
Vergelijkingen tussen een ‘standaard’ GT-R en ‘standaard’ 911 Turbo hebben we al heel vaak gezien, maar wat dacht je van een dragrace tussen twee zwaar getunede exemplaren? Twee auto’s die allebei rond de 1.000 pk ter beschikking hebben.
Tijdens het recent gehouden Moscow Unlimited 500+ dragrace evenement namen een 1.100 pk sterke Nissan GT-R AMS Alpha 12 en een 950 pk sterke Porsche 911 Turbo Protomotive/Switzer R911 het tegen elkaar op. De totale race ging over 1 mijl (1,6 kilometer), maar ook de tijd over een kwart mijl (400 meter) werd gemeten.
Hoewel de uiteindelijke uitslag wellicht niet verrassend is, zitten er toch de nodige verrassingen in deze race.
Ik hou van dit soort auto’s.
@maseratizzzzzzzz: Ik niet
Die Porsche was snel weg :O
@sirmustang: launch control
Da’s k*t als je met een van die auto’s daar in Rusland in de file staat..
@leuiken: Of voor een stoplicht. Minderwaardigheidscomplex.
Bijzonder, ik heb zo niks met die GT-R. Blijf het wel verbazend vinden hoe hij presteert.
Filmpje laat goed zien hoe groot die Nissan is..
@MARS: bedoel ’t formaat, niet de prestaties!
@MARS: Als ze maar niet teveel met Renault doen!
@dotternetta. Deze nissan is wel een echte,en geen renault met nissan embleem.
De Porsche is dus duidelijk beter. De Nissan maakt het op het einde goed met z’n extra pks.
@2176cc:
Ja want z’n bestuurder reageerde beter op het licht dus is de auto beter???
Rare redenatie.
@jrk68: Reactietijd is erbuiten gelaten, het gaat namelijk om de ET. Elapsed time.
@2176cc: bij Barclays zoeken ze nog `cijfermasseurs`. misschien een leuke baan voor jou?. als je na een paar honderd meter al een hogere topsnelheid hebt dan ben je niet DUIDELIJK slechter. Op zijn best het begin van een discussie over circuit/dragstrip vs straatauto. Dit soort tuning is voor dit soort wedstrijdjes. Het gaat niet over ET maar over de eerste over de streep: GTR.
@rover: Yep, ze hebben een plak asfalt midden in ’t bos, afzettingen, flinke tuning op peperdure bolides, overal camera’s en meetapparatuur opgehangen om vóóral geen exacte tijd op te meten… Mijn god zeg, wat een reactie dit…….
@rover: Blijkbaar weet jij weinig van dragracen af. Om de auto’s te vergelijken kijk je naar ET. De combinatie van ET+RT zorgt ervoor wie er uiteindelijk wint. Echter zie je dat er qua ET weinig verschil tussen zit. De Porsche wint het op de 1/4 mile en is dus beter weg qua tractie en optrekken in het begin. Daarna loopt de GTR echter in, voornamelijk door meer vermogen. Ik ben dus wel benieuwd hoe de Porsche het doet als die ook 1100 pk heeft.
@2176cc: kijk, je kan wel beter voetballuh, met een man minder spelen enz…, maar als je minder goals maakt dan de tegenpartij …dan verlies je ;-).
@2176cc: Ik dacht een beetje hetzelfde, de porsche heeft de 400 meter gewonnen, dat betekend dat hij lichter is en zijn vermogen goed kwijt kan. Dat de Gtr uiteindelijk op snelheid wint, want ondanks dat zijn snelheid 20 km/h hoger is op het eind, scheelt het maar iets van 0,2 sec. Je hebt auto’s die onverslaanbaar zijn op de 400, maar op de volle mile haal je ze zo in door een andere verhouding van de versnellingsbak of gewoonweg een hogere topsnelheid. ik vind dat de Porsche zijn mannetje heeft gestaan!
@2176cc: leg eens uit aub waarom zonder valse start en eerder over de streep de gtr niet `de winnaar` is want dat snap ik inderdaad niet. Is hij niet sneller over de streep en waarom is dat niet de bepalende factor om te winnen? in mijn ogen wint de porsche de 1/4 mile en de gtr de mile. de beste is..niet duidelijk?
