Die linkse ja.
De onthulling is op moment van schrijven nog steeds in volle gang, maar we hebben alvast de eerste info voor je over de liefdesbaby van Aston Martin en Red Bull Racing. Vooralsnog werd het ding de AM-RB 001 genoemd en we zullen nog even moeten wachten op de uiteindelijke naam. De specs zijn (voor zover bekend) in elk geval alvast om van te watertanden.
In een tijdperk van downsizing krijgt deze bruut een atmosferische V12 onder de kap. Verwacht nog wel de nodige hybride technieken die de prestaties naar een nog hoger plan tillen. De 001 komt uit de pen van de geniale ontwerper Adrian Newey. De uiterlijke gelijkenissen met bestaande hypercars zijn evident, wat ook niet zo vreemd is als je je bedenkt dat de windtunnel een steeds grotere rol speelt bij de vormgeving van dergelijke auto’s.
De 001 moet dankzij veelvuldig gebruik van carbon lichter zijn dan de auto’s van de concurrente en zou qua prestaties de LMP1-racers moeten benaderen. Dat wagen we te betwijfelen, maar wie weet maken de boys uit Gaydon het daadwerkelijk waar. Verschillende bronnen stellen dat deze hypercar op Silverstone sneller is dan de Red Bull RB12 (de F1-auto van dit jaar), maar je snapt dat we hard om die claim hebben moeten lachen.
Aerodynamica speelt een grote rol bij de 001, niet in de laatste plaats dankzij de vlakke wagenbodem en natuurlijk de obligate diffuser. Precieze cijfers over vermogen en gewichten hebben we nog niet voor je, maar Aston Martin mikt op een pk/kg-verhouding van 1:1. Ga maar gewoon uit van 1.000 pk bij 1.000 kg. Verder weten we dat er ook een track-only versie komt en dat er maximaal 150 exemplaren van de 001 worden gebouwd. Verwacht de eerste leveringen begin 2019.
Overigens heeft Aston Martin al te kennen gegeven dat de hypercar tussen 2 en 3 miljoen GBP moet gaan kosten en dat de auto gewoon in Gaydon zal worden gebouwd. Zodra we de definitieve specs hebben lees je het uiteraard hier.
EDIT: het Hyperis-verhaal lijkt een tikfoutje van Red Bull. We houden het vooralsnog bij AM-RB 001.
w0o0dy zegt
-edit: check! Was druk bezig :)-
w0o0dy zegt
@mauritsh: al is de blogger nog zo snel, een beetje reaguurder haalt die snelheid ook wel. ?
Author zegt
@w0o0dy: ik zou als ik jou was m’n geld terugvragen!
goodolddays zegt
Moet nog wennen, zo op het eerste oog niet moeders mooiste… Snel zal die vast en zeker zijn.
roppp zegt
@goodolddays: ik vraag me alleen af waar hij dan zo snel mee gaat. AM maakt(e) gebruik van Ford V12’s die vast vervangen gaan worden door MB-AMG motoren. RB maakt geen motoren en als ze het in huis willen houden, kunnen ze niet bij Renault/TAG Heuer terecht……..
easygoingmartin zegt
Wauw! Ziet er strak uit.
w0o0dy zegt
Naam is dus Hyperis
contender zegt
@w0o0dy: klinkt als een soa.
jobberns zegt
Vind ‘m een beetje té futuristisch ogen… Maar opzich wel een gaaf design!
mrniesoe zegt
Hahaha wat hou ik van Aston Martin!
z3mcoupe zegt
Niet heel mooi
noreplacementfordisplacement zegt
@z3mcoupe: ik vind t ook niets…
E34M5Touring zegt
‘T zal technisch vast een geweldig ding zijn maar ik vind het maar een lelijke auto.
str8six zegt
Kicken hoor! Dit ziet er toch meer uit als een LMP die voor de straat gebouwd is. En dat van Aston Martin, hulde!
kliko zegt
Als het een nieuwe Koenigsegg was geweest. Had ik het ook geloofd…
misterdrogba zegt
Misschien ben ik aan het hallucineren maar zo pal van achteren herken ik er een Chiron in.
