
Laat die KlimaBenzin95 maar komen!
Zolang als de accijnskorting niet nog verder oploopt, blijven Nederlanders in het grensgebied bij de buren tanken. En zolang de benzineprijzen bij de buren zo laag blijven, houden mensen vast aan hun benzine- en dieselauto’s. Er is echter al een product op de markt dat een grote impact kan gaan hebben op jouw keuze voor je volgende auto.
De toverwoord is KlimaBenzin95. Het Duitse tankstation Classic verkoopt het spul nu een paar maanden. De schone benzine is de perfecte middenweg. Benzinerijders krijgen dezelfde prestaties als Euro 95 en het milieu krijgt minder CO2-uitstoot te verduren. De peut gebruikt groene methanol die uit afval van de papierindustrie komt. Door de olievervanger stoot KlimaBenzin95 zo’n 90 procent minder CO2 uit.
Het probleem van KlimaBenzin95
Een journalist van Bild wilde graag wat meer te weten komen over de duurzame benzine. Hij besloot naar de enige pomp in de wereld te rijden waar je KlimaBenzin95 kunt tanken: een Classic-tankstation in Kirchweyhe, in de buurt van Bremen. Daarvoor moest hij diep in de buidel tasten. Zoals het prijsbord aangeeft, betaal je € 2,299 voor een liter KlimaBenzin95. Op het moment van tanken lag de prijs van Super E10 op € 1,649. Op een tank van 50 liter scheelt dat € 32,50.

Daar zit voorlopig ook het grootste pijnpunt: de prijs. Een pompbediende van Classic vertelt dat er nog maar weinig gebruik gemaakt wordt van KlimaBenzin95. Mensen die wel voor de super duurzame benzine gaan, zijn mensen die bereid zijn om extra geld uit te geven voor het milieu, zegt de tankstationmedewerker.
De oplossing?
Toch jammer van die prijs, want volgens de journalist merk je al rijdend geen verschil tussen gewone E10 en de groene benzine. Concluderen dat KlimaBenzin95 hem niet gaat worden, komt echter nog te vroeg. De brandstof staat nog in de kinderschoenen, vandaar de implementatie als test bij maar één pompstation.
Het is de bedoeling dat je vanaf 2028 ook bij andere stations in Duitsland KlimaBenzin95 kunt kopen. Je weet hoe het gaat met vraag en aanbod: hoe meer aanbod, hoe verder de prijzen zullen dalen. Wie weet gaat de duurzame brandstof dan ook wel onder de gemiddelde benzineprijs in Nederland of nog beter, komt er ook KlimaatBenzine95. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Lees ook: Hier kun je het goedkoopst tanken in Duitsland
Foto: Gulf GT3 RS gespot door @basfransencarphotography





Zou eigenlijk moeten gaan werken en uiteindelijke vele malen goedkoper moeten worden. Geen brandstof accijnzen zoals bij fossiele brandstof. Bovendien hoeft de orijs niet te schommelen aangezien je niks te maken hebt met de prijs van een vat ruwe olie.
Prijs van elk goed schommelt altijd. Als de papierfabriek de grondstoffen duurder inkoopt dan wordt het afval ook duurder verkocht. Dus dat zal net zo goed schommelen.
Je kunt wel dromen van geen accijns maar op elektriciteit zitten ook al enorme accijns zelfs als het schoon opgewekt wordt.
Ook is er geen relatie met het milieu bij accijns, wel bij het niet nog aantrekkelijker maken auto te rijden. Met nog meer auto’s, omdat het zonder accijns te goedkoop is, kun je nergens meer parkeren en nergens meer rijden.
Probleem bij brandstoffen die van afval worden gemaakt, is dat bij grootschalige uitrol niet genoeg afval beschikbaar is. Wil niet zeggen dat het niet zinvol is, maar het betekent niet dat iedereen met deze benzine kan rondrijden, ook niet als je productie opschaalt. Iets vergelijkbaars geldt voor specifiek geplante gewassen voor brandstofproductie: het grondoppervlak dat je dan nodig hebt om in alle behoefte te voorzien, is onwerkbaar hoog.
