
De BMW 5 Serie beschikt over een fraai dashboard. Twee fanatieke knutselaars vonden ‘m zelfs zo fraai dat ze nu van de digitale tellers kunnen genieten in hun 3 Serie.
We gaan ervan uit dat de volgende generatie van de 3 Serie standaard beschikt over dezelfde display, maar tot die tijd zul je zelf de handen uit de mouwen moeten steken. Dat gebeurt dan ook volop, want op Bimmerpost lezen we over een Taiwanees en een Rus die de blits maken met het dashboard uit de 5 Serie. Sterker nog: die displays zijn bij Turner Motorsports te koop voor ruim 2.000 dollar.
Of het slim is om met de elektronica van je BMW te rommelen, dat blijft natuurlijk de vraag. Het display op de foto’s werkt ogenschijnlijk naar behoren, maar we hebben zo’n vermoeden dat je niet hoeft te rekenen op coulance als je je bij de dealer meldt met een elektronisch probleem.





Ziet er niet slecht uit!
Noem mij ouderwets, maar ik heb 10x liever analoge tellers.
@DonEmilio: Ik ben te jong te om ouderwets te zijn lijkt mij (21 jaar). Maar ik ben het volledig met je eens!
@redneckdarian: moi aussi
@redneckdarian: ik ben met 19 jaar nog iets jonger maar ook ik heb liever analoge tellers. Veel fijner.
@ej20g: het meest leuke ik als je oude auto hebt, dat de tellers ’trillen’. Geeft toch weer een beetje karakter.
@redneckdarian: Haha ben ook nog maar 21 hoor. Dat trillen van de tellers herken ik als ik met de e9 rij.
@DonEmilio: waarom heb ik een vermoeden dat jij mijn broertje kent….
@rw1994: Ik zou het niet weten kerel. Voornaam? Wellicht doet dat een belletje rinkelen bij mij.
@DonEmilio: Je rijd een e9 en heet toevallig emo?
@rw1994: Ik rij e9, maar heet Emilio geen Emo. Dus…geen match dan.
@redneckdarian: ik rij voor mijn stage in veel verschillende auto’s en je ziet inderdaad dat voornamelijk veel auto’s van voor de jaren ’90 dat trekje hebben. En dan voornamelijk de kleinere auto’s. Dat is inderdaad stiekem best wel leuk!
@ej20g: mijn golfje 3 heeft er inderdaad ook last van, maar dat laat denk ik net een beetje ‘leven’ zien haha :)
@redneckdarian: hahahaha. Heerlijk! In de auto van me pa geeft ie 160 mph aan als je 20 rijdt. Top!
@redneckdarian: Ik ben 17 nog jonger en ik heb niet eens een rijbewijs, maar analoge vind ik ook mooier :)
@DonEmilio: ik ben het met mijn 20jaar ook volledig met je eens. Zelfs in de gedimde stand vind ik de displays in het donker vaak nog te fel. Doe mij maar zo veel mogelijk tellers, schakelaars en knopjes met rood/oranje verlichting.
@boenderaar: Kijk jij snapt em, heerlijk zo’n oranje gloed op je dashboard.
@DonEmilio: Ik ook. Ik wordt hier stekeblind van (vooral ’s nachts). Analoge klokken (dus niet een analoge weergave op een LCD-schermpje o.i.d.) zijn veel rustiger aan de ogen.
@DonEmilio: idd tegen woordig moet alles digitaal maar of dat nou altijd mooier of verbetering is. Analoog heeft wel iets vind ik en is ook veel minder storings gevoelig lijkt mij
@DonEmilio: Inderdaad! Vroeger had BMW een analoge verbruiksmeter, heerlijk, ik hou echt van dat soort dingen. Een analoge turbo meter bij oude Volvo`s, geniaal. Ik ben dan ook blij dat mijn auto nog heerlijk analoge meters heeft.
@dutchdriftking: Ja zo’n boost gauge op een Volvo, mooi spul is dat. Ben toevallig net een stukje wezen cruisen met mijn e30 die heeft inderdaad nog een econometer, maar daar moet je niet te vaak naar kijken ;P
@DonEmilio: haha die verbruiksmeter is de enige waar ik zowat naar kijk. Altijd mn best doen om m onder 1/10 te houden wat zelden lukt. (E34 m20b20)
@styns: Haha herkenbaar. Vooral bij acceleratie schiet de wijzer echt naar rechts. Mijn e30 is een 325e m20b27 en moet zeggen dat die bij normaal rijden best redelijk is qua verbruik. Tof overigens dat je een e34 rijd, die zijn in rap tempo uit het straatbeeld verdwenen.
@DonEmilio: ik ben 15, en ben het ook met je eens.
@DonEmilio: Ik ben 18, maar ik heb liever N/A, 6-bak en analoge tellers :)
God, wat mis ik de tijd van heel veel metertjes…
Ik vind dit een beetje kitscherig en onrustig, waarschijnlijk word ik oud…
@gtwillem: Op de artikelfoto staat ie waarschijnlijk in de sportstand. Het scherm verandert mee met de rijmodus dus in comfort stand ziet hij er anders en rustiger uit.
Welke 5 serie heeft dit display? Ik had op vakantie een 5 uit 2014 als leen auto en die had gewoon nog ouderwetse tellers.