Kaasboerin: ik kijk naar bereikte topsnelheid en bovenstaande. en ik ga niet `gokken wat het pk verschil betekent want dan kan je net zo goed helemaal niet meten. is dat zo rampzalig dat je je god erbij moet halen?
@rover: Tuurlijk is de GT-R de winnaar. De eindtijd van de GT-R (ET+RT) is 26.027 sec en die van de Porsche 26.218. Ik doelde erop dat de Porsche toch 150 pk minder het ‘beter’ doet omdat het verschil zo klein is.
@2176: sportief van je, respect!
@2176cc: Dat een 911 meer tractie heeft is mij ook wel bekend en op de kwartmijl is die inderdaad 1 tiende sneller.
En je hebt gelijk als je zegt dat de Nissan het wint op vermogen maar draait het daar niet om bij dragracen?
Volgens mij draait het daar om 3 zaken.
Reactietijd, tractie en vermogen.
@jrk68: Daar draait het zeker bij dragracen om en om nog wel meer zaken. Ik ontken ook niet dat de GTR hier gewonnen heeft alleen is de Porsche met 150pk minder bijna net zo snel waaruit ik concludeer dat die dus beter is :).
@2176cc: Nissan is wel zwaarder.
Denk dat de pk/kg verhouding nagenoeg gelijk is…dus zo oneerlijk is nou ook weer niet.
Dat die Porsche sneller wegkwam leek me gewoon launch control.
@bozewolf: deze Porsche heeft geen launch control. Nog de oude tiptronic.. Hij kwam sneller weg door een andere verhouding van de eerste en tweede versnelling. En wellicht de motor achterin. En daarnaast is de pk/gewichtsverdeling wel goed vergelijkbaar, maar op dit soort highspeed dragraces speelt de downforce afstelling (drag) ook mee, net zoals bandenbreedtje/bandenspanning en noem het maar op. Doe er de eerste wet van Newton bij en dan spelen de extra pk’s van de gt-r ook nog eens mee.
@Ferdinand1: Geen LC?
Ding kwam lekker van zn plek dan. GT-R was een stuk minder snel weg. Wellicht geen zin om zn transmissie om te toveren in een lokale speurtocht.
@jrk68: Daarnaast zit er volgens het filmpje 900 pk in de Porsche en 1100 in de Nissan.
@2176cc: Sorry 950pk.
@jrk68: LOL! Ik betwijfel of je dat ook had gezegd als ’t andersom was geweest gezien je eerdere reacties.
@kaasboerin:
Nee gewoon een kwestie van de beelden goed bekijken.
Als het zou gaan om welke auto ik in dit geval op mijn oprit zou zetten is het toch de Porsche.
@jrk68: De skyline weegt veel meer .
en als je puur naar tijd en topsnelheid kijkt maakt hij gehakt van de porsche.
Zelfs met een slechte start pakt hij hem zo makkelijk terug ,maar dit is een tunings vergelijk en zegt in principe niks over de auto’s .
Je hoopt altijd op de Porsche maar eigenlijk weet je wel beter
@Mbaas: 1100-950=150pk verschil. Makkelijk zat, snap niet wat mensen hier spannend aan vinden.
@kaasboerin: Ik zeg dikke pwn door de Porsche op de 1/4 mile ;)
@kaasboerin:
Pk is niet alles…gewicht en koppel spelen ook een rol.
@kaasboerin: gewichtsverschil is ook iets om rekening mee te houden lijkt me
@Mbaas: ik hoop altijd dat de kever verliest ;). Vind het verschrikkelijke auto’s
Kennelijk hebben ze daar geen deurwaarders, of worden die gasten gefinancieerd door 1 of andere oliebaas.
die 911 ziet er in iedergeval nog normaal uit! die gtr is op deze manier echt spuuglelijk!
Gewicht. En het feit dat de porsche eerder vertrekt helpt de nissan ook al niet.
Was zeker verrassend. De Porsche vloog weg vergeleken met de GT-R en op het einde scheelt het ook niet veel of de Porsche had gewonnen(dankzij de goede start). Russen blijven baas met dit soort evenementen!
Meer pk’s betekent meer snelheid. Topsnelheid van Nissan was 337 km/h en van Porsche 312 km/h of zoiets. Dat zegt wel genoeg.