Ik ben niet direct fan maar wat een exclusief ding! Iemand enig idee in hoeveel oplages het gebouwd zal worden?
kilum zegt
@misterdrogba: staat in de text. 150 stuks.
misterdrogba zegt
@kilum: thanks, my bad! Erover gelezen.
kapitein187 zegt
Van de achterkant en zijkant ontzettend gaaf. Maar vind hem van voren niet zo…
vondudenstein zegt
@kapitein187: eens. Vind het design van die dp100 vetter. Oogt veel bruter van voren. Die vulcan ook.
deora zegt
Futuristisch maar wel geslaagd.
Citrofiel zegt
Jaren na de Austin Healey Sprite vond Aston Martin het tijd dat de Britten met een geestelijk opvolger van de Frogeye kwamen…
mrrallycross zegt
Wouw ze zetten nu wel even iets neer zeg!
svdv zegt
Prachtig lijnenspel, maar ik vindt de voorkant echt verkracht
kilum zegt
Niet mijn ding om te zien. Het ziet er niet echt uit als een Aston. Hoe doet me meer denken aan de Huayra maar dan minder mooi.
Shenkie zegt
Voorkant ziet eruit als een bodemvis! Zij- en achterkant zien er goed uit!
mashell zegt
Dus als je een F1 wagen met een sportwagen kruist krijg iets wat hele sterk op een groep C wagen lijkt.
Rob zegt
@mashell:
Inderdaad. Precies alsof ze nog een AMR1 hadden staan en die door Abode Photoshop hebben gehaald.
Anyway, ongetwijfeld een steengoed ding voor op het circuit. En marketingtechnisch is een Aston Martin badge de allerbeste badge die ze konden kiezen!
Dev zegt
De voorkant mist “massa” door em zo open te houden. Had liever gezien dat ze dat gat hadden gecamoufleerd met iets wat op een Aston Martin grille zou lijken. Idem met die grote sleuf in de zijde waar je zo doorheen gaapt. Nu is het te overduidelijk dat het gewoon een superlight is op basis van een F1 auto of iets dergelijks, met een koetswerk er omheen gevouwen.
Ik moet kunnen zeggen dat het een dikke Aston is.
viezefreddyw zegt
Ben ik de enige die dit niet mooi vind? Ik vind het echt heel erg lelijk. Ik vind het ook totaal niet een markt waarin Aston Martin zou moeten gaan roeren. Laat die PK-race lekker over aan al die luitjes van Ferrari, McLaren, Porsche, Lamborghini etc. Aston Martin’s zijn voor mensen met smaak en stijl. Een auto waarin je stapt als je een smoking aan hebt en na het uitstappen je sigaar knipt en opsteekt. Dit is gewoon mee willen doen met ‘de big boys’. Staat Aston Martin niet.
Nee, niet mijn ding dit.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik ben het weer eens met je eens, mijn beste vieze Fred. Deze auto is moeilijk mooi te noemen. Ik ken zelfs hardcore racewagens die nog mooier zijn dan dit.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Beste Berli, hoe kan het ook anders dat we het met elkaar eens zijn?!
Ik kan jou zo een hardcore racewagen opnoemen die mooier is dan dit ding. Het gekke is dat hij ook nog eens uit dezelfde fabriek komt. De Aston Martin Vulcan. Dat vind ik oprecht een fantastisch ding.
https://d37nk263jfz2p8.cloudfront.net/image/1/700/0/uploads/wallpaper/am-vulcan-1-560e90c6a3803.jpg
Maar dit? Nee, dit ziet er niet uit. Ik vind het ook gewoon geen eigen design hebben. Hij heeft veel weg van een Huayra. Schuin van achter heeft ‘ie veel weg van een P1.
fordnut zegt
@viezefreddyw: Helemaal mee eens, behalve de sigaar, laat die maar achterwege.
jasbelle zegt
@viezefreddyw: Dat vind ik nou juist het gave. Vorm volgt functie, geen middenweg maar gewoon een zo’n snel mogelijke wagen bouwen. Ik zet mijn geld erop dat hij alle bestaande hypercars zoek rijdt.
En daar gaat het om!
lincoln zegt
Don’t believe the hyperis ..
