nog maar complete auto’s te leveren. Dus niks kitcar. Dat was vanaf dat moment over en uit.
Joop bleef de auto verbeteren. Eerst kwam de S8, daarna de S8A met onafhankelijke achterwielophanging. En daarna een turbo.
De “samenwerking” met Ford beviel niet zo lekker. Joop vroeg aan Ford of er een kans was dat er Cosworth met katalysator zou komen. Nee, zei Ford, doen we niet. Dus heeft Donkervoort zelf die motor met kat ontwikkeld. En gepresenteerd op de Salon van Genève, om te zien dat Ford twee stands verderop de doek aftrok van de Sierra Cosworth Sapphire met katalysator.
Klein sprongetje in de tijd. Donkervoort is een perfectionist. De samenwerking met Ford was matig. In Duitsland is Donkervoort populair. De toenmalige baas van Audi kwam tijdens een weekend Nürburgring een aantal mensen van de Duitse Donkervoortclub tegen en raakte met hen in gesprek. En kwam daarbij sterk onder de indruk van de auto’s.
Een paar weken later kreeg hij een brief. Van Donkervoort. Die wilde graag samenwerken met Audi, techniek van hen gebruiken voor zijn auto’s. En zo geschiedde: er zijn bij Audi 2 technici continu bezig voor Donkervoort. De 5 cilinder die nu in alle Donkervoorts zit is van Audi afkomstig. Transmissies worden aangepast voor Donkervoort.
Dan over de wagens zelf. Sinds de D10 uit 1988 is de afstand tussen Donkervoort en het origineel alleen maar groter geworden. De auto’s van nu zijn veel en veel moderner dan welke Caterham dan ook en worden met grote precisie en liefde voor detail in elkaar gezet en gebouwd van de beste materialen. De carrosserie wordt gemaakt van koolstofvezel en kevlar. Het chassis is een “hybride”, gemaakt van aluminium en koolstof.
De motor met minstens 340 pk hoeft slechts 740 kg in beweging te krijgen.
Wel iets anders dan een kitcar, maar dat is slechts mijn mening.
Ik vind die € 85.000 dan ook niet te veel, alleen vind ik de kleurstelling matig.
@kimhung:

Quote: “Achter een schermpje een commentaar leveren kan ik ook”

Met afstand de meest kansloze reactie…want lulde jij dan vanachter je schermpje over Joop Donkervoort? Juist!
@FrankypankyV8: ik zei niks over joop Donkervoort. Wel schreef ik dat joop Donkervoort een goede ondernemer is. Ook vind ik dat zijn auto op een kitcar lijkt.
@FrankypankyV8: Waarom begint iedereen over ‘Joop’ te praten wanneer Donkervoort wordt genoemd. In reviews valt het me ook altijd op. Bijna alsof Joop alle Donkervoorts persoonlijk in elkaar schroeft.
@boenderaar: tof stukje achtergrond, thx!
@boenderaar:

Donkervoort heeft de eerste auto’s inderdaad zelf met zijn eigen handjes gebouwd…Dus ja…
@kimhung: Ik vind het ook veel geld, maar een Donkervoort een kitcar noemen ….
Een kitcar is een bouwpakket dat je naar eigen smaak en budget kunt modificeren.
Een Donkervoort is dat niet.
En zoals @frankypankyv8 zegt, het is respectloos voor iemand als Joop Donkervoort.
@kimhung: beetje oneerbiedig om neerlands auto trots een kitcar te noemen….

OT: €85k ligt wel in de lijn van de prijzen die voor een 2e hands Donkervoort worden gevraagd. Staat op de site van Donkervoort een D8 uit 2003 met 180 pk voor €63k . Is het het waard? imo voor dit exemplaar niet, maar dat komt door de kleurstelling. Anders (als ik het geld had en de parkeer garage) was het een no-brainer. Dit is en blijft mijn favoriet.
@rednasnamsob: er is vast wel een parkeergarage in de buurt..
2 de zelfde stoelen kan je voordat bedrag natuurlijk niet verwachten..
@kennone: de stoel van de bijrijder is van ondergeschikt belang bij een Donkervoort. Deze stoel van de bestuurder is waarschijnlijk goedgekeurd door de FIA zodat je er gelijk mee het circuit op kan
Je hebt enkele auto’s die zeer goed staan met een Gulf livery. Dit is er geen van.
Wat kost zo’n donkervoor nieuw dan wel?!?!
@jorden: Sommige wel het dubbele van deze. De debiele prijzen van Donkervoort bestaan voor een groot deel uit arbeidskosten en niet uit de toegevoegde waarde van het toch al niet uitzonderlijke design of rijeigenschappen.
@sezz: en je spreekt uit ervaring?? Rijeigenschappen zijn juist zo bedoeld. Je zal moeten werken in een Donkervoort