Had de GT-R bestuurder wel launch-control aanstaan? Of mag dat niet bij een drag race… Ik was erg verrast dat de Porsche zo snel weg was.
Ik vind de GT-R een prachtig staaltje techniek, maar de Porsche is magistraal. Doe mij die maar!
@socawarrior: denk niet dat de auto het lekker vind ( launch control met 1100 paardjes )
@kevinRS6: Porsche had een 0.4 seconde snellere reactietijd, dat verklaart de grote voorsprong in het begin. Ze hebben beide launchcontrol en hebben deze zeker gebruikt. Zonder launchcontrol gaat die veel minder lekker van zn plek omdat je anders vanaf 1000 toeren start en je niet weg kan knallen.
@Joerek: is dit denk je de standaard versnellingsbak ( launch control ) ?? Het is denk ik meer dan een standaard gtr met alleen meer vermogen..
2176cc, die porsche word gewoon dik in gemaakt.
Je moet wat beter kijken, de rt tijd van de gtr is 0.4 langzamer dan die van de porsche. als je ff kijkt naar de snelheid is de gtr op de 1/4 mile al bijna 10 km sneller.
Daarbij zal de gtr ongeveer een kilo of 140 extra gewicht hebben.
De porsche word gewoon zoek gereden, de vraag is alleen of ze daad werkelijk wel zoveel pk’s hebben
@kingjap: Dik ingemaakt? met reactietijd erbij is het verschil op de 1 mile 0.191 sec. Niet echt heel veel lijkt me.
Om eerlijk te vergelijken kun je juist beter alleen naar de ET kijken. Dat is de tijd die de auto aflegt vanaf de start to 1/4 dan wel 1 mile. Je RT wordt daar puur bij opgeteld voor je totale eindtijd. Dat de snelheid van de GT-R bij de 1/4 mile hoger is maakt niks uit. De ET van de Porsche blijft lager en die had dus bij de 1/4 mile eerder over de streep gekomen ook al hadden ze allebei dezelfde RT gehad.
Het gewicht zit volgens mij minder verschil in dan 140 kg en er is neit te zien hoeveel eruit is gehaald bij beide auto’s.
@kingjap: 140 kg? Standaard weegt dat ding bijna 1800 en de Porsche 1440 d8 ik
Je weet gwn dat de GTR gaat winnen bij dit soort filmpjes. Maar get was wel spannend
Hoewel ik n gtr fanboy ben; mijn felicitaties aan de porsche! Heb er nog niet veel zo zien vertrekken!
Holy shit, dat er auto’s bestaan die sneller weg zijn dan de GTR!
Beide superauto’s. Toch heb ik het idee dat de Porsche beter op het groene licht reageerde.
Ongeëvenaarde techniek, die Nissan. Beter dan alle andere auto’s. Maakt er gehakt van. Vreet ze met huid en haar op. Meer waar voor je geld. Moderner.
Maar doe mij toch maar een Porsche.
@swaffelaer: Ik was het bijna met je eens totdat ik laatste zin las waarom dan alleen vanwege de naam voor de Porsche? Je zegt hetzelf de techniek van de GT-R is ongeevenaard en subliem.
@agera: het moet totdat ik je laatste zin las zijn.
Ik geef me gewonnen ik spreek geen voorkeur uit. Beide auto’s wil ik ontzettend graag hebben het zijn misschien wel 2 van de meest heerlijke wagens van het moment. Eigenaren van deze bolides zijn gewoon geluksvogels ze kunnen gewoon dagelijks optimaal genieten van hun wagens.
Eerlijk is eerlijk Japanner of niet maar de GT-R doet niks onder voor een Porsche, Ferrari of Lamborghini het is gewoon een van de beste auto’s ooit zeker als je kijkt naar prijs/kwaliteit.
2176cc, timtussengas,
FF goed kijken, GTR 1740kg en de dikste 911 turbo 1595kg
Een simpel rekensommetjes geeft aan 145 kg meer voor de GTR.
Dan moeten we nog over de prijs beginnen van de jap en de duitser, zit ook wel een verschil in.
timtussengas,
1440 kg voor een porsche???! een plat geslagen kever bedoel je?