Klinkt als een geslachtsziekte voor autistische kinderen en astmalijers ..
escort77 zegt
2-3 miljoen pond…
Dan is is dus een paar ton goedkoper geworden sinds Brexit.
Ik hoop dat die pond nog ff lekker verder devalueert, misschien dat ie dan ooit bereikbaar wordt voor gewone stervelingen als ik ;-)
lekbak zegt
@escort77: dan verhogen ze het getalletje gewoon joh…
Edge zegt
Inmiddels heeft Red Bull de pagina herzien en is “Hyperis” vervangen voor “Hyper is”. Gevalletje typen zonder gebruik van de spatiebalk dus: http://www.redbullracing.com/article/hyper-here
Wat de wagen zelf betreft, lekker hoor! Dit is toch wel even wat anders dan die Caparo T1-achtige die in de geruchten werd beschreven. Absurd veel negative space.
Author zegt
@Edge: we hebben het aangepast, thanks!
leaper035t zegt
Welcome to the future.
dionijsb zegt
Mooi vind ik m niet.
pomoek zegt
Die naam…onmiddellijk schrappen. Veranderen in DB zoveel. Het nieuwe zit ‘m vooral in de onderkant zo te zien. Er kan een enorme bak lucht onder de auto door. Zal absoluut over nagedacht zijn, ik vind het wel leuk.
Dan die V12. Waarom in Godsnaam? Omdat ie zo lekker klinkt? Ik trap nu tegen scheentjes, maar dat is absoluut niet meer van deze tijd. Echt een teleurstelling wat dat aangaat.
Verder 2 tot 3 miljoen…Leuk om zo je spullen te kunnen prijzen, bij de kassa zien we wel wat het je kost….
cocoloco zegt
Hij doet me ergens wat aan de Mazda Furai denken maar dan veel minder mooi. Nog steeds wel gaaf hoor maar doe me maar gewoon een “normale” Aston Martin?
pomoek zegt
Verder denk ik dat Verstappen wel blij is dat hij niet in een Renault rijdt. Dit is natuurlijk wel een aardige company car…
berlinetta zegt
Ik vind hem qua uiterlijk echt niet geslaagd. Past ook totaal niet bij Aston Martin.
Zal ongetwijfeld bloedjesnel zijn, maar je haalt toch alleen op een circuit het maximale eruit. En dit lijkt me nou niet het meest geschikte trackspeeltje met die prijs.
fordnut zegt
Raar kort neusje. Zie de Ford GT veel liever. Maar ja, ik ben een klein beetje bevooroordeeld.
mrB zegt
Dit is geen diffuser meer, maar een venturi tunnel. Interessant ontwerp, maar niet omdat die mooi is.
cossiekiller zegt
Dit is toch het exemplaar dat gebruikt is voor de frontale crashtests?
jasbelle zegt
Ontzettend vet!
Een compromisloze racewagen voor de openbare weg, als ik het geld had wist ik waar ik het aan uit zou geven!
Dutchdriftking zegt
Ik heb wel eens een mooiere AM gezien, maar hij is vast heel snel.
matonias zegt
https://www.youtube.com/watch?v=lTs8mvvccgg
Video van het beest
ikbenmnzus zegt
Schitterende foto’s
Rick-dos zegt
“De 001 moet dankzij veelvuldig gebruik van carbon lichter zijn dan de auto’s van de concurrente en zou qua prestaties de LMP1-racers moeten benaderen. Dat wagen we te betwijfelen, maar wie weet maken de boys uit Gaydon het daadwerkelijk waar. Verschillende bronnen stellen dat deze hypercar op Silverstone sneller is dan de Red Bull RB12 (de F1-auto van dit jaar), maar je snapt dat we hard om die claim hebben moeten lachen.”
Was het ander bedrijf geweest met een andere designer dan zou ik het ook met een korreltje zout nemen. Echter gezien dit door Newey is ontworpen en er bedrijven als RBR en AM (en wellicht Mercedes die de motor levert) achter staan met al hun know-how wil ik de claims best geloven.