Dat hoeft ook niet. 95% kan lekker elektrisch gaan. Dit is voor de hobbyauto’s en klassiekers (als die deze brandstof trekken).
Exact, maar sommigen denken nog weleens dat dergelijke brandstoffen een alternatief zijn voor EV’s, wat dus niet zo is.
Het is toch prachtig om te zien dat Duitsers de Nederlandse prijs voor een liter peut onoverkomelijk duur vinden, maar onze overheid ziet hier geen enkel probleem in en moest heel hard nadenken om deze niet nog veel duurder te maken. Dat geeft alleen maar aan hoever onze regering van de samenleving af staat.
Idd, voor deze prijs, €2,30, is het verschil met normale E10 voor Nederlanders wel makkelijker te accepteren. Maar ja, dan zou de overheid geen/minder accijns heffen en moet de auto als melkkoe worden vrijgelaten. Om vage redenen is dat voor linkse en groene partijen niet acceptabel. Ook als het om het milieu gaat.
De Nederlandse prijs? Laatste keer dat ik in NL heb getankt was rond de €1.90, dat zit dichter bij de prijs van E10 dan bij de KlimaBenzin bij deze pomp. Wel appels met peren vergelijken, i.e. daadwerkelijke NL prijzen met daadwerkelijke DE prijzen, niet NL adviesprijzen (vandaag €2,176) met daadwerkelijke DE prijzen.
Ach en wee. Ik heb laatst eens de brandstofprijzen na terugdraaien accijnsverhoging gezet en procentueel zou de brandstof dan nog steeds even snel in prijs gestegen zijn de afgelopen 20 jaar als de gemiddelde inkomens. Dwz dat qua koopkracht benzine nog net hetzelfde geprijsd zou zijn als 20 jaar geleden zonder accijnskorting.
Het blijft uiteindelijk een probleem dat dat goedje in een inefficiënte verbrandingsmotor wordt gestopt, waarbij er 70% verloren gaat aan wrijving en hitte.
Kunnen ze er geen Klimabenzin98 of 102 van maken voor de milieubewuste performancerijder? :)
Technisch gezien kan RON 98 zeker worden gemaakt uit dezelfde biomassa. Shell’s V-Power, Aral’s Ultimate en ook Porsche’s eFuel project in Chili richten zich al op synthetische varianten die boven de 95RON zitten.
Het nadeel is: hoe hoger het octaangetal, hoe meer selectief raffineren en/of additieven toevoegen nodig is. Dat maakt de productie duurder en complexer.
De hobbyist die weinig kms maakt in de zondagse auto heeft dat ervoor over, zou ik denken. Als je ziet was ze nu al bereid zijn te betalen voor 98.
Wat ik mij hierbij afvraag, is het bij de productie van de brandstof dat er 90% co2 uitgespaard wordt of aan de uitlaat? Dat is nogal een verschil.
Ik denk dat het net zo werkt als bij HVO100, wat zo’n beetje hetzelfde idee is voor diesel, maar al heel wat jaren te koop is.
Omdat de grondstof plantaardig is en tijdens het groeien al CO2 opgenomen heeft én de uitgestoten CO2 aan de uitlaat weer door planten kan worden opgenomen, wordt er 90% minder CO2 aan de atmosfeer toegevoegd als bij fossiele brandstof.
Je praat dan over een kortlopende CO2 cyclus.
Aan de uitlaat zal het niet veel schelen.
90% van de mensen heeft al moeite met e10. Want die max 10% ethanol zou slecht voor de motor zijn en die zou er slechter van lopen. We kennen die wilde verhalen allemaal wel. Ik lees nog niks over het feit dat hier 95% methanol in zit en daardoor negatief ontvamgen wordt.
Nu nog in 98 en ik ga het tanken.