Duitse autoriteiten doen inval bij VAG, BMW en Mercedes

Auteur: , 38 Reacties

De concerns liggen samen met enkele andere bedrijven onder de loep van de kartelwaakhond.

Duitse autoriteiten doen inval bij VAG, BMW en Mercedes

Zes verschillende Duitse autobedrijven zijn onderwerp van onderzoek naar verboden prijsafspraken. Onderzocht is of de bedrijven illegale afspraken hebben gemaakt over de inkoopprijzen van staal. Het gaat in elk geval om Bosch, BMW, Daimler, VAG en ZF. De zesde partij is vooralsnog onbekend, maar Opel heeft alvast ontkend iets met de onderzoeken te maken te hebben.

De overige vijf bedrijven hebben aangegeven dat ze zich coöperatief op hebben gesteld bij het onderzoek, dat op 23 juni door niet minder dan 50 leden van de Duitse kartelwaakhond wordt uitgevoerd. Vooralsnog is niet bekend of het onderzoek daadwerkelijk iets heeft opgeleverd, dus de “wordt vervolgd” bewaren we nu nog even. (via: ANE)

Foto: @lenny98 via Autojunk



38 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
VAG gaat echt lekker de laatste tijd!
@zion88: Ik vind het wel tekenend voor de mentaliteit van de AB-community dat het eerste bericht op een topic dat over ik weet niet hoeveel bedrijven meteen weer VAG-haat is. Nee, ik vind het zelf ook geen sympathiek bedrijf, maar kom op, we weten het nu wel.
@dikdraak: Porsche is cool?
@dikdraak: ik moet zeggen, ik ben het met je eens. Maar met nu nóg iets erbij is het lastig er geen opmerking over te maken.
@dikdraak: het is geen haat, de reactie waar je op reageert is een mededeling
@mrrallycross: de reactie boven jouw reactie zegt genoeg…
@dikdraak: nou inderdaad!
@dikdraak: Alles wat de Autoblog community zo leuk maakte t.o.v. die van AutoWeek is ondertussen wel weg ja. Objectiviteit is ver te zoeken en vooringenomenheid viert hoogtij. Zou leuk zijn als de redactie probeert het eeuwige VAG bashen een beetje in de ban te doen!
Gaat lekker in Duitse Autoland de laatste tijd.

Effe offtopic: Aston Martin is momenteel live via facebook bezig met de onthulling van de AM-RB 001
@misterdrogba: Ja, nu nog ff wachten tot de persfoto’s!
@mrniesoe: je kan een eerste foto zien op het instagrampagina van Red Bull, indrukwekkend ding!
Ik denk nu krijgen we weer iets te lezen over dieselgate maar nee.

Dit soort kartelvorming slaat natuurlijk nergens op. Gelukkig kan de eu hier wel streng op zijn. Daar weet daf alles van.
@lekbak: dit gaat over de Duitse kartelwaakhond en die bepaald niet mals.
@mashell:

Zeker in de tijd met Nelie Kroes aan het roer. Toch één van de weinige politici die ook daadwerkelijk wat georganiseerd kreeg. Ik heb dan ook nog steeds het vermoeden dat die weggepromoveerd is richting Internet Zaken zodat de bedrijven weer hun gang konden gaan.
@mashell: zo nogal. Vraag maar aan Imtech, zijn kapot gemaakt door die gasten. Terecht overigens.
@olivier420: een bedrijf kapot maken is nooit terecht. De verantwoordelijken moeten ze kapot maken, maar die komen er nagenoeg altijd goed vanaf.
@lekbak: Imtech Duitsland ligt wel ietsje anders hoor. Zaak was niet meer te redden, fraude sijpelde door heel veel bouwprojecten heen en was common practice geworden.
@lekbak: Overigens mag Klaus Betz zich gewoon verantwoorden voor de rechter, dus zo goed komt die er niet vanaf ;-).
Geef ze eens ongelijk
Samen slim inkopen heet dat toch
Ik hou der van
Veel VAG-haters hier
Joh ..
Het hoofdbureau staat in Brussel ..