Toen de McLaren F1 werd geïntroduceerd en men had geclaimd dat de auto een top van ruim 350 km/u en dat je met kleine aanpassing LeMans er mee zou winnen dan had iedereen je uitgelachen maar zie daar…
Ik vind dit gewoon gaaf. Of het design bij het merk past interesseert mij niet zoveel. Ik vind juist mooi dat Newey de vrije hand heeft gekregen om een straatauto te maken met dit als resultaat. Het is juist een teken van wat allemaal kan als een topontwerper zich er mee gaat bemoeien. Net zoals Gordon Murray dat meer dan 20 jaar geleden dat ook deed.
Hetgeen waar ik bang voor was is gelukkig niet uitgekomen. Ziet er echt fantastisch uit deze auto.
berlinetta zegt
@Rick-dos: Als dit ding de prestaties van de LMP1-auto’s zou moeten benaderen, dan kan hij niet sneller zijn dan een F1-auto aangezien die snellere rondetijden neerzetten dan LMP1’s.
Het enige waar de LMP1’s beter in zijn, is in acceleratie. En acceleren zal deze Hyperis waarschijnlijk kunnen als de beste, maar sneller dan een LMP1? Ik geloof het niet.
Rick-dos zegt
@berlinetta: Hoezo zou dat niet kunnen? Qua prestaties de LMP1 benaderen hoeft nog niet te zeggen dat het niet sneller kan zijn dan een F1.
Een F1 kan wel snellere rondetijden neerzetten dan een LMP1 maar dit is geen LMP1. Een F1 (en trouwens LMP1 auto ook) heeft een set regels waar het aan moet voldoen, en vooral de huidige F1, waar deze auto geen rekening mee hoeft te houden. Hierdoor kan een F1 het op sommige onderdelen snelheid laat liggen waar deze auto het juist kan benutten. Op aerodynamisch gebied zou deze auto bijvoorbeeld al bepaalde voordelen kunnen hebben op een F1 auto. Als ik de auto zo zie acht ik die kans heel goed mogelijk.
Het is natuurlijk allemaal speculeren maar als de claim echt van RBR/Newey komt ga er dan maar vanuit dat het zo is. Deze auto zal in de computer heus wel al de nodige simulaties hebben doorgemaakt.
mverstappen zegt
Die is niet een klein beetje lelijk ook…….
Foramen zegt
Doe mij dan maar zo’n straatlegale versie van de SCG003 van meneer Glickenhaus.
http://www.bilnyheter.no/wp-content/uploads/2015/02/scuderia-cameron-glickenhaus-scg003s-003-1.jpg
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Hoe is dit in hemelsnaam straatlegaal? Ik mis onder andere spiegels en fatsoenlijke lampen voor.
Mairsil zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Die lampen zijn groot zat voor led-verlichting, ik vermoed dat de spiegels vervangen zijn door camera’s om het geheel aerodynamisch te houden. Als ze die in de voorspatborden verwerken ben je ook gelijk een dode hoek kwijt.
Foramen zegt
@Mairsil: spiegels door camera’s vervangen is zo’n beetje ieder ontwerper zijn natte droom maar is helaas niet toegestaan.
Zullen nog wel een paar spiegels opgepakt worden.
moldauferrari zegt
Wat een dik ding!
Jochen zegt
Is dit nu een single seater, of een 3-zitter net zoals de mcl F1?.
Ongekend bruut ding en in mijn ogen wijkt het voldoende af van de huidig conventuele hypercars om sowieso interessant gevonden te worden.
willywonka77 zegt
Aston Martin RB gaat op zoek naar een nieuw “Ring-record” Hij doet me nog het meest denken aan de Caparo T1. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Caparo_T1
pinut187 zegt
Niet erg mooi maar wel spannend.
ramshoek zegt
Nu al best een mooi ding. En waarschijnlijk een auto die – hoe langer je er naar kijkt, hoe meer details en doordachte zaken je opmerkt – hoe mooier hij wordt.
Wat betreft de aandrijflijn. Ik denk dat een V12 niet de eerste keuze zou zijn van een chassis constructeur als Newey. Maar veel reële alternatieven hebben ze volgens mij niet bij Aston Martin.
Die V12 is natuurlijk wel een mooi schreeuwend en vuurspuwend monster. Die V12 gecombineerd met Red Bulls KERS know-how geeft een LaFerrari achtige aandrijflijn. En dat is dan weer leuker dan een fluitend en fluisterend V6 turbo apparaat.