@jorden: Dit model wordt niet meer gebouwd. Ze bouwen sinds kort de D8 GTO. Deze heeft een basis prijs van €126.000 (excl BTW/BPM). en ja met meeste zit in de arbeid. De bouw van 1 auto duurt ongeveer 6 maanden. Alles wordt door Donkervoort zelf gedaan.
@rednasnamsob: 80k voor een Lotus Super 7 clone is alle ervaring die ik nodig heb om het debiel te vinden. De Donkervoort gemeenschap kent een groot ons-kent-ons gehalte geeft hen misschien het gevoel dat anderen niet kunnen wedijveren met hun drive experience. Terwijl zij het juist zijn die dit niet kunnen met andermans vermogen tot rationele afweging, volgens mij dan.
@sezz: een clone…. Is een beetje een understatement. Dit is in alles 100% een verbetering tov van het origineel waar hij inderdaad op gebaseerd is.
@rednasnamsob: Punt dat ik wilde maken is dat dit relatief gezien zeer dure wagens zijn, en ik waag te betwijfelen dat iemand die een dergelijk bedrag eenmalig voor zijn/haar dreamcar te besteden heeft allereerst aan een Donkervoort denkt.
Donkervoort occasions hebben bovendien meestal een lage km-stand in verhouding tot de leeftijd, waardoor ik vermoed dat de meeste eigenaren buiten dit merk ook nog andere wagens bezitten waardoor de negatieve prijsafweging voor hen minder relevant is.
Nog met de oude heerlijke 1.8 20VT turbo.
@jorden ongeveer 180k voor de basisversie dunkt mij.
@flevocarspotter: Bedankt! Dat is belachelijk veel geld zeg. Ik snap dat het handarbeid is, maar het is geen waar voor je geld iig.
Ik blijf een Donkervoort liefhebber maar blijf ze ook absurt duur vinden. Zeker voor een auto van 13(!) jaar oud. Daarbij vind ik deze wrap(neem ik aan) niet geslaagd..
Voor 85k zou ik toch echt iets anders kopen. Een Focus-RS met mountune package oid kom je met 400+pk ook leuk weg. Nee geen Donkervoort niveau maar ook geen Donkervoort prijzen..
voor dat geld bouw ik liever zelf een westfield (20k) en tune ik die zelf wel (10k). Dan houd ik nog geld over voor een garagebox (20k) en dan houd ik nog 35k over voor brandstof en vaste kosten.

En dan heb je een nieuwe, perfect op jou afgestelde kitcar in precies de juiste kleur en een garagebox en geld om ook daadwerkelijk met de auto te rijden.

Bovengenoemde bedragen zijn schattingen.
@flevocarspotter: dat wil ik je wel eens zien doen voor dat geld. En met die kwaliteit. En met dezelfde rondetijden.
Of überhaupt een auto bouwen.
btw, die 200 km/u topsnelheid… is dat een foutje ?
Een auto van 680 kg met 271 pk aan boord moet toch tot grotere prestaties in staat zijn, toch ?
Of zit er een begrenzer op ?
@thearchitect: waarschijnlijk korte ‘bak verhoudingen.
@560pkferrari: Zou kunnen, maar ik dat geval vind ik 6 sec. naar de 100 weer te traag.
Maar goed, lekker boeien verder..
@thearchitect: sneller dan 200 durfde de testrijder niet.
85k voor een auto waar je eigenlijk net niks aan hebt behalve in de buurt van huis rijden en circuit. Voor dat geld had ik zonder na te denken een F355 GTS F1 gekocht overigens…
@spykerboy:

Kun je flink op leeglopen, in tegenstelling tot een Donkervoort.
@spykerboy: dat is veel duurder rijden, minder snel en net zo onpraktisch.
Om nog maar over het imago te zwijgen.
@janjansen: Daar gaat het mij niet om, leeglopen kan je immers op elke auto.. als je zoveel geld voor een donkervoort kan neerleggen (wat je meestal koopt als 3e auto ofzo), kan je ook net zo goed een ferrari kopen, sure kost maandelijks iets meer maar je rijdt dan ook een Ferrari, en dat is natuurlijk ook wat waard
Veel te duur! Het lijkt me wel een fantastisch vervoermiddel om mee naar de 24-uurs race in Le mans te gaan.
(Off topic: Shmee ging laatst volledig uit z’n dak met de D8 GTO RS. Meer dan 400pk en 100k GBP. Dat kost blijkbaar een nieuwe in Engeland).
Fijn zo’n 20VT van Audi!
Mooi dat je de hoofdprijs betaald voor een opgesoepte 2.0 Cosworth die je eigenlijk voor relatief weinig al heel makkelijk richting de 400 betrouwbare pk’s kan krijgen. 280pk is stage 1 tuning en bestaat als ik het goed heb voornamelijk uit turbodruk tuning dus een ander chippie. Hoe dan ook, ooit een keer meegereden in Donkervoort en de beleving is wel machtig moet ik zeggen en iedereen verrekt bijna zijn nek als je langsrijdt. Laat staan in Gulf livery
@wheresmycossie: vlg mij zit er een Audi blok in.
@rolov: als ik me niet vergis zijn oudere kleinere modellen met Cosworth’s uitgerust. Daarna Audi blokken inderdaad
Mjoah of t geld waard is is aan de koper. Zou m overgins graag willen hebben maar koop voor dat geld liever een nieuwe TTRS, gebruikte Cayman GT4 of of of…
Nou Joopie, ouwe tijger.
Wat een lovende reacties hierboven over jou en je autootjes. Dik voor mekaar show.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).