@Donstil: het is een optie
@ettie: Ooh vandaar. Ziet er wel fraai uit namelijk.
@Donstil: wij hebben hem op onze m550d
@borro4: Kijk. Dat is nou eens informatie waar ik wat aan heb.
@123bat: wilde even laten weten dat ze een m550d hebben volgens mij
@Donstil:had je er net een voor de facelift, de facelift is minimaal en heeft standaard een digitaal dashboard.
Maar waarom? Ik vind die oranje klokken van bmw altijd lekker rustig.
Zijn dat die displays die regelmatig in Nederland uit de auto’s gejat worden?
@commentaar1: klopt kun je dus terugkopen voor 2000 dollar bij turner motorsports ;)
@bofkont: als hij hem inbouwt is het een koopje
@commentaar1: daarom bied deze tuner ze aan voor 2000
@rob5nismo: stomme app als die nu eens sneller commentaar zou laden
Het is ook een gaaf display!
Ik vind het black panel display met analoge meters en een (vrijwel) onzichtbaar LCD onderin persoonlijk mooier. Daarbij is het enige voordeel van een volledig digitaal display dat je er mooie animaties in kan programmeren, en dat doet BMW dan weer niet.
Als het kan waarom niet…. Alleen wat een takke werk zeg
Deze is eigenlijk van een facelift 7 serie, ook als optie in 5 te krijgen
Ik Vind het geen toevoeging aan de auto. Het werk dat er in zit is het wat mij betreft niet waard.
heb een 640d gran coupe met innovation pack (grafisch display zit in het pakket), aan de ene kant heeft het wat futuristisch en high tech, aan de andere kant snap ik de analoge voorkeur aangezien dat een “mechanische” feeling geeft
E46 en e39 dashboard blijven het allermooist. De e90/e60 waren tegenvallers, maar de f10/f10 lijken gelukkig weer wat meer op de oldskool dashboards. Vooral als je het control display uitschakelt
Koop dan gewoon een 5 serie als je dat dashboard wilt hebben.
De 5-serie heeft een “fraai” dashboard. Smaken verschillen natuurlijk, en dat mag ook. Toen ik pas een demo 5-serie mee kreeg wist ik van het bestaand van dit Nintendo dashboard af maar was in de veronderstelling dat het ging om digitaal geprojecteerde meters met een analoge look. Dat klopt ook tot kiest voor de “sport-stand”, dan krijg je het op de foto getoonde in mijn ogen spuuglelijke dashboard te zien. Echt BMW onwaardig, knightrider niveau. Overigens wel knap overgebouwd in de 3-serie maar dat is heel wat anders.
Geef mij ook maar de vertrouwde analoge meters. Maar om eerlijk te zijn: het is realistisch ervan uit te gaan dat er over pak hem beet 10 jaar in bijna geen een oude auto nog een traditioneel dashboard zit. Het wordt allemaal digitaal, of we dat nou mooi vinden of niet. Simpelweg omdat het goedkoper is en de mogelijkheden qua functionaliteit legio zijn. Het feit dat in de nieuwe S klasse het hele dashboard (ook lelijk in mijn ogen) digitaal is kun je gerust al een duidelijk signaal zien. Want de S heeft in het verleden laten zien de benchmark te zijn als het gaat om bruikbare technologie die langzaam maar zeker in goedkopere auto’s gemeengoed wordt. Nu is het vaak nog een optie zo’n digitaal dashboard (Passat, BMW en Ford Mondeo volgens mij ook), maar
dat zal niet lang meer duren. En het heeft ook voordelen en biedt mogelijkheden. Kijk naar hoe Audi het inmiddels doet in de auto TT. Ook
daar vind ik het persoonlijk verschrikkelijk. De klokken die altijd als twee mooie ronde objecten voor je stonden zijn nu vervangen door
één groot scherm waarop alles geprojecteerd wordt. Je kunt het niet mooi vinden, het is wel heel logisch en functinoneel. Want wie heeft
er behoefte aan 100% van de tijd info over snelheid en toerenteller? Die ruimte kun je prima gebruiken om de navigatie te tonen. Je bent
tenslotte wel 100% van de tijd aan het navigeren. En dan zijn we gelijk af van de steeds groter wordende en in mijn ogen vaak ook helemaal
niet mooie nav-schermen die de vorm van het dashboard bepalen. Met als ultiem voorbeeld van lelijkheid het Pathe-bioscoop scherm in de Tesla S.
Dus laat de automobielfabrikanten maar experimenteren en implementeren. Er komt een moment dat er waarschijnlijk hier ook weer WEL fraaie
vormen komen. Dan hebben we EN weer een mooie dashboard EN de functionaliteit en mogelijkheden van de nieuwe technologie.
Mijn Renault uit 2005 heeft ook een digitaal dashboard , doe mij maar zon ouderwetse naald die heen en weer danst.
Waarom zou je er niet mee ‘rommelen’ het is maar een display met hoogstwaarschijnlijk dezelfde aansluiting.. In Duitsland waar je je auto meer zelf samenstelt dan hier in NL is het al het veel normaler. Zo heeft een college een 5 serie van stoelen uit de 7 serie…
Om welke 3 serie gaat het?
Welk model ? Welk bouwjaar?