
Een tank benzine zou wel eens een zeer premium product kunnen worden als het aan de ANWB ligt.
We hebben in de laatste jaren de benzineprijs alle kanten op zien gaan. Gezien de spanningen en inflatie in de wereld zou je zeggen enkel omhoog, maar we hebben ook zeker dalingen gezien. Totdat het weer ging stijgen. En toen weer dalen. Je begrijpt hem wel. Feit is dat het altijd hoger kan dan het nu is, want het kabinet houdt een kunstmatige prijsverlaging (accijnskorting) in stand. Uit de voorjaarsnota blijkt dat er nog geen oplossing is voor het feit dat deze accijnskorting binnenkort verdwijnt.
Korting verdwijnt
Dat betekent dat de accijns per liter van 0,79 naar 0,99 cent gaat. Daarmee zou de landelijke adviesprijs voor een liter 95 zoals het nu is van 2,09 naar 2,29 euro gaan. Da’s fors, zo vindt ook de ANWB. Marga de Jager, bestuursvoorzitter bij de ANWB, vertelt aan BNR dat er meer op komst is. Want vanuit de EU gaan ook geluiden voor zaken die de benzine nóg duurder maken, zoals extra belasting op CO2-uitstoot. Ook de btw-lasten moeten nog toegevoegd worden aan de kortingloze accijnzen.
3 euro per liter
Bereken je alles door, dan kom je volgens De Jager uit op een literprijs van 3 euro voor benzine als we niet uitkijken. Dat het kabinet daarom zo dringend de accijnskorting wil laten verdwijnen vindt de ANWB ‘ongelofelijk’. Volgens De Jager is het makkelijk om hier meer geld uit te halen en enkel bedoeld om dekking te vinden voor andere uitgaven. Bovendien wordt er meer en meer elektrisch gereden en dus zal de winst uit benzine-accijnzen binnenkort sowieso afnemen.
Lobbyen
De ANWB laat het er niet bij en zal flink gaan lobbyen in Den Haag om de accijnskortingen ook in 2026 in stand te houden. Zodat er op Prinsjesdag hopelijk wel een duidelijk plan is voor volgend jaar. En anders moeten we ons voorbereiden op flink dure benzine en/of diesel met ingang van volgend jaar. Hoe veel duurder wordt een volle tank peut voor jouw auto als de prijzen met een euro de liter stijgen?
Foto: BMW M4-eigenaar kan het allemaal niet meer betalen, via @Row1 op Autoblog Spots.





En zo zal transport in Nederland volledig onbetaalbaar worden en alleen iets worden voor de rijke mensen onder ons. Best bijzonder toch? In plaats van elektrisch rijden betaalbaar maken wordt gewoon het huidige nog duurder gemaakt zodat elektrisch rijden ineens goedkoop lijkt
Het zal eerder de overgang naar EV stimuleren.
Elektrisch rijden wordt goedkoper dan fossiel. Zeker als benzine nog duurder wordt.
Beter om je niet druk te maken over een verandering die toch niet te stoppen is.
Geldt ook voor mezelf als petrolhead.
Ik ga over op EV voor goedkope, snelle, stille, comfortabele kilometers.
Verder een speeltje ernaast op benzine voor de fun. Daarvoor maakt de prijs voor benzine niet uit doordat die maar weinig kilometers maakt.
De prijs per kilometer is bij EV anders nog altijd duurder dan fossiel. Het gaat alleen goedkoper worden dan fossiel door fossiel fors duurder te maken omdat het animo er simpelweg niet is. Te duur en teveel gedoe voor veel mensen. EV rijden is (los van fossiel) alleen goedkoop rijden als je je eigen parkeerplaats met stekker hebt zodat je kan laden met zonnepanelen. En laat het nou net zo zijn dat de meeste dat niet kunnen doen
Dat gaat enkel op bij nieuwe aanschaf. Bij tweedehands ligt het heel anders.
Kan je die even voorrekenen? Dus inclusief afschrijving etc, want ik zie zo snel nog niet hoe een EV duurder is dan fossiel rijden, ook niet als je openbaar laden als uitgangspunt neemt.
