• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitse ANWB adviseert: deze benzine moet je hebben als je in Duitsland tankt

Auteur: Bas Leesberg, gepost 19 december 2025 om 15:02 – 15 Reacties

‘’Het is onbegrijpelijk waarom er zo weinig gebruik van wordt gemaakt.’’

Of je nu voor een kerstmarkt, de wintersportvakantie of de Autobahn even naar Duitsland gaat; het is altijd handig om nog even de tank vol te gooien bij een Duitse Tankstelle. Je bent er tussen de 1,50 euro en 1,70 euro kwijt voor een litertje benzine en diesel is er nog wat goedkoper. Als je dan eenmaal bij de pomp in Duitsland staat, welke benzine moet je dan tanken?

Het antwoord op die vraag komt de ADAC. In een persbericht geeft ADAC-werknemer Christian Laberer een update over de recente benzineprijsontwikkelingen bij onze buren. Super E10 kost er nu ongeveer 1,69 euro en diesel 1,61 euro. Daarmee zijn de prijzen respectievelijk gedaald met vijf en vier cent ten opzichte van vorig jaar.

“Hoewel de prijzen zijn gedaald, is tanken nog steeds relatief duur. En het huidige herstel kan snel omslaan als er internationale crises ontstaan, met name in het Midden-Oosten”, zegt de Duitse benzine-expert. Laberer ziet ook een ontwikkeling die hem niet zint. Benzinerijders mijden E10-benzine.

Soorten benzine in Duitsland

Even snel voor de onwetenden: E10 is benzine met maximaal 10 procent bio-ethanol. Deze benzine heeft vrijwel altijd een octaangetal van 95. Daarom is Super E10 bij de Duitse pomp hetzelfde als onze Euro 95. E5 (of Super) staat dan weer gelijk aan Euro 98.

E10 is vrijwel altijd goedkoper dan E5, zo ook in Duitsland. Toch kiezen veel Duitsers voor E5 of een andere premium benzine. De benzinerijders zijn bang voor motorschade door de extra bio-ethanol. Ook benoemen zij dat je minder energie uit E10 haalt, je daardoor meer brandstof nodig hebt om aan hetzelfde vermogen te komen en dus alsnog duurder uit bent.

Benzine tanken in Duitsland: ga voor E10

Toch adviseert Laberer met klem om voor E10 te gaan. “Het is onbegrijpelijk waarom er zo weinig van wordt gebruikt. Super E10 zou eigenlijk meer dan 90 procent van het marktaandeel in benzine moeten hebben”, zegt hij. Het argument over mogelijke motorschade gaat volgens hem niet op. Zo blijkt uit onderzoek van de Duitse VDA dat 99 procent van alle Duitse benzineauto’s probleemloos op E10 kan rijden. Het overige procentje zullen oldtimers zijn.

En het verbruik en bijbehorende hogere kosten dan? Ook daarmee kun je de keuze voor E5 niet verdedigen. Het brandstofverbruik neemt maar minimaal toe. Vanaf een prijsverschil van zo’n drie cent per liter is E10 al de moeite waard. Normaal gesproken is E5 zo’n zes cent per liter duurder dan E10.

Kortom, sta je in Duitsland aan de pomp en twijfel je? Kijk even of je auto E10 lust via E10 Check en ga voor de goedkopere en milieubewustere benzine.

Ook interessant!

  • ANWB: "straks 3 euro per liter voor benzine"
  • Video: Vrouw tankt benzine in een tasje
  • Tanken in Duitsland kan een stuk duurder worden door dit voorstel
  • Ultra schone benzine heeft nog maar één probleem

Nieuwste artikelen

  • Dit is de nieuwe auto van Andy van der Meijde
  • Gloednieuwe Nederlandse SUV’s aan diggelen door inschattingsfout
  • Duitse ANWB adviseert: deze benzine moet je hebben als je in Duitsland tankt
  • Grote automerken liegen over actieradius, maar daar komt verandering in
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, benzineprijzen, duitsland, tanken

Vorig bericht: « Grote automerken liegen over actieradius, maar daar komt verandering in
Volgend bericht: Gloednieuwe Nederlandse SUV’s aan diggelen door inschattingsfout »

Lees Interacties

Reacties

  1. dedon zegt

    19 december 2025 om 15:48

    Wauw, de mileu-politie heeft zijn intrede gedaan bij de ADAC.

    Iedereen die wel verstand heeft van motoren weet dat E5 echt altijd veel beter is.

    Login om te reageren
    • The Alpina fan boy zegt

      19 december 2025 om 16:34

      De ADAC heeft er dus inderdaad meer verstand van. Als je motor niet voor RON98 gemaakt is heeft tanken daarvan geen enkele zin. Die extra pk’s zitten dan alleen tussen je oren.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        19 december 2025 om 16:49

        Absoluut waar. Maar ik tank het af en toe in de dailies voor de additieven. Die je overigens ook uit Vpower kan halen, wat gewoon 95 is volgens mij. In de fun auto, die maar heel weinig rijdt (helaas), gooi ik wel altijd 98 met additieven. Niet voor de pks, maar schijnt wel wat beter te zijn als de motor weinig draait.