Zijn ze wederom op het verkeerde adres ..
Ik zal wel te dom zijn hoor, maar: hoe maak je verboden prijsafspraken over de INkoop-prijs van iets? Hooguit kan je samen een lagere prijs bedingen door samen op te trekken bij inkoop, maar dat heet “goed zaken doen”.
@367pk: Goede vraag. Ik dacht ik google het even. Maar lijkt inderdaad niet te bestaan. Ik kan mij ook niet voorstellen hoe zoiets illegaal kan zijn.
@kilum: google kartelvorming maar eens, en dan niet op drugskartel klikken.
@367pk: die kunnen natuurlijk door hun massale afname eisen dat de prijzen omlaag gaan… En ik blijf nadenken terwijl ik typ maar ik vind inderdaad geen uitleg ? iets met chantage misschien?
@367pk: De staalindustrie heeft het slecht op dit moment. als er veel aanbod is daalt de prijs. Er komt véél chinees staal deze kant op. Die verkopen ze onder de kostprijs. Dumpen dus. Als dat zo doorgaat verdwijnt de Europese staalindustrie. Dat is een probleem omdat je dan afhankelijk bent van onder andere Chinees staal. Die kunnen elk moment de kraan dichtdraaien en dan heb je een gigantisch probleem. Als staalafnemers samen besluiten minder te betalen dan zal de staalboer genoegen moeten nemen met de lagere prijs. Er zijn immers weinig andere kopers. Daarmee drukken de autofabrikanten de staalfabrikanten de prut in.
@pomoek: denk hetzelfde. Bizar, maar zelfs binnen de EU is dit op veel meer onderwerpen van toepassing aan het raken. Verdragen of niet, in de uitvoerende onderdelen vallen de klappen.
@pomoek: zal best verwerpelijk gedrag zijn, maar strafbaar??
@367pk: met z’n allen afspreken niet akkoord te gaan in de onderhandelingen totdat een bepaalde (lage, onder de marktprijs) prijs bereikt is. Dus zo de leverancier dwingen voor een (te) lage prijs te leveren
#irongate
Tja, eens in de zoveel tijd duikt er zoiets op.
@mart144

Veel VAG-haat hier….??? Om de haverklap nieuws over weer zon waardeloos product van VAG. ze worden constant opgehemelt met hun snellere modellen….
Was er hier maar wat meer VAG-haat…. of iig wat minder VAG-fanboys. Haat hoeft van mij nou ook weer niet meteen
@mrmiyagi1982: Ben je als klein kind aangereden door een Volkswagen dat je zo dramatisch reageert over een bedrijf op een blog?

Waar komt die haat over zoiets onbenulligs toch vandaan…
En met stalen gezicht zeggen ze allemaal: Wir haben es nicht gewusst…
@Rick-dos: i see what u did there
@torsen

K heb een te kleine zandbak gehad vroeger.
@mrmiyagi1982: Dan snap ik het wel. +1.
@pomoek. Een mooie economische reactie van je.

Kijk, de Europeese staalarbeiders moeten inderdaad niet de dupe worden van kartelvorming aangezien dan de Chinezen hun staal hier teveel gaan verkopen zodat de lonen te laag worden. Nu moeten ze een oude Volkswagen Polo rijden, en het zou eigenlijk moeten zijn dat de hardwerkende Europeese staalarbeiders op z’n minst een jong gebruikte Audi A3 zouden moeten kunnen betalen.

Van de andere kant bezien, is het gunnen van een centje aan de Chineese arbeiders ook een goed gegeven. Alleen ik denk dat Chinees ijzer snel roest, hetzelfde als toen bij Fiat dat een tijd Rusisch ijzer inkocht.
Duits Krupp stahl lijkt me de sterk, vind maar eens een roestplek bij een Audi A4 op leeftijd ?
(is wel alluminium) ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).