Zullen we even gaan rekenen? Ik moest naar mijn nieuwe opdracht. Enkele reis : 78km. 156 Retour dus. Er ging daarna 23kWh in.
Laat ik even een vorige leasert erbij pakken. Een Golf 7 1.2 TSI met DSG. Dat was voor de Giulia maar die liep op diesel. Big nono nu. Die 1.2 nipte 7.2 liter per 100km gemiddeld. Dat zou 11 liter benzine kosten. De literprijs (Tango) is op dit moment 1.85. Totaal kost dat ritje dus 20.75.
Een kWh mag nu dus 90 cent kosten voor het duurder is dan benzine. Hier in de buurt aan een publieke paal is het 35 cent, thuis 25.
Bij 20.000 km per jaar hou je met straatladen bijna 1800 euro in je zak.
Bij Ionity betaal ik 22 cent per kWh (bmw contract), thuis in het weekend 15 cent met dynamisch contract. Dat zal in de zomer nog minder worden.
Je kan de prijs toch niet eeuwig onder de 3 euro houden? Dat zou betekenen dat het vanwege inflatie steeds goedkoper wordt. Inkomens zijn afgelopen jaren fors gestegen, alle CAO’s zijn omhoog gegaan. Waarom zou benzine dan steeds goedkoper moeten worden? Echt onzinnig.
Mooi zo, als mensen de auto nou eens laten staan kan ik lekker doorrijden.
Best wel egoïstisch.
Alleen 10 km in de auto naar kantoor is pas egoïstisch. Al die weggebruikers verpest mijn vreugde van het Nederlandse wegennet.
Waarom is dat egoistisch?
Welke vreugde kun je hebben van het nederlandse wegennet?
Ga lekker fietsen, doe ik ook. Lege wegen kan ik best van genieten. Grootste ergernis is toch voor iedereen wel andere weggebruikers?
Fietsen naar mn werk is een stuk te ver voor mij.
Haal dan ook de snelheidslimieten weg dan kan ik tenminste ook lekker 1 op 3 rijden
Ik zal er geen kilometer minder om gaan rijden. Echt niet.
Naar m’n werk (20 km enkele reis door een prachtig bos en weiland) ga ik inmiddels met de e-bike of 1 van mijn klassieke bromfietsen, of de MX-5 af en toe. De BMW pak ik hiervoor enkel als het echt heel slecht weer is. En sowieso heb ik de luxe dat ik (nog steeds ) 3 van mijn werkdagen thuis ben. Dat scheelt me al met al 5.500km te korte stukken voor de BMW, en over de hele linie ben ik al veel minder gaan rijden. Maar die resterende 15.000km naar familie, vrienden en vakantie, die zal ik voorlopig wel blijven maken ook al wordt de benzine (veel) duurder.
Hoe? Prijzen zakken op de internationale markt!
Dat is nadelig, want de overheid zal die kans grijpen om nog meer accijns te gaan heffen. Als de prijzen dan weer stijgen zitten wij zo op de 3€ de liter.
Lees het artikel en niet enkel de koptekst.
En daardoor wordt het nog duurder voor iedereen, de werkgevers gaan het door berekenen zodat de concurrentie tov de landen buiten de EU nog lastiger wordt. Je prijst je als Europa totaal uit de markt, China lacht zichzelf een bult
Voor de meeste werkgevers is brandstof echt peanuts vergeleken met loonkosten. Als je echt wilt concurreren met China dan moet je werknemers hun rechten ontnemen. Dagen van 12 uur, geen pauze, slapen op een campus en als je geluk hebt zondag vrij. Eigenlijk precies zoals we met de bulk van arbeidsmigranten omgaan.
Schaf de mrb en bpm af,
Mensen willen deftig rijden en dat kan dan allemaal niet omdat autorijden gewoon te duur is..
Als ik deftig wil rijden doe ik wel een stropdas om.
Trumpisme! (of: Wilderisme): eerst heel hard en dom schreeuwen. En er dan op terugkomen.
Als benzine 3 euro wordt dan stemt half Nederland op de PVV. Gaat dus niet gebeuren.