        Login om te reageren
      • O plaat zegt

        19 december 2025 om 16:51

        Klassiekers met een carburator hebben echt 98 nodig omwille van het lager ethanol gehalte. Bij mijn mustang kon ik zelfs 10 jaar na de restauratie opnieuw mijn carburator vervangen wegens de schade die de ethanol doet op de koperen sproeiers en op de vlotter en ik heb enkel 98 of hoger getankt.

        Login om te reageren
      • barchettadriver zegt

        19 december 2025 om 19:17

        Niet helemaal, mijn barchetta kan officieel op 95 E0 lopen, maar omdat 95 tegenwoordig altijd E5 en in NL E10 is, loopt die auto behoorlijk rommelig op 95. Je ruikt de ethanol ook door de rubbers heen stinken. Op 98 loopt hij een stuk mooier en trekt een stuk soepeler op van onderin het toerenbereik. Ook het stinken is bij 98 verdwenen.

        Login om te reageren
  2. scoobyej20 zegt

    19 december 2025 om 15:49

    E10 blijft gewoon rotzooi, wat ze ook zeggen. Iets meer betalen en met een gewone auto voor E5 gaan. Maar in Duitsland ga je voor de 102 natuurlijk.

    Login om te reageren
  3. cdlop01 zegt

    19 december 2025 om 15:59

    Tank altijd E5, beter voor de motor.

    Login om te reageren
  4. waterisnat zegt

    19 december 2025 om 16:12

    Communisme (E10 idioterie, eten in brandstof brengen zonder enige plus, behalve voor bureaucraten) werkt enkel als het andermans portemonnaie treft en niet de eigen. Snapt deze symbool-junk Laberer dat wellicht niet?

    Login om te reageren
  5. verdebosco zegt

    19 december 2025 om 16:43

    Ik tank in Duitsland altijd Super Plus, dat is E5 en Ron98. Alleen E5 kan ook Ron95 zijn en dat is voor getunede motoren niet lekker. Bovendien is het prijsverschil in Duitsland veel kleiner tussen E10 en E5 (en E5 plus). Niet die absurde opcenten als in NL aan de pomp. NB Ron102 vind ik vaak niet zo lekker voor de motor.

    Login om te reageren
  6. O plaat zegt

    19 december 2025 om 16:48

    Mijn Cadillac heeft 98 nodig omwille van zijn turbo’s en mijn overige wagens zijn oldtimers. Enkel diesel en 98 of beter in mijn wagens dus.

    Login om te reageren
  7. Loek zegt

    19 december 2025 om 17:19

    De conclusie is niet onjuist, dat 99 procent van het wagenpark kán rijden op E10 is vast waar.
    Maar of je motor het echt lekker vindt? Dat waag ik te betwijfelen.
    Ik heb het nog nooit naar de praktijk gebracht maar volgens mij is het ook nog eens zo dat je auto efficiënter loopt op 98 en je dus minder vaak bij de pomp staat. Als je meer E10 moet tanken dan E5 valt het prijsverschil ook tegen.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      19 december 2025 om 18:14

      Ja ik heb het een paar keer getest maar kwam met 98 niet verder dan met 95 of E10. Overigens in alle gevallen niet gemeten over eenzelfde traject. Zou het op de vakantierit eens moeten testen. Hoewel 1 op 1 vergelijken wel heel erg lastig is in de praktijk.

      Login om te reageren
  8. Mini Joe zegt

    19 december 2025 om 17:41

    Als je genoeg kilometers maakt E10
    Kom je niet verder dan 10000 km: E5
    Dit ivm het vocht wat ethanol aantrekt.

    Login om te reageren
  9. witteman zegt

    19 december 2025 om 19:21

    E10 bevat Maximaal 10% bio-ethanol, al ims (was?) dat in Duitsland meestal minder.
    Als je vrij regelmatig rijdt en tankt, geen probleem. Maar bij weinig rijden en lang stil staan zorgt een hoger alcoholpercentage voor het aantrekken van meer vocht (water) uit de omgevingslicht. Water bindt slecht met benzine en heeft een sg van 1,0. Benzine heeft een sg van 0,72. Het water zal zich bij langdurige stilstand ophopen onder in de tank waarvandaan je brandstof ook aangezogen wordt door je brandstofpomp. Verre van ideaal.

    Login om te reageren
  10. mattr zegt

    19 december 2025 om 20:58

    “E5 (of Super) staat
    dan weer gelijk aan Euro 98.”

    Dat klopt niet. Bij onze oosterburen is E5 vrijwel altijd RON95, tank bijvoorbeeld maar eens bij een Shell in Duitsland. Het octaangehalte is dus lager dan bij onze Euro 98.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North