En wat gaat de pvv hier aan doen? Helemaal niks
Het terug draaien van die accijns verhoging is juist om de plannen van de PVV te kunnen financieren. Bijvoorbeeld gratis kinderopvang, 5 miljard per jaar.
PVV is de grootste partij in het kabinet, waarom zouden ze profiteren van het besluit om de benzineprijs te verhogen? Populisten zijn meestal meer van verlagen van de brandstofprijs.
Dat is alleen een lokkertje voor domme kiezers, die trappen echt overal in
Als benzine drie euro wordt dan is dat de schuld van de PVV, zij zijn de grootste partij en zitten in de regering kunnen er wat aan doen. Maar dat zal de PVV kiezer (zo) niet zien…
Dan maar een uurtje in de auto met een volle tank uit België
De accijnskorting in België wordt de komende jaren ook afgebouwd dus dat helpt niet lang meer.
Vandaag in het dorp hier in Frankrijk: diesel 1,45, euro 95 1,54, euro 98 1,63
Maar ja.. al die Fransen in Frankrijk verpesten het wel een beetje.
Tis alleen jammer dat je dan al die fransen om je heen hebt….
Als benzine 3 euro wordt (europees breed) denk ik dat europa omvalt , en dat juig ik van harte toe. Klaar met die communistische praktijken van die klimaat neuroten uit Brussel. Als benzine / diesel in Spanje 3 euro is gaan er politici gelynched worden, 100% zeker. Ik zou zeggen begin met het EP. Verder zal een prijs van 3 euro de complete EU auto industrie slopen, en 15 miljoen mensen werkloos maken (inclusief toeleveranciers) – gaat niet gebeuren
Europa is niks zonder dat de lidstaten mee instemmen. Je doet alsof Brussel een dictatuur.is en alles door duwt maar dat is niet zo. En jouw welvaart hier in Nederland heb je grotendeels te danken aan het vrije vervoer van mensen en goederen.
Niet dat ik het oneens ben met wat je zegt, maar Ursula van der Leijen werd bij haar laatste verkiezing alleen nog herkozen als zij een dealtje maakte met een oppositie van “Die Grünen” uit Duitsland. Dus helaas wordt de milieukaart hoog ingezet op de agenda, dat is niet te ontkennen.
Dat is BS – Nederland heeft amper producerende industrie, wij zijn meer een doorvoerland (haven) en ook zonder EU waren we dat geweest. De NL economie is meer een diensten economie en daar maakt t geen drol voor uit in welk land je zit. Uurtje factuurtje. Per saldo hebben wij meer verloren (lees betaald) aan de EU dan gewonnen. Zijn genoeg statistieken over bekend.
Wat een onzin, belangrijkste impact van prijs per kilometer is de maximumsnelheid.
U wilt het fascisme weet terug?
Nu Nederland door de nationaal socialisten en hun collaborateurs geregeerd wordt moet het zinnige beleid wel uit Brussel komen. Iets simpels als het stikstof probleem oplossen lukt ze in Den Haag al niet eens.
We hebben in Nederland 9 miljoen auto’s op 18 miljoen mensen, autorijden is nog steeds goedkoop! Ook als een liter benzine drie euro kost, er wordt op verjaardagen over gemopperd maar het veranderd helemaal niets.
Ik reed vanavond langs 4 tankstations hier in de buurt en bij elke pomp was de literprijs voor Euro 95, om en nabij de 1.759/1.769. Diesel rond de 1,50. Die landelijke adviesprijs is alleen langs de rijkswegen ?
Landelijke adviesprijs is inderdaad meestal langs de snelwegen. Bij de goedkope pomp ligt de prijs meestal 20-25ct lager.
Prima, de rest wordt toch ook allemaal duurder? Je betaald nu toch ook meer voor een biertje dan 20 jaar geleden? Dit soort paniekzaaierij hou ik niet van, “straks 3 euro per liter”. Stop dat eens in een inflatie calculator en je ziet dat dat enorm meevalt.
Headerfoto: toen een M4 (M3) nog mooi was… RIP